De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Re: De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:17

Ben het voor de rest trouwens helemaal met Judithh eens.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:22

Maar als ik met diezelfde fjord (om maar even een voorbeeld te noemen) een parcours ga springen en de helft naar beneden haal krijg ik toch gewoon die strafpunten zelfs als het voor hem heel goed is.

Zou toch raar zijn als hij boven een heel goed springpaard geplaatst wordt met 1 fout omdat het voor zo'n goed springpaard onder de maat is.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:21

Een goed dressuurpaard wordt toch ook boven dat fjordje geplaatst als ie goed gereden wordt? Tot zo ver zie ik dan ook geen verschil hoor. als een goed springpaard door een parcours wordt geragd krijgt hij ook niet minder strafpunten omdat ie beter kan springen..... Maar bij dressuur komt dit helaas weleens voor..

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:01

Ik ben persoonlijk wel blij dat er straks naar het rijtechnische wordt gekeken en niet alleen maar meer hoe eigenlijk de figuren goed uitkomen of niet.

Soms zie je idd mensen rijden, waarvan het paard aan de teugel wordt getrokken ipv gereden en het paard volledig op de voorhand loopt en de motor op halve toeren draait, maar de figuren keurig op de letters uitvoerd, toch met de prijzen weg lopen.

Liever zie ik de figuren iets minder goed, als het paard daar tegenover supper ontspannen en lekker gedragen loopt.

Daar ik straks een groninger ga uitbrengen ben ik dus absoluut niet bang dat ik nooit in de prijzen zou kunnen rijden, omdat ik met een groninger rij en niet met een luxe kwpn`er.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:13

Het is wat met die nieuwe dressuurproeven zeg! Nou ik zie wel hoor! Ik ga gewoon mijn uiterste best doen als de nieuwe proeven worden ingevoerd en mijn paard ook en dan zie ik wel of ik dan nog verder kom. Ik ben al blij dat ik met hem M1 ben geworden en de M2 komt vast ook wel, het duurt misschien wat langer dan wanneer ik met een dressuurpaard was gaan starten, maar we komen er wel. Ik rij nu 3 jaar met hem in de wedstrijden en in het begin kon ik me heel druk maken om het feit dat het paard werd afgestraft omdat hij nou eenmaal met minder bedeeld is. Het is nou niet bepaald bonfire! Hij heeft extreem rechte achterbenen en kan dus niet gaan "zitten". Als ik dus een middendraf laat zien, doet hij zijn uiterste best en meer kan ik dus ook niet van hem vragen. De ene jury straft mij af door te zeggen dat het paard meer moet laten zien en op de voorhand loopt, enz. En de andere jury waardeert de inzet en de eenheid tussen ruiter en paard en lekker ontspannen en netjes de baan rond. Hij doet zijn oefeningetjes zoals keertwending of achterwaarts correct en compenseer op die manier met de punten. Ik rij er gewoon uit wat er in zit en meer kan ik ook niet doen, toch?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:30

Toch is er een groot verschil tussen dressuur en springen. Bij springen gaat het inderdaad er om welk paard dat het beste doet. In de dressuur gaat het (of liever gezegd zou het moeten gaan) om de africhtingsgraad van het paard. Zelfs in het FEI reglement wordt gesproken over "al naar gelang zijn bouw".
Rijkunst en africhtingskunst zou dus voorop moeten staan. Maar helaas zijn het tegenwoordig vaak niet de best gereden paarden die voorop lopen, maar is dressuur vaak verworden tot een soort veredeld "bestgaand".
Lang niet altijd staat het paard voorop dat goed door zijn lijf loopt met een fijne aanleuning en een mooie regelmaat in zijn gangen, maar dat paard met zijn indrukwekkende front en aparte voorbeen, ook al loopt hij de hele proef op zijn voorhand, met gebroken diagonalen in draf, een steekdraf in plaats van uitgestrekte draf en een viertactgalop i.p.v. een correcte verzamelde galop.
Daarom hou ik mijn hart vast voor de nieuwe proeven. Ik ben bang dat dat alleen maar erger wordt.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:39

kijk en dat is nou precies wat ik bedoel.juryleden(niet allemaal) hebben een ankyprofiel op hun netvlies van zo moet het eruitzien, hoofd tussen de knieen en wouww je doet t goed, erbij vergetend dat er hele volkstammen zijn die een fjord, haflinger, tuiger en weet ik veel wat hebben die wel correct gereden word maar niet voldoet aan het plaatje van anky en dus kom je niet aanbod en blijf je altijd achter bij een paard met super dressuurafstamming die wel *makkelijk* met zijn hoofd lekker te diep loopt en het op *papier* toch echt wel kan en dat bedoel ik met het veranderen tussen de oren van de juryleden dit los je niet op met proeven aan te passen

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:04

Ze zijn er gelukkig wel hoor Bruine, die juryleden die naar de juiste kwaliteiten kijken. Maar ik heb er de laatste tijd weer voorbeelden van gezien........
Een paard dat een hele M2 proef met het bit half door de mond getrokken loopt en consequent aan de zelfde kant.
Hoofd kantelen in elke wending en volte, kin op de borst en een achterhand als aanhangwagentje.
Maar wel een prachtig, indrukwekkend dressuurtype.
Krijgt dus bijna 3 (DRIE) winstpunten voor die proef.
Hoe moet een jury die zoiets verzint in hemelsnaam gaan jureren op rijtechnische kwaliteiten?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:30

Ben het helemaal met je eens; met een duur paard kun je ook best een slechte proef rijden; ook bij de nieuwe proeven![/quote]

Ja, maar die winnen dan vaak alsnog...
Heb het al verschillende malen meegemaakt dat ik een aantal juryleden tegen elkaar dingen hoor zeggen als (en dit was op de brabantse afgelopen weekend...): "Ja, het ging niet zo geweldig vandaag met die en die, maar ik weet dat ze normaal veel beter lopen dus ik heb ze maar tweede geplaatst." Of tegen iemand die 'leuk' meerijd met een 'gewoon' huis tuin en keuken paard op de kampioenschappen: "Nou geniet er maar van want in de toekomst met de nieuwe proeven kom je er echt niet meer aan te pas met zo'n paard." Ik heb zelf al regelmatig opmerkingen gehad van juryleden over mijn eigen paard, zelfs op mijn startcoupon,:"een springpaard hoort niet in de dressuurring thuis!" Nou en mijn paard loopt echt zo taktmatig als een klok, heeft een superstap en supergalop en loopt netjes over de rug. Ik haal mijn wp dan ook wel en die krijg ik echt niet cadeau, maar naar mijn mening moet de KNHS eens beginnen met bv. het weglaten van de afstamming op de startcoupons, dat zou al een hele hoop schelen. En de leeftijd mag er van mij ook af, ik kreeg in het begin heel vaak de opmerking dat ik met een paard van 10 toch onderhand de B uit zou moeten zijn... Maar ja, mijn paard zag op zijn 10e pas voor het eerst een dressuurring van binnen...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:12

nou kijk, dit zijn nou *de gevallen* die ik bedoel, ik heb hier aleens aan gegeven wat voor paard ik heb, 170h bruin en spring gefokt met matige bovenlijn paard vertikt t om extreem lag en rond te lopen en ik vertik het om de boel in de *krul* te trekken. paard loopt aan de teugel maar bovenin. veel gehoord "waarom stel je het paard niet wat lager in" moet dat dan? ze loopt netjes aan de teugel. antw jury: het algehele plaatje is wat meer ontspannen als ze wat lager loopt. en iid mijn paard is ook al 10 want het schiet natuurlijk niet op zo(is natuurlijk niet altijd schuld jury)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:24

idje schreef:
Ze zijn er gelukkig wel hoor Bruine, die juryleden die naar de juiste kwaliteiten kijken. Maar ik heb er de laatste tijd weer voorbeelden van gezien........
Een paard dat een hele M2 proef met het bit half door de mond getrokken loopt en consequent aan de zelfde kant.
Hoofd kantelen in elke wending en volte, kin op de borst en een achterhand als aanhangwagentje.
Maar wel een prachtig, indrukwekkend dressuurtype.
Krijgt dus bijna 3 (DRIE) winstpunten voor die proef.
Hoe moet een jury die zoiets verzint in hemelsnaam gaan jureren op rijtechnische kwaliteiten?

Zo was ik laatst op concours en daar was iemand die een beroerde Z2 proef neerzette, maar toch won..
Ja, hoe kan dat nou??
Tja, heel toevallig is ze een bekende amazone.
Maar ze trok haar paard in de krul, achterwaards kon hij nog niet eens.
Keertwendingen was gewoon een kleine volte, appuyimenten was gewoon weglopen voor het been...
en toch dik 200 punten??
en degene die voor haar reed had een minder soepel paard (beest van ruim 180) maar reed super netjes (explosieve middendraf) nette keertwendingen, netjes aan de aanleuning, stille hand! en goh 187 punten??

en zo heeft een vriendin van mij een paard met krabbelgangen, maar ze rijd heel netjes altijd wel in takt..
wat gaat die straks krijgen??

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:37

tja als wij het toch eens voor het zeggen hadden

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:08

Dan zouden de minpunten ook weer gewoon worden opgestuurd naar de KNHS en niet door het secretariaat achterover gedrukt worden. En dan zouden er een heleboel mensen van mij een minpunt klrijgen haha.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:17

Staat er ergens online ook zo'n proef?

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:27

ik ben niet zo voor de nieuwe proeven als de disipline weg valt ik vind dat die er moet blijven dus vaste onderdelen achter elkaar niet dat de ruiter / amazone gaat beslissen wanneer wat gereden word (bv. oh mijn paard valt naar binnen laat ik hier maar vlug een volte mken)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:21

dyaco schreef:
ik ben niet zo voor de nieuwe proeven als de disipline weg valt ik vind dat die er moet blijven dus vaste onderdelen achter elkaar niet dat de ruiter / amazone gaat beslissen wanneer wat gereden word (bv. oh mijn paard valt naar binnen laat ik hier maar vlug een volte mken)

Dan heb jij er niks van gesnapt

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:30

Goed plan om de afstamming en de geboortedatum van het paard van de coupon weg te laten!! Ik rij met een engels volbloed, met een voor de jury onbekende afstamming (Opera Ghost). Nou, minpunt 1 is dan al binnen...
Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden, en voordat een proef begint, vragen de meeste juryleden aan je wat voor afstamming er nu weer in de ring is. En er zijn vaak uitspraken: Goh, al 8 (!!) en nu nog in de L1???
Wat maakt dat nou uit? Ik snap soms echt helemaal niks van dat dressuurgetut......

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:33

Citaat:
Dan heb jij er niks van gesnapt

leg het dan eens uit ?ik heb het namelijk zo bergrepen van een dressuur jury?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:33

Tja, ik heb een amerikaanse appaloosa ( met quarterbloed ) waarmee ik dressuurwedstrijden rijd. Ik heb niet zo'n moeite eigenlijk met een jury of de (nieuwe) proeven. Als je goed genoeg rijd krijg je toch je punten wel. En als je de punten niet krijgt is het makkelijk om een jury de schuld te geven, maar eens kritisch naar je eigen rijden kijken doet vaak meer.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:50

Katja schreef:
Het was toch zo dat ze wel aan het eind moeten halthouden. Ik ben er wel voor. Op die manier houd je de rust er een beetje in. Vooral wat hetere paarden vinden het moeilijk om op vreemd terrein stil te staan Je kunt ze wel thuishouden maar dat lost het probleem niet op.

Zelf vind ik het een goede zaak dat paarden beoordeeld worden op de kwaliteit van bewegen maar ik betwijfel wel of het in de praktijd gaat werken.

Die oplossing komt voor mij helaas te laat Ik heb drie jaar lang problemen gehad met halthouden op vreemd terrein. Altijd piafferen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:55

cornelie schreef:
En als je de punten niet krijgt is het makkelijk om een jury de schuld te geven, maar eens kritisch naar je eigen rijden kijken doet vaak meer.

Juist! Maar het is nu eenmaal makkelijker om de schuld bij een ander te leggen. Een groot deel van de klagende ruiters is absoluut niet kritisch genoeg naar zich zelf.
Laat je proef eens filmen en kijk daar eens goed naar... en wees daarna eerlijk over/tegen jezelf!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:16

klopt als je je proef op dvd hebt staan zie je iid dingen die je niet voelt maar ik heb zelf eens gehad dat het er op dvd beter uitzag als dat het paard aanvoelde. natuurlijk is het niet goed alle juryleden over 1kam te scheren maar er zijn erbij die volgens mij alleen jury zij geworden om andere zo aftekatten als dat er in het verleden misschien bij hun is gebeurd

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:24

Een "duur" paard zal echt niet per definitie beter uit de bus komen.

Zoals al eerder in het topic wordt vermeld: het gaat om de uitvoering, niet alleen het lopen. Alles komt er nu bij kijken:

De aanleuning, de overgang, de voorbereiding hiervan en de gehoorzaamheid.

Ik meen dat bij deze factoren ook de wat minder goed bedeelde paarden toch aardig kunnen scoren?

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:25

ik snap echt helemaal nix van de nieuwe proeven...een paar vraagjes...blijf je gewoon op hetzelfde niveau rijden? blijf je dus bijvoorbeeld L2? hou je je winstpunten ook gewoon die je al had? sorry, ik heb de paard en sport gelezen maar ik snap er nix van...uitleg???

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:42

ik mag aan nemen dat dat gewoon het zelfde blijft, zoniet wordt het echt een zooitje