tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:19

Leuk zo'n kind. Ik zou het haar nog 1 keer uitleggen hoe jouw regels bv kunnen zijn: Op tijd opzadelen (als ze het niet snapt nog, help haar een keer nog), te laat is geen les bv en niet bemoeien met de andere kinderen anders kan ze na een waarschuwing vertrekken als ze nog door gaat. Ik wil in mijn lessen niet dat mijn kinderen volop lopen te praten, doen ze het wel, dan krijgen ze een waarschuwing en anders gaan ze er gewoon uit. Volgende week: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Als je besluit om haar niet de les uit te sturen of haar te weren als ze te laat komt komt is negeren een optie. Negeer haar als ze een uur gaat staan treuzelen en als ze daardoor te laat komt, dan komt ZIJ te laat en niet de andere de dupe ervan laten worden. Zeg dat ook tegen haar.

Ga niet tegen haar schreeuwen of schelden, ga ook niet met een kind van 11 in discussie, jij geeft les, jij maakt de regels, ze hebben zich aan jouw regels te houden en als ze het er niet mee eens zijn, dan moeten ze dat tegen jou zeggen.

Misschien is het ook nog een optie om is met haar ouders te praten?

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 07:44

Kijk, het is niet dat ze niet op tijd op stal is. Ze worden doorgaans rond kwart over 6, half 7 afgezet. Maar ze loopt zo verschrikkelijk te treuzelen, dralen en zich met anderen te bemoeien. Ze presteerd het om als eerste aanwezig te zijn, maar dan nog te laat te komen in de les.

De stal waar ik les geef, is geen manege. Het is vroeger een manege geweest, dat is gestopt. De eigenaar heeft een aantal pony's nog staan en daar rijden dan nog wat kinderen op. Als extraatje biedt hij ze de mogelijkheid om lessen te kunnen volgen, wel tegen betaling natuurlijk. Daarom vind ik het ook lastig om me precies aan de tijd te houden en niet dat kwartiertje langer door te gaan, als we door die 11 jarige weer eens te laat beginnen.

Van de hele groep is zij wel de meest ervaren ruiter. Ze rijdt het langste en kan, als ze haar best gewoon doet, ook zeker het beste rijden van allemaal. Om die reden rijdt ze dan ook op de wat moeilijkere pony.

Maar goed, ik had haar gisteren dus weer in de les. Het meisje van 13 rijdt op een pony die door omstantidheden een paar dagen had stil gestaan, dus die ging eerst haar pony longeren. Waarbij natuurlijk de hulp van de betreffende 11-jarige onmisbaar was! Ik heb haar op dat moment al gezegd, dat longeren met 2 personen volstrekte onzin was en dat ze moest gaan zorgen dat ze haar eigen pony ging klaarmaken, zodat ze eens op tijd in de les zou zijn. Opzadelen kon ze wederom niet alleen: bij het oplegen van het zadel verliep de pony steeds en dan werd het zadel te zwaar om nog vast te houden?? En met het indoen van het hoofdstel hield de pony zn hoofd te hoor (ja, die kent haar ondertussen ook wel!). Ondanks dat ik haar dan als eerste help, presteerde ze het nog om als laatste de bak in te gaan (cap vergeten te pakken, zweep zoek, plassen....) Helaas, het doel op tijd beginnen lukte niet helemaal, maar applaus: binnen 10 minuten zat ze er op.

In de les heeft ze voornamelijk weer gewoon een beetje rond gedraaft, het verzoek tot het rijden van figuren lapte ze weer helemaal aan haar laars. Ik ben 1 keer uit mn slof geschoten ("ik zei: een slangevolte 3 bogen") en heb haar de rest van de les genegeerd, aangezien ze ook toen nog steeds niet ging doen wat ze moest doen. Ik heb het voornemen om haar nog eens 2 lessen zo aan te pakken, en als het dan nog niet werkt, dan toch maar eens haar de les uit te sturen, en vervolgens met haar moeder (vader zie ik nooit) te praten.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:18

Britty schreef:

In de les heeft ze voornamelijk weer gewoon een beetje rond gedraaft, het verzoek tot het rijden van figuren lapte ze weer helemaal aan haar laars. Ik ben 1 keer uit mn slof geschoten ("ik zei: een slangevolte 3 bogen") en heb haar de rest van de les genegeerd, aangezien ze ook toen nog steeds niet ging doen wat ze moest doen. Ik heb het voornemen om haar nog eens 2 lessen zo aan te pakken, en als het dan nog niet werkt, dan toch maar eens haar de les uit te sturen, en vervolgens met haar moeder (vader zie ik nooit) te praten.

Goedzo. Duidelijk zijn en haar vertellen dat 'als ze niet luistert, ze er volgende keer uitgestuurd wordt' en dat je met haar moeder gaat praten hierover. Toch zou ik de les voor de andere kinderen wel op tijd laten beginnen, al is het alleen maar tijdelijk om haar te leren dat ze op tijd op haar pony zit, anders is haar uurtje rijden wat korter (zeker omdat ze er wel op tijd is).

miepmiep

Re: tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:50

Weet dit meisje eigenlijk wel dat je haar gedrag heel storend vindt? Misschien kun je haar voor de les even apart roepen en een gesprekje met haar aangaan.
Je legt haar dan uit wat je dwars zit en vraagt haar uitleg waarom ze zo doet. Kinderen zijn vaak opeens heel anders als er geen andere kinderen bij zijn waar ze zich tegen hoeven te bewijzen.
Wie weet komt er dan opeens van alles boven tafel? Of heeft ze gewoon helemaal niet in de gaten dat ze van alles fout doet en wat de gevolgen daarvan zijn (andere kinderen die er last van hebben en niets zelfstandig kunnen doen bijvoorbeeld).
Bovendien heeft zo heel eventjes jouw volledige aandacht, en zal ze daarom misschien extra haar best doen?

Ze weet dan in ieder geval duidelijk wat jouw standpunten zijn, en kan die koppelen aan jouw gedrag en eventuele waarschuwingen en "straffen".

webbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:15

Als het kind niet wil, moet je de ouders zeggen dat ze een andere sport voor haar uitzoeken. Ik heb ooit een jongetje lesgegeven en die moest altijd na 15 min. les naar de wc. Vervolgens bleef hij ruim een half uur weg. Iedere week! Als de ruiter niet wil, ....

campari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:15

Toen ikzelf die leeftijd had, zat ik zelfs op de ponyclub maar op een gegeven moment vond ik met poppen spelen leuker en liet mijn eigen pony staan .
Als ik dan al reed was ik erg ongeinterresseerd ..........
lalalalala.... totdat mijn moeder zei en nu mag je niet meer rijden!!!!
ga jij maar met je poppen spelen .
De eerste week vond ik dat best , maar niet meer mogen is dan ineens heel iets anders natuurlijk en waarempel ,mijn moeder heeft nooit meer hoeven zeggen ,verzorg je pony!!!!!!!!

Ik denk dat je zo een taktiek moet uitspelen met die moeder , leg uit wat t probleem is ,en laat haar zeggen dat ze anders niet meer mag ,het is ook zonde van die mensen hun geld,en jouw tijd!!!!!!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:11

Gewoon stipt om 7 uur beginnen en om 8 uur stoppen.Zit ze om 7 uur niet op de pony heeft zij een probleem.Dan moet ze maar zorgen dat ze op tijd is.En kan ze niet opzadelen, jammer dan hoor.Streng zijn ook al is ze 11.Zo voeld ze het wel.Dat gebeurd 2 keer dat ze niet mee kan rijden en dan is ze wel op tijd.

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:46

nielsd schreef:
sorry hoor, maar als een paardrijleraar dus iets wat ik in mijn vrije tijd doe (en dus in mijn geval mijn ouders geld betalen anders die gene zelf) heb ik geen zin om efgezeken te worden door een leraar.

Dan zou ik echt direct naar een andere leraar gaan.

Lekker kortzichtig Niels!!! Als je bij mij een grote bek hebt kan je ook REIZEN!!! wij staan er ook voor ons plezier!

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:50

@TS ik zou eerst even met haar praten. Als ze niet luistert of wil luisteren zeg je dat je met haar ouders gaat praten en idd je begint de les gewoon op de tijd dat je moet beginnen en verder negeer je het negatieve gedrag. Zoveel te vaker jij er iets van zegt zoveel te vaker heeft zij de aandacht en DAT is nu juist leuk.
Succes ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:52

Beetje offtopic, mensen doen het ook voor het geld.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:11

Tuurlijk NielsD, ze worden er echt rijk van, van manege lessen geven....

Ik denk dat je met een uurtje bokken op kantoor het dubbele kan verdienen....

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:59

NielsD.... Tip wordt nooit instucteur. Als je bij mij in de les zou zitten en je zou te laat komen (zonder goede reden) is de deur dicht . En wordt er dus niet gereden . Oke wij willen natuurlijk ook centjes zien , maar ik ga me absoluut niet ergeren. Iedereen moet zich aan de regels houden . Regel 1 is op tijd in de rijbaan aanwezig zijn . Regel 2 je krijg les om te leren als je het al weet hoef je geen les . Zo worden andere leerlingen niet onnodig gestoord die wel graag iets willen leren .

Limitless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:04

ik ben zelf ook elf jaar en ben zeker wel; geinstereseerd in de les enz. Ik zou haar eens gewoon haar gang laten gaan en je niet meer met haar bemoeien als ze niet doet wat je vraagt. als ze alles beter denkt te weten moet je je daar gewoon niet aan storen . en als je het je echt de nek uit begint te hangen van met die lessen , zou ik haar of haar ouders een flink aan spreken. als ze zoveel denkt te weten moet ze zelf instucteur worden, maar wel ergens anders
maarja, das mening maar hoor

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:12

andafries schreef:
Als je bij mij in de les zou zitten en je zou te laat komen (zonder goede reden) is de deur dicht . En wordt er dus niet gereden . Oke wij willen natuurlijk ook centjes zien , maar ik ga me absoluut niet ergeren. Iedereen moet zich aan de regels houden . Regel 1 is op tijd in de rijbaan aanwezig zijn . Regel 2 je krijg les om te leren als je het al weet hoef je geen les . Zo worden andere leerlingen niet onnodig gestoord die wel graag iets willen leren .

Helemaal mee eens . Een 11-jarige die zo doet: de deur gaat dicht, er wordt niet gereden

Regel 1 bij mij is ten alle tijde correcte omgang met je paard/pony. Regel 2: je doet altijd je best en je werkt hard.
Mijn lessen zijn over het algemeen leuk, ze willen allemaal hard leren en dat geeft inderdaad prettig les.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:29

campari schreef:
Toen ikzelf die leeftijd had, zat ik zelfs op de ponyclub maar op een gegeven moment vond ik met poppen spelen leuker en liet mijn eigen pony staan .
Als ik dan al reed was ik erg ongeinterresseerd ..........
lalalalala.... totdat mijn moeder zei en nu mag je niet meer rijden!!!!
ga jij maar met je poppen spelen .
De eerste week vond ik dat best , maar niet meer mogen is dan ineens heel iets anders natuurlijk en waarempel ,mijn moeder heeft nooit meer hoeven zeggen ,verzorg je pony!!!!!!!!

Ik denk dat je zo een taktiek moet uitspelen met die moeder , leg uit wat t probleem is ,en laat haar zeggen dat ze anders niet meer mag ,het is ook zonde van die mensen hun geld,en jouw tijd!!!!!!

die is idd heel erg goed.
en anders moet ze zelf de lessen maar betalen.
anders is het gewone geldverspilling

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:23

Wat ik denk ik zal gaan doen..

Eerst haar een waarschuwing geven dat ze echt op tijd moet komen anders is ze te laat en moet ze zichzelf maar redden.

Ik zou gewoon om 7 uur beginnen tot 8 uur, op de afgesproken tijd.
Maarja, dan heb je wel, straks doet ze iets verkeerds met opzadelen, en dan? Maarja..sorry ik weet het ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:43

Eerste stap zou voor mij ook zijn, waarschuwen dat je haar nu kunt helpen met opzadelen en je dan de andere kinderen gaat helpen. De les begint om 7 uur en dan kun jij haar niet meer helpen.

Als ze dan hulp nodig heeft met opzadelen, zoekt ze maar iemand anders die haar kan helpen. Jij staat vanaf 7 uur les te geven en stopt om 8 uur.
Is zij te laat, dan blijft er maar weinig les over voor haar, want instappen en uitstappen hoort er bij.

Heb je last van haar door commentaar? Geef aan dat jij les geeft en niet zij. Waarschuw wat de consequentie is als ze doorgaat. Kan ze haar mond niet houden dan zet je haar vriendelijk doch beslist uit de les.

Doet ze niet goed mee? Vraag haar waarom.
misschien vind ze dingen eng of zit ze niet lekker in haar vel, heeft ze steek in haar buik (vind ze het rijden niet leuk meer...) noem maar op.

Vraag haar niet in de weg te gaan staan of lopen. Zolang ze niet in de weg loopt kun je haar gewoon negeren en de anderen lesgeven. Positieve aandacht geven wanneer ze wel weer meedoet.

Blijft ze in de weg lopen zet je haar voor de keuze. meedoen of vertrekken.

De "opvoedpolitie" wordt hier ook genoemd. Wat er vergeten wordt is dat niet alleen grenzen stellen het probleem is. ook het luisteren naar een kind is belangrijk. als je niet luistert naar je kind en direct zonder begrip reageert en het kind ervaart het als oneerlijk. dan kan het heel erg dwars en vervelend worden alleen maar uit verzet en onmacht tegen het niet gehoord en begrepen worden. Na het luisteren kun je natuurlijk wel je eigen grenzen stellen... Maar sta wel open voor het verhaal waarom iemand iets doet.

Verzorgen die meisjes die pony's? Rijden ze dan ook buiten de les om? Kan ze dan wel zelf op- en afzadelen? Of is de les iets wat verder overal buiten staat?
Overleg met de eigenaar van de pony's is altijd goed en zou eigenlijk om de zoveel tijd even moeten om te vertellen hoe alles loopt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:49

Ik zou gewoon de les om 7.00 beginnen, en dan met de ruitertjes die het wel leuk vinden zonder te zeuren lekker les te geven. Een kwartier te laat in de les is jammer dan, dan maar een kwartier minder lang hebben gereden. Ze betaalt (althans haar ouders) er toch voor, zo wordt het misschien een keer duidelijk dat ze op tijd moet opzadelen en minder met de andere bemoeien.

En stil staan in het midden van de bak zou ik negeren, dat is denk ik het beste. Jij geeft les en niet zij, en dat mag ook gerust gezegd worden vind ik!