Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:52

Helaas wel..

Sizz

Re: Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:38

Justarman schreef:
Farouche schreef:
Hoi hoi,

Zodra ze bak uitkomen begint het gezeik. 'Mjin paard deed het niet'. 'Hij luisterde niet.' 'Ik wil een nieuwe paard, rotknol' en dat soort opmerkingen.

Het ergste is dat ze die 9 van de 10 keer ook nog krijgen ook

Ja, en?

Iedereen heeft toch het recht zijn/haar paard te verkopen? Als het niet klikt waarom zou je het paard dan houden? Het lijkt mij beter dat het paard dan verkocht wordt. De ruiter heeft anders geen plezier en het paard ook niet.

Meestal weet jij als buitenstaander helemaal niet wat er precies speelt. Als je al tijden aan het modderen bent en het nog steeds niet lukt heb ik er in ieder geval alle begrip voor dat je het paard een keer weg doet en een nieuwe koopt.

Ik heb ook wel eens een nieuwe pony gekregen omdat de pony die ik toen had niet wilde springen. De ene keer werd ik uitgebeld en de andere keer sprong hij zo rond. Maar na een tijdje in de stop te hebben gezeten ben je het zat. Heb ik dan niet het recht om te zeggen: 'Verkoop die pony maar.'? Bij die pony speelde overigens wel mee dat ik er al wat groot voor werd, maar de prestaties op wedstrijd waren wel doorslag gevend.

Ik denk dat ieder dat voor zich zelf moet bepalen en dat buitenstaanders, die de ruiter één keer hebben gezien en de ruiter één uitspraak hebben horen doen, eerst meer van de hele situatie af moeten weten en niet gelijk moeten schreeuwen: 'Verwende rot ruiter dat die z'n paard weg doet omdat hij het niet doet.'

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:34

Nou ik heb het hier over die ruiters die echt hun paarden in elkaar slaan na de proef en dat mag nooit, ook niet als hij je in de proef laat zitten dan moet je het op dat moment doen.. mijn paard steigerde ook altijd als ik stil moest staan in een proef, toen heb ik hem in de proef een tik voor zn hoofd gegeven, ja jury boos, geen wp.. maar dat is eerlijker dan na de proef en dan los je er ook niks mee op.. ik ben ook geen heilig boontje en die van mij weet ook wel hoe het voelt om een tik te krijgen, maar doe het dan in de ring en niet na die tijd..

En als je dat wel doet na die tijd in elkaar meppen en dan zeggen dat het een r*tknol is en dat hij verkocht moet worden dan heb je niet de noodzakelijke band met je paard, misschien is dat een reden waarom hij je laat zitten..?!

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:41

ik heb laatst me eerste western wedstrijd gereden, en daar stonden smoms mensen nog andere te helpenmet aanwijzingen roepen. 1 meisje zei over een manegepaard en niemand hielp haar meer. Bij ons vinden ze dat niet kunnen, als je het paard niet respecteerd of als het paard uitscheld hebben ze geen zin meer om je te helpen.
Vond het wel heel gezellig en voelde ook hele maal niet aan als een competitie. Iedereen had gewoon lol (en er zijn altijd mensen bij die echt voor het winnen gingen, maar dat merkte je niet echt)

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:40

Justarman schreef:
Nou ik heb het hier over die ruiters die echt hun paarden in elkaar slaan na de proef en dat mag nooit, ook niet als hij je in de proef laat zitten dan moet je het op dat moment doen.. mijn paard steigerde ook altijd als ik stil moest staan in een proef, toen heb ik hem in de proef een tik voor zn hoofd gegeven, ja jury boos, geen wp.. maar dat is eerlijker dan na de proef en dan los je er ook niks mee op.. ik ben ook geen heilig boontje en die van mij weet ook wel hoe het voelt om een tik te krijgen, maar doe het dan in de ring en niet na die tijd..

En als je dat wel doet na die tijd in elkaar meppen en dan zeggen dat het een r*tknol is en dat hij verkocht moet worden dan heb je niet de noodzakelijke band met je paard, misschien is dat een reden waarom hij je laat zitten..?!

Ik ben het er helemaal mee eens dat je je paard op het goede moment moet aanpakken. Dat is helaas niet altijd mogelijk.

Veel juryleden accepteren dit niet omdat ze niet het hele verhaal kennen(begrijpelijk). Ik heb mijn pony in de springring een keer gigantisch voor z'n donder gegeven. Hij stopte weer eens 20 meter voor de hindernis. Deze pony sprong alleen wanneer het hem paste en anders niet. Dit was niet de eerste keer dat dit gebeurde en daarom was op dat moment de maat vol. Ik werd behoorlijk kwaad... Vervolgens sloot de jury mij uit en had hij geen begrip voor mijn verhaal.

Het was n.m.l. zo dat ik de pony op de hals sloeg. Dit omdat op z'n kont weinig effect heeft. De jury was het hier niet mee eens en beschuldigde mij van het slaan tegen het hoofd(wat ik overigens niet gedaan heb aangezien ik wist dat dat regelementair niet toegestaan is) en daardoor ook overmatig zweepgebruik.
Hiermee bedoel ik te zeggen: Je kunt wel veel willen, maar niet alles kan.

Ik weet dat mijn actie misschien in de ogen van de jury niet terrecht was maar hij wist niet wat hier vooraf gegaan is en dat is een moeilijk punt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:51

Nee oke ik begrijp wat je bedoelt, De jury vond mij ook een balachelijke tuthola, maar je doet dat 1 keer en dan is het wel afgelopen.. je rijdt daarna gewoon niet weer bij die jury als je slim bent (met dressuur dan )

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:06

Niet bij jury's gaan rijden omdat je ze belachelijk vindt vind ik behoorlijk slap.
Je paard loopt waarschijnlijk anders dan de keer daarvoor en de jury kijkt er dan ook anders tegen aan. Ik zal dan ook nooit niet gaan rijden omdat dat dié jury is. Dat is ook de reden dat ik nooit de naam van de jury wil onthouden als ik voor mijn gevoel niet gewardeerd zo als het hoort.

Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten.

(Beetje off topic.)

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:22

Sizz schreef:
Niet bij jury's gaan rijden omdat je ze belachelijk vindt vind ik behoorlijk slap.
Je paard loopt waarschijnlijk anders dan de keer daarvoor en de jury kijkt er dan ook anders tegen aan. Ik zal dan ook nooit niet gaan rijden omdat dat dié jury is. Dat is ook de reden dat ik nooit de naam van de jury wil onthouden als ik voor mijn gevoel niet gewardeerd zo als het hoort.

(Beetje off topic.)

In welke wereld rij jij paard? Er zijn maar OH zoveel jury's die bepaalde combinaties niet eerlijk jureren (kan zowel positief als negatief zijn). Ik heb ook echt wel een aantal juryleden bij wie ik weet dat ik niks presteer, ongeacht hoe goed mijn proef is en welk paard ik start!

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:26

Ik ken dit probleem ook wel!
Vooral met dressuur, met springen maakt het me niet zoveel uit.. maar dan heb ik me zo ingespannen en er zo hard voor geoefend en dan laat je paard je zitten... Na de proef word ik dan zo chagarijnig!!! En ik weet het, het is niet goed! Het is gelukkig niet zo erg dat ik m'n hele paard intimmer, dat niet!
Ik word wel chag op mn ouders en zeg ook wel eens dat k dan een ander paard wil.. tjah dat vloep je er dan zomaar uit!
Niet dat ik een ander paard wil maar ik ben dan zooooo terleurgesteld! Mn ouders weten het nu wel die laten me mooi ff 5 min met rust en daarna gaat het wel weer!
Dan is mn paard ook weer een lieverd en heeft tie het best wel goed gedaan...
Maar ik kan me voorstellen dat mensen aan de kant zich hier behoorlijk aan kunnen ergeren!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:29

talented schreef:
Sizz schreef:

(Beetje off topic.)

In welke wereld rij jij paard? Er zijn maar OH zoveel jury's die bepaalde combinaties niet eerlijk jureren (kan zowel positief als negatief zijn). Ik heb ook echt wel een aantal juryleden bij wie ik weet dat ik niks presteer, ongeacht hoe goed mijn proef is en welk paard ik start!

Ik zeg ook dat ik persoonlijk dit nooit zou doen.

Dat jij het wel doet, prima.
Ik ben van mening dat het grote onzin is om niet bij zo'n jury te starten. Ik heb het wel eens mee gemaakt dat ik voor mijn gevoel te weinig punten kreeg en was het totáál niet met de jury eens. Mocht ik de jury nog een keer krijgen dan zal ik gewoon starten. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Dat heeft i.m.o. niet te maken met op welke wereld ik rij maar meer mijn persoonlijke ervarigen en opvattingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:36

ik heb zelf ook weleens een wedstrijd, en dan met springen weigerd ie zo nu en dan ook wel eens, maar dan ga ik niet aframmelen, of martelen, ik ga rustig door en probeer iets meer been te geven

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:25

[b] Jee hebt echt zo gelijk!!!
er zijn altijd van die verwende nesten... die een paard/pony hebben om hem als pop te gebruike.. en 't gaat ze meer om de prijzen/punten/benodigdheden dan om het paardrijden zelf!
daar kan k me zooooooooooooo aan ergere
Soms staan se ook gewoon over je te roddelen!!!!
egt naaaaar
KusJee Iris

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:29

Bij springen is het ook vet erug!!!
Dan springt ut beest niet.. en dan gaan se der op om sitten rossen en meppen en sgreeuwe?!?! dan denk ik echt jesus?!!?!?!?!!! wat heeft dat nou weer voor zin... dan wil k soms die sweep wel afpakke
De meesten worden dan ook gediskwalifiseerd em bij de jury geroepen!
EN TERECHT!!

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:51

Sorry=P ik moet ABN praten! haha=D

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:58

misssixty schreef:
Vooral met dressuur, met springen maakt het me niet zoveel uit.. maar dan heb ik me zo ingespannen en er zo hard voor geoefend en dan laat je paard je zitten... Na de proef word ik dan zo chagarijnig!!! En ik weet het, het is niet goed! Het is gelukkig niet zo erg dat ik m'n hele paard intimmer, dat niet!
Ik word wel chag op mn ouders en zeg ook wel eens dat k dan een ander paard wil.. tjah dat vloep je er dan zomaar uit!
Niet dat ik een ander paard wil maar ik ben dan zooooo terleurgesteld! Mn ouders weten het nu wel die laten me mooi ff 5 min met rust en daarna gaat het wel weer!
Maar ik kan me voorstellen dat mensen aan de kant zich hier behoorlijk aan kunnen ergeren!

Ik heb mijn pony weleens heel erg uitgescholden waar mensen bij waren op het inrijterrein omdat die knol het altijd en ever vertikte om in 1x een parcours te springen.. en dan schold ik ook mijn ouders,groom,jury,pony iedereen voor van alles en nog wat uit.. 10 min later is alles en iedereen weer lief leuk en aardig dat wekrt nu eenmaal zo.. ik heb hem nooit echt in elkaar geslagen na die tijd, wel in het parcours.. maar dan leert hij er tenminste van...

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:03

ik kan het me ook goed voorstellen..
ik rijd soms ook wedstrijdjes en ik heb een moeilijke pony.
Alleen ik weet dat als ze niet goed aan de teugel loopt het mijn fout is en niet die van Bugs.

ik kan me er ook kapot aan ergeren,
we hadden eens gemeente kampioenschappen en de pony wou niet springen..

en dat kind KRIJSEN, SCHREEUWEN en MEPPEN,
jezus niet normaal.....
ze werd uiteindelijk gediskwaliviseerd door 3 weigeringen (als ik die pony was het ik ook geweigerd)

ik ging ook mijn pacourtje springen, hoor ik daarna dat kind tegen haar moeder zeggen:
Dat stomme beest gaat nooit springen!!!!
Ik wil een andere pony!!!

dat vind ik nou echt asosiaaal

OK, ik ben ook terluurgesteld als Bugs vervelend doet tijdens de poef (het is altijd mijn schuld, behalve als je er echt niets aan kan doen , spelende kinderen ofzo)
maar het is niet zo dat ik Bugs in elkaar ga trappen....
arm beest

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:03

Justarman schreef:
Ik heb mijn pony weleens heel erg uitgescholden waar mensen bij waren op het inrijterrein omdat die knol het altijd en ever vertikte om in 1x een parcours te springen..
en dan schold ik ook mijn ouders,groom,jury,pony iedereen voor van alles en nog wat uit..

10 min later is alles en iedereen weer lief leuk en aardig dat wekrt nu eenmaal zo.. ik heb hem nooit echt in elkaar geslagen na die tijd, wel in het parcours.. maar dan leert hij er tenminste van...

Dat vind ik absoluut niet kunnen.

Dan heb ik zo iets van: Meid, zoek een andere hobby.

Dit getuigt wel van gebrek aan een stukje mentaliteit. Wat kunnen je groom, jury of ouders er aan doen dat je pony niet springt? Niets! Dan is het niet meer dan normaal dat jij ook niet op ze gaat schelden. Dat je op je pony scheld, oke.
Mijn ouders zouden dit dan ook niet pikken. Zij gaan tenslotte mee op wedstrijd en betalen alles. Ze verwachten dan ook geen grote mond van mij en al helemaal niet dat ik ze ga uitschelden als mijn pony niet springt. Zij kunnen daar tenslotte niks aan doen.

Ik vind dit dan ook zwaar onbeschoft.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:09

Ik moet zeggen dat ik het altijd wel mee vind vallen. Ik zie niet zo vaak mensen lelijk doen op wedstrijd, maar misschien ben ik dan zo druk met mijn eigen ding doen dat het niet opvalt. Ik heb er ook bijna nooit last van dat ik omver gereden/afgesneden wordt, maar dat komt denk ik omdat mijn paard niet zo vredelievend kijkt als er andere paarden in de buurt komen.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:10

Justarman schreef:
misssixty schreef:

Ik heb mijn pony weleens heel erg uitgescholden waar mensen bij waren op het inrijterrein omdat die knol het altijd en ever vertikte om in 1x een parcours te springen.. en dan schold ik ook mijn ouders,groom,jury,pony iedereen voor van alles en nog wat uit.. 10 min later is alles en iedereen weer lief leuk en aardig dat wekrt nu eenmaal zo.. ik heb hem nooit echt in elkaar geslagen na die tijd, wel in het parcours.. maar dan leert hij er tenminste van...

Heb jij een groom ?

En als ik iemand zo zie doen, dan lach ik diegene altijd net hard genoeg uit zodat ze weten hoe ik erover denk. Dit word je vaak niet in dank afgenomen, maar ik vind dit wel zulk kinderachtig gedrag !

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:42

Ja, maar ze komt er tenminste wel eerlijk voor uit!!! Sorrie hoor maar wat een hypocriet gedoe. Iedereen die ik in onze omgeving tegenkom heb ik wel eens onredelijk tegen pony/paard, jury, begeleider, ouders etc.... zien doen. Ik geloof niet dat de mensen die hier nou zo reageren nooit eens hebben gezegd dat ze een k*tjury hadden of wat dan ook.

Ik baal er ook wel eens flink van als mijn paard niet lekker loopt op een wedstrijd. Hij kan soms flink lastig zijn en dat is niet altijd de schuld van de ruiter. Het is alleen de mate van kwaliteit van de ruiter die bepaald of je het probleem wel of niet kunt oplossen.

Maar van dat gemekker langs de kant wordt je als ruiter af en toe ook niet goed, ze zeggen niet voor niks de beste stuurlui staan aan wal.

Ik zeg niet dat het goed is om je paard een flink pak rammel te geven als je je proef uit komt. Maar als mijn paard weer eens zijn dag heeft dan is het toch echt verstandiger dat ik na mijn proef maar even afstap, omdat ik hem wel zijn nek kan omdraaien . En soms zet ik hem ook nog wel eens na mijn proef even door aan het werk. Ik zal hem niet aframmelen, niet omdat ik dat niet zou willen, maar omdat mijn paard mij dan gelijk even in het zand zet. Werkt wel om je zelfbeheersing te trainen

Trouwen niet ieder goed paard is een duur paard. En niet iedereen met een goed paard een verwend nest. En ook goede paarden moeten gereden worden, ze doen het echt niet vanzelf en hebben ook heus wel eens een dag dat ze wat minder zin hebben. Dat gezeur is gewoon een teken van jalouzie:roll:

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:01

Sizz schreef:
Justarman schreef:
Ik heb mijn pony weleens heel erg uitgescholden waar mensen bij waren op het inrijterrein omdat die knol het altijd en ever vertikte om in 1x een parcours te springen..
en dan schold ik ook mijn ouders,groom,jury,pony iedereen voor van alles en nog wat uit..

10 min later is alles en iedereen weer lief leuk en aardig dat wekrt nu eenmaal zo.. ik heb hem nooit echt in elkaar geslagen na die tijd, wel in het parcours.. maar dan leert hij er tenminste van...

Dat vind ik absoluut
niet
kunnen.

Dan heb ik zo iets van: Meid, zoek een andere hobby.

Dit getuigt wel van gebrek aan een stukje mentaliteit. Wat kunnen je groom, jury of ouders er aan doen dat je pony niet springt? Niets! Dan is het niet meer dan normaal dat jij ook niet op ze gaat schelden. Dat je op je pony scheld, oke.
Mijn ouders zouden dit dan ook niet pikken. Zij gaan tenslotte mee op wedstrijd en betalen alles. Ze verwachten dan ook geen grote mond van mij en al helemaal niet dat ik ze ga uitschelden als mijn pony niet springt. Zij kunnen daar tenslotte niks aan doen.

Ik vind dit dan ook zwaar onbeschoft.

laat ik dan wel even duidelijk stellen dat ik ze niet uitschelden waar ze bij staan maar gewoon in mezelf en ook bijna niet hoorbaar.. dat jullie niet denken dat ik ook zo'n verwend blaag ben dat om alles iedereen behalve zichzelf de schuld geeft..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:05

talented schreef:
Justarman schreef:

Heb jij een groom ?

Ja anders zeg ik dat toch niet..?!

Jisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:09

talented schreef:
Justarman schreef:

Heb jij een groom ?

Ja anders zeg ik dat toch niet..?!

whajooh een groom gewoon een vriendin of echt 'ingehuurt'? wat rij je dan wel niet?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:13

Mijn wedstrijdpaard is M startgerechtigd dressuur en M springen + winstpunten.. ik heb een groom omdat ikz elf nogal gestressd ben en dan kan ik niet de concentratie opbrengen voor het rijden, dan vraag ik me af of alles wel goed schoon is en of mijn paard er wel netjes uitziet enzo, en daar heb ik nu gewoon een groom voor die inmiddels ook een hele goeie vriendin is geworden..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:17

Maar laten we even verder ingaan over waar het topic voor bedoeld was en niet over of ik een groom heb en wat ik dan wle niet rij