zijn er hier ook zware ruiters die wedstrijd rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Re: zijn er hier ook zware ruiters die wedstrijd rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:34

Pipo schreef:
Ik vind het ook geen mooi gezicht. Toen ik afgelopen winter op een pensionstal ging staan waarbij ze spiegels hadden in de binnenbak ben ik mij rotgeschrokken.
Resultaat is dat ik 17 kg afgevallen ben en nog 7 kg wil afvallen. Gewoon omdat ik het geen gezicht vind om op een paard te zitten als je zwaar bent.

Daarnaast is goed zitten veel moeilijker als je dikkere bovenbenen hebt, eigenlijk is alles een stuk moeilijker als je zwaarder bent.

*ziet het helemaal voor zich... rijdt iemand langs een spiegel..... SCHRIK... spontaan niet meer eten*

Maar ik behoor niet tot de categorie zware ruiters, en schrik ook wel eens in de spiegel. Zolang de combinatie klopt is het beeld meestal wel mooi. Zie het eens andersom, zet een jongedame (1.50 en 40 kilo) eens op een groot, grof paard (1.80 en heel wat kilo's ). Naar mijn mening is dat ook niet ideaal.
ach ja... zo valt er altijd wat te zeuren. Kan jou die opmerkingen schelen van een ander, doe gewoon wat je zelf wilt!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:45

Op onze Groningers maakt het niets (/geen reet ) uit, maar op den duur vormde ik niet meer zo`n 'mooie' wedstrijdcombi met mijn k-welsh. Ik had maat 40 en ben bijna 1.80m. Dat staat gewoon niet knetterend mooi op zo`n beestje, maar hij had er weinig last van (sommige dressuurjury`s des te meer, geloof ik ). We zijn ondanks mijn achtersteven M geworden trouwens.

Afbeelding
Dit was voor de krant. Umar was niet zo weg van de stampende fotograaf op de kantine...
Afbeelding
Dit was nog in de B. Echt moeite met springen had mijn pony niet hè.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:53

Ik zie op wedstrijden genoeg zwaardere ruiters die wedstrijd rijden. Moeten ze ook vooral doen als ze dat leuk vinden toch? Ik heb er geen problemen mee.

Alleen vraag ik me af of het goed doet aan het niet-sportieve imago van paardrijden (à la: 'dat is toch geen spòrt???')... Je ziet nl wel eens in de hoogste takken van de dressuur en springsport gezette mensen voorbij komen (in de Z), terwijl die in de hoogste takken van atletiek, turnen, zwemmen, en noem maar op niet voorkomen.

Okee en nu krijg ik vast een lading reacties over me heen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:55

Pipo schreef:
Ik vind het ook geen mooi gezicht. Toen ik afgelopen winter op een pensionstal ging staan waarbij ze spiegels hadden in de binnenbak ben ik mij rotgeschrokken.
Resultaat is dat ik 17 kg afgevallen ben en nog 7 kg wil afvallen. Gewoon omdat ik het geen gezicht vind om op een paard te zitten als je zwaar bent.

Daarnaast is goed zitten veel moeilijker als je dikkere bovenbenen hebt, eigenlijk is alles een stuk moeilijker als je zwaarder bent.

Helemaal mee eens. Ik was ook 25 kg afgevallen en dat zag er een stuk beter uit. Helaas zitten die kilo's er ook weer aan , maar ik ben gisteren weer fanatiek begonnen samen met de buurjongen, want ik wil ze zeker weer kwijt en dat moet ook wel lukken, alleen ze er dan weer af zien te houden (iemand een potje doorzettingsvermogen en/of wilskracht te koop ?? )

Ik ga nogal vaak schrijven bij verschillende jury's en ik kan me verschrikkelijk ergeren aan een jury die al roept " Dat wordt niks met vetzak op dat paard" voordat de combinatie de ring binnen is.
Je moet gewoon reeel kijken naar de combinatie of het paard geen last heeft van het (over)gewicht van de ruiter. Er zijn genoeg wat "molligere" personen die de bewegingen van het paard goed volgen en waar het paard goed over de rug loopt en dus weinig/geen last er van heeft, maar er zijn ook combinaties (ook van die slanke!) die continu zitten te stuiteren en dan heeft het paard natuurlijk wel sneller last van het (over)gewicht.
Als een paard echt zijn rug wegdrukt als protest op het gewicht, vind ik dat je daar als jury best SUBTIEL iets over mag zeggen, maar als het paard er geen last van heeft en lekker door het lijf loopt, laat degene dan ook lekker rijden.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:03

do4evah schreef:
Alleen vraag ik me af of het goed doet aan het niet-sportieve imago van paardrijden (à la: 'dat is toch geen spòrt???')... Je ziet nl wel eens in de hoogste takken van de dressuur en springsport gezette mensen voorbij komen (in de Z), terwijl die in de hoogste takken van atletiek, turnen, zwemmen, en noem maar op niet voorkomen.

Paardrijden is vast niet de enige sport waar dikkere mensen in voorkomen. Dennis van der Geest (Judo) is ook niet bepaald een slanke spierbundel

Als je dan iets geen sport wilt noemen (wat er kennelijk wel onder valt) dan zou ik eerder dammen, schaken etc noemen, dat noem ik geen sport.

Mijn oom heeft ook een keer gezegd dat paardrijden geen sport was, want je hoeft toch alleen maar op dat paard te zitten en mee te hobbelen.....
Heb hem toen een half uurtje les gegeven op mijn paard, en dat hoofdzakelijk in stap, twee rondjes draf (was toch moeilijker dan ie dacht) en een paar rondjes galop, maar die heeft nooit meer geroepen dat paardrijden geen sport is
Als iemand dat nu ooit zegt, zegt hij meteen: oh, denk jij dat? Dan moet je maar eens op haar paard gaan zitten dan piep je wel anders.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:09

Raiza schreef:
do4evah schreef:

Paardrijden is vast niet de enige sport waar dikkere mensen in voorkomen. Dennis van der Geest (Judo) is ook niet bepaald een slanke spierbundel

Als je dan iets geen sport wilt noemen (wat er kennelijk wel onder valt) dan zou ik eerder dammen, schaken etc noemen, dat noem ik geen sport.

Mijn oom heeft ook een keer gezegd dat paardrijden geen sport was, want je hoeft toch alleen maar op dat paard te zitten en mee te hobbelen.....
Heb hem toen een half uurtje les gegeven op mijn paard, en dat hoofdzakelijk in stap, twee rondjes draf (was toch moeilijker dan ie dacht) en een paar rondjes galop, maar die heeft nooit meer geroepen dat paardrijden geen sport is
Als iemand dat nu ooit zegt, zegt hij meteen: oh, denk jij dat? Dan moet je maar eens op haar paard gaan zitten dan piep je wel anders.

Daar heb je ook wel gelijk in... Maar om nou te zeggen dat je van paardrijden massa's spierbundels kweekt...Okee, je krijgt er strakkere benen van en een strakkere kont, maar daar houdt het (bij mij in ieder geval ) wel mee op...

En over je vorige reactie: inderdaad, veel dunne mensen kunnen ook niet rijden. Dus wat dat betreft is het gezeur over te dikke mensen op paarden gewoon klinkklare onzin.
Wat dat betreft heeft goed kunnen paardrijden niet echt te maken met hoeveel spieren/vet je hebt, maar eerder met hoeveel feeling je hebt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:21

do4evah schreef:

En over je vorige reactie: inderdaad, veel dunne mensen kunnen ook niet rijden. Dus wat dat betreft is het gezeur over te dikke mensen op paarden gewoon klinkklare onzin.
Wat dat betreft heeft goed kunnen paardrijden niet echt te maken met hoeveel spieren/vet je hebt, maar eerder met hoeveel feeling je hebt!!!!

Dat is niet waar. Een ruiter met weinig vet heeft veel minder in de weg zitten en kan daardoor makkelijker mee zitten in de beweging en makkelijker een onafhankelijke zit aanleren.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:37

Volgens mij was de vraag van de TS of er ook zware ruiters zijn die wedstrijden rijden en wordt er inmiddels flink off-topic gepost.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:40

Hum ja.

Dan wordt er sowieso teveel gepost, want het antwoord leek bij de eerste reply al duidelijk:

Ja.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:43

Dan moet ik het misschien wat botter brengen. Ik ben bang dat dit topic uitmondt in een discussie over dikke mensen op een paard. En dat lijkt me bij uitstek niet de bedoeling van de TS.
Die was volgens mij meer geinteresseerd in ervaringen van dikkere wedstrijdruiters.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:44

Oei excusez het vorige heb ik niet gepost..zie nu opeens dat de TS meer vragen heeft dan alleen de titel van dit topic.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:05

Margreet schreef:
Wat ik persoonlijk alleen echt geen gezicht vind zijn een hupsende buste (dat moet toch ook pijn doen )

Voor die mensen is dat een kwestie van een goede en passende sport-BH kopen...... (maar dat doen ze vaak niet en dan klotst alles heen-en-weer)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:45

Dressuurgek schreef:
Margreet schreef:
Wat ik persoonlijk alleen echt geen gezicht vind zijn een hupsende buste (dat moet toch ook pijn doen )

Voor die mensen is dat een kwestie van een goede en passende sport-BH kopen...... (maar dat doen ze vaak niet en dan klotst alles heen-en-weer)

Klopt helemaal. Zelf snap ik niet waarom ze dat niet doen, het ziet er dom uit en voor je zelf is het helemaal vervelend. Ik kan echt niet normaal rijden met een gewone bh, dan moet ik om de drafpas alles weer goed leggen en het hupsen doet gewoon zeer, Heb alles strak ingepakt met een sportbh in een cubmaat te klein Snap niet waarom niet iedereen dat doet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:52

graag de discussie of zwaardere mensen moeten paarden rijden elders voeren, en hier ook geen fotoverzameltopic van maken