5-jarige en Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arthurvos

Re: 5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:53

CGJ12 schreef:
Heel raar........
Mensen die zelf levenslang tot de B/L veroordeeld zijn vinden dat een 5-jarige geen Z mag/kan lopen...............

Maar even simpel bekeken stelt een Z-proefje voor een paard niet zoveel voor hoor. In de trainingen krijgt een paard veel meer te verduren dan in een proefje. In een proefje loopt een beetje Z-paard maar op 50% van zijn kunnen. Die van mij tenminste wel. Een dressuurproefje is dan eigenlijk te vergelijken met een dagje vrijaf........... beetje rondkeutelen in de hekjes zonder dat je baas de zweep bij zich heeft en je even flink laat aantreden............

Bij springpaarden is het juist andersom. Die doen door de week ontspannen werk, maar moeten op concours het uiterste geven.

Hier mee sla je de spijker op zijn kop

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:04

och ja......... jaloezie moet je verdienen, medelijden krijg je gratis.

Zelf hanteer ik de stelregel dat een 5-jarige die zonder geldige reden nog geen Z loopt (of kán lopen) maar een nieuwe baas moet opzoeken.
Daar ga ik echt niet al mijn energie in steken....

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:19

Maar dan zal die op maximaal 3 jarige leeftijd ingereden moeten worden toch?

Zelf vind ik een op 4 jaar ingereden paard fijner en dan red je de z op 5 alleen met extreem veel wedstrijden. Van mij mag je, ik doe het toch maar niet. Mijn paard zal op zijn 6de de z bereiken en daarna gaan we door voor de overstap naar de zzlicht. We gaan rustig door (dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet stiekem gekeken heb of de oefeningen makkelijk te monteren zijn)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:43

Joki schreef:

Zelf vind ik een op 4 jaar ingereden paard fijner en dan red je de z op 5 alleen met extreem veel wedstrijden.

Gewoon gelijk starten in de Z1........

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:07

ahha de eeuwige tricker! Tja dat recht heb ik nog even niet (pas 1 paard z1 gehad) maar over een jaar trick ik mee! Maar jij start je paarden dus z maar hoe hoog kom je er dan mee (even intresse)

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:47

Joki schreef:
ahha de eeuwige tricker! Tja dat recht heb ik nog even niet (pas 1 paard z1 gehad) maar over een jaar trick ik mee! Maar jij start je paarden dus z maar hoe hoog kom je er dan mee (even intresse)

Kan je uitleggen waarom je een tricker zou zijn als je gelijk Z start.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:54

Joki schreef:
maar toch denk ik dat de meeste 5jarige paarden die z zijn legaal getrickt zijn. Tricking is heel simpel: je rijdt 1 paard naar het z met 1 wp dan leen je een zpaard van iemand anders (je instructeur, vriend(in), noem maar op) vraagt daarmee een startkaart aan en je mag gelijk z starten want dat is de hoogste gezamelijke klasse. Als je 2x z1 met winst bent geweest krijg je van de KNHS een heleboel vrijheid: je mag meteen z starten en hoeft lagere klasses niet uit te rijden. Dus ik denk dat de meeste 5jarigen op z niveau paarden van trickers zijn.

Daarom is het tricking; volledig legaal maar wel lekker makkelijk toch

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:59

@ Joki
Het is zeker makkelijk en ook paard vriendelijker (als het om een goede ruiter gaat natuurlijk) dan hoeven die jonge beesten niet al die proeven te lopen voordat ze in het Z zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:03

Ik vind het zelf paardvriendelijker om van de andere optie van tricking gebruik te maken een paar starts in iedere klasse (je hoeft toch geen wp te halen om door te mogen). Dan kan een paard rustig wennen aan concoursen zonder meteen de horlepiep te moeten dansen.

Maar wat als een paard zonder tricking op 5 z is, is het dan net zo paardvriendelijk?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:05

CGJ12 schreef:
Joki schreef:

Zelf vind ik een op 4 jaar ingereden paard fijner en dan red je de z op 5 alleen met
extreem veel wedstrijden
.

Gewoon gelijk starten in de Z1........

Van de B naar de Z heb je 50 winstpunten nodig. Beetje fijn paard loopt er in ieder geval 4 per wedstrijd dus zo heel erg vaak hoef hij dan ook niet mee.
Zelf begin ik ook liever in het Z maar dat komt omdat ik veel leukere dingen met mijn weekend kan doen dan de hele dag op een wedstrijd rondhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:05

Misschien hebben ze dat ook gedaan, maar dan op onderlinge wedstrijden

Kost vaak veel minder

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:07

@ Joki
ja die optie van zomaar starten is ook mooi, als ik er eentje heb waarvan ik denk dat die dat nodig heeft doe ik dat ook maar andesr neem ik ze gewoon een paar keer mee naar vreemd terrein of groot concours en rij ze daar een rondje.

De paarden die alle klassen doorlopen dat hoeft niet paard onvriendelijk te zijn als ze tussendoor maar hun rust krijgen.
Het kan wel gewoon daar ken ik zat voorbeelden van hoor

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:26

Katja schreef:
Van de B naar de Z heb je 50 winstpunten nodig. Beetje fijn paard loopt er in ieder geval 4 per wedstrijd dus zo heel erg vaak hoef hij dan ook niet mee.

Moet je wel twee proeven per wedstrijd mogen starten en dat kun je hier in het noorden wel shaken.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:35

Arthurvos schreef:
CGJ12 schreef:
Heel raar........
Mensen die zelf levenslang tot de B/L veroordeeld zijn vinden dat een 5-jarige geen Z mag/kan lopen...............

Hier mee sla je de spijker op zijn kop

Ook helemaal mee eens!!

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:40

[/quote]

Ook helemaal mee eens!!
[/quote]

Ja het is wel apart dat die dat altijd roepen.

En waar blijven al die paarden die zij in het B en het L starten, want vaak zie je die mensen na een jaar ofzo weer met een ander paard in het B of L rond scheuren.
En dan zouden de ruiters die al verder geklasserd zijn niet in het Z mogen starten met een 5 jarige. Maar owee als we een beestje in het L rijden dan is van wat doen jullie nou in het L.

Dus wat willen ze nou eigenlijk??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:27

Katja schreef:
Van de B naar de Z heb je 50 winstpunten nodig.
Beetje fijn paard loopt er in ieder geval 4 per wedstrijd

dus zo heel erg vaak hoef hij dan ook niet mee.

Dat is dus niet waar.
Dat geldt alleen als je een fijn marcherende Jazz of Gribaldi hebt.
Iemand die geregeld 167 rijdt (en dat is ook een keurige score) heeft een martelgang richting de Z. En dan heb ik het nog niet over die zeik-jurys die je gelijk met 145 naar huis sturen als je fijn besnaarde Poetin look-alike 3 mm achter de loodlijn loopt.

Als je goed opgelet hebt in Aken heb je daar paarden gezien die in de L1 met moeite de 165 lopen maar in de GP met gemak 65%.......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:25

Kitty schreef:
Katja schreef:

Moet je wel twee proeven per wedstrijd mogen starten en dat kun je hier in het noorden wel shaken.

Gemeen dat het daar niet mag. Was idd van de situatie van 2 proeven per dag uitgegaan.
CGJ12 schreef:
Katja schreef:Van de B naar de Z heb je 50 winstpunten nodig.
Beetje fijn paard loopt er in ieder geval 4 per wedstrijd
dus zo heel erg vaak hoef hij dan ook niet mee.

Dat is dus niet waar.
Dat geldt alleen als je een fijn marcherende Jazz of Gribaldi hebt.
Iemand die geregeld 167 rijdt (en dat is ook een keurige score) heeft een martelgang richting de Z. En dan heb ik het nog niet over die zeik-jurys die je gelijk met 145 naar huis sturen als je fijn besnaarde Poetin look-alike 3 mm achter de loodlijn loopt.

Als je goed opgelet hebt in Aken heb je daar paarden gezien die in de L1 met moeite de 165 lopen maar in de GP met gemak 65%.......

Zolang ik nog met een niet zo sterk bewegend paard 3 winstpunten per proef kan halen denk ik dat twee ook wel haalbaar moet zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:35

Op het moment heb ik een superlopend beestje maar die loopt redelijk op zijn tenen mee tegen de routinees, dus we zijn altijd 2 met 2 wp in totaal. Helemaal niet verkeerd, maar in mijn regione rijd je eerder 145 dan 169. Ik doe er dus rustig evenveel jaartjes over als een paard op 3jarige leeftijd ingereden, mijne was dik 4.

@Arthurvos: een paard zomaar meenemen zonder te starten is niet toegestaan en word bij mij ook ernstig gecontroleerd omdat ze er geen geld voor krijgen en het bij ons meestal de verdraaid rotte pro's zijn die stuiterend en slaand door de bak gaan.

En zoals jullie weten zijn in Aken gigantische rellen over het jureren geweest en nog steeds gaande, dus die scores zijn niet heel erg unaniem of zelf maar in de buurt van unaniem.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:52

ik heb een 5 jarige op het oog die z loopt hij heeft alles door gelopen vanaf de b en gaat sinds de z 1 keer per maand op wedstrijd zodat ze hem niet over vragen
dus wat ik wil zeggen het gaat er om hoe je er mee om gaat

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:05

@ Jokki Als het een concours is van je eigen vereniging is dat vaak best mogelijk om een paard te laten wennen en andesr start je gewoon een keer M op desnoods HC.
En neem ze maar mee als je er tog voor de Pavo heb daar leren ze ook van.

Maar zoals ik al eerder schreef; als de ruiters die al drie keer Z zijn of ZZ-licht of hoger zijn een beestje bij de basis starten is het niet goed, maar als we gelijk Z starten is het ook niet goed, dus wat willen ze nou??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:09

Dat we helemaal niet meer starten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:14

van mij mag iedereen basis starten of z alleen vind ik 5 te jong. Ik vond het altijd wel leuk om tegen de pro's te starten met mijn vroegere paarden. Deze kan het niveau nog niet aan dus die gaat pas volgend jaar weer er tussendoor banjeren.

En volbloeds gaan ook met 2 de baan op en zijn met 7 kapot, en eigenlijk vind ik dat ook van paarden die op 2.5 worden beleerd om op 3 te starten. Maar het is jouw paard niet het mijne!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:18

Ik ben ook een tricker!! klinkt wel stoer hahaha

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:21

@ Joki Ho wacht even je begrijpt mij even niet, maar ik zal het je uitleggen.

Ik pak geen 2,5 jarig paard om hem met 3 te kunnen starten.
Ik ga er op zitten als ze 3 zijn en als ze het makkelijk oppakken lopen ze misschien met 4 jaar pavo cup maar dat hoeft niet voor mij.
Als ze geen Pavo lopen start ik ze pas op zijn vroegst met 5 jaar.
En als ik ze met 5 goed genoeg ontwikkeld vind voor het Z dan start ik dat en anders eerst M. En geloof me maar ik heb ze niet kapot met 7 jaar.

En ik hoef niet perse iedere week op concours, soms ga ik een half jaar niet, ik ga pas als ik het gevoel heb dat ze er aan toe zijn.

Hoop dat ik het nu een beetje duidelijk voor je heb gemaakt

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:24

@ Katja
Daar zit wat in ja haha