tips voor in rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: tips voor in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:06

Je kunt beter voordat je erop gaat zitten aan het zadel en hoofdstel laten wennen. weken of misschien wel maanden vantevoren.
Longeren moet je ook al maanden vantevoren doen, met zadel en hoofdstel aan.

Als ie daar allemaal aan gewend is ga je er pas op zitten. Dan is dat het enige nieuwe.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:46

Je moet het rustig opbouwen. Net als leraren leerlingen op school ook niet eens alle informatie geven die ze in 5 jaar horen te leren. Moet jij het ook rustig opbouwen. Alles stapje voor stapje, je pony schrikt zich dood als je ineens alles tegelijk doet. Heb alsjeblieft geduld. je verpest hem voor z'n leven als het mis gaat!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:21

Toad schreef:
Longeren moet je ook al maanden vantevoren doen, met zadel en hoofdstel aan.

Longeren ben ik niet zo'n voorstander van, dat is vreselijk zwaar voor een jong paard, niet alleen geestelijk maar ook voor de botten, spieren en vooral de pezen. Om een idee te geven hoe het ook kan (dus niet hoe het per sé zou moeten, het is maar een voorbeeld), ik heb het zo gedaan met mijn verzorgpony:
Op dag 1 zag ik haar geboren worden, echt super om mee te maken, maar goed, dat heb je natuurlijk niet altijd voor het kiezen. Vanaf de tweede dag ben ik al met haar bezig gegaan. In het begin eigenlijk vooral met de moeder. Via de moeder contact maken met het veulen, rustig aan mak maken, een keer een halstertje om doen en al voor het afspenen af en toe een stukje met het veulen lopen. Natuurlijk nooit langer dan een minuut of 10 per dag, de rest van de tijd lekker met mams en haar vriendinnen in het weiland. Vanaf het spenen af en toe een stukje wandelen of een keertje een borstel erover, verder lekker buiten spelen. Toen ze anderhalf was kon ze zich echt monsterlijk gedragen, soms leek het alsof ze aan het oefenen was om als een mens te leren lopen. Duivel Op die dagen was ik wel streng, maar ging ik vooral geen lastige dingen vragen. Als ze een goeie dag had ging ik met haar in de bak wat grondwerk doen, balkjes, zeiltjes enz. Om vertrouwen op te bouwen en wat overwicht te krijgen. Ik ging toen ook al regelmatig een rondje met haar door het dorp wandelen om haar verkeersmak te maken. Vanaf dat ze een jaar of twee was legde ik al af en toe een zadeldekje of een zweetdeken op haar rug. Dat ging altijd prima, maar met het wandelen waren we het nog steeds af en toe oneens, dus dat bleef wel om aandacht vragen. Langzamerhand werd ze echter wel makkelijker en toen ze 2,5 was legde ik af en toe het zadel erop en leerde ik haar ook aan het bit wennen. Toen kwam de tijd om haar in te rijden. Ik had helemaal niet de illusie dat ik nou zo goed kon rijden, maar omdat ze heel erg eenkennig was en ze mij goed vertrouwde heb ik in overleg met de eigenaar besloten om het toch zelf te proberen. Op een dag (ze was al ruim 3 geweest) had ik haar weer eens opgezadeld en wat met haar door de bak gewandeld en ze oogde zo rustig dat ik spontaan het idee kreeg om er nou maar eens op te gaan zitten. Ik deed haar eerst het hoofdstel weer af en halster om, omdat ze zo gevoelig was in haar mond en ik wilde haar in elk geval niet in de mond trekken, mocht ze er wel als een gek vandoor gaan. Dat deed ze niet, ze bleef stokstijf stilstaan. Maar goed ook, want er was niemand in de buurt om haar vast te houden. Ik ben een paar minuten blijven zitten en ben daarna weer afgestapt. Een paar weken later probeerde ik het nog eens, ze bleef weer netjes staan. Toen gaf ik een klein beetje been en ze stapte heel braaf weg, maar schrok daar vervolgens zelf van, waarna ze in draf een scherpe bocht naar links maakte en ik met zadel en al eraf gleed. De singel zat inderdaad niet strak genoeg, sterker nog, hij was gewoon echt te lang, wist ik ook wel, dus dat is extra dom ja! Haha! Gelukkig kwam ze er meteen weer aan gestapt, ze vroeg zich zeker af waar ik gebleven was. Lovers Daarna wel weer opgestapt en wat rondjes gestapt en de volgende dag snel een kortere singel gekocht. Daarna heb ik nog 2 of 3 keer wat met haar in het weiland gestapt en gedraafd (een rijbak van normale afmeting is eigenlijk al klein voor een jong paard, maar die van ons is maar 15 meter breed) en toen ben ik lekker buitenritten met haar gaan maken. Ik stapte met haar naar rijles en heb daar voor het eerst met haar gegaloppeerd. Longeren heb ik haar pas een jaar later ofzo geleerd, dat geslinger is zeker met een jong paard in mijn ogen echt nergens voor nodig, ik doe het nu eigenlijk alleen om te zien of ze goed loopt, of ze bv. niet stijf is geworden na een lange rit.
Je hoort vaak dat paarden een paar weken na het inrijden kuren krijgen en gaan uitproberen, dat heeft ze nooit gedaan. Toen ze 4 was ging er ook een ander meisje op rijden (ik reed haar ook nog 1 keer per week) en die reed er zo mee weg. Helaas ging het in de weken erna toch mis. Ze heeft er ongeveer een half jaar op gereden en na dat half jaar liep ze bij haar vooral heel veel achteruit en ze dreigde steeds te gaan steigeren. Heel af en toe deed ze dat ook en hoewel ze dan hooguit 20 centimeter van de grond kwam werd dat meisje doodsbang. Bij mij begon ze toen ook vervelend te worden. Toen mocht dat meisje er van de eigenaar niet meer op rijden, wel sneu, want ik mocht haar wel graag. Het heeft daarna wel een poos geduurd voordat ze weer helemaal 'normaal' deed, maar ze heeft echt nooit lelijk gedaan. Ik ben er in 4 jaar tijd 3 keer afgevallen, 1 keer dus met zadel en al, 1 keer toen ze zelf viel en 1 keer toen ze langs een hindernis liep die ik zelf ook niet wilde springen. Haha! Als ik alles over kon doen had ik alles nog rustiger gedaan, en had ik er niemand anders op laten rijden, dat is eigenlijk het enige waar ik echt spijt van heb. O ja, dat met die singel zou ik ook niemand aanraden. Knipoog Zo, dat is ons verhaal in een (hele grote Bloos ) notendop. Iedereen die een paard of pony gaat inrijden veel succes en doe voorzichtig!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:30

Denk eraan dat je niet van de een op de andere dag gelijk op je pony kan rijden. Neem de tijd.

Mijnhaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:23

Ik heb zelf ook met me zus een pony ingereden.
maar wij hebben het wel langzamer gedaan dan jou.
wij hebben er wel een jaartje er over gedaan.
we begonnen met longeren met een hoofdstel.dat hebben we eerst een paar keer gedaan voordat zadel erop ging,zodat ze kon wennen aan het hoofdstel.
toen dat goed ging deden we een westrenzadel erop dat is lichter dan een gewoon zadel.Eerst rustig mee door de wei gelopen dat ze kon wennen dat er iets op de rug lag enzo.
daarna gingen we door met longeren,naar een poosje ging dat ook super goed.
maar omdat onze pony bang was voor alles wat wapperde en achter zich gebeurde wat ze niet kon zien,deden we halstertouwen aan het zadel en beetje met dekjes wappere, naar paar keer was ze er al helemaal aan gewent en ze vond niet eng als er naast zich iiets beweegde.
we legde er een veelzijdigheidszadel op en gingen weer longeren ook dat ging prima,we gingen er niet gelijk op, eerst ging ik op het zadel hangen als er iiets gebeurde kon ik zo eraf springen.ook toen ik hing gingen we paar keer stukjes stappen zodat ze wist dat er iemand op de rug hing,later ging ik er helemaal op en ging ik aan longeer lijn en me zus ernaast stappen naar paar rondjes ging dat perfect dat ik zelf rondjes kon rijden aan het longeer lijn zo hebben we het elke keer rustig opgebouwd.en nu gaat het egt super met rijden heb laats nog een buitenrit gemaakt en nergens bang voor..=) dus ik zeg wel dat je super veel geduld moet hebben met een paard in rijden
je kan niet ineens op een onbeleerd paard rijden!

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:10

heeiii
We hebben weer een keer op nanny gereden. Galopperen doet ze niet, ze vertikt het, dan bokt ze...nu doen we het weer even met de longe, om het te oefenen. Maar draf en stap gaat goed, ze loopt zelfs soms ui zichzelf aan de teugel!! heel knao vanhaar, dat kanzelfs Juweel nietzo snel Knipoog

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:13

INGEMUIS schreef:
Mijn verzorg pony ga ik in het voorjaar inrijden, ik ga binnenkort hem laten wennen aan een rubber bit, dan aan een gewoon bit. En hem dan eens langzaam laten wennen aan het gewicht en dan aan het zadel:)

Waarom niet gewoon op rubberbitje inrijden? Als je paardje dit gewend is valt het toch te proberen, het is minder sterk dan een gewoon bitje dus toch fijn als je paardje hierop kan lopen... Ik rij momenteel 3 paardjes op een rubberbitje en valt heel goed mee...

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:18

Vooral rustig aan doen! Knipoog

divanolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:21

ik heb me tinker zo ingerden
1 week longeren en daar na het longeren op stappen
2 de twee week gelijk dr op aan de longe
3 de derden week gelijkt dr op als ie alles goed doet
en braaf is
Mijn tinker was wel braaf alleen nu is hij aan het uitproberen :P
Best ieritant en als je er gelijk op ga doe dan neit gelijk galoperen maar wacht tot ie het drafen goed doet enzo en dan kan je is een galopje doe heb me eigen paard zo hellemaal ingerden :)
hoop dat je er wat aan heb.
Laatst bijgewerkt door Martine op 29-09-11 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte eruit gehaald

Iljatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:37

Niet alles tegelijk willen,, alles stapje voor stapje doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:24

Het topic is ruim 5 jaar oud, ik denk dat de pony ondertussen wel ingereden is....... :j