Afzeggen wedstrijd met veeartsverklaring, niet geldig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:00

superwoman schreef:
Maar als je met een onregelpaard/kreupel ook nog je startgeld moet betalen ,zullen er best wel mensen zijn die met een onregelmatig paard gaan starten denk ik.

Dat heeft weinig zin.

Een onregelmatig paard krijgt geen punten of wordt de ring uitgestuurd.

Dan ben je er voor jan met de korte achternaam heen geweest en heb je ook nog de reiskosten.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:54

Regels zijn er niet om misbruik van te maken.

De vereniging maakt hier misbruik van bevoegdheid en ik zou niet betalen.
Het is in strijd met iedere redelijkheid en billijkheid, omdat beide partijen erbij gebaat zijn dat je niet kwam starten, en bovendien de gezondheid van het paard altijd de boventoon dient te voeren.

Dus niet betalen, en laat het ze eens wagen om incasso oid in te schakelen!
Dan gaan we alles uit de kast halen om ze op hun bek te laten gaan. Wat denken ze wel niet, arrogante stugge lui op sommige wedstrijdsecretariaten. De bejegening van sommige penningmeesters gaat écht te ver, zeker in dit geval. Wat niet wil zeggen dat het niet vervelend is als er mensen steeds afmelden en niet betalen. Maar het is voor de meesten hobby. Laten we het met zn allen dan ook zo benaderen (ruiters en penningmeesters). Er zijn regels, die je moet naleven, maar wel altijd met in het achterhoofd dat het om mensen en dieren gaat. Op een normale wijze met elkaar omgaan hoort daarbij. Het niet accepteren van een dierenartsverklaring vind ik ronduit grof, dom en onbeschoft.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:55

een beetje kalmer mag ook wel!

Amarie

Re: Afzeggen wedstrijd met veeartsverklaring, niet geldig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:49

Venetia weet duidelijk niet waar het om gaat.
Maar probeer het maar om niet te betalen. Dan maakt het secretariaat hier terecht melding van bij de KNHS. Gevolg ...... je krijgt een startverbod tot dat je je financiele verplichting hebt voldaan. TERECHT.

Nogmaals er zijn stugge secretariaten bij, zelf ervaren en dan blijft er niets anders over dan betalen.

Maar de meeste secretariaten werken bij een goede en redelijke uitleg van afmelding best wel mee.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:31

Sizz schreef:
superwoman schreef:
Maar als je met een onregelpaard/kreupel ook nog je startgeld moet betalen ,zullen er best wel mensen zijn die met een onregelmatig paard gaan starten denk ik.

Dat heeft weinig zin.

Een onregelmatig paard krijgt geen punten of wordt de ring uitgestuurd.

Dan ben je er voor jan met de korte achternaam heen geweest en heb je ook nog de reiskosten.

Helaas heb ik er genoeg gezien met winst

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:57

Lielle schreef:
een beetje kalmer mag ook wel!

Haha was op dat moment enigszins gefrustreerd.

Maar ik sta nog steeds achter de strekking: de redelijkheid en billijkheid, waarvan ons recht doorspekt is, dient voorop te staan en hier is er geen verplichting tot betalen, omdat de redelijkheid zich daartegen verzet.

Ook de KNHS hanteert deze maatstaf bij haar straffen dus tegen een eventueel startverbod zou ik in beroep gaan.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:07

Met onze laatste wedstrijd kreeg ik van een deelneemster een dierenartsverklaring......ik heb daarbij gezegd, dat dat prima was maar ik nog ging bekijken of er wel of niet betaald moest worden. In dit geval heb ik besloten dat de persoon niet hoeft te betalen omdat ze vaak start bij ons en ik eigenlijk nog nooit iets "raars" met haar heb meegemaakt.

In het geval er afgemeld wordt met vage klachten, en er direct met een dierenartsverklaring geschermd wordt, ga ik ook op mijn achterste benen! Een dierenartsverklaring is namelijk geen vrijbrief om niet te hoeven betalen......het komt maar al te vaak voor dat mensen dat roepen en dan denken van hun betaalverplichting af te zijn. Ik denk dat ik best coulant ben naar mensen want als ze bij mij afmelden een paar dagen van te voren, of zelfs een of twee dagen van te voren en ik heb mensen op de reservelijst, hoeven ze echt niet te betalen. Ik zit er namelijk niet, zoals hier gesuggereerd wordt, om extra geld uit mensen hun zakken te kloppen!

Maar.....ter illustratie: ons laatste wedstrijdweekend, zal een kort staatje geven:
Zaterdag en zondag wedstrijd, afmeldingen:
-pony hoefzweer
-slecht weer
-hoefbevangen
-slecht weer
-starttijd klopte niet (?? heel vreemd)
-niet op komen dagen
-amazone ziek
-slecht weer
-niet op komen dagen
-niet op komen dagen
-niet op komen dagen
-kreupel paard
-amazone ziek
-pony ziek
-amazone ziek
-niet op komen dagen
-dochter amazone ziek
-niet op komen dagen

Ik geloof best dat er een enkeling tussen zat met daadwerkelijk een zieke pony, maar het merendeel wil gewoon niet komen vanwege het weer, en dat snap ik best, alleen is dan wel startgeld verschuldigd! En door aan te geven dat de pony/paard ziek is, denken ze al snel daar onderuit te komen en zo werkt het gewoon niet.

Overigens, speciaal voor Venetia: mensen die zich zo opstellen zoals in jouw enigszins gefrustreerde (eigen woorden bericht, komen dus bij mij gewoon niet meer aan de bak. Op dit moment loopt een dispuut met iemand die bij ons wil komen starten, maar die had ik ergens in oktober ook op de lijst, ik mail nog een keer waar de startcoupons blijven (twee dagen van te voren) en ik krijg doodleuk terug: nee komt me toch niet zo goed uit, ik kom niet starten! En die vindt dus ook dat ze in haar recht staat, want ja ze had de coupons toch nog niet opgestuurd??? Goed dan hoef je wat mij betreft bij ons niet meer te komen starten........

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:09

Overigens is het allermooiste voorbeeld een amazone die op vrijdag (ja één dag voor de wedstrijd) belt en zegt: We (haar moeder en zijzelf) kunnen niet komen want mijn moeder is geopereerd. Waarop ik uiteraard vraag: Is dat vandaag gebeurd dan??? Zij antwoordt daarop: Nee dat was al eerder. Dus ik zeg, dan had je eerder af moeten bellen, ik kan nu niemand meer op die plek zetten, dus jullie zijn startgeld verschuldigd. Helemaal over dr toeren, want ze had toch een verklaring van de arts???????

En zo wordt het "dierenartsverklaring" verhaal dus gruwelijk misbruikt en ze is echt de enige niet hoor.......

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:42

Inderdaad erg flauw dat ze zo reageren.Het is al vervelend genoeg dat je paard ziek is. Maar helaas zijn de regels wel al enige tijd zo dat je met of zonder dierenartsverklaring gewoon moet betalen. Vroeger was dit niet zo en hoefde je geen startgeld te betalen. Ik moet zeggen, de keren dat het mij gebeurde heb ik nooit hoeven te betalen met een dierenarts verklaring. Maar dat is dus per vereniging verschillend.
Dus betaal maar gewoon en start daar niet meer....

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:54

Hebben de mensen die hier zeuren over dat je toch niet voor niets afmeldt er weleens aan gedacht wat voor kosten er voor de organiserende vereniging gewoon doorgaan? De jury moet toch betaald worden, er zijn al prijzen ingekocht (zeker als je pas vlak van te voren afmeldt) en sommige verenigingen betalen ook huur voor de accomodatie. Als er op het laatste moment wordt afgezegd, kun je geen reserveruiter meer optrommelen (meestal) maar die kosten moeten verder wel betaald worden.

Overigens vind ik in dit geval dat ze best coulant hadden kunnen zijn, maar het is hun goed recht om het startgeld wel te innen, dus ik zou er niet te moeilijk over doen.
Bij ons op de vereniging hoef je geloof ik niet te betalen zonder dierenartsverklaring. Als je geen dierenarts verklaring hebt, moet je wel betalen.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:11

Weet je wat gewoon jammer is....
Mensen moeten niet zo zeuren, want wedstrijd regelen kost gewoon geld, ook de prijzen en etc.....

Daarnaast wordt er helaas vaak vaak misbruik gemaakt, van het afzeggen met een smoes... Net zoals daffodil het dan zegt, is het meer om zo geen startgeld te hoeven betalen....
Ach weet je, ik had het laatst ook met het slechte weer.......
Moest zelfs op een hele aparte manier op laden, vanwege de gladheid... Maar toch ben ik gegaan, en heb weer een hoop geleerd, maar vooral mijn paard. Want hij vond het wel heel apart om tussen shetjes te lopen.

Ik denk dat soms mensen vergeten met wat voor doel ze wedstrijd-rijden: ik doe dit nl om met mijn paard ervaring op te doen, en ik ga alleen rijden wanneer mijn paardje je daar goed in staat voor is....

Helaas komen sommiger ruiters er soms pas laat achter dat ze toch liever een vrij weekend willen, of ze hebben toch te weinig getraind...
Helaas zijn dan de echte "gedupeerde" (echt ziek, paard ziek) nu de klos.....
Waarom denk niet iedereen wat vaker bij een wedstrijd, ik heb weer wat geleerd, en geniet er wat meer van op een wedstrijd, geen winst maar heb toch lekker gereden, jippie....

Tja en denks soms dat mensen zich niet zo overvloedig moeten inschrijven, of goed moeten beseffen wat fanatiek wedstrijden is, maar dan moet je ook gewoon de consequenties ervan nemen....gewoon rijden als je je daarvoor op geef...... Lekker genieten van je paard....

Tja en het is heel vervelend voor de echte verhalen, maar tja daar hebben ze bij wedstrijdsecr. weinig mee te maken, want die horen vele verhalen aan.....Hebben hard gewerkt om de dag zo goed mogelijk te regelen.
Dus tis wel triest als jij net de dupe hiervan heb, maar verplaats je ook in diegene die al tig smoesje heb moeten aanhoren.....
Aan de andere kant, vind ik wel dat de mensen bij het secr. er wel oog voor moet hebben, of iets waar is of niet... En dat kunnen ze alleen doen uit voorgaande ervaringen zoals daffodil al zei......

Daarnaast als ik naar mijn laatste wedstrijd kijk, toen heb ik onwijs geergerd, omdat er heel veel mensen op het laatste moment af hadden gezegd. Dat waren er echt een stuk of 6 in mijn categorie en nog meer over de hele dag. Geloof niet dat ze allemaal een geldige reden hadden. Maar het gevolg was wel dat ik nog maar 10 min. had om mijn paard goed in te rijden. (en nee ik was niet te laat, ik was een uur van te voren aanwezig) Dacht ik het netjes geregeld te hebben, en netjes mijn tijden gecheckt een dag van te voren, maar grom... En daar zit ik dan met mijn goed gedrag, met meer stress en gehaast op mijn paard....Dus kan me voorstellen dat de mensen bij het wedstrijdsecr. dit ook hadden, want die dachten het goed geregeld te hebben......en horen ook weer alle ergenissen aan.....

Dus tja beide kanten van het verhaal heeft wel wat.....

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:20

Even offtopic: Zeg ElskedeZ.....jij startte zeker bij ons!!! Ja dus, want die afmelders en dat inlopen kan niet missen........heb je mij ook al herkend hier???

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:31

Ik weet ook zeker dat het niet zo zal zijn bij elk secretariaat zal zijn. En ik weet ook dat er te veel wordt afgemeld met smoes, maar ze kunnen mij op zijn minst "normaal" te woord staan. Ik ben ook een soort van klant, zonder ons geen wedstrijd en geen inkomsten. Het gaat mij meer op de manier waarop dit akkefietje is afgelopen. Ik heb de moeite gedaan om naar desbetreffende Rv toe te rijden, en word gewoon een beetje "belachelijk" gemaakt, en dat staat mij niet aan. En ja als ik nou een grote bek gehad had ala, nee sorry vind het echt waardeloos. En dan nog te bedenken dat ik daar diverse malen ben komen schrijven van de zomer, nou dat ik ook verleden tijd. Nee, zoek wel een ander concours uit.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:48

Dat snap ik wel, ik vind ook dat je gewoon normaal te woord hoort worden gestaan, dat lijkt me een kleine moeite! Ik hoop dus ook echt dat je niet bij ons geweest bent, maar het verhaal herken ik niet dus ga er maar vanuit dat het niet bij ons was

Nogmaals, er zullen altijd slechte blijven die het voor de goede verzieken....jammer!

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:20

ik snap idd dat het verhaal 2 kanten heeft. Natuurlijk zijn er kosten die een vereniging moet maken voor een concours.... Maar er is vaak ook nog zo iets als een wachtlijst/ reserve lijst. En een dierenarts zal neem ik aan de waarheid vermelden op zijn/haar verklaring en dan hoeft er dus ook geen twijfel te bestaan over de rechtvaardigheid van de afmelding. Natuurlijk zijn er ook altijd een paar luie donders die liever in hun bed blijven of om andere redenen afmelden. Maar hier schrijft de dierenarts dan ook geen verklaring voor...
Ik ben dus van mening dat als je een geldige dierenarts verklaring hebt, het beter zou zijn als je reglementair niet zou hoeven betalen.
Helaas is dit niet het geval, maar trek er een wijze les uit, schrijf je bij de des betreffende vereniging gewoon niet meer in. Ze kunnen je op z'n minst vriendelijk te woord staan. Dus betaal, leg je er bij neer en daar niet meer starten. Lijkt mij het beste, succes ermee!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:45

Wat dat betreft kan ik de KNHS zelf alleen maar een pluim geven. Ik heb de volledige kosten van de startkaart van afgelopen jaar terug gekregen op basis van een afkeuringsbewijs!

Ik vind de DA-verklaring ook niet echt afdoende. Stel, je paard verstapt zich, dikke kogel en kreupel op de dag v.d. wedstrijd. Paar dagen koelen en het is weer weg. Daar laat ik dan echt de DA niet voorkomen terwijl ik net zo'n geldige reden heb als mensen die wel een DA laten komen.

Ik ken overigens ook genoeg verenigingen die het startgeld even goed doorberekenen ook al hebben ze voor jou 2 andere starters. En dan vraag je erom dat mensen zich niet afmelden. Ik vind dat gewoon niet erg netjes.

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:53

Ja dat is zo, maar daarom als je wel de dierenarts laat komen, mag daar toch geen twijfel over bestaan. Het is inderdaad niet zo netjes dat vaak de rekening gestuurd wordt, terwijl ze wel vervangers hebben voor jouw plek..... dat vind ik idd ook niet kunnen...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:03

Ik dacht dat het zo was dat je met een dierenartsverklaring gewoon startgeld moet betalen, maar dat je dan geen boete opgelegd kan krijgen...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:14

Is ook zo, staat hier eerder in het topic ook duidelijk omschreven....alleen zijn er nog steeds heel veel mensen die er van uitgaan dat als je zo'n verklaring hebt, je je startgeld niet hoeft te betalen. Maar dat is heel erg afhankelijk van de welwillendheid van de vereniging!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:19

dat is dus niet meer zo, althans het staat niet meer in de reglementen. Alleen kan een DA/Va verklaring door de federatievertegenwoordiger worden geaccepteerd als een afdoende reden voor afmelding, en dan hoef je dus idd geen boete te betalen. Maar ook dan is het dus niet zeker.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:22

Dan noemen ze de boete gewoon administratie kosten( Haulerwijk!) en moet je toch €5,00 extra betalen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:28

amondi schreef:
Betalen moet je, geen clementie.
Vorig jaar hebben we concours Haulerwijk moeten afzeggen omdat het paard overleden was: betalen plus 5 euro administratiekosten!
En meteen een dreigbrief erbij dat bij niet betaling de KNHS wordt ingelicht.

Altijd fijn zo'n meelevende penningmeester.

De KNHS is ook altijd zo meelevend

Ik kon ook mooi een startkaart betalen van een paard die bij mij in training stond, maar 1 januari naar de fokker ging omdat de eigenaresse was overleden. Wie mocht betalen? Juist....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:30

amondi schreef:
Dan noemen ze de boete gewoon administratie kosten( Haulerwijk!) en moet je toch €5,00 extra betalen.

er is verschil tussen een boete (die legt de kNHS op en die krijgt het ook) en administratiekosten (van en voor de vereniging).

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:38

Ik had me al voor diverse wedstrijden ingeschreven, mijn paard krijgt een peesblessure dus ik laat de DA voor elke wedstrijd een briefje schrijven. Vervolgens bel ik de secretariaten op met mijn verhaal en vraag of ze dan het geld terug overmaken, ja dat deden ze. (was overigens wel ruim op tijd) Ik alles op gestuurd en niest, helemaal niets terug.....

Tsja ze zijn het zover ik heb begrepen ook niet verplicht, maar ik bel, stuur briefjes op krijg een toezegging en er gebeurd niets.... Jammer, heel erg jammer !!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:35

Ludora, als je echt ruim op tijd was, zou ik eens nakijken of het niet voor de sluitingsdatum was, want dan ben je al helemaal niet verplicht om inschrijfgeld te betalen.