hoe hard gaat een paard in rengalop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:37

Pivanti schreef:
Ja ze hebben het een keer gemeten met een boot ernaast, toen rende de andere arabier naast de boot, en die ging 70 km/uur!! Die arabier waar ik op reed kan harder dan die andere dus harder dan 70 km/uur.

Een boot is niet echt een goede referentie, ik ben kwijt hoe het ook al weer precies zat, maar de snelheidsmeter van een boot vertaalt niet zuiver naar land. Een auto (of motor) ernaast zou je een betere indruk geven. Bedenk hierbij wel dat snelheidsmeters meestal wat voorzichtig zijn afgesteld, je rijdt meestal iets minder hard dan de snelheidsmeter aangeeft
Wil je echt weten wat je snelheid is, dan is een GPS de beste optie.
Pivanti schreef:
Wel jammer dat 'k geen gps heb... Niemand hier die er eentje heeft? En die de rengalop van z'n paardje op wil meten ?

Snelheid van het ene paard zegt weinig over de snelheid van een ander paard. Stel dat ik meet hoe snel mijn paard over de hei crosst, dan weet jij nog steeds niet hoe hard jouw paard dat doet. Waar een (bepaald type) arabier misschien wel die 70 haalt, zal een Welsh Cob daar nog niet eens van dromen en al lang blij zijn als hij de 50 haalt.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:38

Midget schreef:
ik de film Dreamer gaat ie 40 maar in het echt denk ik harder

zit zijn miles per hour, geen kilometers

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:16

Waratje schreef:
Pivanti schreef:
Ja ze hebben het een keer gemeten met een boot ernaast, toen rende de andere arabier naast de boot, en die ging 70 km/uur!! Die arabier waar ik op reed kan harder dan die andere dus harder dan 70 km/uur.

Een boot is niet echt een goede referentie, ik ben kwijt hoe het ook al weer precies zat, maar de snelheidsmeter van een boot vertaalt niet zuiver naar land. Een auto (of motor) ernaast zou je een betere indruk geven. Bedenk hierbij wel dat snelheidsmeters meestal wat voorzichtig zijn afgesteld, je rijdt meestal iets minder hard dan de snelheidsmeter aangeeft
Wil je echt weten wat je snelheid is, dan is een GPS de beste optie.
Pivanti schreef:
Wel jammer dat 'k geen gps heb... Niemand hier die er eentje heeft? En die de rengalop van z'n paardje op wil meten ?

Snelheid van het ene paard zegt weinig over de snelheid van een ander paard. Stel dat ik meet hoe snel mijn paard over de hei crosst, dan weet jij nog steeds niet hoe hard jouw paard dat doet. Waar een (bepaald type) arabier misschien wel die 70 haalt, zal een Welsh Cob daar nog niet eens van dromen en al lang blij zijn als hij de 50 haalt.

Nee zo bedoel ik het niet... maar gewoon dat we nu een betrouwbare snelheid weten van iemand die het echt goed gemeten heeft. Er worden nu alleen maar wat snelheden geroepen en gegokt... En tuurlijk kan een arabiertje inprincipe harder dan een welsh cob

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:22

Een aantal jaren geleden heb ik ook een opgeschept tegen een klasgenoot. Hij op de crossmotor en ik te paard, 184cm hoog met 46 OX/XX percentage (v. Flemmingh).

We haalden bijna de 70 km

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:17

Pivanti schreef:
vandaag weer lekker een rengalopje gedaan! Denk dat we wel minimaal 50 km/uur gingen.... en ze kan zelfs harder dan 70 km/uur! Is een arabiertje, met een zeer goede conditie.

nou ben wel benieuwd wat voor arabiertje je dan wel niet hebt? wat zijn haar afstammelingen?

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:23

Het is niet mijn arabiertje maar een die bij m'n stage staat. en die vertelde dat ze dat dus weleens gemeten hadden en dat ze harder dan 70 km/uur ging. Ik zal eens kijken naar d'r afstamming (al zeg mij dat persoonlijk weinig... heb niet zo'n verstand van arabieren ) maar d'r paspoort ligt al ergens klaar voor morgen (weet niet waar) want moeten morgen vroeg op, voor de endurance wedstrijd.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:34

Zou best kunnen hoor esperance. Wij rekenen de gemiddelde snelheid in een race. Maar als je alleen de topsnelheid zou meten kom je ook hoger uit.
WEet je nog die filmpjes van liekie, dat hij vanuit de laatste bocht helemaal van achteraan naar voren gaat. Hij gaat dan dus zo wie zo al harder als de rest van de paarden in het veld.

Ik heb er een keer met de auto erachter gereden op een pad, auto gaf 65 km/p/u aan en Liekie ging nog niet voluit (pad was te kort )... Je moet wel rekening houden met km-afwijking.

Voor de buitenstaanders, Liekie is een ex-renarabier, en engelse volbloeden gaan dus nog harder.
Die 72 km/p/u waar over gepraat werd is gemeten op een eindsprint van 200m.
En ik geloof niet dat dat het snelste is wat ooit gemeten is

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:42

Er zullen wel arabieren zijn die de 70 miss halen,maar voor korte duur.. de meeste volbloeden hebben al moeite om zn snelheid te halen..
op kleine stukken van 200 meter zou dat sneller kunnen dan, in een eind sprint in een koers..
ja ik ken die fimpje van liekie idd.. was echt mooi om te zien.. daar ging hij idd ook hard..

Acilon

Re: hoe hard gaat een paard in rengalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:06

gemiddeld tijdens een korte ren bij volbloeden ligt rond de 62 a 65 km per uur (kan je zien op het beeldscherm op Equidia )

pieken zijn nattuurlijk hoger

quarters in de quartermile rennen hadden soms pieken van 80 km per uur!

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:32

Ja die 70 km/uur was natuurlijk ook een piek. een paard houd dat heus geen honderden meters vol

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:39

ik heb wel eens in rengalop *paard in paniek* gezieten op Chesney, was niet leuk, maar wel snel! in een gewone galop op een buitenrit *ook in de bak trouwens * gaat ze al flink hard. Volgensmij, als je die op het strand laat rennen dat ze rent tot ze erbij neervalt als jij niets doet. Maar ze kan hard

Op Ponykamp gingen we ook erg hard was gewoon eng!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:31

Wel interessant om allemaal te lezen.. Mijn paard ging er ooit vandoor, en ging naast een auto rennen met zo ong. een snelheid van 50 km/u.. Denk dat als paarden in paniek zijn, echt heeeeel hard kunnen, of natuurlijk ook erg hard kunnen als ze erop getraint zijn.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:54

sammie_44 schreef:
Wel interessant om allemaal te lezen.. Mijn paard ging er ooit vandoor, en ging naast een auto rennen met zo ong. een snelheid van 50 km/u.. Denk dat als paarden in paniek zijn, echt heeeeel hard kunnen, of natuurlijk ook erg hard kunnen als ze erop getraint zijn.

ja idd, zo denk ik dat getrainde volbloeds sneller [ en langer ] kunnen gaan dan een gelders paard. Maar ik ren ook véél harder als ik in paniek raak, dat heb ik zelf ondervonden ik weet natuurlijk niet hoe dat bij paarden zit hoor...

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:56

ik zat laatst nog op mijn paard, in rengalop en ik zal je vertellen hij ging HARD!!!!!!!!!!

ik had gemeten 50 km per uur, maar hij kon nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel...... harder, dus ik denk dat ze zo'n 70km per uur kunnen of misschien zelfs nog harder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:18

Poeh.. ik denk dat je gem. in rengalop wel aan de 50 km per uur zit?
Op ponykamp werd door de begeleiding gezegd dat wij 50 km/h gingen ongeveer, zij op der Arabier lag daar nog ver voor

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:39

Ooit met mijn tinker achter een auto aangegaloppeerd, ze haalde met gemak 50 km/u, zelfs een beetje meer.
Dus een beetje volbloed moet toch sneller kunnen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:34

Haha, ja als een 'zware' tinker zo'n snelheid halen kan, moet een 'lichte' volbloed dit makkelijk halen.

MontyRulezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:03

Ik weet niet hoe hard een rengalop is maar ik kan je wel vertellen dat het heeeeeeeeeel hard is hahaha

Zo hard dat de tranen me dan altijd langs mijn wangen vliegen....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:08

esperance schreef:
Er zullen wel arabieren zijn die de 70 miss halen,maar voor korte duur.. de meeste volbloeden hebben al moeite om zn snelheid te halen..
op kleine stukken van 200 meter zou dat sneller kunnen dan, in een eind sprint in een koers..
ja ik ken die fimpje van liekie idd.. was echt mooi om te zien.. daar ging hij idd ook hard..

Dat bedoel ik dus... Een topsnelheid is zeker weten sneller als wat hier genoemd wordt maar indd is dat maar van korte duur...

Ik zou graag willen weten hoe hard liekie altijd liep op het laatste stuk... Zou ik dat na kunnen meten met die paaltjes en dan klokken ofzo?

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:06

Nu ben ik wel benieuwd hoe hard de lespaardje van mij nou eigenlijk kan. Hij kan iig wel hard. (Quarter)

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:31

HARD

ikar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:13

Heel erg hard hihi, nee zou geen idee hebben eigelijk

pontick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:31

de snelste gemeten snelheid van een paard was 88km
en gemiddelt rent een paard zoon 60km licht er natuurlijk ook aan wat voorn paard je hebt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:33

die van mij gallopeerd nooit heel hard, tot hij er vandoor gaat :+
ik weet eigenlijk niet hoe hard m'n pony kan, nooit gemeten.
wel een keer de snelheid van het paard (appaloosa) van vriendin gemeten, die ging rond de 55 km/h.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:17

Omdat dit een topic uit 2006 is wat omhoog geschopt is hier een slotje.