Nieuwe dressuurproeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Nieuwe dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:23

ik heb geen Paard en Sport, wil iemand ff samenvatten wat er in staat pls?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:04

Citaat:
Nieuwe dressuurproeven (1)

de basis

In het land buigen zich al vanaf afgelopen april diverse deskundigen over de opzet en inhoud van de nieuwe dressuurproeven zoals die vanaf april 2006 gereden gaan worden. Paard & Sport is erbij en volgt het ontstaan op de voet. In deze eerste algemene aflevering iets over de achtergronden.

De werkgroepen dressuurproeven bestaan uit praktijkmensen ui alle provincies, van Groningen tot Limburg. Onder leiding van Wim Ernes maken de werkgroepen de nieuwe proeven. Hij vertelt: 'In het begin hebben we eerst onze algemene uitgangspunten vastgestel. Die zijn dat de proeven zo logisch mogelijk in elkaar moeten zitten, met goed lopende onderdelen. Verder wordt er zo veel mogelijk een cijfer gegeven voor elk onderdeel en worder er zo min mogelijk onderdelen bij elkaar gestopt voor een cijfer. Tenslotte wilden we de proeven zeker niet langer hebben, liever korter. In de praktijk gaat dit nu neer komen op 30 onderdelen voor de klassen B, L en M en 34 voor de klasse Z. De B en L-proeven gaan tussen de 4 en de 5 minuten duren, de M- en Z-proeven 5-6 minuten. Er komen geen dubbel tellende onderdelen meer, ook niet bij de algemene cijfers onderaan. De enige uitzondering op die regel zijn de proeven van de Z2 pony's , de internationale ponyproeven. Daar hebben we geen invloed op. We willen ze graag blijven rijden omdag de Z2 ponyruiters zich hierdoor goed kunnen voorbereiden op internationale wedstrijden en daar staan nu eenmaal coefficienten in.'

elk jurylid dient daarnaast ook het dressuurscala te kennen en daarna te kunnen jureren... takt, ontspanning, aanleuning, schwung, recht richten en verzameling.

Allemaal mooie woorden maar in de praktijk verandert er weinig... Heb al zoveel nieuwe boekjes meegemaakt dat ik me er niet meer druk om maak.

gewoon vanaf 180 een winstpunt en in het Z 204

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:37

Lijkt me verrot jureren en schrijven. Ik schrijf nu regelmatig in het M en Z. Soms gaat dat zó snel. Weet niet of ik het nog leuk ga vinden om te schrijven als ik geen stukje meer kan zien. Daar leer je juist van.

Dus ook dit zal een aanslag zijn op de vrijwilligers denk ik.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:48

Wouter24 schreef:
In de P&S van vandaag staat weer een stukje over de nieuwe poeven, ben ik de enige die twijfelt of de juryleden wel goedgaand paard kunnen beoordelen, en wat nou als je paard niet zo apart kan lopen, en standaard allemaal vijfen krijgt voor z'n gangenwerk?

Volgens mij gaat het er op neerkomen dat je alleen nog mee kan komen met een superbewegend dressuurpaard ( "Je krijgt maar een 6 voor je mooie ronde volte, een 6 omdat de draf niet goed is" staat in de P&S)
Dus de springpaarden met "gewone" gangen komen niet meer mee met de dressuur. Volgens mij wordt de dressuur dan meer een sport voor de rijker bedeelden die zich een goed gefokt dressuurpaard kunnen veroorloven. Het wordt er niet leuker op!
En er komen proeven L, M, en Z voor jonge paarden met professionele ruiters. Dus als je gewoon B start, of L, en je rijdt voor je hobby, en je hebt een keer prijs, kun je zeggen: Ik ben de beste van de rest........

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:54

Ja dat lijkt mij ook. Het gaat er toch ook om of je het paard correct rijdt? Ik bedoel het kan toch niet de bedoeling zijn dat een paardje met bijvoorbeeld een mooie draf door de baan scheurt met een ruiter die van alles doet behalve rijden en meer punten krijgt dan een paardje die misschien iets mindere gangen heeft maar wel netjes loopt verder en zijn oefeningen goed doet? Dan kan je dus alleen nog ver komen met een goed paard, en een goed paard kun je in de meeste gevallen alleen kopen met veel geld.
Maar ja aangezien niet iederee veel geld heeft zal de lol van het starten er dan wel snel af gaan denk ik.