starten met een kruizing ezel of zebra?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:35

Chocotof schreef:
Zebra's waren toch kleiner..

Is dit niet gewoon een KWPN in carnavals outfit?

Je hebt verschillende soorten zebra's.
Grevy Zebra's, bergzebra en Burchell zebra's zover ik weet.

Grevy's hebben lange benen en zijn ook de grootste van alle drie.
Hoofd is forser en hij is beduidend langer en zwaarder dan de Burchell.
Afbeelding
Grevy

Afbeelding
bergzebra

Afbeelding
burchell

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:40

lijkt me wel gaaf, een zebra in de ring!

Luckystory

Re: starten met een kruizing ezel of zebra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:47

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:50

En wat vind je van deze:
racing stripes, ook gedeeeltelijk gefilmd met een zebra die bereden kan worden.

Afbeelding

(Ik dacht zelfs dat het de zebra van de thunderguys was in de film. Maar ben niet zeker)

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:35

Op AR zijn hier al een aantal discussies over gevoerd, maar het is vrij simpel:
De KNHS is een sportbond voor Paardensport, en niet voor sport met paardachtigen.
Een muildier/muilezel, zorse, ezel of zebra zijn paardachtigen en geen paarden. Hierdoor kunnen zij dus geen startkaart verkrijgen. Ezels/muilezels/muildieren kunnen terecht bij het ezelstamboek. Zebras worden al helemaal niet bereden, die kan je op 1 hand tellen.

Daarnaast, je weet van tevoren dat je met een paardachtige niet mee kan doen aan wedstrijden. Schaf dan geen paardachtige aan om vervolgens een hoop stampei te gaan maken als blijkt dat jij geen wedstrijden mag rijden terwijl dit altijd al je toekomstbeeld is geweest.

Tot slot een mooie quote van Albertine_N:
Al train je je zangkanarie nog zo goed, hij zal nooit mee mogen doen aan een postduiven wedstrijd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:38

Voordat je je zorgen maakt over het starten met een Zorse (zebra x paard) of Zonkey (zebra x ezel) zou ik met toch eerst zorgen maken hoe ik er een zadel op krijg, laat staan er een nette proef mee kan rijden. Ze zijn namelijk erg moeilijk te beleren, en niet de makkelijkste in omgang!

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:54

in Nederland mag je een pedopartij oprichtten dus waarom dan geen rijdier wedstrijden organiseren (koeien,ezels,zorse,zonkey,muilezels etc.) (stelt het zich al voor )

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:08

Sjonniej schreef:
Op AR zijn hier al een aantal discussies over gevoerd, maar het is vrij simpel:
De KNHS is een sportbond voor Paardensport, en niet voor sport met paardachtigen.
Een muildier/muilezel, zorse, ezel of zebra zijn paardachtigen en geen paarden. Hierdoor kunnen zij dus geen startkaart verkrijgen. Ezels/muilezels/muildieren kunnen terecht bij het ezelstamboek. Zebras worden al helemaal niet bereden, die kan je op 1 hand tellen.

Daarnaast, je weet van tevoren dat je met een paardachtige niet mee kan doen aan wedstrijden. Schaf dan geen paardachtige aan om vervolgens een hoop stampei te gaan maken als blijkt dat jij geen wedstrijden mag rijden terwijl dit altijd al je toekomstbeeld is geweest.

Tot slot een mooie quote van Albertine_N:
Al train je je zangkanarie nog zo goed, hij zal nooit mee mogen doen aan een postduiven wedstrijd.

Muildieren doen het anders 'best aardig' in de endurance. In de USA worden redelijk wat muildieren uitgebracht op de langste afstanden, bijvoorbeeld in een van de zwaarste endurancewedstrijden van de wereld, de Tevis Cup over 160 km - zie http://www.foothill.net/tevis/ - en ze lopen 'm nog uit ook. Blijkbaar zijn ze voor een dergelijke tak van paardensport wél geschikt - als je ze tenminste een beetje traint.

Maar goed, hier in NL mogen ze in die discipline niet uitkomen sinds de endurancevereniging onder de KNHS valt. Toen de endurancevereniging nog zelfstandig was (onder de naam DER) mocht je in de endurance uitkomen met ieder dier 'van het geslacht equus', zo stond dat in het reglement. Ik kan me herinneren dat dat in België ook zo was, ik kan nu alleen nergens op internet (actuele) reglementen vinden om dat aan te tonen.

Verder nog een artikel uit de Mensport van mei 2005 over de sjezels Fred en Fleur: 'Geen startkaart voor langoren'.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:18

Muildieren doen het in Amerika ook niet slecht in de reining, in de NRHA klasses mag je daar gewoon mee starten!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:28

Ik had iets van 5 maanden geleden op bokt gezien dat er een meisje was met een muildier, ze reed er dressuur mee en sprong ermee maar niet met wedstrijden hoor.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:32

Ik zeg ook niet dat ze het slecht doen
Een goed getrainde zangkanarie zal ook heel wat postduiven kunnen verslaan, maar dat wil niet zeggen dat deze wordt toegelaten.
Een muildier blijft een paardachtige, en de KNHS is een bond voor paarden, hoe goed ze het ook doen.

Ik denk ook niet dat het reeël is om in de dressuursport een muildier met een paard te vergelijken. Dan zouden er aparte rubrieken uitgeschreven moeten worden en dan krijg je het probleem: Er zijn er te weinig voor een reglementaire rubriek, dus worden ze bij de paarden geschoven.

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:01

das discriminatie als ze niet mee mogen doen tog?!!?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:29

Ik snap wel dat het niet mag maar dan kunnen ze daar toch apart iets voor opstarten?? Genoeg mensen die met een paardachtige willen starten....levert ook behoorlijk wat publiciteit op...dat helpt misschien ook wel om ervoor te zorgen dat je met je muilezel mag starten....

Lijkt me best wel gaaf om met een Zebra een Pleasure proefje te rijden...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:30

In Amerika mogen muildieren en muilezels ook meedoen aan de dressuurrubrieken. Ik heb daar video's van gezien en het zag er heel netjes uit. Het schijnt wel dat als zo'n beest begint te balken dat dan het halve paardenbestand op het wedstrijdterrein aan de kletter slaat.....

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:37

Hahaha, naast penny hebben we nu nu ook "racing stripesmeisjes".

Ik vind ze prachtig, maar snap een kruising zebra/paard evenmin als een kruising hond/wolf. Waarom zou jij terug gaan in de domesticatie door zebra X paard te fokken?

,,In het begin beet Zorro in mijn benen en met alle kracht probeerde hij me van zijn rug af te trekken''

Muildieren enzo zijn wel vaak mooi, kleurtje, lange oren en chinese oogjes

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:20

Ik vind het wel krom hoor. Het is wel leuk om zo'n beest voorbij te zien komen op het wedstrijdterrein!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:54

hns schreef:
BTW zou je ook met een koe kunnen starten?

Afbeelding

Maar een vraagje hoor...

WHAHAHAHAHAHAH!!!!! dit is echt TE grappig! Anky here we come! Salinero zal wel vet ophol gaan! mhuwhaha

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:30

hns schreef:
dus waarom dan geen rijdier wedstrijden organiseren

Ik zou zeggen: ga je gang! Wat let je? Bij de KNHS zijn paardachtigen niet welkom, maar als jij graag wedstrijden voor ezel/zebra en kruisingen daarmee wil organiseren, dan doe je dat toch gewoon.

Start je eigen sportbond voor paardachtigen. Hebben we ook niet dat gezeur van 'Ik word met mijn paardachtige benadeeld door de jury'

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:12

heidehofs schreef:
ik las in de p&s wel een keer een stukje in rondje regio over het starten met een koe. of het op een officiele wedstrijd was weet ik niet.

Klopt, heb ik ook gelezen.

Maar dat meisje gaf alleen een demonstratie en startte er voor de rest niet mee.

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:16

Is misschien een oud topic maar wilde toch eventjes reageren.
Als groom van de sjezels (muildieren fred en fleur), kan ik je zeggen dat je dus geen startkaart krijgt van de KNHS!
Zo hebben we al een brief geschreven naar de KNHS en heeft zelfs de BIT en de Mensport contact opgenomen met KNHS, maar dit maakt geen verschil.
Momenteel wordt de aanspanning hierdoor wel beroemd en hebben we al twee maal tegen Koos de Ronde mogen rijden. Haha!
Toch ben ik van mening dat het nog steeds kortzichtig is.
Fred en Fleur zijn volgens de jurieleden niet moeilijker te beoordelen dan shetten.
Bijna alle juryleden die we op een wedstrijd hebben getroffen staan er positief tegenover.

Ik heb een hele tijd geleden al dit onderwerp in de groep gegooid.
Vergelijkingen met "dan kan je ook meedoen met een koe, nijlpaard of ik weet het allemaal niet" vind ik reinste onzin. Vorige topic was viewtopic.php?f=21&t=440390&hilit=

Ik merk ook bij dit topic dat de meningen weer sterk zijn verdeelt.
Coralinde heeft zich er bij neergelegt dat ze geen startkaart krijgt.
Maar ach... in oktober is ze weer uitgenodigd door de mensport voor een tendumrit bij de veluwe.

Groetjes Roos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:07

Lieve kind, dit topic is van juni. Er was in dit topic al duidelijk geworden dat jullie geen startkaart kregen, dus een nuttige toevoeging is het ook niet. Ik zal wel temmen dat dat op slot gaat.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:34

Goh wat onaardig Sjonniej!
Kom net voor het eerst op dit topic heb met plezier de website gelezen van Bonanzalover. Ze geeft hier gewoon haar mening over het wel of niet startkaart.
Succes met je duo Bonanzalover, je mag trots op ze zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:41

de KNHS reglementen zijn daar inderdaad duidelijk in. Mocht er nieuwe ontwikkelingen zijn, kan dit per TeM gemeld worden.