ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:26

Voor de eerste fase wel. Je hebt ook nog iets wat vroeger ponyleider was en daar heb je geen paard voor nodig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:31

Kelly_ann schreef:
Hoe wordt er gewisseld dan? Bepaald de cursusleider dit, of mag je onderling wisselen en kijken welk paard je graag een keer wilt aanvoelen... (met name handig als je niet meer de kans hebt allle paarden even te kunnen rijden)

Bij ons verdeelde de cursusleider het. Hij kon wel niet precies in de gaten houden wie welk paard had gereden dus dat vroeg hij dan wel maar hij verdeelde de ruiters over de paarden in principe.
Ik heb bijv. een paard twee keer gereden, en andere paarden niet, omdat het net even zo uit kwam.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:31

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:39

Zo dat klinkt ernstig!! dan moet er wel hele rare dingen zijn gebeurd of dat paardje had misschien al "iets"in het karakter...
Maar dat zal wel een uitzondering zijn toch?

Roxx

Re: ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:36

Ik kan me toch niet voorstellen dat het feit dat het paard afgemaakt moest worden het gevolg is van die ene keer dat die jongen er op heeft gereden........

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:24

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:12

Nou als ik een paard meeneem en daar gaat iemand anders op prima, maar als daar meer dan twee mensen op gaan dan grijp ik toch echt zelf in. Cursusleiders zijn niet heilig hoor! Daar kun je gewoon wat tegen zeggen, t blijft jouw paard tenslotte!!! DUs dat snap ik dan niet helemaal.....je laat je paard toch zeker niet verziekstralen??

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:17

Ik ga volgend jaar ook de ORUN doen. En ik zou het juist leuk vinden wanneer een ander op mijn paard zou gaan zitten. Dan kunnen ze eens zien dat het niet allemaal even gemakkelijk gaat Maar je moet toch ook B springen +1 zijn?? want ik heb nog geen wp heb wel eens wedstrijden gesprongen maar ben nog nooit rondgesprongen Dat moet ik er toch maar aan geloven dat ik een keertje moet springen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:14

Het ligt eraan of je dressuur doet of allround, ik heb dressuur gedaan en dan hoef je geen winstpunt in het springen te hebben (gelukkig )

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:40

ooh gelukkig

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:50

Iemand die aan een ORUN cursus gata beginnen, zou zich eerst af moeten vragen of hij/zij wel een no-nonsense mentaliteit heeft. Als ik sommige stukjes hiervoor lees, denk ik in Pennyland terecht gekomen te zijn... Zet gewoon eens uit je hoofd dat jij de enige bent die zo goed met je paard overweg kan... Het wordt pas echt frustrerend als er iemand anders veel beter met je paard overweg kan dan jij....

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:05

Hahaha ik was juist blij toen één van onze cursisten (met heeeeel veel paardenervaring) op Alfons stapte.....zij pakte m namelijk meteen aan en ik had toen dat lef nog niet helemaal! (nu soms ook niet geloof ik, maar goed dat komt vast nog wel een keer.....)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:57

ik ga volgend jaar meedoen, voor alleen de dressuur

en als ik het ergens echt niet mee eens zou zijn, trek ik mn scheur wel open hoor

Het hoort er nou eenmaal bij dat er anderen opgaan, als je je paard voldoende voor elkaar hebt, wordt hij heus niet verpest!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:25

Ik ga komend jaar her examen les geven doen... Ik had een 5... dus jah.... Ik heb ook alleen maar goede dingen gezien bij ons hoor.... Heb ook alle paarden een keer kunnen rijden, mijn paard werd ook voor het examen kreupel, heb een ander paard mee genomen (tevens ook tijdens 2 lessen) Daar hebben in totaal 4 andere mensen op gereden... Dus het normale aantal.... Ik heb er zelf ook enorm veel van geleerd, ik hoop natuurlijk wel dat ik komend jaar mn examen af kan ronden, maar zo niet heb ik nog steeds enorm veel geleerd....

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:33

daffodil schreef:
Voor al diegenen die zo'n moeite hebben met een ander op je paard, ga dan basisinstructeur doen, dan hoef je je eigen paard helemaal niet mee te nemen. Je moet alleen een paar keer een combinatie meenemen die redelijk dressuurt en een sprongetje kan maken! Simpel toch??

Ja en die combinatie was ik!!
En zelfs ik had er een beetje spijt van.
Ik had mijn Olly mee.
Olly kende weinig had misschien 2 x in zijn hele leven gesprongen en was nog maar 1x ergens anders in een hal geweest.
Ik dacht leuk, leerd ze mooi van.
Nou werd ze toch wel erg nerveus van het tafeltje naast de bak, dressuurhekjes en gekleurde sprongetjes.
Ik kreeg eerst bij toeval les van een goede vriendin die Olly kende.
Olly krijgt als ze nerveus is een fout dribbel stapje!
Mijn vriendin wist dit en wist dat je dat het beste op kon lossen door meer lengte te geven en overgangetjes te rijden en veel belonen dus dat ging goed.
toen kwam meisje 2.
Die had dit niet in de gaten en wilde alles oplossen met been.
Hand tegen houden en been erin pompen..
Oowh de pasjes werden alleen maar erger.
Ze leek wel kreupel.
(je moet doen wat ze zeggen he)

Uiteindelijk heeft ze wat spierpijn gehad en heeft het een paar daagjes geduurd voordat haar stap weer normaal was.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:39

saffier schreef:
Ik ga komend jaar her examen les geven doen... Ik had een 5... dus jah.... Ik heb ook alleen maar goede dingen gezien bij ons hoor.... Heb ook alle paarden een keer kunnen rijden, mijn paard werd ook voor het examen kreupel, heb een ander paard mee genomen (tevens ook tijdens 2 lessen) Daar hebben in totaal 4 andere mensen op gereden... Dus het normale aantal.... Ik heb er zelf ook enorm veel van geleerd, ik hoop natuurlijk wel dat ik komend jaar mn examen af kan ronden, maar zo niet heb ik nog steeds enorm veel geleerd....

Hoe zag je examen er ongeveer uit? En hoe werd je beoordeeld? Ben heel benieuwd waar de grens ligt tussn een voldoende of onvoldoende... Er zitten zulke 'kenners' in mijn groep dat ik toch wel een beetje bang ben voor dat examen....

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:01

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik moet nog 1 winstpuntje in de B en dan mag ik L starten en wil dan graag met mijn paardje naar de ORUN!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:15

Ik was zelf gewoon te stil, en beetje afwachtend... dit had ik ook al tijdens de cursus.... later tijdens het examen ging het wel beter, en de cursus leider dacht dat ik t misschien nog op zou halen naar een 6 maar dit is dus niet gelukt.... Je moet echt zelfvertrouwen tonen, en heel veel uitleggen....
Wij hadden trouwens dat het rijden en les geven met het examen op alfabetische volgorde gebeurde (we hadden ook maar 1 bak). Misschien dat dit vaker gebeurt?? dat weet ik niet, maar als het wel zo is, kan je alvast kijken op welke paarden je moet enzo....

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:12

Je moet op het examen kunnen laten zien dat je het rijden met het paard goed weet op te bouwen, en in de 1e fase verder gewoon basiswerk laten zien. Op je eigen paard rijd je een half uur, en vervolgens nog 2 x 20 min. op een ander paard.
Voor het springen moet je een B-parcours springen op je eigen en op een ander paard. Lesgeven dacht ik een half uurtje aan 2 personen waarbij je vooraf een opdracht krijgt.

Overigens vind ik niet dat je naar de cursus kan gaan met de instelling: "ik wil niet teveel anderen op mijn paard laten rijden." Iedereen kan tijdens het examen op elk paard terecht komen en het is wel zo fijn als je er dan van tevoren tenminste 1x hebt opgezeten. Wanneer je denkt dat jouw paard daar niet geschikt voor is dan kun je beter kijken of je een ander paard kunt vinden, of de cursus voorlopig nog even niet doen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:47

Ik heb mijn huidige paardje ook niet meegenomen naar de cursus. Van mij mag iedereen erop, maar dat wil hij zelf niet. 1 1/2 jaar geleden is er iemand van af gedonderd en die kwam op de IC terecht. Zoiets wil ik nooit meer mee maken. Het is een draakje en hij zal zijn hele trukendoos opentrekken om niet te hoeven werken. Samen hebben we heel veel moeten knokken, maar nu zijn we maatjes
Daarom een ander paard geleend voor de Orun. Ik vond die van mij te gevaarlijk...

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:29

Ik doe de opleiding in Deurne, ben bijna klaar, bij ons moet er ook met het examen gewisseld worden, we moeten met dressuur eerst een half uur op ons eigen paard en dan wisselen en met springen moet je op je eigen en een ander paard een parcours springen. Ik vind dit best goed, en tja dat je het niet leuk vind, dan moet je maar iets anders gaan doen en in een uurtje kan iemand echt je paard niet naar de kl*te rijden hoor!