hoeveel denkens heb je nou eigenlijk nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Re: hoeveel denkens heb je nou eigenlijk nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:13

*zomerdeken (1 voor binnen, 1 voor buiten)
*tussendeken (1 voor binnen, 1 voor buiten)
*winterdeken (1 voor binnen, 1 voor buiten)
* regendeken
* 2 zweetdekens
* vliegendeken

Weet niet of jij dat allemaal nodig hebt, maar dit zou ik allemaal willen hebben Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:17

annet155 schreef:
maar sinds mei heb ik nu een KWPNer die van de winter toch echt een deken op moet omdat ze dat gewend is.
Het is de bedoeling dat ze van de winter overdag naar buiten gaat en s'nachts binnen. wat voor dekens heb ik dan nodig? ik wil niet dat ze een te dikke vacht krijgt..

groetjes annet

Cool
ze was het deze winter niet gewend, maar als je haar de kans geeft om dit jaar een bescheiden wintervacht aan te maken kan je zonder deken hoor

als je je paard op stal zet 's nachts wordt de vacht zowiezo al minder dik

twee jaar geleden stond mijn paard 's nachts op stal en had weinig wintervacht, afgelopen jaar stond hij 24/7 buiten en ineens leek mijn volbloed arabier wel een ijslander Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:19

mijn merrie zat afgelopen winter vrij kort in het haar (iets langer als nu in de zomer, maar niet zo'n behaard beertje Clown ) die had dan een 260 grams op maar wel met hele hals, scheelt wel, maar daar gaan je manen............. ze zijn nu (ja nu pas Clown) weer een beetje bijgegroeid...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:25

Mijn paard loopt alleen in het 'eczeem-seizoen' met zijn Boettdeken om, omdat het helaas echt niet anders kan.
Voor de rest lekker dekenloos, zijn wintervacht is een gratis deken die altijd past Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:45

Auky schreef:
Mijn paard loopt alleen in het 'eczeem-seizoen' met zijn Boettdeken om, omdat het helaas echt niet anders kan.
Voor de rest lekker dekenloos, zijn wintervacht is een gratis deken die altijd past Haha!

die niet:
-scheef gaat zitten
-vies wordt
-gesloopt wordt
-in de was moet
-ruimte inneemt in de kast

alleen moet je bij het vachtwisselen twee keer per jaar de haarballen uit je eigen mond halen Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:55

Ik heb een hele stapel, ook wat dekens die ik voor paarden gebruik die niet van mij zijn, omdat ze of erg oud zijn, of Orien ze niet past.
Maar wat ik voor Orien ook echt gebruik:
-Vliegendek dat ze in de wei op kan
-Netcooler
-Zomer/tussendek
-Fleece gevoerde regendeken
-200 grams staldeken (draagt ze vooral in de winter op de trailer)
-2 outdoordekens, 1 Pagony Tiger, die draagt ze normaal swinters, en heb een hele dikke BR liggen voor extreme kou
-Mooie dikke wollen zweetdeken
-Oud gewoon wollen dek, kan als onderdeken of als het echt koud is als extra uitzweetdeken
-2 Fleecedekens, eentje met en een zonder hals
-Uitrijdeken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:20

Arabesk schreef:
Auky schreef:

die niet:
-scheef gaat zitten
-vies wordt
-gesloopt wordt
-in de was moet
-ruimte inneemt in de kast

alleen moet je bij het vachtwisselen twee keer per jaar de haarballen uit je eigen mond halen Haha!

Da's inderdaad een nadeel, maar ach, dat weegt niet op tegen de nadelen van dekens Haha!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:25

Eh, een beetje teveel geloof ik. Bloos
Even nadenken.

- winterdeken 500 gr.
- winterdeken met hals 300 gr.
- winterdeken 300 gr.
- winterdeken 200 gr.
- winter/overgangsdeken 100 gr.
- waterdichte regendeken
- bucas buzz-off vliegendeken
- vliegendeken voor rijden
- 2x zomerdeken
- fleecedeken
- wollendeken
- transportdeken

Wat ben ik blij dat ik mn eigen kast in de garage heb. Nagelbijten / Gniffelen

paardenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:59

Ik heb alleen 2 zweetdekens voor me pony's. In de winter hebben ze gewoon een dikke vacht.
Best wel handig eigenlijk! Cool

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:02

Urielle schreef:
Als je je paard kort in het haar wilt houden de hele winter red je het op stal niet met alleen een 200 grams deken. Dan zitten ze zo weer terug in het haar. Of je moet gaan scheren natuurlijk.

heb je gelijk in. als het echt koud is is alleen een staldeken waarschijnlijk niet genoeg.
(ligt er ook een beetje aan hoe warm het op stal is natuurlijk)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:36

Ik zou het paard lekker zonder deken laten staan. Als hij zonder deken de hele overgang van zomer naar winter meemaakt, zorgt je paard zelf voor de juiste vacht. Dan heb je ook 's nachts op stal geen deken nodig. Wij maakten ons vorig jaar ook zorgen om onze KWPN dame Iranda, die altijd met dekentjes op op stal had gestaan en een flinterdun vachtje had. We hebben haar lekker buiten laten staan en in no-time had ze een enorme teddyvacht waarmee ze hartje winter ook in de sneeuw en in de vrieskou lekker buiten ging staan. Met onze nieuwe KWPNer La Roche gaan we nu hetzelfde doen: lekker buiten laten staan en haar eigen vachtje laten maken.

Wij hebben trouwens 2 dekens: een vliegendeken en een zweetdeken. Die laatste vind ik wel nodig als het paard een dikke wintervacht heeft en na het werk weer de wei in gaat 's avonds. Je moet je paard dan helpen weer geleidelijk af te koelen en droog te worden. Maar paard droog = fleecedeken weer af en gewoon de wei op Lachen

Okee onze paarden staan 24/7 buiten of in de schuilstal, maar de andere paarden van stal staan overdag buiten en 's nachts binnen. En ook die hebben nooit een deken op. Ook de kwpn-er niet. Die paarden hebben trouwens een minder dikke vacht dan die van ons...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:54

Ik heb nog wel een
ongevoerde regendeken
een fleece zweetdeken
een dikke zweetdeken
een 400 grams winterdeken en
een vliegendeken.

En ik gebruik ze niet meer.
Van de winter heb ik de dikke winterdeken niet eens opgehad, was te warm voor mijn paard. Hij stond wel de hele dag buiten en in een koude stal. In Maart heb ik hem verhuisd en hij staat nu dag en nacht in een kudde. Binnen twee weken was dus zijn deken gesloopt en heeft hij er geen meer opgehad. Ik heb dus geen zin om iedere week een nieuwe deken te gaan kopen, hij redt zich maar met zijn eigen vacht.

De overgang naar geen deken ging hardstikke goed, hij heeft nergens last van gehad, hoogstens dat het op mij overkwam alsof hij blij was dat hij dat rotding kwijt was. Paarden zijn supergoed in het regelen van hun eigen temperatuur met hun vacht. Zelfs dus als je zo'n beetje halverwege de winter de deken eraf laat.

Deze winter laat ik hem zonder deken. Ik heb gemerkt dat het met rijden en zweten geen probleem is, wel goed uitstappen natuurlijk. En in geval van nood kan ik hem altijd na het rijden nog even de dunne zweetdeken opgooien.

Heel veel paarden bij ons op stal staan zonder deken, ook de lespaarden. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze ziek worden doordat ze geen deken ophebben.

Oh ja, Omega is een KWPN-er.

Citaat:
die niet:
...
-vies wordt
...

alleen moet je bij het vachtwisselen twee keer per jaar de haarballen uit je eigen mond halen

Uhh dat lukt die van mij nog echt wel hoor, dat vies worden. Maar een keer een borstel er overheen en het is weer schoon. Scheelt weer veel haren in de wasmachine...

Ach met vachtwissel had ik toch altijd al last van haarballen, met of zonder deken.

Ik dacht trouwens dat de dikte van de vacht afhing van de lengte van het daglicht (kan verlengd worden met lamplicht). Als de dagen korter worden dan wordt de vacht dikker, als dit kunstmatig verlengd met lamplicht dan blijft de vacht dunner.
Toen op stal de hele avond de lampen aan waren had hij een dunnere vacht dan toen de lampen op tijd uit gingen. Imo maakt de dikte van de deken geen bal uit...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:22

ik heb een zweetdeken, die ik heeeeel soms maar gebruik, en een winterdeken, die gebrijk ik noooit(vind ik onnodig)

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:23

Ik heb voor Use;

- 2 Zweetdekens, waarvan 1 zware.
- 1 ongevoerde regendeken
- 1 transportdeken
- 1 staldeken 220 grams
- 1 winterdeken 350 grams

En daar heb ik genoeg aan. Lachen

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:29

Ik heb:
2 waterdichte winterdekens van HH, 150 gr
1 waterdichte winterdeken van HH, 300 gr
2 ongevoerde regendekens van HH
1 staldeken 220 gr
2 fleecedekens
en een vliegendeken is onderweg Haha!

Die winterdekens heb ik ooit allemaal gekocht omdat ik dacht dat dat persé nodig was, mijn paard met guur weer helemaal inpakken (goh, hij zou eens smelten van de regen Tong uitsteken ). Ik heb het 1 seizoen volgehouden, en toen was ik dat gerommel en gewissel met die dekens al zo zat dat ze sindsdien werkeloos op zolder liggen Bloos
Het enige wat ik zo af en toe gebruik zijn de fleecedekens, en ik heb weleens 1 keer voor 1 nachtje een ongevoerde regendeken opgedaan toen mijn paard niet vuil mocht worden (ivm keuring).

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:52

1 ongevoerde regendeken
1 zomerdeken
1 zweetdeken
1 tussendeken
1 winter/weidedeken

Die laatste is geloof ik 300 of 350 gram, waterdicht of waterafstotend (weet ik even niet meer).
Iig een weidedeken, die ik op stal gebruik. Haha!
Hele fijne van Eskadron, echt een aanrader!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:50

Ik heb:
2 zomerdekens
1 onderdeken (200 grams)
2 winterdekens (200 en 300 grams)
vliegendeken (HH, tegen de zon en verkleuring)
3 zweetdekens (met-zonder hals en met uitsparing voor t zadel)

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:51

Een winterdeken met hele hals (Dag manen Verdrietig )
Een zweetdeken

Hier red ik het prima mee Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:40

Een waterdichte deken voor buiten en een staldeken voor binnen zodat ie een lekkere droge heeft. Het nadeel vind ik altijd dat die dekens zo nat worden aan de onderkant als ze eens lekker door de modder geploegt hebben. Haha!

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:45

Wij hebben 1 zweet deken...
Of tjaa.. toen wij onze nieuwe pony kochten was tie geschoren en daar hebben we nog wel ergens een winterdeken van liggen..maar die gebruiken we niet meer..
En daar doen onze paardjes het mee..

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:50

ik heb voor mijn paard (kwpn)

winterdeken (waterdicht)
een onderdeken voor als ik haar moet scheren
regendeken zonder vulling
zweetdeken
zomerdeken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:16

Geen 1 maar inmiddels heb ik ca. gemiddelt 8 dekens per paard Bloos! Varierend van stal-winter-zomer-regen-vliegendeken tot zweet deken, tussendekens etc.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:51

Ik heb alleen een zweetdeken, voor de rest is silvana helemaal deken-vrij! Lachen

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:59

PinkiiY schreef:
Een winterdeken met hele hals (Dag manen Verdrietig )
Een zweetdeken

Hier red ik het prima mee Lachen

haha ik niet Lachen
maar ja, ik heb dan ook niks met mate Lachen

- 2x zomerdeken
- 3x zweetdeken waarvan 1 met hals
- 2 xstaldeken
- regendeken
- waterdichte ''tussen'' deken
- waterdichte winterdeken waar ik al weer op uitgekeken ben dus dit jaar krijgt ie weer een nieuwe:)
ach het valt nog best mee, heb er de laatste tijd ook een aantal verkocht.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:20

annet155 schreef:
Het is de bedoeling dat ze van de winter overdag naar buiten gaat en s'nachts binnen. wat voor dekens heb ik dan nodig? ik wil niet dat ze een te dikke vacht krijgt..

groetjes annet

Een waterdichte ademende winterdeken, die kan je paard zowel overdag als 's nachts op houden.
Ik zou kiezen voor een deken van ongeveer 200 gram, niet te zwaar, want dan is de overgang wel erg groot.
Evt. kun je daar nog een stal- of onderdeken onder doen wanneer het kouder wordt.

Wanneer je intensief gaat rijden is een zweetdeken handig.

Bij mijn eerste KWPN-er had ik 1 deken, daar heb ik me toen ook mee kunnen redden. Na verloop van tijd krijg je vanzelf een hele collectie Bloos