Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 11:31

Klopt lov over dat voeren hij krijgt alleen een hapje als hij wat goed doet. Hij krijgt anders nooit wortels dus hij wil ze wel hebben dus moet hij er wat voor doen.

Zo ging het vorig jaar en in een halve week stond hij erop. TOEN was hij namelijk wel bang en nu heel duidelijk NIET meer. En dat is het probleem ik heb liever een bang paard die de trailer niet op wil dan dit.

Ik ga oefen woensdag en jullie horen het vervolg nog.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:08

He prisca, laat je toch niet zo opnaaien. Die reactie van jou lokt alleen maar weer een andere reactie op waar jij dan weer op moet reageren etc etc. Gewoon negeren. Ze kent jou niet en jou paard niet dus...

maar goed het ging weer lekker dus. Gewoon weer gaan oefenen en dan komt het vats wel weer goed.

Sterkte ermee

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:16

joycje schreef:
hoi

het kan best zijn dat hij niet zo makkelijk is. maar om hem nou de trailer in te slaan! je kan mij niet wijsmaken dat ie daar zoveel beter van wordt.

joyce

nou en toch helpt het meestal wel...
Bonanza hebben we na een aantal keren lief en schattig te zijn ook de trailer in geslagen..
Moet je eens zien ze loopt er nu met dr oortjes naar voren in..

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:33

Omar heeft de eerste keer redelijk makkelijk geladen, maar stootte zijn kop tegen de stang voor. De eigenaar rijdt ook niet netjes Huilen , kan er wel wat van zeggen maar dan heb ik hoogstwaarschijlijk alleen maar woorden verspilt. Huilen (hij vindt dat hij heel netjes rijdt). De 2e keer (toen was ik er niet bij) is hij er door een stelletje lompe boeren ingemept. De 3e keer wil de hij dus niet. Hij stond netjes met 4 benen op de klep maar naarbinnen ging echt niet. Zodra je een doek over zijn hoofd deed (werkte wel toen hij hengst was en rustig langs merries moest) ging alleen nog in zijn achteruit zo de bosjes in.....
Ik vrees dus dat omar niet meer op de trailer te krijgen is.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:46

Nog iets wat je misschien kan proberen: Als je paard op de laadklep staat en geen stap meer vooruit doet, klop dan in een snel tempo voordurend met een zweepje op z´n nieren. Je moet hem daar natuurlijk niet hard slaan, maar wel zo dat het hem irriteerd. Als ´ie een stap naar voren doet: ophouden; blijft ´ie weer staan: kloppen!
Dit heeft onze trainster in Amerika zo geleerd. Als ze daar 20 paarden uit de wei moeten halen, is er gewoon geen tijd om met ieder paard 2 uur met laden bezig te zijn.
Let wel: ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar het schijnt te helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:20

Sterre, die aanpak wordt ook door Linda Tellington Jones toegepast. Persoonlijk vind ik het iets teveel naar voren, ik aai m liever met een zweep over zijn staart, als ik dan toch van achter iets prikkelends wil doen. Als dat niet helpt gaat er een lijn achter.
Ik zie ook wel mensen met een longeerzweep staan hoor, dat geeft je wel meer ruimte.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:41

Je had 'm best bij mij op stal kunnen laten overnachten, had je 'm zo naar toe kunnen rijden, half uurtje. Zonder voer en water uiteraard, dat krijgt hij de volgende dag in de trailer. }>

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:54

Yegh wat een ellende. En inderdaad wat minstens zo ellendig is zijn die mensen die er zich tegenaan bemoeien. Die bij een vreselijk sensibel paard waarmee je rustig moet zijn gelijk willen slaan en zeggen dat je de baas moet zijn (zucht) en bij een paard dat klappen nodig heeft gillen ze dat je je dier mishandelt (zucht 2).
Tja, moeilijk om over te oordelen. Ik weet alleen dat ik in principe niet snel een paard ergens de schuld van zal geven omdat wij ruiters bijna altijd fouten maken, maar mijn eerste paard was ook gewoon een kl*tebok die nix wou! Alles deed ik voor m (afwisseling, afwisseling, afwisseling maar zelfs t bos vond hij niet leuk, alleen eten Boos! ) en nix deed hij terug. Ja, slaan! Naar andere paarden of zelfs naar mensen. Ik zeg absoluut niet dat dit een oplossing voor jou is, maar op een dag heb ik besloten hem te verkopen en dat was de beste beslissing ide ik ooit genomen heb. Je betaalt een Godsvermogen, steeds al je tijd en energie in zo’n beest, dan mag je er ook wel plezier aan beleven. En als je dat op een gegeven moment niet meer hebt is het wat mij betreft afgelopen. Het was echt geen makkelijke beslissing maar het klikte gewoon niet: hij haalde het bloed onder mijn nagels vandaan waardoor ik boos werd, en als ik dus boos werd negeerde hij me weer wat me zó frustreerde. Nu heb ik een superknollie en ben ik nooit boos! (Nou ja… Knipoog )

In ieder geval succes met je paard en je beslissing!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 15:16

Margreet schreef:
Je had 'm best bij mij op stal kunnen laten overnachten, had je 'm zo naar toe kunnen rijden, half uurtje. Zonder voer en water uiteraard, dat krijgt hij de volgende dag in de trailer. }>

haha alleen had ikhem dan zijn zin gegeven en dat accepteer ik echtniet van hem. Plus als hij geen eten krijgt hij zo gek wordt als een deur en straks zijn benen breekt dan ben ik nog verder van huis.

Nee ben echt blij de manier waarop het gegaan is. Hetliefst had ikhem er nog ff uitgehaald en opnieuw erin maar we waren het zoooo spug zat en dood moe dat we graag naar huis wilde.

De enige mensen waar je wat aan hebt zijn de springruiters die week in week uit op concours gaan met 6 tot veel paarden die kunnen goed met paarden omgaan en die weten heel goed wat zeiken is en wat niet.
Die mensen kunnen zich prima aanpassen aan het paard en zo dus ook bij die van mij. Oke misschien niet leuk in de ogen van veel mensen maar anders stond ik er nu nog Boos! .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:27

is inderdaad erug vervelend als je paard de trailer niet in wil, die van mij heeft af en toe ook zo'n aanval van aanstelleritis! we hebben nu weer wat bedacht, hoofdstel in, trailer klem, longeerlijn erlangs, en zweep erachter!
Natuurlijk eerste even moeilijk doen, maar nu loopt ze erin asl een zonnetje, maar ik doe wel altijd het hoofdstel in(heb je namelijk wat meer te vertellen). Op de terug weg galopeerd ze bijna de trailer in dus dat is het probleem niet. (ik weet niet of je dit al geprobeerd heb, beschouw het anders maar als een tip)
Vraagje hoe lang rij je nu al wedstrijden, en in welke klasse???
Groetjes marielle

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:00

Oké hier een tip die de stuurlui aan wal vre-se-lijk zullen vinden maar het hielp bij die van mij (ging er ook half op en dan weer steigerend af Boos! ).
Ik heb halster gemaakt met moeren en bouten erin achter zijn oren langs voor als hij gaat hangen (wie niet horen wil moet maar voelen… Extreme duivel ) en als hij ging steigeren deed ik kettingtouw onder zijn lip door: 1 x steigeren is kettingtouw in tandvlees is Huilen Huilen Schijnheilig Gaaaap en toen had ie ineens véél meer respect... Knipoog

Ik zou het niet iedereen aanraden maar ik was toen wel van het gezeik af.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:04

Misschien werkt het om eens wat leuks met hem te doen wanneer hij uit de trailer komt. Dus niet alleen naar wedstrijd . Uit je berichtje lees ik niet dat het een leuk weekend was, eerst is het glijden voor de hindernissen en dan een aantal proefjes met nogal wat spanning ( dat is wat ik eruit lees ) . Ik kan mij voorstellen dat een paard dan niet meer graag die trailer op gaat , als hij eruit komt wacht hem geen leuke tijd. Maar misschien heb ik het mis en ga je elke week met hem naar het bos ? Ik vind de teneur van een aantal berichtjes over k**re knollen die niet genoeg punten lopen wel wat triest.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:06

Bij die van mij werkte het net andersom: die wou alleen niet in de trailer als hij het juist errug naar zijn zin had gehad. Dus ik met trailer naar vriendin, dan lekker samen bos in, paard ff op stal gezet met maatje ernaast en happie muesli....dan had ik vervolgens een probleem want dan wou hij gewoon niet meer naar huis! Donderstraal... Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 16:13

Euh mijn paard wil altijd lopen en al hij niet wil zal hij het ook niet doen.

SuzanneH toen hij uitgleed met springen heeft hij bij de weigering erop geen straf gehad waarom omdat het terecht was omdat hij weeeer gleed. Hij is altijd super vrolijk op wedstrijden en wil altijd lopen. Dit paard geniet van de sfeer en zet geen pas verkeerd.
Dat die proefjes de mist in gingen oke maar ik was niet boos op hem of zo omdat hij niet presteerde zoals hij zou moeten. Het ging niet klaar dat weten we. Hij is na een blessure pas weer 7 weken onder het zadel en hij doet het prima zover hij kan en dat repecteer ik ook. Hij wordt altijd beloont na zijn werk en bij de trailer altijd genoeg aandacht. Dus dat hij het zou doen omdat hij slecht behandeld zou worden NEE. Nee hijstaat met zijn oren naar voren halvewege de klep te kijken.

Dat glijden was op zaterdag en hij liep die dag perfect de trailer op zonder problemen.

Als ik mijn nek wil breken moet ik met hem het bos in gaan. Dit is namelijk geen buitenritten paard. Hij is dan lastig te hanteren en zal alleen maar bokken en steigeren. Vorig jaar is hij 2 maanden lang redelijk wat op wedstrijd geweest en hij vind het super hij geniet is vrolijk en presteerd super dus daar ligt het echt net aan. Dat we nog ritme moeten krijgen heeft niets met het laden te maken.

Misschien heb je het niet helemaal gelezen maar hij had in zijnverleden een smak gemaakt en daar dacht ik dus doorheen te zijn schijnbaar is er wat waarom hij niet wil ?? Ik zal dinsdag uitvinden wat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 16:15

Gail schreef:
Oké hier een tip die de stuurlui aan wal vre-se-lijk zullen vinden maar het hielp bij die van mij (ging er ook half op en dan weer steigerend af Boos! ).
Ik heb halster gemaakt met moeren en bouten erin achter zijn oren langs voor als hij gaat hangen (wie niet horen wil moet maar voelen… Extreme duivel ) en als hij ging steigeren deed ik kettingtouw onder zijn lip door: 1 x steigeren is kettingtouw in tandvlees is Huilen Huilen Schijnheilig Gaaaap en toen had ie ineens véél meer respect... Knipoog

Ik zou het niet iedereen aanraden maar ik was toen wel van het gezeik af.

Hebben we ook geprobeerd die dag ging hij dwars doorheen. Ja echt hij heeft 2,5 uur staan vechten als ik eraan terug denk denk ik echt hoe heeft hij hetkunnen doen??

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:19

Ai...ik benijd je niet... vind je m nog wel leuk (genoeg)??

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 16:22

haha omdat karakter mag ik hem wel zijn inzet is nooit half maar altijd 200%. Er waren genoeg mensen die hem daar te plekke wel wilde overnemen hahaha. Nee hoo rhij blijft me ventje en samen komen we er weer doorheen. We hebben samen al veel overwonnen en ik denk dit ook weer. Ook als was het een verschrikkelijk kl*te dag.

Ach hij is niet voor niets familie van De Sjiem.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:27

Aha, Aram! Haha! Nou wie weet schop je het tot Athene??!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:33

Prisca, in dit verhaal heb je niet wel door laten schemeren dat Leys zijn laadprobleem van een tijdje terug al bestaat, maar hoe precies, dat staat hier niet, dus dat kan SuzanneH niet weten.
De boodschap lijkt mij wel duidelijk en ik begrijp ook wel wat ze bedoelt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 16:36

Wel lov. het staat er al diverse maken dat het probleem er ooit WAS. Mensen moet maar goed lezen hen het al diverse malen aan aangehaald.
Ik weet niet wat je wilt lov?? dat ik toegeef dat hij bang is NEEEEE echt niethij was absoluut NIET BANG. Ik ken mijn paard het beste.

Kan mij niet vertellen dat als een paard vorige jaar ruim 10x op de trailer is geweest het probleem er nog is ?? De laatste keren rende hij bijna vooruit. Het WAS GEWOON ZEIKEN EN GEEN BANGIGHEID wat hij toen had KLAAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:00

Prisca schreef:
SuzanneH
Misschien heb je het niet helemaal gelezen maar hij had in zijnverleden een smak gemaakt en daar dacht ik dus doorheen te zijn schijnbaar is er wat waarom hij niet wil ?? Ik zal dinsdag uitvinden wat.

Uuuhm, heeft het er nou wel of niet mee te maken?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 17:02

Ik denk zelf van NIET omdat hij dan bang zou moeten zijn en niet staan zeiken halvewege de klep. Hij durfde toen niet eens in de buurt van een trailer te komen.

nee volgens mij wil hij gewoon niet meer weg of zo. Want de spring ring is altijd heeeeel leuk en was er vlakbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:17

Uiteindelijk ken je zelf je paard het beste en moet je een oplossing zoeken waar jij en je paard tevreden mee zijn.

Ik vind het alleen zo gemakkelijk om de schuld altijd bij het paard te leggen. Een paard weigert niet iets te doen omdat ie jou wil pesten, zo kan hij gewoon niet denken volgens mij. Een paard ervaart alleen maar, en als hij vervelende dingen ervaart gaat hij daar tegenin.

Leysander is dan wel geen jong paard meer, maar ik heb van het werken met jonge paarden geleerd dat "angst" (in de aller ruimste zin van het woord) heel erg veel gedaantes kent, en dat een boel lompheid en schijnbare onverschilligheid bij (jonge) paarden er een oorsprong in heeft.
Dan vind ik ook bij laadproblemen dat een paard niet de trailer op moet lopen omdat er iemand met een lange zweep achter hem staat (ook al doet hij daar niets mee) maar omdat hij simpelweg met zijn begeleider meegaat. Kijk maar eens op concours om je heen hoeveel mensen er niet helemaal in hun eentje een paard kunnen laden, dat lijkt me toch erg onhandig. Als ik een beetje om me heen kijk denk ik dat de laadproblemen van de meeste paarden op deze 2 dingen terug te voeren zijn.

Tot slot nog een practische opmerking. Het paard van een vriendin van mij is erg angstig en draaierig op de trailer. Hij vind blijkbaar het achterop komende verkeer erg eng, maar ook het uitzicht uit de raampjes aan de zijkant van de trailer. Sinds ze deze raampjes hebben afgeplakt staat hij stukken rustiger op de trailer, en laadt hij ook veel gemakkelijker. (waarmee ik dus nog een keer wil zeggen dat laadproblemen in het gros van de gevallen rij-problemen zijn)

Veel succes en je komt er vast wel weer uit met je heethoofd Party!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:51

Ook ik wil het nog even benadrukken: het is GEEN angst. Ik heb Leys één keer extreem angstig gezien en ik vond dat hij daar toen ook voldoende reden voor had. Maar zoals hij zondag reageerde, dat kwam totaal niet overeen met zijn reactie destijds in die andere situatie. Ik ken hem nog niet zo lang als Prisca hem kent, maar ik heb genoeg ervaring met andere paarden en ik zie inmiddels ook wel wanneer het bij hem angst is en wanneer 'gewoon' uitproberen of stomme onwilligheid.

Verder ben ik wat anders in de omgang met paarden dan Prisca, noem het 'softer', ben overigens wel consequent. Zoals het hierboven beschreven wordt, lijkt het misschien alsof Leys onterecht door een hel is gegaan met dat laden. Ik als 'softie' kan echter zeggen dat ik in die 2.5 uur dat we bezig zijn geweest NIETS heb gezien (of gedaan) wat IMO niet door de beugel kon, NIETS wat onterecht was tegenover Leys.

In ieder geval wil ik degenen die in dit topic tips hebben gegeven (en begrip hebben getoond) ontzettend bedanken. Een onwillig paard de trailer op krijgen is absoluut niet iets wat ik iedere dag zou willen doen, dat mag duidelijk zijn, dus alle aanwijzingen zijn mooi meegenomen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-06-02 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

piggie!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:53

dan is die van mij nog wat nieuws.
wij wilden op wedstrijd op zondag. kim gaat altijd mee om voor te lezen. maar meneer wou de trailer niet in. eerste geprobeerd om hem ervoor te zetten en gewoon een beetje duwen. lukte niet, vervolgens de zweep erbij. wou ook niet. toen het touw door de mond, nog niet. toen de zweep er weer bij met touw door de mond. je kon slaan wat je wou hij ging niet. hij stond op de klep, en keek een beetje om zich heen met de gedachte: sla maar lekker, ik ga er toch niet in Boos! . toen kwam de longeerlijn en dat kende hij nog niet (gelukkig) anders was ie er wel op gaan hangen. de lijn achter zn kont langs en hij liep er zo in. wat hem nou bezielde weet ik niet, misschien dat mijn vader te hard rijd met de trailer. nu wil hij er iig zo in, dat komt dan ook omdat kim tegenwoordig rijd. Knipoog