Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:46

sorry dit hierboven was van mij,,Zat op mijn zus haar account!!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:03

Met een Z-paard dat een goed leerpaard is wel. Een goed leerpaard kan een B-ruiter leren wat wel en wat niet moet. En soms net even helpen.
Maar sommige leerpaarden hoeven helemaal geen Z te zijn om een B-ruiter te helpen. L is dan bijvoorbeeld genoeg, het gaat er om dat ze makkelijk na te rijden zijn en fouten van de ruiter vergeven.

Dus niet elk Z paard is door een B ruiter goed rond te rijden, maar je hebt het met een Z paard wel makkelijker. Koop echter dan een Z paard dat geschikt is als leerpaard (dus vergevingsgezind en geen kijkerig beest dat 2 keer per dag gereden moet worden en wekelijks op wedstrijd moet)

Ik ken een voorbeeld van iemand die met z'ngroene paard geen winstpunt in de B dressuur kon halen en zodoende niet kon springen. Dus heeft hij het paard van z'n vrouw gestart (paard is Z en door iedereen te rijden) en hup winstpunt was binnen.
Hierna heeft hij een ZZ springpaard gekocht die vanwege een oude blessure voor het Z niet meer geschikt was, maar wel een prima leerpaard voor de B en de L was.
Ook al kwam hij niet uit bij de hindernis, het paard zorgde dat het goedkwam door te verruimen of te verkorten. Alleen als de ruiter echt hinderde stond het paard stil. Dit paard leerde gewoon gevoel voor de sprongen aan de ruiter. Zo'n Z paard zal elke B ruiter aan een winstpunt kunnen helpen, maar het echt foute stuurwerk wel afstraffen. De B-ruiter zal er dus misschien wel enige parcoursen over doen om een winstpunt te halen, maar als de ruiter doorkrijgt hoe het moet, dan zla het paard nog extra helpen.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:50

Het helpt wel. Ik heb een pony gehad die al M2 gelopen had en de Z oefeningen al beheerste en daardoor heb ik wel heel hard geleerd. Het gaat makkelijker dan wanneer je het samen voor het eerst doet. Neem overigens niet weg dat je het wel zelf moet doen en je ook altijd moet zorgen voor goede instructie.

Polaris

Re: Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:56

neej dat is echt niet zo! mijn pony heeft ook al Z2 gelopen, en mensen zeggen dan wel vaak van oooow die heeft al Z gelopen, dus logisch dat ze punten rijd, maar ik heb veel moeite moeten doen om mijn pony weer zo aan het lopen te krijgen (er was ook nog veel mee gesprongen) ik kreeg vaak zelfs lagere punten! omdat veel jury's ook wisten dat mijn pony de oefeningen kon, maar ik reed ze eerst nog niet zo goed, hij was namelijk echt supergoed in t onttrekken van de hulpen net zodat ik t net niet doorhad! Das echt een zwaar overschat vooroordeel!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:38

Mijn paard heeft ook Z1 gelopen bij zijn vorige eigenaresse, maar het is één van de moeilijkste dieren die ik ooit gereden heb. En believe me; Dat zijn er véél! Ik haal altijd wel 2 á 3 winstpunten, maar dat kost me echt een rotmoeite. Daarbij loopt hij het overgrote deel van de tijd altijd gigantisch te kloten en is er geen mens dat er een verklaring voor weet te geven. In zijn achteruit, steigeren, bokken, plank gas naar voren, doen alsof alles eng is, met 4 benen de lucht in enz. En waarom? Puur om het feit dat hij eenvoudige B/L ruitertjes veels te slim af is. Hij heeft jaren ervaring en heeft de beschikking over een complete trucendoos. Voor mij inmiddels reden om te zeggen (na velen Z paarden gereden te hebben) dat een Z-paard totaal niet makkelijker is en misschien zelfs wel moeilijker als je niet zo héél erg handig bent.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:33

Laten we ook vooral niet vergeten dat er een heel aantal "Z-dressuurpaarden" rondlopen die deze naam eigenlijk niet verdienen. Paarden waar een stang en trens in wordt gegooid en waar de oefeningen in worden getrokken.
Deze dieren zijn dan echt niet fijn te rijden op een trensje. (vb: dood in de mond en geen of verkeerde buiging in de oefeningen) Dan kun je als beginner nog beter een brave 5 jarige op L niveau rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:37

Nu vergelijk je wel 2 verschillen

Een in elkaar getrokken Z paard
En een fijn gereden L paard

Hoe zou het gaan met een fijn gereden Z paard
en een fijn gereden L paard

Of een in elkaar getrokken Z paard
en een in elkaar getrokken L paard

Met andere woorden, geen appels met peren vergelijken

mietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:41

ik heb een heel goed Z-paard onder mijn kont, sinds korte tijd... het is niet de makkelijkste en ik zal oook niet zeggen dat ik mijn eerste M2 wedtsrijd met hem binnenkort gelijk een winstpunt rijd... (tevens mijn eerste wedstrijd met hem, gelijk M2) uj ben het wel eens net runningkawa

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:42

Ach, zo heb je honderden soorten paarden die op honderden verschillende manieren getraint zijn....

Ik vind gewoon niet dat zo een meisje erop aan gekeken moet worden dat zij nou eenmaal de slimme keuze maakt om met een ervaren paard, met goede begeleiding te beginnen, vind ik persoonlijk een erg slimme keuze....

En als anderen daar moeite mee hebben omdat ze dan niet kunnen winnen, moeten ze zelf maar harder hun best gaan doen!!!

moeshie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:44

Maar: eerlijk is eerlijk!
Als ik een Z-paard onder m'n kont krijg, rijdt ik wel winstpunten ermee, omdat ik de oefeningen kan én het paard ook.
Heeft mijn vriendin met haar 3 jaar ervaring datzelfde paard onder haar kont, rijdt ze geen winst, omdat zij de oefeningen niet kent.
Maar door het feit dat het paard de oefeningen kent, zal het haar veel minder tijd en moeite kosten om die winstpunten te krijgen dan met een ander, minder ervaren paard.

ZO, dat zou duidelijk moeten zijn

Rindin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:45

Sansje schreef:
Het helpt wel. Ik heb een pony gehad die al M2 gelopen had en de Z oefeningen al beheerste en daardoor heb ik wel heel hard geleerd. Het gaat makkelijker dan wanneer je het samen voor het eerst doet. Neem overigens niet weg dat je het wel zelf moet doen en je ook altijd moet zorgen voor goede instructie.

Ben ik het niet mee-eens! Ik heb zelf ook een paard dat Z is geweest. Ik ben blij dat ik er ervaring mee heb, want nu zeg ik niet meer tegen mensen met een Z-paard in de B: "dat is makkelijk". Het is imo moeilijker om een Z-paard aan jouw eigen stijl van rijden en hulpen geven aan te passen. I.m.o. kun je beter een groen paard rijden en hem van het beginb af aan dingen leren zoals jij ze wil leren. Een Z-paard vraagt van elke B-ruiter ook enigszins aanpassingsvermogen en inzicht en gevoel. Ik denk dat je dat zeker moet hebben wil je een Z-paard succesvol rijden. Uit mijn ervaring blijkt dat, als je het paard weer B of L1 wilt gaan starten, dat j dan eerst weer helemaal terug naar de basis moet. Van daar uit ga je aan elkaar wennen en van daar uit komt de rest.

Het is dus i.m.o. complete b*llsh*t dat een Z-paard makkelijker te rijden is dan een groene.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:49

ik denk dat het wel een voordeel KAN zijn, maar dat het dat niet altijd IS. Ik heb een tijdje een zpaard kunnen rijden, nou kwam er amper mee uit de voeten, veel te veel knopjes (en ik kon daar niet lessen, dat speelde natuurlijk ook heel erg mee). Aan de andere kant, als je zelf met een jong paard begint (en dan heb ik het niet over een absolute beginner of iemand die net van de manegelessen afkomt, maar gewoon na jaren van verzorgpaarden ofzo), duurt het allemaal misschien wat langer,maar omdat je de basis er zelf inrijdt zal zo'n paard ook helemaal naar jou vormen. Een Z-paard moet je maar net kunnen narijden, als de knoppen er door een ander opgezet zijn is het toch heel moeilijk om die precies te vinden. Ik denk dat de trucendoos geen argument is want zowel jonkies als zpaarden kunnen zo hun eigen specialiteiten hebben .

ik denk dat beide wegen voor- en nadelen hebben.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:49

Ik vind het lastig te beoordelen of het nu makkelijker is of niet. Ik denk dat dat ook per paard/pony verschilt. Wel is het natuurlijk een feit dat het niet behalen van een winstpunt aan de combinatie/ruiter ligt. Niemand die nog kan beweren dat het aan het paard ligt.

Ik rijd zelf geen Z paard, maar een M paard. Maar toch haalde ik op mijn eerste wedstrijd 173 en 182 punten. Waaruit ik kan afleiden dat de fout bij mij ligt, het paard kan het wel. Ik moet het er alleen nog uit zien te rijden.....

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:53

Dat maakt voor mij weinig verschil. Of het paard nu wel of niet de Z-oefeningen kent, een beginnende ruiter moet toch eerst het gevoel zien te krijgen. Dan zie ik ze net zo lief op een L-paard dan op een Z-paard, als het dier maar braaf en fijn te rijden is.
Alleen wanneer een beginner nog geen echt ruitergevoel heeft kan een Z-paard in het voordeel werken. (bijvoorbeeld bij het voelen hoe een correcte travers gaat)

Maar voor de duidelijkheid: Ik zou voor een beginner niet direct opzoek gaan naar een Z-paard, maar naar een braaf en fijn te rijden paard. Het niveau is voor mij dan niet echt van belang.

Het ging me er trouwens meer om dat veel ruiters de Z-paarden als iets magisch zien, maar dat dit in de praktijk echt niet zo is. De echt fijn gereden Z-paarden (die op een trensje ook fijn lopen) zijn naar mijn idee redelijk zeldzaam.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:54

Overigens zie ik de combinatie Jong paard - Beginner maar zelden als als iets positiefs.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:15

Jee, wat een reacties! Haha.

Het is overigens niet zo dat ik een Z-paard heb gekocht ofzo, hoor. Ik verzorg dit paard al twee jaar dagelijks en train haar twee keer per week aan de longe. Voor de rest wordt ze gereden door mijn instructrice, die haar op het moment dus Z2 start. Ik zit er soms op en deze onderlinge wedstrijd was eigenlijk een verlaat verjaardagscadeautje. Dat het goed ging, was alleen maar extra leuk! Ik vind haar moeilijk te rijden. Niet omdat ze niet braaf is, maar ze is heel anders dan wat ik gewend ben en ze is ontzettend gevoelig. Ik moet me heel erg concentreren op haar lopen wil ik het er goed uit laten komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:16

Citaat:
Het ging me er trouwens meer om dat veel ruiters de Z-paarden als iets magisch zien, maar dat dit in de praktijk echt niet zo is. De echt fijn gereden Z-paarden (die op een trensje ook fijn lopen) zijn naar mijn idee redelijk zeldzaam

dat lijkt me nog wel mee vallen

beetje ruiter rijd toch niet altijd met S&T?

Rindin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:18

suepergirl schreef:
Het ging me er trouwens meer om dat veel ruiters de Z-paarden als iets magisch zien, maar dat dit in de praktijk echt niet zo is. De echt fijn gereden Z-paarden (die op een trensje ook fijn lopen) zijn naar mijn idee redelijk zeldzaam.

Ben ik het wel mee eens. De mijne is direct met stang en trens gereden en ik heb de grootste moeite gehad om met een watertrens een nageeflijk paard te krijgen.

En wat het ook is met Z-paarden, net als met alle paarden trouwens: er moet een klik zijn, anders kom je er met Salinero ook niet!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:19

@suepergirl: ja maar dat hangt ook af van wat je onder een beginner verstaat
een echte beginner heeft natuurlijk niets te zoeken op een jong paard, iemand met veel ruiterervaring die gewoon met gevoel kan rijden maar technisch onderaan moet beginnen, is met goede begeleiding imo niet zo'n probleem.
goede begeleiding is natuurlijk wel een must. En het ligt zoals altijd natuurlijk ook aan het karakter van het paard. Ik ken menig 4jarige die braver is dan menig 15jarig z-paard

maar goed, ontopic

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:20

runningkawa schreef:

beetje ruiter rijd toch niet altijd met S&T?

was dat maar zo
In deze regio zie ik er nog genoeg.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:24

kjoetie schreef:
@suepergirl: ja maar dat hangt ook af van wat je onder een beginner verstaat
een echte beginner heeft natuurlijk niets te zoeken op een jong paard, iemand met veel ruiterervaring die gewoon met gevoel kan rijden maar technisch onderaan moet beginnen, is met goede begeleiding imo niet zo'n probleem.
goede begeleiding is natuurlijk wel een must. En het ligt zoals altijd natuurlijk ook aan het karakter van het paard. Ik ken menig 4jarige die braver is dan menig 15jarig z-paard

maar goed, ontopic

Natuurlijk... maar de meest ideale manier om de M en Z oefeningen te leren blijft natuurlijk op een paard welke deze al op de goede manier beheerst. Af en toe een ritje op het paard van de instructeur wil ook nog wel eens helpen.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:01

Voor Max heb ik ook een Z2 pony gehad, amar dat beestje was zo handig in eronderuit komen. De b vlogen we door, want de verruimingen deed ze wel en netjes op de letter. Maar het goede nageefelijke in de L en het wijken (wat bij ons gewoon bijna appuyeren was, want wijken lukte echt niet) werkte niet mee. Ze was ook nog verschrikkelijk sloom en sloeg heel erg met haar hoofd.

Daarnaast toen ik Max al had, waren we samen bezig alles te leren, en als het niet lukte mocht ik wel een op de pony van een vriendin, zij reed Z2 met hem, met ontelbaar veel winst. Hij was niet de makkelijkste in het rijden, maar zo kon ik wel voelen wat voor hulpen ik moest geven en wat het resultaat zou moeten zijn.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:20

Ik rijd dus sinds november ook een paard die vorig zomer nog Z heeft gelopen (gewoon op een bustrens).. Het is geen makkelijk paard, ik heb er dan ook veel moeite mee hoor om dr te rijden. Beetje bij beetje gaat het vooruit!
Om nou te zeggen dat het makkelijker is??? Het is ook een kwestie van elkaar leren aanvoelen. Soms geef ik een hulp en dan reageerd ze niet leg ik mijn been iets anders en gelijk reactie. Tsja iedereen rijd anders!
Maar het voordeel is gewoon bij een hoger opgeleid paard als je iets goed doet word je beloont! Bij een jong paard is dat anders! Dus ja het is wel om te leren op een Z paard.
Maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.. Altijd wel in de prijzen maar laatst in de L1 had ik niet eens een WP! Tsja als je goed rijd word er gezegt : tsja wat wil je ook met een Z paard! En als je eens slecht rijd : Tsjong niet eens in de punten heeft ze ook nog een Z paard!

En het ene paard is makkelijker, ik heb ook wel op Z2 paarden gereden waar ik alles zo uithaalde!
Maar deze dame is gewoon moeilijk het is niets voor niets een Houston.. Ze mag ook graag nog rond de baan door gaan..

Ach ja het is een toppertje maar dan kom je er zelf achter dat je nog veel moet leren! En ik altijd maar denken dat ik wel kon rijden ..haha het paard zelf heeft al eens een les van Anky gewonnen....Met rabobank kampioenschappen ...

Maar om nou te zeggen dat je altijd winst moet rijden met een Z paard NEE!! Het kan niet altijd goed gaan en je moet elkaar ook leren kennen. ZO ben ik er nu wel achter gekomen dat ik haar met het inrijden veeeel meer moet aanpakken. En in de proef niet TE netjes willen rijden want dan gebeurt er ook niets meer