Kwaliteit van de jury's slecht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:32

Ligt eraan wat voor fout Amondi. Je hebt fout en fout. En voor alle klassen geldt: taktfout/onregelmatigheid danwel geen correcte aanleuning (te diep, kantelen, etc) en geen goede takt is en blijft toch niet goed. Ongeacht het niveau.

Jasmijn

Re: Kwaliteit van de jury's slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:58

Ik heb ook wel eens dat ik na het tellen van het protocol, verbaasd ben over het aantal punten, die ik toch echt allemaal zelf gegeven heb. (En ik tel ook pas als álle cijfers er al staan )
Het totaalbeeld en het beeld van alle afzonderlijke cijfers kan soms verschil geven.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:00

Ja, dat had ik laatst ook, toen ik mee schreef met een jury. Ik dacht dat er behoorlijk wat punten waren gegeven, maar dat viel dus zwaar tegen toen ik de uitslagenlijst zag.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:04

amondi schreef:

Maar bij wel
wat
fout, hoef je in de L1 niet meteen op een onvoldoende te gaan zitten, in de M2 waarschijnlijk wel. Lees een paar post hierboven maar!

Bij wat fout ga je toch al gauw naar een 5 waarbij een 5 nog steeds staat voor voldoende. Jouw dochter had toch 152? Dan is er niet zo dramatisch slecht gejureerd, hoor. Kan net een paar keer het verschil tussen een 5 en 6 geweest zijn.
Allemaal 5-en geeft nl. 130.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:40

Jullie gaan er steeds vanuit dat die 5 voldoende is, zo dacht ik er zelf eerst ook over, maar ik heb net dus de jurycursus achter de rug en daar werd er bij een 5 toch echt uitgegaan van een onvoldoende... Als je op school een 5 haalt dan is dat ook geen voldoende.
Ik weet dat in het dressuurproevenboekje en in de reglementen staat dat een 5 een voldoende is, maar tijdens onze cursus benadrukte de cursusleidster dat je een 5 wel als een onvoldoende moet zien.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:43

Ik volg momenteel nog de jurycursus voor het IZ, Mies, en daar wordt toch echt gezegd dat een 5 een voldoende is, conform het huidige proevenboekje.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:46

Mies7 schreef:
Jullie gaan er steeds vanuit dat die 5 voldoende is, zo dacht ik er zelf eerst ook over, maar ik heb net dus de jurycursus achter de rug en daar werd er bij een 5 toch echt uitgegaan van een onvoldoende... Als je op school een 5 haalt dan is dat ook geen voldoende.
Ik weet dat in het dressuurproevenboekje en in de reglementen staat dat een 5 een voldoende is, maar tijdens onze cursus benadrukte de cursusleidster dat je een 5 wel als een onvoldoende moet zien.

idd, als je allemaal ''voldoendes''(5-en) hebt, zit je toch al best wel in de buurt van een verliespunt dus zo ''voldoende'' is het dan niet

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:50

Tyrza schreef:
Ik volg momenteel nog de jurycursus voor het IZ, Mies, en daar wordt toch echt gezegd dat een 5 een voldoende is, conform het huidige proevenboekje

Vandaar dat je dus als examenkandidaat voor de jurycursus een strafpunt krijgt als je in tegenstelling tot de examinator een 4 ipv een 5 hebt neergezet. Dit is het verschil tussen voldoende en onvoldoende.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:07

Tsja... Ik heb de IL-cursus gedaan en bij ons was die 5 een onvoldoende...
Onze cursusleidster ging per onderdeel ook altijd uit van een 8 als hoogst haalbare cijfer (een enkele uitzondering daar gelaten) en aan de hand van de fouten die gemaakt werden in de uitvoering trok ze van die 8 punten af... Ze keek hierbij niet echt naar onvoldoende of voldoende uitvoering.
Maar ja ze deed wel meer dingen waar wij ons als cursisten niet altijd in konden vinden
Een deel van onze groep is overigens ook gezakt tijdens het examen, juist de cursisten waarvan onze cursusleidster het niet had verwacht dus dat was wel weer typisch.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:09

Hmm, lekker is dat dan. Ik kan me voorstellen dat er op een examen hierdoor dus problemen ontstaan, waardoor diverse mensen een ander idee eraan over houden dan de examinator.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:39

Tyrza schreef:
Ik volg momenteel nog de jurycursus voor het IZ, Mies, en daar wordt toch echt gezegd dat een 5 een voldoende is, conform het huidige proevenboekje.

Dat zou dus betekenen, dat straks, als 50 % (=gemiddelde van een 5) een verliespunt is, je met allemaal voldoendes op je lijst deze kan halen....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:53

Wie zegt dat 50% een verliespunt is?

Verliespunten.
gemiddeld eindpercentage minder dan 35% 3 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 35% tot 40% 2 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 40% tot 45% 1 verliespunt

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:11

Ik vond eerst ook de punten een beetje vaag tot ik wat meer als schrijver bij de jury's ben gaan zitten en de redenatie hoor.
Bij een oefening die goed is maar niks extra heeft krijg je vaak een 6. Eigenlijk is dat jammer want je krijgt eigenlijk +0

Zelf vind ik een oefening die correct is en geen foutjes heeft een 7 is als je kijkt naar het geheel, want bij een foutje heb je direct -1 of erger, en doe je het goed heb je +0 over het geheel bekeken.

Maar jurys denken niet zo

En als Jury leer je dan lees ik dat een 5 voldoende is maar da's een kwest van perceptie: namelijk iedereen heeft op school geleerd : bij een 5 ben je dus gezakt !!! Een vijf is normaliter dus zeker geen voldoende. In het oog van de jury dan misschien wel. Maar de ruiter ervaart een 5 niet als vodoende

Wat ik wel echt kwalijk vind is dat er bij ons in de regio nu twee nieuwe jurys zijn. Mensen die normaliter 160 + rijden ineens bij deze jury 133 voor redelijke nette proeven. Dar kan je echt alleen winst rijden als je op het sublieme af je proef rijdt. Dat vind ik slecht. Een goede proef is een goede proef punt, het kan altijd beter ja, MAar je weet als rijter niet wat je moet als je een goede proef op 130 beoordeeld krijgt. 150 kan een keer gebeuren maar zo laag is op het demotiverende af.
Dus ja we hebben nu 1 of 2 jurys die echt extreeeem laag punten tegen de verlies punten aan, zonder leerzaam commentaar. Dat is als ruiter flink balen en vind ik slecht van de jury. Als je dan een keer een 2 of 3 gaat geven zet er dan bij waarom toch?

Maar je ziet nu heel duidelijk dat mensen dus bij deze jurys gewoon niet meer willen startten en dus ook afzeggen en niet meer inschrijven. Dan mag die persoon zich van mij wel even achter de oren krabben.

De kwaliteit van een jury hangt niet alleen af van hoe de punten gegeven worden vind ik, maar zeker ook of je een protecol terug krijgt waar je als ruiter iets mee kan of in iedergeval begrijpt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:16

Mies7 schreef:
Tsja... Ik heb de IL-cursus gedaan en bij ons was die 5 een onvoldoende...
Onze cursusleidster ging per onderdeel ook altijd uit van een 8 als hoogst haalbare cijfer (een enkele uitzondering daar gelaten) en aan de hand van de fouten die gemaakt werden in de uitvoering trok ze van die 8 punten af... Ze keek hierbij niet echt naar onvoldoende of voldoende uitvoering.
Maar ja ze deed wel meer dingen waar wij ons als cursisten niet altijd in konden vinden
Een deel van onze groep is overigens ook gezakt tijdens het examen, juist de cursisten waarvan onze cursusleidster het niet had verwacht dus dat was wel weer typisch.

Tja, het is tijd dat de KNHS eens kritisch naar de juryopleidingen en naar de cursurleiders gaat kijken. Pas als de cursusleiders meer op 1 lijn zitten (en laten ze daarbij ook de examencommissie vooral niet vergeten) kunnen de nieuwbakken juryleden dat misschien ook. Het zou goed zijn als de cursusleiders eerst gezamenlijk een opleiding gaan volgen, of in ieder geval een paar middagen met elkaar een aantal combinaties gaan bekijken en kijken of ze wel op 1 lijn zitten.
Ik bied me graag aan als "studieobject".

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:18

Riant schreef:

Wat ik wel echt kwalijk vind is dat er bij ons in de regio nu twee nieuwe jurys zijn. Mensen die normaliter 160 + rijden ineens bij deze jury 133 voor redelijke nette proeven. Dar kan je echt alleen winst rijden als je op het sublieme af je proef rijdt. Dat vind ik slecht. Een goede proef is een goede proef punt, het kan altijd beter ja, MAar je weet als rijter niet wat je moet als je een goede proef op 130 beoordeeld krijgt. 150 kan een keer gebeuren maar zo laag is op het demotiverende af.
Dus ja we hebben nu 1 of 2 jurys die echt extreeeem laag punten tegen de verlies punten aan, zonder leerzaam commentaar. Dat is als ruiter flink balen en vind ik slecht van de jury. Als je dan een keer een 2 of 3 gaat geven zet er dan bij waarom toch?

Maar je ziet nu heel duidelijk dat mensen dus bij deze jurys gewoon niet meer willen startten en dus ook afzeggen en niet meer inschrijven. Dan mag die persoon zich van mij wel even achter de oren krabben.

Dit hebben al meer mensen tot hun verbazing, verbijstering ontdekt. Ik had daar al een topic over geopend en heb het ook( zonder namen) aan de KNHS gemeld. Die hopen cq vertrouwen erop dat de nieuwe jurybijeenkomsten alle jury's met de neuzen dezelfde kant op sturen.

Ik help het ze ook hopen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:21

Tyrza schreef:
Wie zegt dat 50% een verliespunt is?

Verliespunten.
gemiddeld eindpercentage minder dan 35% 3 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 35% tot 40% 2 verliespunten
gemiddeld eindpercentage 40% tot 45% 1 verliespunt

Bij de nieuwe proeven zou je bij 150 toch een VP hebben, terwijl 300 het maximum is? Dat heb ik althans begrepen. Dan heeft Gjilke dus gelijk, zolang je een 5 een voldoende noemt kan je met allemaal voldoendes een VP halen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:09

amondi schreef:

Bij de nieuwe proeven zou je bij 150 toch een VP hebben, terwijl 300 het maximum is? Dat heb ik althans begrepen. Dan heeft Gjilke dus gelijk, zolang je een 5 een voldoende noemt kan je met allemaal voldoendes een VP halen.

Ja, maar zoals ik in mijn post al zei, ik heb het over het HUIDIGE proevenboekje.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:29

Om even op het begin uit tekomen...
Ik heb pas op de regiokampioenschappen ook naar wat proeven staan kijken. Ik zag een D-B combinatie die een nette, maar niet spectactulaire proef weg zette.
De punten: 161 en 149. Hetkind was bij het ene jurulid 4e,bij de andere 9e.
ook dat valt me vaak op, het verschil in plaatsing. De argumenten dat je wanneer je op een andere plaats zit je dingen anders ziet begrijp ik wel, maar in de B zitten geen zijgangen.

Het egste vind ik dat het kind er echt niets van snapt. Die begrijpt niet meer hoe het zit en denkt steeds meer aan een soort van bingospelletje ipv een jurylid.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:33

Weet je, juist met dit soort dingen, waarbij je niet meer weet hoe er nu eigenlijk gepunt wordt...

Ga eens naar, of organiseer eens een clinic met een jurylid. Op deze manier kan je zien hoe nu de punten worden gegeven en eventueel kan je ook nog een gezonde discussie voeren

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:48

Ik zelf zou 2 juryleden nemen voor een clinic

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:53

Waarom niet?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:57

Tyrza schreef:

Om hier even op terug te komen nog

het is ook maar net wat je onder een 'voldoende' verstaat. In het boekje staat dat een 5 een voldoende is, waar ik het ook mee eens ben. Maar ga eens na wat je onder 'voldoende' schaart. Niet goed, maar ook weer geen dikke 4, dus een 5 en daarmee 'voldoende'.
Een 6 is (even uit mn hoofd) 'bevredigend'. Wat dus ook nog niet zo heel erg goed is, zoals het woord zegt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:59

Ja, ik begrijp wel waarom het zo kan lopen, maar een kind niet.

Zou de KNHS dan een zo-kijkt-de-jury-naar-een-proef-infoavondmoeten regelen voor alle nieuwe startkaarthouders?

Ik begrijp je opmerking over er meer info te gaan zoeken, maar ik doel op de onduidelijkheid en de algemeen heersende onvrede.

Kijk ik vind mijn paard superlief en helemaal geweldig,dat niet alle juryleden dat gevoel direct delen als ik me uit sloof tijdens een proef; zal mij een zorg wezen.

Ik rijd M2 met een manegepaard en dit is de top van ons kunnen, maar na elke proef (goed of slecht) voel ik me prima. Ik hou van dat paard, met of zonder winstpunt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:04

Juco schreef:
Zou de KNHS dan een zo-kijkt-de-jury-naar-een-proef-infoavondmoeten regelen voor alle nieuwe startkaarthouders?

Ik zie niet in waarom dat niet zo kunnen? Dit is ook weer een stukje uitbreiding van de proeftechnische kennis naar de ruiters toe

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:05

Bettine schreef:
Tyrza schreef:

Om hier even op terug te komen nog

het is ook maar net wat je onder een 'voldoende' verstaat. In het boekje staat dat een 5 een voldoende is, waar ik het ook mee eens ben. Maar ga eens na wat je onder 'voldoende' schaart. Niet goed, maar ook weer geen dikke 4, dus een 5 en daarmee 'voldoende'.
Een 6 is (even uit mn hoofd) 'bevredigend'. Wat dus ook nog niet zo heel erg goed is, zoals het woord zegt.

Jaah ok, ik neem het ook even strikt, aangezien ik woensdag examen moet doen

Daarna zien we wel wat we het waard vinden