Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:14

orionneke schreef:
En ook denk ik van: gaat autorijden en dat soort dingen ook niet moeilijker?

Ja Ik ben nu 33 weken en ik heb het stuur in de auto omhoog moeten zetten en dan nog zit het stuur van de auto in mijn buik. Ik rij dus ook zo min mogelijk auto, want ik ben best bang een ongeluk te krijgen en dan het stuur hard in mijn buik te krijgen.

Nu moet ik dus wel erbij zeggen dat ik echt enorm dik ben geworden. Van de week dacht een vreemde VK nog dat ik al aan mijn tijd zat, die dacht niet dat ik de 40 weken uit zou gaan doen. Ik heb zelf ook het gevoel dat mijn buik te zwaar voor mijn lijf wordt ondertussen. Dus zoals bij Suzanne, die minder buik heeft, zal het waarschijnlijk heel anders zijn op het eind. (ik jaloers!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:16

orionneke schreef:
Ik ken iemand die zei dat het rijden toch weer tegenviel en het niet aan te raden is om zo snel weer op te stappen. Zij was ook wat incontinent enzo maar ja dat zal ook wel bij iedereen weer totaal anders verlopen.......

Toevallig had ik het er vrijdag met mijn zus over en die kende juist weer iemand die na 2 weken er al weer opzat, zonder enig probleem. Dat zal dus ook wel weer heel persoonlijk zijn. Ik ken zelf iemand die haar hechtingen waren ontstoken en die zat na maanden nog niet normaal op een stoel, laat staan op een paard.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:11

IK had idd ook wat last van incontinentie, mn tijdens draven. Maar dat is toch een kwestie van training van de sluitspieren. Nu heb ik totaal geen last meer (was vrij snel over). Ik reed in die periode toch nog met een maandverbandje (had nog vrij lang last van nabloeden, en vrij kort erna een pseudo-menstruatie).

Ik denk dat je het best toch naar je lichaam kan luisteren. Ik ben bij verena eerst op de fiets gestapt, dat zat redelijk normaal, dus durfde ik het paard ook wel aan (zit bovendien comfortabeler als een fiets).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:11

Ik heb tot 30 weken gereden, daarna viel ik van het paard. Ik heb daardoor bijna 14 dagen in het ziekenhuis gelegen en kon daarna niet meer rijden. Tot die tijd was er bijna niks te zien en daarom reed ik nog. Wel wil ik je meegeven dat je zit gaat veranderen, je zit niet meer zo stevig als anders. Paarden beleren, springen ed deed ik niet, dat vind ik echt een te groot risico!
In principe hoefde ik na die tijd geen 6 weken te wachten omdat onze kleine niet via de natuurlijke weg geboren is. 3 weken na de bevalling heb ik er weer voor het eerst opgezeten, al met al heeft het bij mij een hele tijd geduurd voordat ik weer een beetje aan het rijden was. Omdat ik toch nog lange tijd last van de wond had. Dit is natuurlijk voor iedereen anders, je moet doen wat je zelf prettig vindt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:35

Over die incontinentie: ze zeggen toch dat ruiters hun bekkenbodemspieren met het rijden goed trainen, zou paardrijden niet een heel goed effect hebben op die incontinentie dan?

Mistral je zult wel geschrokken zijn met die val!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:05

Urielle: Dat werkt wel in je voordeel als je bekkenbodemspieren getraind zijn!

Ja ben flink geschrokken toen, het was ook niet niks wat ik toen had (gebroken en gekneusde ribben, gekneusde long en lever en een klaplong) Kleine mankeerde niets gelukkig. Het heeft wel iets goeds gehad, want ineens stond ik er echt bij stil dat ik zwanger was. Je buik die niet irritant is maar wat eigenlijk erg mooi is. De beweging van de kleine die je ineens heel anders ervaart dan je in eerste instantie deed. Vanaf die tijd was het aan de ene kant genieten aan de andere kant vreselijk pijnlijk aangezien de kleine niets anders deed dan schoppen tegen die pijnlijke ribben Haha! Als ik nu aan de tijd van de zwangerschap terug denk, heb ik er spijt van dat ik zo door leefde en niet meer genoten heb van die tijd Bloos

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:46

Urielle schreef:
Over die incontinentie: ze zeggen toch dat ruiters hun bekkenbodemspieren met het rijden goed trainen, zou paardrijden niet een heel goed effect hebben op die incontinentie dan?

Mistral je zult wel geschrokken zijn met die val!

Nou degene die dat toen zei had een baan in de paarden, veel dressuren dus veel doorzitten etc. Maar die had A: geen moeilijker bevalling zoals ze wel eens zeggen en B: dus wel erge/lange last van incontinentie.....

Vraag me af of het niet gewoon fabeltjes zijn en dat het gewoon bij de een wel of niet zo is...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:01

Goh, ik loop achter! Zie ik plotseling allemaal zwangere boksters! Van harte meiden! En voor degenen die binnenkort moeten bevallen: succes! OK dan!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:11

ik heb tot een half jaar gereden op mijn rustige paard. Het andere paard kon ik al niet meer rijden na 2 maanden, die zoog al mn energie weg en is toch wat onstuimiger. Ik was overigens in verwachting van een 2ling. Het is alweer 4 jaar geleden... wat gaat het hard. Klinkt ook zo oubollig maar tis toch echt zo. Geniet er lekker van hoor!

groetjes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:52

Tyrza: Beetje bij blijven hoor Tong uitsteken

orionneke: Mijn verloskundige zei toen tegen me dat het juist in mijn voordeel werkte dat ik paard zou rijden. Dit omdat je bewust je bekkenbodemspieren aan kunt spannen en ontspannen Knipoog
Ik had wel een zware bevalling waardoor ik uiteindelijk bevallen ben dmv. een keizersnee. Ik ken ook genoeg die paardrijden en het kind er binnen notime uitpoepen Haha!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:32

Citaat:
Ik had wel een zware bevalling waardoor ik uiteindelijk bevallen ben dmv. een keizersnee. Ik ken ook genoeg die paardrijden en het kind er binnen notime uitpoepen

dat is dus idd wat ik me nog steeds afvraag:
als je jarenlang paard rijd heb je dan meer kans op een zware bevalling?
mijn 2 kids zijn nooit ingedaald, ze zijn allebei met de keizersnee gehaald,
de 2e bevalling ging moeizaam, ze wilde niet indalen en de ontsluiting stokte bij 6 cm.
ik reed toen al 15 jaar, bijna elke dag!
je hoort dus idd van sterke bekkenbodemspieren waardoor het kind niet kan idale en de bevalling
niet door kan zetten....
wie? Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:47

Goeie vraag, bij mij bleef de ontsluiting hangen op 8 cm. Op het moment dat de vliezen gebroken zijn daalde de kleine pas in bij mij. Fijn vooruitzicht voor een evt. 2e. Liss dat verhaal van jou lijkt aardig op die van mij Haha!

Jo_oxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:15

Wanneer je in een goede conditie bent tijdens je bevalling kan dit zeker bijdragen aan een snellere bevalling. Sterke bekkenbodemspieren kunnen zowel een voor- als nadeel zijn. Je perst vaker beter, alleen kunnen deze spieren ook te sterk zijn waardoor het persen soms weer langer duurt. Na de bevalling is het absoluut in je voordeel, incontinentie komt minder vaak voor en je herstelt sneller wanneer je bekkenbodemspieren in vorm zijn. Of een kind indaalt is niet afhankelijk van je bekkenbodemspieren.
Jolanda, verloskundige

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:16

Nou dat is duidelijk, dank je wel Knipoog

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:43

idd, dat wist ik dus niet, ik heb idd ook nooit last gehad van incontinentie, in tegen stelling tot mijn vriendinnen die heel vaak met gekruiste benen moesten lachen of hoesten, haha!!
ze reden geen paard....

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:36

Bij mijn beide zwangerschappen waren de baby's al vrij vroeg ingedaald... Was ik wel blij mee, lagen ze in elk geval met de koppie's naar beneden Haha!

@Jo-oxxie: Als ik nu in mijn menstruatie zit heb ik de eerste dag een heel erg indaal-gevoel, echt het idee dat mijn baarmoeder tussen mijn knieen hangt, en druk op bekken/liezen. Met name bij plassen en staan.
Vorige week had ik het ook na een hele dag werken (ik werk normaal halve dagen).
Is dit iets wat je bekend voorkomt? IK heb het mijn eigen verloskundige ook gevraagd en die had er nog nooit van gehoord.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 09:30

Pfoe, een paar dagen niet gekeken en ik lig meteen een heel stuk achter! Lachen
Over bevallen en paardrijden hoor ik ook wisselende verhalen, maar dat klopt ook wel met wat Jolanda zegt. Als ik het goed samenvat: een beetje sterke bekkenbodemspieren is goed, maar ze moeten ook niet te sterk zijn.
Ik ben trouwens wel geinteresseerd in het adres voor de zwangerschapsrijbroeken! Ik heb wel al een broek in een grotere maat gekocht, maar ik kan me wel voorstellen het tzt lekkerder zit als je een broek hebt met een grote band die je buik een beetje in toom houdt. Ik rijd nu altijd met een sporthemdje, dat drukt ook alles wel redelijk plat en houdt alles stevig vast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:17

Hoe snel NA de bevalling is die buik er trouwens weer af en kan ik weer een gewone rijbroek aan? Of zit ik sowieso dan al aan een paar maten extra en moet ik een hele nieuwe klerenkast?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:21

Urielle: Hangt helemaal van jezelf af Knipoog

Ik was na de bevalling direct de 10 kilo kwijt, inmiddels zit het er ook weer aan omdat ik lange tijd weinig tot niets kon. Maar wel normaal blijft eten, dan wil je wel groeien Bloos
Ik heb er tot nu toe weinig tot niets voor gedaan om het er weer af te krijgen Bloos!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:26

Urielle.. ik mocht van mijn HA niet eerder dan 6 weken na de bevalling op Iris stappen.. Dit om verzakking van je baarmoeder te voorkomen.. Ik zelf had na 3 weken alweer zoiets van.. Jaaaaa rijden... Maar zo snel gaat dat dus niet.. Ik zou zeker met je HA overleggen na je bevalling..

En over rijbroeken.. die kan ik allang weer aan.. Eigenlijk meteen al.. Het ligt een beetje aan jezelf... Je zwangerschapsvet is zo weg.. Maar de ruimte om vetjes te sparen is een stukkie groter geworden.. aan jouzelf om die ruimte vol te maken of niet Haha! Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:28

Ja en dat 6 weken na die tijd niet mogen rijden zit ook nog verschil in. Omdat onze kleine meid niet via de natuurlijke weg gekomen is mocht ik direct weer rijden. Omdat er bij mij geen druk op gestaan heeft en de spieren niet opgerekt zijn mocht ik van de gyn direct weer rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:08

Lame schreef:
Maar de ruimte om vetjes te sparen is een stukkie groter geworden.. aan jouzelf om die ruimte vol te maken of niet Haha! Knipoog

Oeh, verantwoord leven is niet mijn sterkste punt Bloos
Ben ook stevig bijgekomen weet ik sinds vanmorgen bij de HA...

Nou ja, we zullen wel zien. Het enige wat ik zeker weet is dat ik toch asap weer te paard zit, baarmoeder of niet Haha! Ik mis het veel te erg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:18

Ik snap het niet, ik ben alleen nog maar afgevallen. Haha!
Verder was alles goed, baby voldoet ruim aan de maten, bloed was 100 % oke.

Zal binnenkort wel komen dan, dat ik ga aankomen?
Aankomen doe je toch, door de baby en het vruchtwater enzo.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:29

Het gekke is dat ik wat gewicht betreft ook nog niet erg ben aangekomen (een beetje wat toch al mijn schommelmarge was) maar dat alles toch echt wel een stuk strakker zit. Hmm.. zouden mijn spieren dan toch omgewisseld worden voor vet wat lichter is?? Lachen
Over na de zwangerschap weer rijden had ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht. Op zich valt 6 weken me eigenlijk nog wel mee, als ik in de boeken lees wat voor 'schade' je allemaal wel niet krijgt of kunt krijgen bij een bevalling...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:36

Ik ben pas vanaf een week of 20 echt bij gaan komen, in het begin viel ik af (ondanks dat ik een hartstikke dikke buik heb gehad vanaf 8 weken al), toen een hele tijd omstreeks hetzelfde gewicht en vanmorgen bleek dat er 15 (!!!) kilo bij zijn! Gelukkig zei de HA dat het bijna allemaal vocht is en dat kan goed kloppen met mijn olifantepootjes Haha! En dat vocht zou al een paar dagen na de bevalling weg moeten zijn - zegt iedereen. Hopen maar dat ze niet liegen Haha!