Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Wil ik ook snel doen, moet me moeder wel nog meewerken. (maakt steeds geen tijd, en ze wil wel mee met kopen.)
Zie het met longeles ook. Oh ja, denkt zo'n kindje dan, beugels op maat, op stappen... Deze kant juf? Nou, zeg ik dan: probeer maar. En ja hoor... het lukt ze ook nog... :s Nja, volgende week andere kant dan maar :p Flurk schreef:vandaag gelachen tijdens de F2 proeven waren er 2 mensen die aan de verkeerde kant af stegen en de 2e die dat deed verloor ook nog haar evenwicht en smakte in het zand.
Jammer dat je dan geen punten voor schattigheid mag geven!!!! Ilja000 schreef:Precies! Of met de verkeerde hand en dan ook nog het zweepje vast blijven houden. Heb het zelfs eens in een F8 proef gezien. Ik ga er maar van uit dat het de zenuwen waren, maar voor dat niveau was het toch echt een 4. F8 ruiters op het verkeerde been... ook zoiets.
Ilja000 schreef:Lol, alleen als jury's spontaan op andere dingen gaan letten :p
Flurk schreef:leuk topiq om te lezen.
Heeft er hier al iemand de nieuwe vaardigheidsproeven of F13 gejureerd?
Vippie schreef:Dat hadden we maar dat werd gesloten. Wacht ik maak een HK topic voor ons jurylidjes... unos momentos.

Mies7 schreef:Ik ben ook FNRS-jury, en wat mij opvalt is dat het halsstrekken heel vaak onvoldoende of niet getoond wordt. Vanaf de F^ wordt er echt gekeken of het paard/pony de hand volgt en zakt met de hals, maar vaak geven de ruiters de paarden niet de ruimte om de hals uit te schuiven. Als je nog geen F^ rijdt dan moet je je paard lange teugel geven, en geef 'm dan ook echt lange teugel! Het maakt dan nog niet of of het paard de hand van de ruiter volgt.
Vrije stap wordt vaak vergeten na het groeten aan het einde van de proef. Je krijgt hier wel een cijfer voor en als je na het groeten meteen gaat kletsen met je voorlezer dan krijg je van mij gewoon een 4 of lager. In vrije stap geef je je paard iets meer teugel, waarbij hoofd en hals iets zakken (neus ter hoogte van de boeg). Tis geen halsstrekken, maar je hebt je teugels ook niet helemaal meer op maat.
Middendraf/enkele passen verruimen wordt vaak niet of verkeerd uitgevoerd. Je ziet vaak dat manegeruiters de paarden heel snel van de ene hoek naar de andere hoek laten rennen, dat is geen verruimen maar versnellen...
Als je groet, kijk de jury dan ook echt aan. Vaak groet ik terug en heeft de ruiter dat helemaal niet gezien...
Niet te veel schoppen, geef je paard dan liever een tikje met de zweep zodat ie wat alerter wordt.
Aangalopperen gaat vaak mis, ik zie ook heel vaak dat het voor de F3/F4 ruiters nog wel moeilijk is om het paard een heel rondje over de hoefslag te laten galopperen.
Verzorging ruiter en paard:
je hoeft geen witte rijbroek te dragen, maar laat wel zien dat je iets aan je uiterlijk hebt gedaan. Bijv. lang haar opgestoken/in een knot/ingevlochten, maar NIET los in een staart. Doe een nette blouse aan met een nette nauwsluitende bodywarmer. Of trek een leuk colbertjasje uit de kast
Paard invlechten. Het maakt mij niet uit wat voor velchten of knotten erin zitten, als je maar laat zien dat je er iets aan hebt gedaan. Laatst op een amnege geweest waar ze een pony met paardenbloemen keurig hadden ingevlochten, zag er hartstikke mooi uit en ook in de staart zaten paardenbloemen gevlochten, dus heb toen een 10 voor verzorging paard gegeven... Op officiele wedstrijden mag zoiets natuurlijk niet, maar deze manege-amazone liet zien dat ze wel weet dat het paard netjes voor de dag hoort te komen op een dressuurwedstrijd.
! Ik had de laatste keer ook een 5 ofzo op de vrije stap :S maar ik reed wel mooi door naar C en volgens mij ging ik niet praten met de voorlezer dus wat is dan wel een goede vrijestap?? en die bloemen was volgens mij bij onze manege haha bij cupido:P Je geeft wel hoge punten vind ik maar dat is juist goed:D:P want een andere jury die we nu meestal hebben geeft nooit hoger dan een 7
echt bij niemand.