Sjonniej schreef:Op AR zijn hier al een aantal discussies over gevoerd, maar het is vrij simpel:
De KNHS is een sportbond voor Paardensport, en niet voor sport met paardachtigen.
Een muildier/muilezel, zorse, ezel of zebra zijn paardachtigen en geen paarden. Hierdoor kunnen zij dus geen startkaart verkrijgen. Ezels/muilezels/muildieren kunnen terecht bij het ezelstamboek. Zebras worden al helemaal niet bereden, die kan je op 1 hand tellen.
Daarnaast, je weet van tevoren dat je met een paardachtige niet mee kan doen aan wedstrijden. Schaf dan geen paardachtige aan om vervolgens een hoop stampei te gaan maken als blijkt dat jij geen wedstrijden mag rijden terwijl dit altijd al je toekomstbeeld is geweest.
Tot slot een mooie quote van Albertine_N:
Al train je je zangkanarie nog zo goed, hij zal nooit mee mogen doen aan een postduiven wedstrijd.
Muildieren doen het anders 'best aardig' in de endurance. In de USA worden redelijk wat muildieren uitgebracht op de langste afstanden, bijvoorbeeld in een van de zwaarste endurancewedstrijden van de wereld, de Tevis Cup over 160 km - zie http://www.foothill.net/tevis/ - en ze lopen 'm nog uit ook. Blijkbaar zijn ze voor een dergelijke tak van paardensport wél geschikt - als je ze tenminste een beetje traint. 
Maar goed, hier in NL mogen ze in die discipline niet uitkomen sinds de endurancevereniging onder de KNHS valt. Toen de endurancevereniging nog zelfstandig was (onder de naam DER) mocht je in de endurance uitkomen met ieder dier 'van het geslacht equus', zo stond dat in het reglement. Ik kan me herinneren dat dat in België ook zo was, ik kan nu alleen nergens op internet (actuele) reglementen vinden om dat aan te tonen.
Verder nog een artikel uit de Mensport van mei 2005 over de sjezels Fred en Fleur: 'Geen startkaart voor langoren'.