Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

Re: Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:58

Ik heb zo'n geintje een keer andersom gehad.
Ik rij mijn proeven altijd uit mijn hoofd. ik moest na het groeten bij C links en direct bij M de diagonaal op voor de middendraf.
Stuur ik mijn paard dus naar links bij C en draai door om de diagonaal op te gaan wordt er vanuit het juryhok geroepen dat ik verkeerd rij.....
Weg concentratie, meteen paniek want ik wist echt niet beter dan dat ik naar links moest. (help, wat moet ik dan doen......) In het zelfde moment dat ik dat allemaal aan het bedenken ben, en een volte in wil sturen om mijn paard de andere kant op te sturen (blijkbaar moest ik dus bij C naar rechts) roept de jury dat het toch goed is.................
Ik alsnog de diagonaal op (terwijl ik al half een volte aan het inzetten was)voor mijn middendraf, maar je kan je dus voorstellen dat dat niet zo goed meer ging. (tactverlies, rommelig e.d.)
terwijl ik normaal gesproken hoge punten scoor voor mijn middendraf. (nu had ik een 5)

Achteraf gezien had ik die middendraf niet in moeten zetten, maar denk ik gewoon een volte rijden en mijn middendraf opnieuw in moeten zetten.
Wat was het beste geweest?? Had de jury me op dat moment -2 mogen geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:02

GeJe schreef:
Het is gewoon simpel... -2 en de eerste poging punten. Je wordt dus (al eerder hier gezegd) dubbel gestraft. Het ligt er helemaal aan hoe de jury en de ruiter hier zelf mee omgaan. Over het algemeen wordt een jury ook geleerd sportief met de reglementen om te gaan. Het ligt er dus gewoon aan wie er achter de C zit. Je zou ook kunnen toeteren/bellen, een -2 geven en de ruiter het onderdeel opnieuw laten rijden....

GeJe, in dat geval kun je dus beter de diagonaal gewoon afmaken en daarna de volte rijden en opnieuw de middendraf op de lange zijde tonen. 1e poging telt, niet waar

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:03

Anoukie schreef:
Tja, dat vroeg ik dus ook al eerder Lielle, dat zou dan ook weer kunnen.

Olijfje, in dit geval had de proef 156 punten opgeleverd, maar door de -2 154 punten .

Karin, hoeft ook niet hoor, maar omdat ik dus 4 verschillende juryleden heb gesproken later en geen van alle hetzelfde tegen me zei of het eigenlijk zeker wist , vroeg ik me gewoon af hoe de regels zijn. Ze zijn mij iig dus niet duidelijk .

Ohw muts! En je hebt het zeker niet op video staan? Anders kon je m aan de federatievertgenwoordiger laten zien.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:04

Nee Bar, ik heb m niet op video staan. Olaf wilde wel filmen die dag, maar ik wilde het niet (zul je altijd zien ).

Dus nee, ook niets om aan de federatie te laten zien .

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:06

Jammer zeg. kost je wle een puntje. Maar ja, daar leren we weer van toch?
Off-topic: Bibi gaat maandag/dinsdag video-opname maken. Ze heeft een leuke proef geschreven. Kan Olaf nog een kur maken op LT niveau. Enne... Ritmo is weer stuk...*snik*

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:26

Daarom ben ik dit topic ook gestart, om ervan te leren zodat ik weet wat ik volgende keer beter kan doen!

Nou, ben benieuwd naar de proef van Bibi!

Balen van Ritmo ...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:53

Optie 1.
Omdat het verkeerd rijden het verloop van de proef niet stoort hoeft de jury geen signaal te geven en geen punten af te trekken.

Aan mij had je dus een goeie gehad maar ik jureer niet meer .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 15:15

Ik had zo te zien ook best Karin als jury kunnen hebben . Maar helaas, ach volgende keer beter.

Alleen weet ik nu eigenlijk nog niet wat ik de volgende keer het beste kan doen, omdat iedere jury dus schijnbaar haar/zijn eigen manier van jureren voor zoiets handhaaft!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:39

Dit is behandeld tijdens de juryopleiding dus zo moeilijk kan het niet zijn tenzij iedere begeleider van de opleidingen zo zijn eigen visie erop geeft en er geen standaard protocol voor te volgen is.
Leg de vraag eens bij de federatie neer.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 15:56

Dat is een goede ranna, dat ga ik zeker doen . Bedankt!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:23

Laat je even weten wat het antwoord is. Ben nu wel benieuwd.
Als het niet optie 1 is ben ik te vriendelijk geweest in zulke gevallen en dat kan toch echt niet want ik stond altijd bekend als streng (maar rechtvaardig;)). Hoop toch niet dat ik mijn reputatie te grabbel heb gegooid

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 16:25

Ach joh, je staat toch niet met naam en toenaam hier op Bokt bekend . Zal wel meevallen hoor .

Hoe kom ik eigenlijk in contact met de federatie ? Heb hier geen ervaring mee, dat mag duidelijk zijn ...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:25

Anoukie schreef:
Wat moet de jury nu doen?

niets zeggen, geen seintje geven, de oefening beoordelen die dus minder goed uitgevoerd is én -2 geven?

Graag jullie reacties!

De ruiter behoort de proef te kennen en rijdt verkeerd dus -2 ondanks correctie. Pas als de ruiter helemaal de diagonaal uit zou rijden zou er gebeld worden en blijft de -2 staan maar zou de ruiter de oefening overnieuw mogen rijden van mij (om goed uit te komen). de bv middengang neem ik de eerste keer in het cijfer mee.

Ik weet welke proef je bedoeld en ik moet zelf ook telkens opletten dat ik de diagonaal niet opschiet uit gewoonte, hihihi

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:46

Anoukie schreef:
Ach joh, je staat toch niet met naam en toenaam hier op Bokt bekend . Zal wel meevallen hoor .

Hoe kom ik eigenlijk in contact met de federatie ? Heb hier geen ervaring mee, dat mag duidelijk zijn ...

Gewoon KNHS mailen.