Parade rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Parade rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:06

Ik reed ponywedstrijden in de jaren '70. Dan was je gewoon heel simpel met één pony de hele dag onder de pannen. We reden dressuur, achttal, soms ook nog viertal, springen, parade en met een beetje geluk was er nog een extra nummer. Ik herinner me patrouillespringen, klavertje drie, bestgaande rijpony, dat soort werk. We baalden openlijk van de parade, juist omdat het verplicht was, maar eigenlijk vonden we het allemaal keigezellig. En met ons viertal wonnen we nogal eens en dan was je toch ook weer keitrots!

Die best paraderende afdeling wonnen wij nooit. Ik reed bij de Dongemondruitertjes in Made en die konden héél goed springen, maar dressuur, mwah, daar waren er maar een paar goed in. We waren een kleine club met hooguit 20 ruiters, maar lol hadden we!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:12

Heb het vorig jaar gezien bij de Haflingerdag in Ermelo, wel 100 á 120 Haflingers twee aan twee, supermooi om te zien. Dit jaar doe ik zelf mee, lijkt me geweldig, ben benieuwd hoe mijn paard zich houdt, die gaat namelijk vast als enige raar staan doen. Maar vooruit, als ik maar blijf zitten!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:32

* denkt nog steeds met weemoed terug aan haar ponytijd na het lezen van Monique's verhalen*
's morgens om 6 uur weg met een vrachtwagen vol ponies en 's avonds om 7 uur pas weer thuis. En vervelen deed je je echt geen moment: er waren zoveel onderdelen en je deed overal aan mee. Idd Klavertje 3, bestgaand, dressuur, achttal, springen en tot slot de parade. Als je dat nu voor zou stellen aan een paardenruiter zou die vragen of je wel goed bij je hoofd bent en is dat niet veel te veel voor je paard Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:09

Yep, Fitzroy, precies zoals jij het beschrijft, de ponyclub was mijn leven trouwens. Want buiten 3 x per week les en een zondag concours (wij reden er zeker 40 per jaar, ook heel veel indoors) gingen we met de club naar het zwembad, met de club schaatsen en ook naar dansles en weet ik wat nog meer. Alles met de club ... geweldige tijd.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:13

Wij doen alleen op de concoursen parade. Dan moet iedereen die in een viertal/achttal rijd zowieso meedoen, en de rest van de ponyclub mag natuurlijk ook meelopen. Ik vind de parade op zich best leuk, maar als we gaan lopen wordt het minder. Het tempo ligt dan namelijk niet zo hoog (met de kleintjes voorop) en daar kan mijn pony heel slecht tegen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:59

De goede ouwe tijd... Bij ons op de club was parade geweldig, gezellig een uur kletsen en op je pony zitten. We hadden een heel goed viertal en daarom deden we nogal eens vooraan mee. De parade liep bij ons op zich altijd heel erg netjes en rustig.

En ja, smorgens al vroeg op pad, dressuren, achttal of viertal, parade, helemaal geweldig! Meestal kregen we een frietje van pa en ma en als de club heel goed had gescoord, kregen we bij warm weer allemaal een ijsje!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:47

Ik kreeg toen 2,50 zakgeld in de week (was een jaar of 10 denk ik), maar in concourweekenden wel 5 gulden, voor het frietje en het ijsje! Gouden tijden!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:41

Hihi, ik nam altijd 6 boterhammen met knakworst mee. Als ik er nu aan denk, klinkt het me niet echt smakelijk in de oren, maar toen vond ik het heerlijk Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 04:00

Wij hadden de laatste jaren een eigen vrachtwagentje. Zo'n oud Hanomag-dingetje met een dubbele laadbak. Die stond dan bij de ponystalling. Mijn pony stond gewoon aan het touw tussen de anderen, maar de vrachtwagen was zo'n soort 'caravan' waar iedereen alles in gooide. Koelboxen vol met eten, drinken, koffie, het was altijd zó leuk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:42

en om zeven uur verzamelen op de manege en met de hele stoet naar de wedstrijd Ja

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:55

Elke keer weer sport om te proberen of je met de vrachtwagen mee mocht rijden waar de paarden in stonden. Er mochten er vier mee, een op de stoel en drie achter op het bed. En lol dat we dan hadden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:57

O ja, over de parade (ff on topic weer): die was bij ons altijd om 2 uur in de middag. Dan was het dressuur afgelopen en kwamen de zwaardere springnummers nog en het 'melkkarren rijden' (oftewel een paar aangespannen nummers). De burgemeester kwam altijd het spul officieel openen en de uitslagen van de afdelingsdressuur werden bekend gemaakt. Pas rond 4 uur waren de dressuuruitslagen er.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:01

Parade doe ik niet aan mee zeg, maar prijsuitreiking wel (zoals Urielle zegt) voor de mensen die de namiddag moeten rijden wordt het vaak wel erg laat, maar gelukkig rij ik in de voormiddag en is de prijsuitreiking om 2.30h erna afzadelen en wegwezen, ben je nog mooi op tijd thuis. Daar doe je het trouwens toch voor, mooi witte bandages aan, wit dekje er bij (een van mijn paarden kan ook nog mooi 'show' verkopen als ie op een springterrein komt (daar is de prijsuitreiking) Laatst waren er namelijk foto's gemaakt en vroeg achteraf iemand toen die de foto's zag : ah wauw die loopt ook al passage Haha! Knipoog hahaha niet dus dat was de showman op het springterrein

Enfin, t ging hier over parades he, fijn en mooi voor de bezoekers (zolang ik zelf maar niet mee moet doen Haha! Bloos )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:17

Grappig dat herinneringen van vroeger allemaal boven komen Haha!

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:22

de parade opzich vind ik fijn als je met veel mensen v/d club kan gaan en niet met 4 mensen
Maar wat ik echt raar vind is dat mensen na hun proef vlug naar huis willen ... Juist het "samen zijn" met heet de club ik zo fijn ,.., bij andere mensen gaan supporteren , samen in de tent nog iets drinken etc wachten tot de prijsuitrijking en dan samen vertrekken en ondertussen staan de paardjes samen op de trailer of vrachtwagen met een grote zak hooi Lachen
Fijn toch zo'n dagje Tong uitsteken

ben ik echt de enige ? Haha!