amateurs en profs scheiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:15

Ikke niet snappen, en ik ben niet eens(meer) blond!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:18

Lees nog maar eens heel goed dan

mirkip

Re: amateurs en profs scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:56

Fun_Fun schreef:
Waar staat de scheiding tussen hobbyist en prof?
Ik vind mezelf geen hobbyist, maar ook geen prof.

En een Hobbyist in de Z noem ik geen Hobbyist meer,
dus nee, voor mij hoeft het niet.

ALS er zoiets zou zijn maak je denk ik zelf uit waar je bij hoort. Wil je 't liefst bij de profs horen dan schrijf je je daarbij in.
Houd je wat meer van de gemoedelijke sfeer en het komt allemaal niet zo nauw, dan schrijf je je in bij de recreanten.
Bij wijze van spreke dan!

Dat van die startkaarten kan denk ik ook wel, alleen is het denk ik niet zo praktisch. Omdat iemand die maar 1 startkaart heeft en een 'kampioen' onder zijn kont heeft misschien wel nét in die top 3 staat. (uh ik hoop dat je 't zo snapt trouwens... ? Het is een beetje warrig omschreven).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:44

Er is niks op tegen als iemand het geluk heeft van een kampioen te hebben en die nog kan rijden ook zoals het hoort.
Die mag terecht elke keer 1 staan.

Maar het feit dat ze met een volle vrachtwagen aan komen zetten, vind ik wel wat anders.
Met springen heb je zeker in de L al een hoop profs zitten.
Met de dressuur al in de M

Hier is trouwens alles inschrijfgeld, ook kring wedstrijden.
alles voor punten, alles voor prijzengeld.
Geen dekens, waardenbonnen of weet ik veel wat.
Met dressuur overigens ook meestal maar 1 proefje te rijden per wedstrijd.

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:42

uhhhh 1 volle vrachtwagen?? Hier komen ze met de hele stal aan huppelen. Paarden in de klasse L1 t/m Z2 en hoger. Bij ons staan tegenwoordig mensen te juichen als de betreffende stal eens een keer tweede of zelfs laatste staat.
Maar men ergert zich er al aan op het moment dat de namen op de startlijsten staan.
Ik rijd ook meerdere paarden, maar zie mezelf echt niet als prof! De meesten zijn Z en worden dan verkocht. Daar komt bij dat ik naast de paarden nog een baan heb en alles thuis zelf moet doen. Profs hebben daar hun personeel wel voor dacht ik... Mooi zo laten, alleen bij de kampioenschappen zou ik graag eens andere mensen aan de top zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:51

oversized schreef:
Ik rijd ook meerdere paarden, maar zie mezelf echt niet als prof! De meesten zijn Z en worden dan verkocht.

Als je thuis de accomodatie hebt om meerdere paarden te trainen en al diverse paarden naar het Z hebt opgeleid om ze vervolgens te verkopen ben je toch ook geen echte amateur meer.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:00

ik kan me overigens helemaal niets bij de opmerking voorstellen dat je als Z ruiter al professional bent.

In Duitsland schijnen ze (heb ik van Pauline van Esch, moeder van Petra) de splitsing te leggen bij combinaties met 5 of meer startkaarten. Dat lijkt me een heel reële grens, ik denk niet dat iemand als amateur de tijd en het geld heeft om 5 paarden uit te brengen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:02

Lielle schreef:
Dat lijkt me een heel reële grens, ik denk niet dat iemand als amateur de tijd en het geld heeft om 5 paarden uit te brengen.

De tijd misschien niet, het geld veelal wel.............
Daarbij zijn er ook wel meerdere echte profs hier die slechts 2 paarden uitbrengen .......

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:30

CGJ12 schreef:
Daarbij zijn er ook wel meerdere echte profs hier die slechts 2 paarden uitbrengen .......

Ja, da's wel waar..
Eigenlijk is het ook wel heel moeilijk om een grens te leggen..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:33

CGJ, mijn ervaring is het dat je of de tijd of het geld hebt voor 5 paarden, maar dat het meestal niet samen gaat

En ook die regeling zal niet zuiver zijn, dat geloof ik meteen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:34

Een prof is iemand die rijdt om er z'n boterham (of een groot deel ervan) mee te verdienen en/of de paarden op te leiden en vervolgens weer te verkopen (handel) en een amateur doet het voor de lol, maar hoeft er niet van te leven.

Zo simpel ligt bij mij de grens Alleen denk ik niet dat dat in het wedstrijdsysteem makkelijk door te voeren is.
Laatst bijgewerkt door manzano op 05-01-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:34

In de dressuur is het toch anders dan bij het springen. Daar komen de grote jongens met vrachtwagens aanzetten waarbij er 3 paarden per klasse worden gestart. Dat zijn al snel 9 paarden in totaal!

Bij de dressuur ken ik er trouwens maar heel weinig die er echt van kunnen leven. De meesten hebben toch wel wat fin. ruggesteun van huis of partner.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-06 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:35

Jippie schreef:
In de dressuur is het toch anders dan bij het springen. Daar komen de grote jongens met vrachtwagens aanzetten waarbij er 3 paarden per klasse worden gestart. Dat zijn al snel 9 paarden in totaal!

Ja, maar bij springen heb je oo vaker wedstrijden met geldprijzen enzo. In principe gaat daar heel veel anders.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:41

Jippie, je mag ook met springen maar maximaal 6 paarden uitbrengen op een dag.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:41

Jippie schreef:
Bij de dressuur ken ik er trouwens maar heel weinig die er echt van kunnen leven. De meesten hebben toch wel
wat

fin. ruggesteun van huis of partner.

.......... het is maar hoe je "wat" kwantificeert.............

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:44

Dat maakt toch niet uit? Als er 3 profruiters ieder met 3 paarden in jouw klasse starten kan je een geldprijs wel uit je hoofd zetten. Je inschrijfgeld gaat dan rechtstreeks naar de profi's en ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets( zacht gezegd) niet leuk is.
Afbeelding

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:46

Jippie schreef:
Bij de dressuur ken ik er trouwens maar heel weinig die er echt van kunnen leven. De meesten hebben toch wel wat fin. ruggesteun van huis of partner.

Dat is ook wel zo, daarom zei ik ook evt. deel van. Of de mensen die het doen voor de handel. Want dat is dan een andere optie. Mensen rijden paarden tot ergens in het Z verkopen ze dan en beginnen weer opnieuw. Anders zou je ze ook niet steeds tegen blijven komen in je klasse...

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je het probleem blijft houden. Is het niet meer een prof waar je zeker weet dat hij/zij wint, dan is het wel weer degene met de bekende naam of het mooie paard. Volgens mij blijft dat toch een bekend, maar vervelend fenomeen in de dressuursport.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:46

Lielle schreef:
Jippie, je mag ook met springen maar maximaal 6 paarden uitbrengen op een dag.

"maar" 6

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:49

Tja, ik ben toch een echte amateur, maar ik heb wel regelmatig drie paarden op 1 wedstrijd uitgebracht.

Amondi, Jippie had het over een ruiter met 9 paarden, vandaar.

Manzano, dat ben ik met je eens. Het blijft een jurysport (dressuur) en met springen worden de parcoursen ook aangepast aan het niveau van de deelnemers.

Misschien allemaal gaan crossen

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:53

Het is inderdaad lastig om een onderscheiding te maken tussen prof en amateur.
Maar het is niet leuk dat super ervaren mensen met veel geld en goede paarden starten in lagere klassen, zodat het niveau zo hoog opgeschroeft wordt dat punten halen, laat staan prijzen halen wel erg moeilijk wordt.

Aparte kampioenschappen voor de gewone ruiter en de professionele ruiter zou al heel mooi zijn. En dan kun je wel 2 banen L kampioenschappen hebben. 1 met de gewone ruiter met zijn jonge of oudere paard, de ander met de professionele ruiter met zijn jonge paard in opleiding voor het hogere werk

Er zijn bij ons vrij veel mensen die van het rijden en africhten hun beroep hebben gemaakt, al of niet ondersteunt door een partner met andere financiële inkomstenbron. Deze ruiter rijden paarden vaak van groen naar het Z, starten zelf niet of weinig landelijk boven het Z2/ZZ springen, maar hebben wel ontzettend veel ervaring en goede begeiding en vaak ook goede paarden onder hun kont. Nadat ze paarden op niveau zijn uitgebracht worden deze paarden voor goed geld verkocht naar particulieren die een kostbaar leerpaard kunnen gebruiken of naar het buitenland of naar een andere eigenaar of ruiter waar het verder opgeleid wordt voor het grote werk...

Tja, gelukkig zijn er hier nog genoeg wedstrijdjes waar je als normale hobbyruiter leuk mee kan rijden en ook nog prijzengeld kan winnen, wat prettig is omdat de inschrijfkosten zo hoog zijn, maar in bepaalde regio's wordt dat al heel moeilijk, laat staan hoe het is op selectiewedstrijden en kampioenschappen...

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:00

manzano schreef:
Een prof is iemand die rijdt om er z'n boterham (of een groot deel ervan) mee te verdienen en/of de paarden op te leiden en vervolgens weer te verkopen (handel) en een amateur doet het voor de lol, maar hoeft er niet van te leven.

Zo simpel ligt bij mij de grens Alleen denk ik niet dat dat in het wedstrijdsysteem makkelijk door te voeren is.

Interessant!! Mijn dochter ( 13 jaar ) brengt regelmatig pony's uit in de wedstrijdsport om ze te klasseren, zodat ze daarna als wedstrijdpony weer de deur uit kunnen. Volgens jou zou ze dus bij de "profs" horen. Ze rijdt echter puur voor haar plezier en vindt het leuk om veel ervaring op te doen door verschillende pony's te rijden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:04

Okee, een prof ben je als je een vergoeding krijgt om de paarden uit te brengen cq te trainen.

Laten we de pony's en profs maar buiten beschouwing laten. Die ene die met een hele handelstal onder de kont start is niet te vergelijken met wat je bij de paarden tegenkomt.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:06

melody2 schreef:

Interessant!! Mijn dochter ( 13 jaar ) brengt regelmatig pony's uit in de wedstrijdsport om ze te klasseren, zodat ze daarna als wedstrijdpony weer de deur uit kunnen. Volgens jou zou ze dus bij de "profs" horen. Ze rijdt echter puur voor haar plezier en vindt het leuk om veel ervaring op te doen door verschillende pony's te rijden.

Tja ik vind dat een professionele manier van bezig zijn met wedstrijdsport. In mijn ogen gaat het hier om handelspony's die puur als doel hebben beter worden om er aan te verdienen.
Een topruiter heeft ook plezier in het rijden hoor mag ik wel hopen tenminste.

Maar zo zie je maar dat ieders definitie van de "begrippen" anders is en iedereen er anders tegen over zal staan. Daarom is het denk ik gruwelijk moeilijk om het uit te splitsen en als dat al gebeurd zullen er altijd mensen in een "categorie" komen te vallen waarvan men zelf vindt dat men daar niet thuis hoort (wat in sommige gevallen ook zeker nog kan kloppen ook!).

edit: lees nu de reactie van amondi en kan me daar wel in vinden

Renske_

Re: amateurs en profs scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:21

acbdressuur schreef:
. Je weet van sommige grote concoursen, kampioenschappen, VSN, Pavo noem het allemaal maar op, dat daar de "grotere jongens"aan mee doen. Dus ik denk dat je het redelijk zelf in de hand hebt of je profs tegen wilt komen ja of nee.

zelfs op het allerlkleinste concours hier kom ik dezelfde profs tegen, paar jaar terug in de M1 t/m Z2... en dat was echt gewoon een klein outdoor concoursje op een niet zo heel fijn terrein van een kleine rijvereniging hier in de buurt...

gelukkig had de organisatie hem per paard in een andere ring gedaan, dus bv 2 M2 ringen, hij in iedere ring met 1 paard, zodat het iig vanaf de 2e plaats nog vrij bleef

en dat hij wint is helemaal terecht maar wel lastig als je hem later met 2 of 3 paarden in je ring tegenkomt...een keer je inschrijfgeld terugwinnen is ook leuk natuurlijk!ipv dat je na hem dus als nr 4 geplaatst wordt, wat zonder diegene dus nr 1 geweest was met bijbehorende geldprijs
geloof dat ie nu de M1 en M2 voorgoed uit is dus pas in het Z kom ik hem weer tegen, dat duurt nog ff, Wis moet nml eerst nog zadelmak gemaakt worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:27

Ik denk idd dat het enorm per regio verschilt en vele niet weten dat er hier idd veel profs meerijden.

we moeten verhuizen Renske

Met springen is het al helemaal erg
Maar kijk eens hoeveel springstallen er zijn hier.
Die hebben allemaal 1 of meerdere stalruiters.