bontekeh schreef:een vriendin van me die iets ouder is ( n jaartje )
Ik zou niet zomaar een vriendin meevragen die een jaartje ouder is. Een jaartje ouder zijn, wil niet zeggen een jaartje beter.
Alleen als je vriendin zelf heel veel ervaring heeft in het opleren van jonge paarden, is ze van enige waarde. Kent ze er zelf ook nauwelijks iets van, kan ze het misschien alleen maar erger maken.
Als het laatste het geval is, ga dan alsjeblief iemand zoeken die volwassen is, en die heel veel ervaring heeft in het opleren van jonge paarden.
Het klinkt misschien allemaal heel leuk en spannend om te doen, maar een paard opleren is een vak apart. Veel mensen beginnen eraan met een idee van "Oh, ik ga even mijn paard opleren. Ik heb geen hulp nodig, met een paar goede boeken weet ik het ook. Of misschien wat hulp van de buurman. Die heeft wel nooit een jong paard gehad maar rijdt toch al lang paard, die moet er toch iets van kennen."
Maar het is o zo gemakkelijk om een paard in die beginfase iets aan te leren. Helaas geld dat ook voor de verkeerde dingen. En het is o zo moeilijk om de dingen die je het paard in die fase verkeerd aanleert, er terug uit te krijgen. Vraag maar eens aan de africhtingsstallen, die verdienen hopen geld aan paarden die verkeerd beleert zijn, terug een beetje op het rechte pad te krijgen.
Het beleren van een paard leer je niet uit een boek, en zeker niet van een internetadvies. Dat doe je doe je in de praktijk, door nauwgelet samen te werken met iemand met verstand
.