L1 - Lichtrijden met wijken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knightloekie

Re: L1 - Lichtrijden met wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:15

ShannaY schreef:
Citaat:
En wat is de B of de L1 nou.. Dat zou elk paard moeten kunnen lopen ook al zijn ze niet super aan de hulpen..

Blijkbaar heel wat.. als je niet je paard niet voor elkaar kunt krijgen met lichtrijden, dan is de L1 zeker wat. Ik vind de L1 toch echt heel wat anders dan de B. Je paard moet gewoon ten alle tijden goed aan de hulp zijn. Klaar uit. Waar doe je het anders voor?

jep helemaal gelijk !! er zijn super veel paarden (of mensen eigenlijk) die fluitend door het B gaan en dan komen ze bij het L1 uit, en dan lukt het op eens niet meer... Hoe verder je gaat hoe meer je van je paard vraagt, dus je paard moet ook steeds meer op je been gaan reageren, en bovendien nagefelijk lopen.. dat vergeten veel mensen ook. Er is een verschil tussen nagefelijk lopen en het in de krul getrokken lopen !! En ik moet zeggen dat ik dat laatste toch veel zie in de hoger niveau's . Het hele beeld moet een ongedwongen indruk achterlaten..Nou dan hebben nog heel wat mensen een hele hoop te doen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:24

Als je hogerop wilt komen moet je paard idd goed bij elkaar krijgen! Maar om de L1 uit te komen (iig met het huidige systeem) hoef je je paard niet super bij elkaar te hebben om aan je punten te komen.. Ga je hoger dan zul je paard bij elkaar moeten hebben wil je een punt rijden..
Dat is ook de reden dat ik stop.. Maar ik vind het leuk om nog even de L1 uit te komen, vandaar dat ik ging proberen door te zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:25

1 van de belangrijkste hulpen waar je paard naar moet luisteren, is het been. Daar begint alles mee. Een jong paard rij je niet op je hand, niet op een zweep, maar op je been en je houding. Dat is de basis. Daar hoort hij dus ook naar te luisteren. Als hij niet aan het been is, wil ik het ook geen paardrijden noemen. Want dat is immers de basis, plus de belangrijkste hulp. Ik weet niet wat jij onder hulpen verstaat, maar ik versta daar eigenlijk alleen been onder, daar stuur je je paard mee.

Waarom geen wedstrijden rijden als mijn paard niet aan mijn been is? Heel simpel, zo hoef ik mijn punten niet binnen te halen. Dan heeft mijn paard blijkbaar de basis nog niet helemaal goed begrepen en haal ik mijn punten niet met een eerlijk gevoel binnen.

Citaat:
En als je doorzit met wijken en je wil toch hoger komen maakt het ook niet uit want in de L2 moet je doorzitten.. En in de M en Z ook, dus dan heb je het lichtrijden met wijken al helemaal niet nodig..

Dat is wel heel kortzichtig zeg! Waarom zou je dan uberhaubt ooit moeten lichtrijden.. (ook zo’n kortzichtige opmerking) Ik denk dat de dressuursport in gedachten hadden toen ze de B en L1 proeven maakte, een ruiter die zijn paard ook moet kunnen sturen als ze licht rijd, een jong paard rij je ook niet doorzittend in, dan moet je het paard ook de hulpen kunnen geven. De B en de L1 zijn vooral denk ik bedoeld : Laat maar eens zien hoe de basis in elkaar zit.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:30

Sid heeft geen goede basis (dat weet jij zelf ook) en dat zal ze ook nooit krijgen.. Ze zal volgens mijn instructrice nooit goed nagevelijk kunnen lopen.. Maar dat weerhoud mij er niet van wedstrijden te rijden, dat probeer ik hier duidelijk te maken!
Alles wat jullie zeggen klopt!
Maar ik probeer hier aan te geven dat ik graag wedstrijden wil rijden en dan moet ik het er maar mee doen met wat ik heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:35

Dat een paard geen goede basis kan krijgen vind ik onzin. Ik heb vroeger zo’n beetje alles verpest aan mijn paard wat er te verpesten viel. Ik moet alles laten voor wat het was, en weer helemaal vanaf niveau –000 beginnen. Teugels lang, vooruit rijden, verder niks. Ik dacht toen, dit komt nooit goed, en kijk eens aan, mooi wel. Eerst ontspanning, dan komt nageeflijkheid wel.

Ik kan gewoon niet geloven dat het voor bepaalde paarden onmogelijk is om ooit nog nageeflijk te lopen. Dat zou ik eerder zeggen, het ligt niet in de kwaliteiten van het paard, maar ook dat geloof ik niet, elke paard moet en kan nageeflijk kunnen lopen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:58

nou ik ken wel een paard wat nooit meer terug naar de basis zou kunnen gaan Helaas !! dit beestje is jaren en jaren op de verkeerde manier gebruikt (op een hoog nieveau) en heeft daar blessures aan over gehouden die nooit meer weggaan en dus het paard niet meer op de juiste manier te berijden is.. Dus het zou kunnen..het kan natuurlijk ook wat met de leeftijd van een paard te maken kunnen hebben, denk ik

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:03

Mijn pony is 16 en de helft van d'r leven ongeveer manegepony geweest dus natuurlijk helemaal afgetrapt en ze heeft ook problemen met d'r luchtwegen..
Volgens mijn instructrice zal ze nooit goed nagevelijk kunnen lopen.. Ik heb eigenlijk geen ervaring met een paard de basis leren.. Dus ik neem maar aan wat zij zegt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:04

Blessures, of lichamelijke afwijkingen sluit ik uit, als een paard gewoon gezond is, geen blessures of iets anders lichamelijks niets mankeert, moet het in mijn ogen gewoon mogelijk zijn een paard weer helemaal terug back to basic te halen. Ik ben ook helemaal opnieuw begonnen toen hij al 10 was.. Ik lag er honderd keer naast, ik heb veel tranen gelaten, mijn instructrice zei dat ik hem weg moest doen. Niks is onmogelijk in mijn ogen!

Ps. mijn paard heeft ook problemen met zijn luchtwegen!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:11

ShannaY schreef:
Blessures, of lichamelijke afwijkingen sluit ik uit, als een paard gewoon gezond is, geen blessures of iets anders lichamelijks niets mankeert, moet het in mijn ogen gewoon mogelijk zijn een paard weer helemaal terug back to basic te halen. Ik ben ook helemaal opnieuw begonnen toen hij al 10 was.. Ik lag er honderd keer naast, ik heb veel tranen gelaten, mijn instructrice zei dat ik hem weg moest doen. Niks is onmogelijk in mijn ogen!

ik heb ook zooo vaak met tranen op mijn paard gezeten Ik ben ook helemaal opnieuw begonnen!! voor hem dan, ikzelf wist nog niet eens es wat stelling vragen was Zooo moeilijk allemaal !!! Maar ook mij is het gelukt!! De Basis , de basis , de basis !!! Vergeet dat nooit !!!!
Zolang het rijden allemaal op een eerlijke manier gebeurd, vind ik het goed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:55

gemakkelijk hoor, als je de proef niet doorgereden komt dan pas je hem even aan. Schouderbinnenwaarts op 3 sporen? Mwah, met wat minder buiging en op 4 sporen is het veel gemakkelijker. Contragalop? Als ik hem nu voortijdig eruit laat vallen en we doen het in draf heb ik hetzelfde lijntje toch gereden?
Mensen waarom ga je dan op concours?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:36

Ja als je zo je punten wilt rijden, vraag ik me inderdaad af waarom je dan op concours gaat?! Kun je dan echt niet wachten tot het wel goed gebeurd?!

Lang leve de perfectionisme, en het correct rijden!
Die oefeningen bestaan niet voor niks!

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:08

Effy schreef:
Doorzitten of lichtrijden maakt bij mijn paard echt niets uit. Hij doet het bij allebei even goed En dat moet toch ook gewoon kunnen?

In de L1 reed ik altijd gewoon licht bij het wijken, er staat immers toch nergens dat je mag doorzitten? En zoals Kylan al zei gaat het erom dat het paard op kuitdruk opzij gaat, en dat moet je ook met lichtrijden voor elkaar kunnen krijgen.

ja inderdaad
er staat niks voor niks lichtrijden TENZIJ doorzitten wordt gevraagd en het wordt NIET gevraagd, dus het lijkt me duidelijk! \

maar het is je eigen beslissing of je dat risico wil lopen, want je zou best is een 5 kunnen krijgen omdat je de oefening niet goed doet.
terwijl het wijken wel goed gaat.

je zou maar net een jury hebben die er wel op let.

heb 17 september ook mijn eerste L1 wedstrijd en het wijken hebben we ook nog niet helemaal onder de knie maar we gewoon hard aan de slag en
OEFENEN OEFENEN OEFENEN!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:11

Urielle & ShannaY uhh hebben jullie het over mij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:15

tegen niemand persoonlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 00:33

Nee over het algemeen.. als je je oefeningen niet goed doet, waarom dan al starten, waarom niet even doortrainen..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:06

ShannaY schreef:
Nee over het algemeen.. als je je oefeningen niet goed doet, waarom dan al starten, waarom niet even doortrainen..

hihi okeej dan ! want daar ben ik het juist mee eens !! er zijn zoveel mensen die elk weekend op wedstrijd gaan en de juiste wedstrijdjes uitzoeken waar je op zich punten "krijgt" en dat terwijl ze niet eens es fatsoenlijk de oefeningen kunnen uitvoeren !!

Even om terug te komen op de titel ! Ik doe wel wijken en lichtrijden en krijg er meestal een 7 of 6 voor

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:08

Bij ons kan je de wedstrijden echt niet uitzoeken. Tenminste daar heb ik nooit mensen over gehoord. (ik rijd in kring ijssel berkel, Gelderland) Ik zoek altijd de wedstrijden uit die het dichtst bij zijn. Lichtrijden vind ik moeilijker dan doorzitten. Maar ik houd mij aan de proef. Lichtrijdend kan ik het ook maar dat kost me dan gewoon wat meer moeite.