Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Toad schreef:Longeren moet je ook al maanden vantevoren doen, met zadel en hoofdstel aan.
Op die dagen was ik wel streng, maar ging ik vooral geen lastige dingen vragen. Als ze een goeie dag had ging ik met haar in de bak wat grondwerk doen, balkjes, zeiltjes enz. Om vertrouwen op te bouwen en wat overwicht te krijgen. Ik ging toen ook al regelmatig een rondje met haar door het dorp wandelen om haar verkeersmak te maken. Vanaf dat ze een jaar of twee was legde ik al af en toe een zadeldekje of een zweetdeken op haar rug. Dat ging altijd prima, maar met het wandelen waren we het nog steeds af en toe oneens, dus dat bleef wel om aandacht vragen. Langzamerhand werd ze echter wel makkelijker en toen ze 2,5 was legde ik af en toe het zadel erop en leerde ik haar ook aan het bit wennen. Toen kwam de tijd om haar in te rijden. Ik had helemaal niet de illusie dat ik nou zo goed kon rijden, maar omdat ze heel erg eenkennig was en ze mij goed vertrouwde heb ik in overleg met de eigenaar besloten om het toch zelf te proberen. Op een dag (ze was al ruim 3 geweest) had ik haar weer eens opgezadeld en wat met haar door de bak gewandeld en ze oogde zo rustig dat ik spontaan het idee kreeg om er nou maar eens op te gaan zitten. Ik deed haar eerst het hoofdstel weer af en halster om, omdat ze zo gevoelig was in haar mond en ik wilde haar in elk geval niet in de mond trekken, mocht ze er wel als een gek vandoor gaan. Dat deed ze niet, ze bleef stokstijf stilstaan. Maar goed ook, want er was niemand in de buurt om haar vast te houden. Ik ben een paar minuten blijven zitten en ben daarna weer afgestapt. Een paar weken later probeerde ik het nog eens, ze bleef weer netjes staan. Toen gaf ik een klein beetje been en ze stapte heel braaf weg, maar schrok daar vervolgens zelf van, waarna ze in draf een scherpe bocht naar links maakte en ik met zadel en al eraf gleed. De singel zat inderdaad niet strak genoeg, sterker nog, hij was gewoon echt te lang, wist ik ook wel, dus dat is extra dom ja!
Gelukkig kwam ze er meteen weer aan gestapt, ze vroeg zich zeker af waar ik gebleven was.
Daarna wel weer opgestapt en wat rondjes gestapt en de volgende dag snel een kortere singel gekocht. Daarna heb ik nog 2 of 3 keer wat met haar in het weiland gestapt en gedraafd (een rijbak van normale afmeting is eigenlijk al klein voor een jong paard, maar die van ons is maar 15 meter breed) en toen ben ik lekker buitenritten met haar gaan maken. Ik stapte met haar naar rijles en heb daar voor het eerst met haar gegaloppeerd. Longeren heb ik haar pas een jaar later ofzo geleerd, dat geslinger is zeker met een jong paard in mijn ogen echt nergens voor nodig, ik doe het nu eigenlijk alleen om te zien of ze goed loopt, of ze bv. niet stijf is geworden na een lange rit.
Als ik alles over kon doen had ik alles nog rustiger gedaan, en had ik er niemand anders op laten rijden, dat is eigenlijk het enige waar ik echt spijt van heb. O ja, dat met die singel zou ik ook niemand aanraden.
Zo, dat is ons verhaal in een (hele grote
) notendop. Iedereen die een paard of pony gaat inrijden veel succes en doe voorzichtig!
INGEMUIS schreef:Mijn verzorg pony ga ik in het voorjaar inrijden, ik ga binnenkort hem laten wennen aan een rubber bit, dan aan een gewoon bit. En hem dan eens langzaam laten wennen aan het gewicht en dan aan het zadel:)