Starten met afgekeurd paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 03:01

polly2 schreef:
Amanda_kiony schreef:
hippo ze kan niet worden verzekerd door haar piephak...?
dat is mij vertelt maar bij welke verzekering kan ik haar laten verzekeren....? Pling

Bij de EFO kun je een paard met piephak gewoon laten verzekeren. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag heb je een klinische keuring nodig van de DA of een klinische en röntgenologische keuring.

Volgens mij zelfs bij elke verzekering hoor.
Mijn paard heeft een lichte piephak, maar is op meerdere rapporten en door meerdere verzekeringen goed gekeurd hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 18:59

Fitzroy schreef:
Eynav, je tekent een verklaring voor de verzekering dat jij je paard niet meer op wedstrijden uit zult brengen. Het is dus deels een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, want ik geloof nooit dat er een controle plaatsvindt tussen verzekeringsmaatschappij en de KNHS.

Zolang je paard afgekeurd is door de DA maar niet verzekerd maakt het allemaal niets uit. Niemand die dit controleert.

Eynav, je tekent een verklaring voor de verzekering dat jij je paard niet meer op wedstrijden uit zult brengen. Het is dus deels een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, want ik geloof nooit dat er een controle plaatsvindt tussen verzekeringsmaatschappij en de KNHS.

In theorie kun je dan dus gewoon je paard starten zonder dat iemand het door heeft lijkt me..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:13

ja kun je doen.
mar stel ze krijgen er wel lucht van (simpel testje: chipnummer testen bij KNHS) en ze weten het.
En da hebje wel een dikke bon aan je broek hangen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:42

grootste probleem is als iemand je paard herkend en weet dat ie afgekeurd is..
mijn paard is in deze regio gefokt, en altijd op wedstridj uitgebracht in deze buurt, iedereen kent hem, kent mij, zn fokker en alles
weten dus ook het verhaal achter Q, zou ik starten dan is er altijd wel iemand die het me niet gunt of die echt te eerlijk is en KNHS of de verzekering ervan op de hoogte brengt
en dan heb je een boete en wrsch ook in beslag name van je paard...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:30

Ja oke,dat is dan de praktijk dus. Ik snap hoe het werkt met de verzekering. Op zich wel fijn dat ze dat goed controleren.

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:26

ik vind het allemaal wel logisch hoor! je verzekerd je paard omdat je een uitkering wilt voor als het paard niet meer geschikt is voor het doel waarvoor je hem gebruikt.

nu word je paard afgekeurd voor de sport door de dierenarts maar je wilt het paard wel houden. de verzekering vind dat prima dus kan je hem terugkopen maar de verzekering wil niet meer dat je hem uitbrengt. het paard was immers afgekeurd voor de sport, dan is het toch raar dat je daarna weer vrolijk rondrijd in de ring?als het paard dan toch goed blijkt te zijn, dan is de dierenarts wel erg fout geweest door het paard af te keuren voor de sport, toch??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 11:47

Ja,dat is zo,al maakt iedereen natuurlijk een foutje,ik heb ook weleens een dierenarts een paard zien goedkeuren die overduidelijk artrose had.Maarja in beide voorbenen dus die liep wel rad. :-S

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:14

horserider schreef:
als het paard dan toch goed blijkt te zijn, dan is de dierenarts wel erg fout geweest door het paard af te keuren voor de sport, toch??

Een paard kan ook erg goed herstellen Knipoog
Zo hebben wij een merrie die haar straalbeentje gebroken heeft gehad. Er was een hele kleine kans op herstel en omdat ze wel als fokmerrie verder zou kunnen hebben wij haar teruggekocht van de verzekering. Na een half jaar volledige stalrust en speciaal beslag is de breuk heel mooi aan elkaar gegroeid. Deze merrie heeft ondertussen inderdaad een veulen gekregen maar we zijn ook alweer gestart.

Het dier is nu nog steeds afgekeurd, maar kan wel worden gereden omdat ze verder nergens last van heeft.
En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden. Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:18

En maakt de verzekering daar geen probleem van?
Want dat is niet de bedoeling van een sportpaard terugkopen.
Heb jij geen verklaring hoeven tekenen dat je je paard niet meer uitbrengt of ben je 'illegaal' bezig Knipoog ?
In feite heb je nu geld opgestreken en gaat na een jaar rust weer gewoon verder met waar je gebleven was. Ik kan me voorstellen dat een maatschappij dan van je vraagt om het uitgekeerde bedrag terug te betalen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:40

Daarom ben ik zo blij met mijn "boerenverzekering". Haha! Haha! Haha!

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:48

ben het helemaal met je eens Fitzroy! maar waar zit de fout? de dierenarts die het paard dan te snel afkeurd? want blijkbaar zat er toch een goede prognose aan vast, ook al duurt deze een half jaar of langer! of is het de verzekering die te snel uitkeert? haha en zoveel mensen maar zeggen dat ze de verzekering er alles aan doet om niet uit te keren! hieruit blijkt maar weer zo dat dat dus vaak niet zo is.

maar het is toch wel fijn dat je een paard kan terugkopen van de verzekering, ALS het paard hersteld kan je er nog heel veel plezier van hebben, maar wel met beperkingen doordat de verzekering niet wil dat het paard gestart word etc. Ik zou dan toch maar voor de revalidatieperiode kiezen, dan zit je paard nog steeds in de verzekering, mocht het paard iets anders krijgen ofzo. Ik neem aan dat als je een revalidatieperiode probeert en het lukt niet dat je dan alsnog aanspraak kan doen op de verzekering??

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:40

Ik heb er wel eens spijt van gehad dat ik mijn paard niet verzekerd heb, maar achteraf nu ik dit zo allemaal lees ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Toen ik Jumper kocht kreeg ik hem moeilijk verzekerd omdat hij luchtzuigt. Heb er toen verder ook geen moeite meer voor gedaan, vond het niet zo belangrijk. Toen werd hij ziek en heb ik flinke kosten moeten maken om hem te laten behandelen, maar gelukkig is het allemaal uiteindelijk goed gekomen. Maar in het medische circuit is Jumper al minstens 3 keer afgekeurd... Hij is na zijn zeer zware koliekoperatie hoefbevangen geworden waarbij zijn hoefbeen gekanteld is, zelfs door de zool heen! Hier zie je echter nu, na 4 jaar niets meer van. Alleen een goede hoefsmid kan nog zien dat er iets geweest is, maar zelfs niet dat het zo erg is geweest. Vervolgens was zijn hele spierstofwisseling naar de knoppen. Dit hebben we met acupunctuur opgelost, hij loopt weer als een tierelier. En nu zou hij een half jaar geleden hoefkatrolontsteking hebben volgens de DA. Van alles uitgezocht (oa foto's), en weer acupunctuur, en uiteindelijk bleek het probleem voornamelijk veroorzaakt te zijn door een kapot en verkeerd gerepareerd zadel waardoor rugproblemen waren ontstaan!
Bij al bovenstaande dingen adviseerden de diverse DA mij om mijn paard in te laten slapen of op zijn minst met pensioen te zetten... Maar Jumper is helemaal geen paard om niets te doen, dan verveelt ie zich kapot. En hij is sterk, met een sterke wil om te overleven dus hij loopt nu weer op zijn sloffen in de M1 wp te halen... Had ik hem echter verzekerd dan zou ik nu niet meer kunnen starten, waardoor hij zou verpieteren op stal en het waarschijnlijk veel eerder afgelopen zou zijn. Het heeft mij veel geld gekost, maar ik heb dat er wel voor over gehad.
(Al met al heb ik door bovenstaande dingen slechts in totaal 6 maanden niet kunnen rijden! Af en toe wel aangepast werk natuurlijk, maar de rest van de tijd heb ik gewoon kunnen rijden...)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:45

horserider schreef:
ben het helemaal met je eens Fitzroy! maar waar zit de fout? de dierenarts die het paard dan te snel afkeurd? want blijkbaar zat er toch een goede prognose aan vast, ook al duurt deze een half jaar of langer! of is het de verzekering die te snel uitkeert? haha en zoveel mensen maar zeggen dat ze de verzekering er alles aan doet om niet uit te keren! hieruit blijkt maar weer zo dat dat dus vaak niet zo is.

De prognose van een gebroken straalbeentje is heel erg slecht. Dat het door stalrust en apart beslag toch nog weer "goed" is gekomen is zeldzaam en natuurlijk hardstikke mooi, maar we zitten nog steeds met een afgekeurd paard. Voor de verkoop levert ze simpelweg niets op. En daar was ze in eerste instantie toch wel voor aangeschaft.

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:18

maar klinisch is ze toch goed en je wilde eventueel weer starten met haar??? verkopen kan je ze altijd maar of ze het geld oplevert wat je er eigenlijk voor zou willen hebben zal niet lukken dan, maar dan praat je over waardevermindering en niet over afkeuring. veel mensen roepen al dat het paard afgekeurd is als ze een klasse 3 hoefkatrol hebben maar klinisch helemaal goed zijn, dat is een zware fout die ze maken! het is een risico die een eventuele koper wel of niet wil nemen, het paard hoeft er niet perse kreupel op te lopen. bij verkoop praat je dan ook over een negatief verkoopadvies en niet over een afkeuring. ik ken veel paarden die een klasse 3-4 hebben en gewoon in het ZZ lopen en laatst was ik op een handelstal met een vriendin en hadden ze een 3 jarige staan, wel met de bemerking dat ie op beide voorbenen een 4 had maar die moest nog voor minimaal € 5000,- weg! ik zou het risico niet nemen maar er zijn mensen die dat wel doen. het paard is uiteindelijk toch heel snel verkocht, maar of het voor dat geld was weet ik niet.

hoe zit het dan met paarden die het niet waar kunnen maken in de sport, simpelweg omdat ze het niet aankunnen of de potentie er niet voor hebben, die paarden waar je gewoon tig jaar over doet om een klasse hoger te komen??? voor mij houd afkeuring simpelweg in dat het paard niet meer gebruikt kan worden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:46

suepergirl schreef:

De prognose van een gebroken straalbeentje is heel erg slecht. Dat het door stalrust en apart beslag toch nog weer "goed" is gekomen is zeldzaam en natuurlijk hardstikke mooi, maar we zitten nog steeds met een afgekeurd paard. Voor de verkoop levert ze simpelweg niets op. En daar was ze in eerste instantie toch wel voor aangeschaft.

mag jij je afgekeurde&teruggekochte paard nog doorverkopen dan?
ben erg benieuwd naar de naam van jouw verzekering!
Amev&Interpolis en de andere 'grote' namen staan dat iig niet toe
en ergens kan ik me daar wel wat bij voorstellen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:25

Ja ik ook,het is ook ter bescherming van je paard.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:35

Elisa2 schreef:

Dat nog niet eens (vanuit de verzekering gezien).
Het gaat erom dat jij van de verzekerin geld hebt gekregen en wanneer jij hem dan weer verkoopt, je dus dubbelop geld ontvangt.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:49

Ik heb een plaatselijke boeren verzekering. Krijg dus geen medische kosten vergoed. Alleen een kleine vergoeding wanneer het paard niet meer geschikt is voor hetgeen we hem hebben gekocht. Dus niet te vergelijken met alle grote verzekeringsmaatschappijen waar jullie het over hebben. Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:23

Renske_ schreef:
liezel1 legt het idd goed uit Ja
niet verzekerd kunnen worden ivm piephak komt vaker voor, wat dan wel soms kan ik laten verzekeren en dan bepaalde delen buiten de verzekering te laten vallen(dus bij blijvende blessure aan t been met piephak dat ze dan niet uitkeren maar bij een andere blijvende blessure weer wel)

Dat zou ik dus ook niet doen..... Ze schuifen dan altijd alles op bv. De piephak..... En zo krijg je uit eindelijknog niets uit betaald.......

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:00

Kitty schreef:
Elisa2 schreef:

Dat nog niet eens (vanuit de verzekering gezien).
Het gaat erom dat jij van de verzekerin geld hebt gekregen en wanneer jij hem dan weer verkoopt, je dus dubbelop geld ontvangt.

idd dat is zo!
en zelfs als je je paard niet verkoopt maar zelf houd, jij hjebt geld gekregen omdat je paard niet meer voor jouw doel, de sport, geschikt is, waarom zou je dan ineens toch mogen starten met dat paard?
laat staan hem dus verkopen en idd dubbelop geld vangen

en, aldus Amev, "we willen niet dat een afgekeurd paard toch de sport in moet, het paard is immers niet voor niets afgekeurd, dus we willen voorkomen dat een paard een gedwongen sportcarriere krijgt ondanks zijn lichamelijke beperking"
maar ik denk dat de andere redenen net ff wat meer wegen al klinkt het erg leuk natuurlijk Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:29

En buiten dat alles zit je met een paard wat afgekeurd is misschien ook met medicijnen en inspuitingen wat op de verboden (doping) lijst staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:12

Ja dat is ook nog eens zo natuurlijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:00

Een piephak een schoonheidsgebrek. Een paard met een piephak kan gewoon lopen. Het is een overvulde slijmbeurs door stoten. Maar het paard wordt er niet minder van in het gebruik.