Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:52

GeJe schreef:
Hehe... tja, de paardensport is toch vooral een dames-aangelegenheid zullen we maar zeggen (en dat vind ik beroepsmatig gezien geen enkel probleem ) . Wees maar blij dat jij nog niets hebt gehoord van de KNHS... Wat niet is, kan nog komen...

Dan weet ik ZEKER dat zij diegene is die met de billen bloot gaat. Zij trok me toch een partij onzinnige argumenten uit de kast waarmee zij mij probeerde te pakken. Ik heb een jaar terug toevallig bij haar zitten schrijven in het Z en toen werd ik al onpasselijk van haar kijk op de paarden die de ring betraden. Enkele dingen die zij toen gezegd heeft, heb ik in onze discussie subtiel naar voren gebracht (wat achteraf misschien niet zo verstandig was). Maar in deze situatie weet ik zeker dat ik sterker sta dan zij !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:57

Tja je hebt er echt dozen tussen zitten

mensen die vroegah gepest zijn op school en nu uit hoofde van functie naar mogen doen....... bijvoorbeeld.

Het is dat het ook niet in mij zit om schouderophalend verder te gaan, maar toch probeer ik dat aan te leren

In de dressuur heb je nou eenmaal te maken met EEN iemand die JOUW proef moet beoordelen........ Helaas.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:16

Petersburg schreef:
Je hoef geen discussie aan te gaan, maar je mag wel je mening erover zeggen of eventueel vragen stellen! Je leert er wel van.
Wij hebben ook een keer een jury gehad, nou die was erg erg, dat paard wat mee reed, deed het hartstikke goed liep super netjes!! Stond er op de protecol ga maar met je paard in het bos rijden nou dan ben je echt niet goed snik!!!!!!!!!!!
Echt super lage punten want echt meer als winst waard was!

zo is het toch dressuur is een jury sport!!

esmeejj schreef:
Je hebt gelijk een coupon met 4en en 5en zonder commetaar heeft geen zin, maar in discussie met de jury gaan heeft totaal geen zin. Want het is (helaas) zou de jury heeft ALTIJD gelijk ookal heeft die het niet als je snapt wat ik bedoel, terug draaien doen ze het toch niet

Reglementair kan je niet protesteren tegen je punten, en dat is maar goed ook. het blijft een jurysport en laten we wel wezen, het beste paard struikelt weleens, het beste jurylid ook. Dat hoort erbij.

Ik vind wel dat je van een jury opbouwende kritiek mag verwachten. Het is toch de bedoeling dat je er iets van leert?
Sowieso MOET een jurylid een 4 altijd toelichten en als er geen toelichting op het protocol staat, zou ik er zeker om vragen.
En een opmerking van "ga maar met je paard in het bos rijden" vind ik echt respectloos. Ik zou daar zeker tegen protesteren bij de jury en bij de bond.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:22

Jeetje, vervelend joh dat het zo moet lopen. Ik ga heel soms weleens buurten met zo'n jurylid (als ik genoeg moed bijeen kan rapen, hihi) als ik mijn punten totaal niet snap. Van een enkel jurylid weet ik dat ik geen pnt krijg, maar afijn, het gaat er me toch om dat ik lekker heb gereden. Dat jurylid heeft gewoon een andere kijk op hoe er gereden wordt. Misschien kun je er toch nog eens mee gaan buurten om wat dingen uit te praten? Zo weet je zeker dat je in de toekomst geen punten meer krijgt van dit jurylid, puur en alleen omdat je commentaar hebt gegeven. En als je lekker hebt gereden, dat is toch ook belangrijk op zo'n dag?

En die opmerking van: ga maar met je paard in het bos rijden, vind ik ook niet kunnen.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:02

talented schreef:
Dan weet ik ZEKER dat zij diegene is die met de billen bloot gaat. Zij trok me toch een partij onzinnige argumenten uit de kast waarmee zij mij probeerde te pakken. Ik heb een jaar terug toevallig bij haar zitten schrijven in het Z en toen werd ik al onpasselijk van haar kijk op de paarden die de ring betraden. Enkele dingen die zij toen gezegd heeft, heb ik in onze discussie subtiel naar voren gebracht (wat achteraf misschien niet zo verstandig was). Maar in deze situatie weet ik zeker dat ik sterker sta dan zij !

Helaas is mijn ervaring dat de KNHS toch de kant van het (aanklagende) jurylid kiest onder het mom van bescherming van de vrijwilligers en een zeer ruim op te vatten artikel uit het wedstrijdreglement. Bij voorbaat ben je al schuldig en zul je zelf al het nodige uit de kast moeten trekken om het ongelijk van de aanklager aan te tonen... owh ja sorry:Aanklager

Tot op heden heb je als ruiter geen mogelijkheid om de capaciteiten van een jurylid eens te laten toetsen. Er zit dus gewoon niks anders op dan na het rondrijden langs de ring, vriendelijk te zwaaien en daarna in stap met lange teugel terug te rijden naar de trailer...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:05

ik denk dat hier dus een mooi taakje ligt voor de juryleden

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:00

beantsje schreef:
Petersburg schreef:
Je hoef geen discussie aan te gaan, maar je mag wel je mening erover zeggen of eventueel vragen stellen! Je leert er wel van.
Wij hebben ook een keer een jury gehad, nou die was erg erg, dat paard wat mee reed, deed het hartstikke goed liep super netjes!! Stond er op de protecol ga maar met je paard in het bos rijden nou dan ben je echt niet goed snik!!!!!!!!!!!
Echt super lage punten want echt meer als winst waard was!

zo is het toch dressuur is een jury sport!!

esmeejj schreef:
Je hebt gelijk een coupon met 4en en 5en zonder commetaar heeft geen zin, maar in discussie met de jury gaan heeft totaal geen zin. Want het is (helaas) zou de jury heeft ALTIJD gelijk ookal heeft die het niet als je snapt wat ik bedoel, terug draaien doen ze het toch niet

Reglementair kan je niet protesteren tegen je punten, en dat is maar goed ook. het blijft een jurysport en laten we wel wezen, het beste paard struikelt weleens, het beste jurylid ook. Dat hoort erbij.

Ik vind wel dat je van een jury opbouwende kritiek mag verwachten. Het is toch de bedoeling dat je er iets van leert?
Sowieso MOET een jurylid een 4 altijd toelichten en als er geen toelichting op het protocol staat, zou ik er zeker om vragen.
En een opmerking van "ga maar met je paard in het bos rijden" vind ik echt respectloos. Ik zou daar zeker tegen protesteren bij de jury en bij de bond.

Nou ik zag dat die vereniging die jury weer heeft uitgenodig van dhet weekend!! Als ik bij hem weer had moeten rijden nou dan had ik gezgd ik kom niet!! Dan kan ik net zo goed niet rijden, maar gelukkig hoef ik niet bij hem!!

Zo EEN KOMT ER BIJ ONS NIET IN!!! IK DOE WEDSTRIJD SECR. EN ALS EEN JURY ONS NIET MEER AAN STAAT komen ze op de lijst dat we ze niet meer vragen.

Karl66

Re: Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:09

Bij een jurysport zal je altijd de situatie houden dat de ene persoon strenger oordeelt dan de andere persoon. Als de klassering van de combinaties onderling wel terecht is, So be it. Een andere keer krijg je je punt wel weer een keer extra gemakkelijk.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:16

Ik vind zelf dat je zoiets wel tegen een bekende mag zeggen, je discrimeneerd toch niet of iets dergelijks? je hebt een vrijheid van meningsuiting

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:40

Karl66 schreef:
Bij een jurysport zal je altijd de situatie houden dat de ene persoon strenger oordeelt dan de andere persoon. Als de klassering van de combinaties onderling wel terecht is, So be it. Een andere keer krijg je je punt wel weer een keer extra gemakkelijk.

Strenger of lager, ze beweerde dat een 5 bij haar echt stond voor voldoende.. De meeste jury's zullen dan toch echt een 6 schrijven.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:04

Karl66 schreef:

Klopt, maar wanneer een jurylid nooit een winstpunt uitdeelt moet diegene toch echt eens bij zichzelf te raden gaan

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:29

Amondi, op zich heeft ze dan wel een punt, want een 5 is nu eenmaal voldoende. Ook al maken veel mensen met school in hun achterhoofd daar een 6 van.

talented, de meeste ruiters vinden dat ze (bijna) elke wedstrijd een winstpunt moeten rijden. Deze jury vindt misschien wel dat je daar wat meer dan gemiddeld voor moet laten zien.

Maar heb je hetzelfde probleem met een jury die de punten wel heel gemakkelijk geeft? Of vind je het dan wel prettig dat je die punten een keer gemakkelijk verdiend hebt?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:36

Karl66 schreef:
Amondi, op zich heeft ze dan wel een punt, want een 5 is nu eenmaal voldoende. Ook al maken veel mensen met school in hun achterhoofd daar een 6 van.

talented, de meeste ruiters vinden dat ze (bijna) elke wedstrijd een winstpunt moeten rijden. Deze jury vindt misschien wel dat je daar wat meer dan gemiddeld voor moet laten zien.

Maar heb je hetzelfde probleem met een jury die de punten wel heel gemakkelijk geeft? Of vind je het dan wel prettig dat je die punten een keer gemakkelijk verdiend hebt?

Een 5 is voldoende? Dus wanneer je allemaal voldoendes haalt, en 1 onvoldoende, wordt dit GEWELDIGE puntenaantal vanaf 1 april beloond met een verliespunt? Erg motiverend!

En jazeker, er zijn ook een aantal juryleden die je bij het betalen van je inschrijfgeld al een winstpunt cadeau geven. Dit is zeer zeker niet correct, en ben ik het ook niet mee eens. Maar nooit een winstpunt uitdelen is toch écht ook niet zoals het hoort. Hij moet wel verdiend worden, maar ik weet zeker dat een aantal ruiters (en hierbij doel ik niet op mijzelf) hem wel zouden verdienen maar geen punt bij haar krijgen. Nee, daar ben ik het totaal niet mee eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:42

Vandaar dat je het ook nooit over één wedstrijd moet bekijken. Over een jaar gerekend heb je over het algemeen de punten gekregen die je verdient (waarbij dan die ene keer teveel en die andere keer teweinig tegen elkaar wegvallen).

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:51

Karl66 schreef:
Vandaar dat je het ook nooit over één wedstrijd moet bekijken. Over een jaar gerekend heb je over het algemeen de punten gekregen die je verdient (waarbij dan die ene keer teveel en die andere keer teweinig tegen elkaar wegvallen).

Daar ging deze gehele discussie toch niet over?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:05

Je hebt gelijk , het punt van mijn eerste reactie was dat als je een terechte plaatsing hebt tussen de combinaties die die dag gereden hebben dat het dan jammer is dat je geen winstpunt hebt maar dat je dat dan maar moet accepteren.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:44

Een 5 is voldoende.
Dan MAG je in dezelfde klasse BLIJVEN en hoor je er DUS in thuis......

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:00

hey wouter, jammer dat ik dit topic nu pas zie.
Ik heb ook bij haar gestart, in de groep voor hem, ik vond haar de eerste proef bij mij niet zo redelijk(zacht uitgedrukt) de tweede proef was ik wel tevreden, ik had 2-en(verdient) en 8-en en ook nog voor de goede onderdelen, maar de 1e proef dat ging nergens over zeg maar
Ohw ja, om even op jou proeven terug te komen, die schijnen erg goed te zijn geweest en aldus mijn ouders etc waren ze dik winst waard. Dus het is idd een beetje raar.....

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:06

missmiekie schreef:
Ik heb ook bij haar gestart, in de groep voor hem, ik vond haar de eerste proef bij mij niet zo redelijk(zacht uitgedrukt) de tweede proef was ik wel tevreden, ik had 2-en(verdient) en 8-en en ook nog voor de goede onderdelen, maar de 1e proef dat ging nergens over zeg maar
Ohw ja, om even op jou proeven terug te komen, die schijnen erg goed te zijn geweest en aldus mijn ouders etc waren ze dik winst waard. Dus het is idd een beetje raar.....

En aan de hand daarvan ben je gestopt met wedstrijden, gezien je onderschrift ?

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:31

Ik ben een tijdje terug naar een jury lid gestapt omdat hij ons eruit stuurde bij het 2e proefje omdat mijn paard zwaar kreupel zou lopen.
Na mij reed er nog een en toen was het pauze. Zat nog op mijn paard en kon geen onregelmatigheid ontdekken.
De jury zei; Hij liep echt niet goed rechts voor, dat was duidelijk te zien.
Vervolgens in de losrijdbak nog 10 minuten gereden en niemand maar dan ook niemand kon wat zien. De jury zag het nog steeds zei hij. Ja dat witte voorbeen beweegt anders dan recht volgens mij loopt hij wat kort.

Jammer dat veel jury's niet door het feit heen kunnen kijken dat een wit en een bruin voorbeen voor een vertekend beeld zorgen.

De volgende opmerking van deze jury heb ik zelf niet gehoord maar mijn vader en groom wel: als je zo nodig verder moet komen in de dressuur dan moet je een paard met 4 gelijke benen kopen. En een normaal formaat. (hij is namelijk1.83m).

Vond dit erg jammer. Maar het blijft een jury sport.
Heb nu een maal geen beeldschoon paard. Maar wel een die veel in zijn mars heeft. Volgens mijn isntructrice halen we zeker de Z nog een keertje. (zei rijd deze oefeningen er zo bij hem uit),

Ik moet zeggen dat ik ook al meerdere malen jury's heb gehad die echt eerlijk hebben gepunt. En het comentaar ook juist was.
Ik wordt liever eerlijk gejureerd zonder winst dan oneerlijk met winst.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:04

heb laatst na de proef gepraat met de jury en hij gaf heel zinvol commentaar, wat ik nog kan verbeteren enzo. Vond ik super en dan maken de punten eigenlijk niet meer zoveel uit! Vind voor de rest wel dat er veel geklaagd wordt over de punten, maar net zoveel slecht wordt gereden. Heel veel dieren zitten vast in hun rug of hangen in de hand, in alle klassen. Dan denk ik "merken die ruiters dat nu niet?" maar nee hoor, als de jury het toevallig ook ziet en ze krijgen slechte punten, dan ligt het meteen aan de jury en echt niet aan hun Dat is toch ook raar

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:06

liesje23 schreef:
missmiekie schreef:

hahah Ik zal je even pm-en, maar dat was niet de reden nee

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:01

missmiekie schreef:

[/quote]
hahah Ik zal je even pm-en, maar dat was niet de reden nee
[/quote]

Ik heb nog geen pm hoor