rijstijl met een trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re: rijstijl met een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:31

Ik heb ook geleerd (van instructeur en héle ervaren 'trailerrijder') dat je trekkend de bocht door moet (niet OPtrekkend, maar dus ook niet je gas loslaten) Vantevoren afremmen tot het tempo waarmee je de bocht wil nemen en dan je gas vasthouden.
Verder rij ik rustig 100 met de trailer. De autoweg hier is prima, goed wegdek, recht-toe-recht-aan. Maar haast nergens kan je inhalen. Nou ik rij veel liever 100 dan dat ik continu die zenuwlijdende dramzakken achter me heb die hun auto zowat naast mijn paard in de trailer parkeren!
Snelweg idem. Als je 80 rijdt wordt je ingehaald door vrachtwagens, nou dat kan mijn paard erg slecht waarderen.
En ik heb wel gas over, dat moet idd ook wel, anders wordt het sneller gevaarlijk.
Afremmen doe ik heeeeeel rustig, ik begin heel rustig met remmen, als ik dan het idee heb dat het paard inmiddels wel een keer door heeft dat ie tegen moet hangen dan rem ik wat meer door, en bouw het dan weer rustig af tot ik stil sta, dat het paard dan niet ineens alsnog een opdonder krijgt.
Drempels neem ik denk ik in verhouding met sommige andere trailerrijders redelijk vlot. Mijn trailer gaat daar soepel overheen, en heb mijn paard nog nooit horen stampen bij een drempel.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:13

Ik vergeet nooit dat mijn vriendin en ik met 2 paarden in de trailer, in haar dikke jeep naar Amsterdam reden om die 2 paarden op het vliegtuig te zetten. Ik gapte nog naar haar "denk je erom, je mag hier met de trailer echt maar 80" waarop ze zei "aah joh die vaste camera`s zien toch het verschil niet tussen een auto en een trailer, zolang je maar niet harder dan 100 gaat" *FLITS* Jup en die losse camera rechts van de weg zag het dus wel, althans, meneer agent Haha! Sorry vind het altijd nog een hylarisch verhaal Haha! Haha!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:22

ElCamino schreef:
Met een trailer is het heel belangrijk om bij wijze van spreken te rijden alsof je een glas water hebt staan op de bodem waar je niet mee mag knoeien, hihihi....

zo moet je ook rijden!

langzaam optrekken en optijd en gelijkmatig remmen. niet eerst gas loslaten en 20 meter voor de bocht nog is de rem intrappen.
de bochten rustig aan doen en nadat je de bocht voorbij bent weer gas geven. doe altijd indien dat in de trailer mogelijk is een raampje open. het zeiltje aan de achterkant doen wij altijd dicht wanneer het regent, koud is of wanneer wij over de snelweg heen gaan, het maakt niet uit bij wat voor temperatuur. bij veulens altijd het zeiltje dicht, ze kunnen nog wel is uit de trailer springen!
doe je paard transportbeschermers om en zet hem altijd vast aan het halster. doe ookaltijd dat haakje door de beugel aan de achterkant. sommige paarden willen er nog wel is onderkomen en de stang omhoog drukken. tijdens het laden het paard nooit vastzetten voordat de stang aan de achterkant dicht is. mocht hij dr weer uitvliegen staat hij vast en gaat hij hangen, dan krijg je hem nooit van z'n leven meer dr in. zorg er voor dat het paard met vertrouwen in de trailer staat.
veder gewoon heel voorzichtig doen en goed nadenken bij wat je doet.