Als eerste starten: voordelig of nadelig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Als eerste starten: voordelig of nadelig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:01

red_eejah schreef:
volgens mij kan 13 niet, want je mag pas cursus doen als je bij de paarden zit volgens mij
de jonge jury's hebben wel allemaal cursus gedaan (start ik maandag mee)
maar de oudere kan het van zijn dat die gewoon hun trainer B hebben dus die hebben meestal de cursus niet gevolgt

Bij de LRV hoef je geen cursus gehad te hebben hoor Haha! Bij de Cyclus voor de Jonge Paarden zitten er wel echte juryleden, maar bij de gewone concoursen moest iedereen van de vereniging 2 concoursen op de lijst aankruisen die je eventueel wel wilde jureren (en wij waren niet de organiserende vereniging). Zolang je zelf in die klasse reed/gereden had was het goed. Dus ik mocht geen Z-proeven jureren maar de rest wel en ik ben eerlijk waar geen jurylid Haha! Dus je kunt elke pino daar aan de tafel aantreffen Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:19

Mijn ervaring is; hoe groter de ring hoe nadeliger als je als eerste moet starten. Bij een ring van 30 deelnemers ken ik genoeg juryleden die niet durven te punten bij de eerste paar combinaties.
Als er maar 3 in een groep zitten dan wordt er wel normaal gepunt.
Overigens heb ik ook weleens meegemaakt dat er iemand die ontzettend slecht reed en als eerste startte erg positief gepunt werd (met 2 wp).

Als je als jurylid ervaren genoeg bent dan heb je het toch echt niet meer nodig om voorzichtig te beginnen met punten. Op een gegeven moment weet je wel wat goed is en wat niet.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 06:10

zaterdag was het nadelig! we hadden startnr4 maar helaas waren 1,2 en 3 niet aanwezig.... van 1 had ik het kunnen weten, stom eigen fout! 2 was de avond ervoor afgemeld( ik had om 06.00u het kunnen zien op startlijsten....) nr 3 was springen.

dat is dus wel 24 minuten aftrek van je inrij tijd! en een pissige jury, je moet er maar rekening mee houden....

178 en 181.... schraal maar niet geheel onterecht. Ze moest nu op safe gaan want ze hadden dus bijna niet ingereden! dan lan je wel gaan oppakken maar dan krijg je alleen heet en verzet!
Als je dan terug leest, moet paard meer sluiten... dan kan zo'n jury van mij de boom in! Dan had je haar gewoon moeten laten inrijden en zelf een bak koffie pakken!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:59

en toch, is het niet zo dat als je als jury 15 combinaties hebt gezien die net niet genoeg halsstrekken,
of sluitend halt gaat houden
En dan komt nr 16 die het paard goed laat halthouden, en mooi laat halsstrekken,
dat de jury dan uit opluchting makkelijker een 9 weggeeft dan de 8 die het was geweest als deze combi als eerste was gestart.

ik denk toch dat dat wel wat onvloed hebt, als ik jury zou zijn zou het denk ik ook wel zo zijn
van goh eindelijk eentje die het wel goed doet, alstu een 9!

zoiets.

Jarin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:53

Ik denk dat het er strenger wordt gejureerd op belangrijke wedstrijden, ik heb altijd op regiokampioenschappen of nederlandsekampioenschappen dat ik liever niet als eerste start, omdat ik dan het idee heb dat de jury dan nog meer moet zien...maar het is ook zo denk ik, dat als jij een hele goed proef neezet. Dat de jury dat onthoud, en andere bijna niet tegen je op kunnen...

(trouwens alvast bedankt voor al zoveel berichtjes in dit topic)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:51

Ik ben in juli een keer als eerste gestart en mijn wedstrijdpaard is nou niet bepaald een echte bewegingstopper, maar hij liep zijn proef netjes zonder fouten. Na mij kwamen enkele goede paarden, sommige echte bewegingskunstenaars, ik dacht: hum, misschien wel een winstpunt maar in de prijzen zit ik niet, maar ik werd wel mooi eerste! Het ligt er dus helemaal aan wat de jury wil zien, ik rij altijd foutloze proeven, maar niet spectaculair, omdat ik daar simpelweg het paard niet voor heb. En dit keer wou de jury gewoon een nette proef zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:48

topic 283792864512845790264501972649018749687510928435... Schijnheilig

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:55

mmm, ik ben zelf ook jury en het mag geen verschil maken. de eerste zet zijn prestatie neer vanwaaruit je verder gaat jureren en die startnr 1 als het ware als een soort graadmeter werkt voor de rest van de ruiters. hoe je een proef graga wilt zien blijft tijdens de gehel groep hetzelfde, je wordt echt niet in het midden of einde van de groep soepeler ofzo...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:49

Als het goed is houdt de jury er geen rekening mee en beoordeelt hij/zij de eerste starter net als de laatste starter.

Daar moet je, vind ik, ook vanuit gaan. Persoonlijk vind ik het dan ook altijd een beetje flauw van sommige mensen dat als ze geen wp halen ze het wijten aan het feit dat ze de eerste starter waren. Las laatst weer zoiets, paard sprong ook weg in de proef en dan nog werd er gewezen naar het feit zat hij/zij als eerst moest starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 07:47

Ben een van de weinige zijn hier blijkbaar die niet graag als 1ste start. Heb toch altijd het idee dat als er al een aantal voor je zijn geweest de jury een beetje een idee heeft hoe het niveau ligt en daar zijn punten op aanpast. Niet dat het heel veel zou schelen, maar denk wel dat het invloed heeft of het niveau hoog of laag ligt.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:18

Relaxed schreef:
topic 283792864512845790264501972649018749687510928435... Schijnheilig

nu lieg je Tong uitsteken

Van de zomer regiokampioenschappen: Moest als eerste starten in de kur als minst bekende naam met t enige paard zonder papier.
Die kampioensdeken ligt nu nog steeds bij mij in de kast hoor Knipoog

Als je als laatste moet, moet je tegen hen opboksen en als je als eerste moet, moet de rest het maar eens proberen beter te doen... en soms lukt dat wel maar soms ook niet Haha!

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:13

Mij maakt het niet echt uit als ik als eerste moet starten.. gewoon een goede proef neer zetten.. en maar denken zoo.. proberen jullie dit ook maar eens..

ik moet aankomende zondag starten als laatste van de 24 deelnemers... wat denken jullie daar nou van..

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:14

nadelig dan kan je niet zien hoe de andere het doen en uit hun fouten leren

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 06:49

Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken.....

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:06

voordeel van als (een van de) eerste(n) starten vind ik in de winter vooral dat het dan nog lekker rustig is in de losrijhal, terwijl het midden in de rubriek meestal vrij druk en vol is....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:04

Als laatste starten, lelijk paard, beruchte jury, geen (polulaire) afstamming, kleur van het paard valt niet in de smaak bij de jury, postuur van de ruiter valt niet in de smaak bij de jury, concurrentie van bekende namen, jonge paarden, oude paarden, prijskaartje van het paard van de concurrentie en nu als eerste starten...

Wat wordt het volgende excuus voor het uitblijven van prestaties???

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:55

Je vergeet het Rabobank-dekje nog, natuurlijk met een pony bij de paarden starten en met een koudbloed starten. Knipoog
Het is een wonder als je nog wp weet te halen bij juryleden *LOL*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 06:55

Fitzroy schreef:
Je vergeet het Rabobank-dekje nog, natuurlijk met een pony bij de paarden starten en met een koudbloed starten. Knipoog
Het is een wonder als je nog wp weet te halen bij juryleden *LOL*

Nouhou... gisteren een finale gereden (niet ik maar mijn dochter) en daar werd de voorkeur van 1 jurylid wel heel duidelijk Ja ... de vosjes haalden bij hem niet boven de 170 punten.
mijn dochter: 191 - 167 - 192
Ze kreeg van hem zelfs een 5 voor de verzorging Wow!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:15

Alane schreef:
Nouhou... gisteren een finale gereden (niet ik maar mijn dochter) en daar werd de voorkeur van 1 jurylid wel heel duidelijk ... de vosjes haalden bij hem niet boven de 170 punten.
mijn dochter: 191 - 167 - 192

En hoeveel vosjes deden er mee van alle deelnemers? Heeft de jury ook gezegd dat hij niet van vossen houdt?

Grote juryverschillen kom je overal tegen en het kan net zo goed toeval zijn dat dit vossen betrof, dus om dan direct te concluderen dat een jury een bepaalde voorkeur heeft...

Zolang je het niet aan een jury hebt gevraagd, of de jury er geen uitspraken over heeft gedaan weet je niks zeker.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:12

bijna de helft vossen, alle vossen onder de 170 punten... met verschillen tot 40 punten tov de andere 2 juryleden, en echt alleen de vossen.
Als een jurylid op ieder onderdeel 1 punt minder geeft heb je al een verschil van 30 punten, ben ik me dus geheel van bewust.
tegenover een 8 van de andere 2 juryleden voor een onderdeel een 5 geven?? tegenover een 7 een 5... dan heb je geen 30 onderdelen nodig.
Daarnaast hadden de palomino en de bruinen weinig verschil en zaten de punten van de 3 juryleden dicht bij elkaar.

Als de uitslagen weer online staan (zijn er helaas af) zal ik de link hier neer zetten, en dan heb je geen woord van de jury nodig om de duidelijke verschillen te zien.
De 2 juryleden aan de lange zijden zaten behoorlijk op 1 lijn, de jury op de AC er dus helemaal naast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 06:24

Hmmm, maar om nu te concluderen dat dat met de kleur van je paard te maken heeft vind ik nog steeds te ver gaan. Het kan wel heel ergens anders aan gelegen hebben. Misschien was net de aanleuning van de vossen wat minder of was er iets anders aan de hand.
Je kunt dit pas zeggen als de jury dit zelf heeft toegegeven tot die tijd blijf ik het een onzinverhaal vinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:30

Tja ieder zijn/haar mening.. blijft wel opvallend dat alle andere kleuren op 1 lijn zijn gejureerd door 3 juryleden, met weinig opvallende verschillen.
En dat de andere 2 juryleden maar ook de organisatie niet echt wisten wat ze met die uitslagen moesten.
Tja die aanleuning van die vossen wat minder in de ogen van 1 jury op de AC lijn tegenover de andere beide juryleden?
en een 5 voor verzorging tegenover 2 8 in die proef en 2 8-en s'middags?
Het viel mijn dochter op, aan de hand van de uitslag, dat juist bij de vosjes die ontzettend grote verschillen te zien waren.
en om een verklaring te vragen aan die jury was geen tijd want hij is voor de prijsuitreiking vertrokken.
Commentaar van een ander jurylid: "neem die uitslag maar met een korrel zout"

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:43

maar moest je ook als eerste startten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:46

nee deze keer niet.
Maar wel al regelmatig als eerste gestart en eigenlijk nooit een echte link kunnen leggen naar de behaalde punten icm als eerste starten dat er lager gepunt werd.
1 X lage punten omdat iemand tijdens de proef door de ring liep Scheve mond
of minder tijd om los te rijden (eigen schuld, te laat van huis vertrokken icm lange rij bij het secretariaat icm eigen schuld Bloos )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:50

Mij maakt het persoonlijk niets uit op welke plek ik start. Als ik netjes genoeg rijd kunnen ze niet om me heen, of ik nou als eerste of als 82e start Lachen Ik start zondag toevallig als eerste, en ik zal wel ff laten weten hoe dat gegaan is.