jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joor

Re: jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:41

ik vind dat de mensen die allemaal zo hard klagen zelf een bij een jury moeten gaan zitten en eens goed meekijken en luisteren naar het commentaar.
ik ben ook jury en geef heel graag dikke winst weg, maar dat kan gewoon echt niet altijd.
iets was gewoon correct is gereden kan niet met een 8 worden beloond, voor een 8 moet het net wat extra zijn.
ik rij zelf ook en ben het er soms ook niet helemaal mee eens maar je het is en blijft en jurysport dat weet iedereen.
ik geef overal commentaar bij, zelfs bij een 8 of 9 want dan zet ik er bij dat het keurig of netjes of zo was.
jury's zijn niet allemaal negatief hoor!
bekijk het ook eens van de andere kant, het gevoel is vaak anders dan het zicht.
joor

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:14

Daar ben ik het ook mee eens, meestal word een jury afgezeken enzo omdat diegene het dan niet goed gezien heeft ofzo. Maar een jury moet gewoon kritisch zijn.

yonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:21

heaj

dat is op zich wel waar maar aan de andere kant..als iedereen maar hoge cijfers zou krijgen zou iedereen zo winstpunten krijgen dan ist wel heel makkelijk om wedstrijden te rijden.. en als je een laag cijfer krijgt weet je tenminste dat je daar echt hard aan moet gaan werken..als je bijvoorbeeld een jury hebt die zegt: ja eigenlijk is het helemaal verkeerd maar we geven toch maar een 7, dan denk je dus dat je het goed doet en blijf je het ook zo doen, dat is soms toch ook niet eerlijk voor bv je paard en voor de andere deelnemers

ksjoe yonna

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:05

Giloni schreef:
Daar ben ik het ook mee eens, meestal word een jury afgezeken enzo omdat diegene het dan niet goed gezien heeft ofzo. Maar een jury moet gewoon kritisch zijn.

Maar lees het berichtje van GEJE eens door, een jury moet leren positief te kijken! Een goed moet gewoon te halen zijn in de B, de eisen( zie proevenboekje) zijn echt niet zo hoog als dat de meeste jury's je doen geloven.
Het komt er op neer dat als het paard iets doet wat er gevraagd wordt( b.v. een overgang naar draf) dan zit je eigenlijk al op een 5. Alles wat meer is( nageeflijk, correcte stelling, vlot op eerste commando etc) moet dus hoger dan een 6 kunnen worden.
Ik zie soms overgangen die helemaal correct zijn maar die krijgen toch geen 10, hoe kan dat?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:21

Ja, dat vind ik ook raar.. Ze gaan uit van een 6 als het goed is. Maar eigenlijk moet dat vanaf een 10. Als een overgang ofzo goed gaat, krijg je meestal een 7 of een 6, dan moet dat toch eigenlijk een 10 zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:27

een 10 is uitmuntend, nou t zal wel aan de regio liggen maar ik zie verrekt weinig ruiters 'uitmuntend' rijden. Die 8 mag er best gegeven worden soms, in enkele gevallen een 9 maar die worden dus ook gegeven als het verdiend is. Helaas voelt het vaak briljant en voor de kijker is het dieptriest.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:43

de kijker ziet het ook van een andere kant. Sind ik schrijf bij jury's zie je pas hoe er bijv. bijzonder scheef op de ac word gereden. Je maakt me niet wijs dat je dat vanaf de kant zo goed kan zien als in de jury auto.
Als de juryleden makkelijk hoge punten geven, zakt het niveau.. Daarin ben ik het helemaal met yonna eens. De jury kan nou eenmaal geen hoge cijfers geven voor iets dat het gewoon niet waard is. Het is ook het totaalbeeld. Loopt een paard de hele proef met zn hoofd omhoog, zal de jury toch minder hoog moeten cijferen (lijkt mij). Terwijl jij juist het gevoel hebt dat hij lager loopt dan thuis. Jury's beoordelen wat ze zien. De meesten proberen er echt al het positieve uit te halen! Ga alsjeblieft bij jezelf te raden ipv met een beschuldigende vinger naar een ander te wijzen. Een kritischer zelfbeeld kan bij sommigen ook geen kwaad volgens mij.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:35

lizzy2 schreef:
de kijker ziet het ook van een andere kant. Sind ik schrijf bij jury's zie je pas hoe er bijv. bijzonder scheef op de ac word gereden. Je maakt me niet wijs dat je dat vanaf de kant zo goed kan zien als in de jury auto.
Als de juryleden makkelijk hoge punten geven, zakt het niveau.. Daarin ben ik het helemaal met yonna eens. De jury kan nou eenmaal geen hoge cijfers geven voor iets dat het gewoon niet waard is. Het is ook het totaalbeeld. Loopt een paard de hele proef met zn hoofd omhoog, zal de jury toch minder hoog moeten cijferen (lijkt mij). Terwijl jij juist het gevoel hebt dat hij lager loopt dan thuis. Jury's beoordelen wat ze zien. De meesten proberen er echt al het positieve uit te halen! Ga alsjeblieft bij jezelf te raden ipv met een beschuldigende vinger naar een ander te wijzen. Een kritischer zelfbeeld kan bij sommigen ook geen kwaad volgens mij.

Ik ga zondag voor het eerst mee schrijven. leuk! Ik zal er een hoop van leren denk ik

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:46

Is die A-C lijn nou echt belangrijk in de B, l of wat dan ook? Op een knollenveld? met een hellinghoek van 10 graden? bordjes die uit de grond gesprongen en snel weer herplaatst zijn door een voorganger? Modder tot over de kogels?

Of is het binnenkomen, hij staat ook nog even stil, en hij rijdt weer weg belangrijker? Thats the question, zou shakespeare zich afvragen.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:44

jij vind dus dat er eerst voor goede omstandigheden gezorgt moet worden, en daarna kan de ruiter pas een nette proef afleggen?? Gelukkig houd de jury ook rekening met zulk soort dingen. De meesten controleren eerst heel de ring (ja er zijn ook uitzonderingen) zodat er bijv nog stenen weg gegooid kunnen worden. Als er kuilen ofzo zitten, kunnen ze op die plaats rekening houden met soms wat onregelmatige paarden.
Als je goed gelezen had zou je gezien hebben dat er voor dat over die ac lijn BIJV(oorbeeld) staat. Dit was vooral bedoeld voor de mensen die zeiden dat ze vanaf de kant zagen dat er een foutloos onderdeel gereden werd, en toch geen 10. En ja, de AC is en blijft belangrijk in een knollenveld etc. Je hoort tijdens een proefje gewoon te kunnen sturen, terwijl zijn benen onder de modder zitten. En wat maakt dat van die bordjes uit? Als ze bij jou maar goed staan en blijven toch?? De jury houd in de meeste gevallen wel rekening met zulke dingen. Maar als jij een baggerslechte proef neer zet, kunnen ze daar geen 2 winstpunten voor neerleggen.
Jurys hebben meestal ook andere maatstaven, dan bijv. de zus die lang de kant foto;s staat te maken. De jury heeft namelijk cursussen gevolgt om dit te kunnen.
Ik zei ook dat het om het totaalbeeld gaat! Dus ook het voorwaarts gereden, het nagefelijke etc..... Je kan misschien tijden rondkomen van slechte proefjes met hoge punten. Maar dan komt er een eerlijke jury, en die heeft het dan gedaan. Tja dan kom je jezelf met je eigen fouten tegen en dat kan confronterend zijn..!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:54

lizzy2 schreef:
jij vind dus dat er eerst voor goede omstandigheden gezorgt moet worden, en daarna kan de ruiter pas een nette proef afleggen?? Gelukkig houd de jury ook rekening met zulk soort dingen. De meesten controleren eerst heel de ring (ja er zijn ook uitzonderingen) zodat er bijv nog stenen weg gegooid kunnen worden. Als er kuilen ofzo zitten, kunnen ze op die plaats rekening houden met soms wat onregelmatige paarden.

Bij mij helaas niet, ik reed op een knollenveld met allerlei gaten, kuilen. Ontzettend slecht terrein! Maar krijg een 4 met de opmerking onregelmatig. En geloof me mijn pony is nooit onregelmatig. Het terrein was onregelmatig als de pest NIET mijn pony hoor!
Maar het klikte sowieso al niet met die jury. Zat al tegen mij te schreeuwen e.d. sloeg allemaal nergens op. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt
Ach erg lage cijfers gehad, met ontzettend weinig commentaar waar je dus geen f*ck aan hebt. En daar baal ik dan weleens van!
Maar ja die lage cijfers geven je weer extra de moed om nog harder te trainen en nóg beter je best te doen

Stardust5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:28

Ben wel met je eens

wesleyz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:39

blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:08

Oke, nu mijn actuele verhaal
Ik moest dus Brabantse rijden gister, en had bij één jury (regionaal jurylid, bekend als redelijk streng) 220 pnt. Bij de andere jury (meneer van der heijden, internationaal jurylid) 243 pnt.
Bij de 243 pnt stond veel commentaar over wat beter kon, ook wanneer hij een 6 of 7 gaf bv.
Bij de 220 pnt stond GEEN!!!! commentaar, terwijl ik toch een aantal 4en had!!

En een 6 en een 4 voor het achterwaarts gaan in dezelfde proef.
En een 7 en een 4 voor een keertwending in dezelfde proef...
Dan klopt er toch ergens ook iets niet, of wel.

Ik zal geen naam noemen, maar degene die onder mij eindigde, had 199 en 253 pnt. Dit is toch niet normaal?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:33

ik had vorige week overijsselse, en had van 1 jury op een onderdeel een 3 gekregen en van de andere jury op hetzelfde onderdeel een 7. t is toch een heel verschil tussen goed en slecht. welk onderdeel het is weet ik niet. maar misschien heeft de ene jury een tacktfout ik de uitgestrekte draf gezien en de andere niet ofzo?
kijk maar is naar EK in hagen. bij de ene jury stond een combinatie in de top en bij de andere iets van 20e ofzo.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:18

Ik ben het daar helemaal mee eens. Durf een twee te geven maar ook een 8. Op dit moment rijden mijn dochter en ik M2 en ik vindt het niet normaal hoe ze jureren tegenwoordig! Het lijkt wel of ze opdracht hebben gekregen dat er weinig doormag naar de Z.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:39

wesleyz2 schreef:
blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?blijft toch nog de vraag; hoe kan het dan als je gejureerd wordt door bijvoorbeeld 3 jury's er veel onderdelen door de ene jury beoordeeld wordt met een 4 en de andere een 7 en de laatste een 6. Dit geeft toch aan dat het moeilijk is om de interpretatie van het geheel op een lijn te krijgen en dus ook de beoordeling hiervan?

Het hangt ook af van de positie waar je iets bekijkt, op de lange zijde of op de korte zijde kan het beeld anders zijn. Je hoort ook vaak aan de kant mensen zeggen dat mensen bijvoorbeeld recht over de middellijn rijden en als je recht achter A gaat staan bij het kijken denk je 'Nou dat valt knap tegen anders.... '

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:01

anita schreef:
Ik ben het daar helemaal mee eens. Durf een twee te geven maar ook een 8. Op dit moment rijden mijn dochter en ik M2 en ik vindt het niet normaal hoe ze jureren tegenwoordig! Het lijkt wel of ze opdracht hebben gekregen dat er weinig doormag naar de Z.

Ik ben het met je eens dat het de bedoeling is om op een schaal van 1 t/m 10 te jureren, en niet te blijven hangen in de reeks 4 t/m 7, maar daar moet dan ook wel aanleiding toe zijn. Ik geloof niet dat juryleden specifiek de opdracht hoeven te krijgen om te zorgen voor weinig doorstroming naar de Z, ik denk dat de ruiters daar zelf wel voor zorgen. Als je staat te kijken bij de M-ringen is het schrikbarend te zien hoeveel combinaties daar rondrijden waarbij de basis gewoon nog niet in orde is, paarden staan niet aan de hulpen, takt en regelmaat is soms ver te zoeken, om nog maar niet te spreken over de oefeningen. Keertwendingen die meer een 'rondje om de middenhand' zijn, travers niet op 4 sporen, schouderbinnenwaarts niet op 3 sporen, achterwaarts tegen de hand, onregelmatig in de midden- en uitgestrekte gangen en zo kan je nog wel even doorgaan. (En dan komen ze de ring uit: 'ging lekker, paar kleine foutjes, maar verder wel goed' en snappen ze later niet dat ze 140 punten gekregen hebben). Het lijkt er op dat voor sommige mensen het belangrijker is om in een hogere klasse te rijden dan dat het rijden ook goed is, die gaan dan 4 proeven in een weekend rijden en stromen bij 10 winstpunten meteen door, terwijl ze misschien in 3 van de 4 proeven nog blijven hangen rond de 145 punten, in mijn ogen ben je dan niet klaar om over te gaan, ook al heb je je 10 winstpunten. Naar mijn mening ben je pas klaar voor een volgende klasse als je zo ongeveer iedere proef een winstpunt kan rijden.
(En ik zeg niet dat dat voor jou of je dochter geldt, want ik ken jullie natuurlijk niet, maar gewoon in zijn algemeenheid wat ik zelf op concours zie).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:54

amondi schreef:
Ik zie soms overgangen die helemaal correct zijn maar die krijgen toch geen 10, hoe kan dat?

Helemaal correct? Voor een 10?

Wat wil je nu eigenlijk? Dat een jury een sinterklaasmuts op zet zodat je dochter in 3 of 4 starts een klasse door vliegt?

Ik wil echt graag veel winstpunten kwijt als ik ergens jureer. Helaas lukt dat vaak niet.

Schwung

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:36

Ze moeten ook niet te hoog gaan zitten want dan daalt het niveau nóg meer!