Jury negatief / zwaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

Re: Jury negatief / zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 20:13

zie pb, mijn excusses, topic is uit verband gerukt. Was niet persoonlijk bedoeld richting iemand (jurylid). Weet niet waar het precies persoonlijk is geworden maar helaas, het is uit de hand gelopen. Ik bedoelde jury in algemeen en niet perse desbetreffende jurylid, ben het met veel dingen echt wel eens. Ben blijkbaar niet zo goed in topic openen en uitleggen enzo. Sorry.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:37

Geeft niet, ik heb je gePb't.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:22

Sione schreef:
Wat mij echter opviel is dat ik de jury erg streng / zwaar vond. Ik ben afgestraft op kleine dingetjes waarvan ik zeg... goed hoort niet maar in een B proef met onervaren paarden kun je dat verwachten. Ik bedoel veel (de meeste) B starters zijn onervaren paarden. En dan zo mierenN***kerig te doen. Wat verwachten ze dat hij er als Salinero bijloopt? Heb video gezien en het is best een nette proef.
ben tevreden over hoe mijn paard alles heeft gedaan hoor en ik was helemaal niet op winstpunt uit maar sommige 5-jes hadden ook best een 6 kunnen zijn.

ik vind dit niet een uiting van het hebben over een jury in het algemeen, maar wel degelijk een verhaal wat op de jury slaat die jou proef beoordeeld heeft!

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:12

Fitzroy schreef:
Ik kan uit je verhaal bv. niet opmaken of je paard wel nageeflijk liep. Als dat niet zo is, kan ik je punten wel verklaren ondanks dat alles naar jouw idee redelijk netjes ging.

Je paard hoeft in de B niet aan de teugel te lopen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:25

maar er is wel een groot verschil tussen nageeflijk en aan de teugel!! aan de teugel wordt idd niet gevraagd, maar nageeflijkheid wel degelijk. Je paard moet dus niet sterren lopen kijken, maar gewoon de teugel volgen, zn neus hoeft idd niet in loodrecht tov de grond de zijn maar hoe zeg je dat, nageeflijk dus!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:53

_thessie_ schreef:
Je paard hoeft in de B niet aan de teugel te lopen.

Die discussie is hier al zo vaak gevoerd. Waar haal je dat vandaan?
Op de jurycursussen van tegenwoordig leren ze je echt dat een paard ook in de B nageeflijk hoort te lopen.
Het is echt een misverstand om te denken dat dat niet hoeft.
Overigens: hoeveel paarden zie je in de B, die niet nageeflijk lopen en hoeveel punten scoren die dan meestal?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:03

een voldoende(130 tot 155) maar geen winstpunt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:15

Wat een raar topic is dit. Het spijt me wel, maar tussen een winstpunt en 135 zit wel erg veel verschil. En als je zelf heel tevreden bent en je rijdt voor 135 dan zal je de lat hoger moeten leggen.

Ik zou in de rouw gaan als ik 135 in de B zou scoren, ook met een 3jarige.

Probeer er het positieve van te zien: de jury heeft hiermee aangegeven dat je er nog niet klaar voor bent, dat is toch helemaal niet erg. Gewoon dooroefenen en dan nogmaals gaan, zal je zien dat je veel meer punten scoort...

Succes!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:17

Mireille1970 schreef:
Ik zou in de rouw gaan als ik 135 in de B zou scoren, ook met een 3jarige.

Sommige mensen leggen de lat nu eenmaal wat hoger voor zichzelf, wat het voor juryleden ook een stuk aangenamer maakt
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:20

Ik vind het niet zo vreemd dat er in de B gewoon een normaal goedgaand paard gevraagd wordt En ik vind het ook niet vreemd dat foutjes minder punten krijgen.......... noem me gek

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:21

Heel gek

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:44

haha ckers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:09

Je bent gek

Ik heb ook eens 135 gehad en was niet in rouw, ik zat breed lachend op m'n knol.
De jury lachte zelfs

wat er allemaal mis kon gaan ging er mis, vanaf het moment dat we daar het terein op reden met de auto

Als ik trouwens naar de uitslagen van de vorige pagina kijk, vind ik de eerste heel gewoon gepunt
Daar hebben zo te zien alle prijswinnaars ook een wp, de rest niet.
Vind dat altijd keurig als dat zo uitkomt.

die 2e is veel te hoog, of er moet een super groep gereden hebben.

En als we denken allemaal zo een wp te krijgen, warom rijden we dan wedstrijden?
Kun je beter bij aanvraag startkaart meteen punten van Z2 + 15 krijgen..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:35

Nou precies. En inderdaad bijna degradatiepunten krijgen omdat alles misgaat is niet zo erg, daar lach je om omdat je weet dat het allemaal helemaal de mist inging.

Maar vinden dat je fijn gereden hebt en heel tevreden zijn en dan 135 hebben vind ik wel apart. Dan ligt de lat m.i. veel te laag en moet je harder gaan trainen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:48

Ik moet echt mijn mentalitiet veranderen. Ik kan mezelf al wel voor mijn kop slaan als ik 143 punten heb. En dat zou dan gewoon een voldoende zijn??
Nou ja, ik hou het voor mezelf maar gewoon op; 156 is pas voldoende; de lat gewoon niet al te laag leggen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:52

pol013 schreef:
Ik moet echt mijn mentalitiet veranderen. Ik kan mezelf al wel voor mijn kop slaan als ik 143 punten heb. En dat zou dan gewoon een voldoende zijn??
Nou ja, ik hou het voor mezelf maar gewoon op; 156 is pas voldoende; de lat gewoon niet al te laag leggen.

156 is net 1 winstpuntje: Ik zou dat dus nooit kunnen!

Mijn visie hierop is:

Zolang je niet kunt winnen hoef je ook niet te starten

Dat vind ik echt, zo denk ik bij mezelf ook altijd en ook altijd gedacht, als ik dan aan het trainen was en ik dacht bij mezelf: Jah nu is ie goed genoeg om te winnen dan ging ik pas op wedstrijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:56

Ik was ook altijd pas tevreden met 156 en als ik dat dacht makkelijk te kunnen rijden ging ik pas.
En ik wilde altijd in de eerste helt eindigen en dat lukte meestal ook.

Niet om te winnen, er doen hier in de regio enkele mensen mee, met geweldige dresuurpaarden, daar stond iedereen standaard achter.
Als die niet mee deden, dat had je idd ook kans om te winnen en ging je daar ook voor
Want je kunt jezelf wel ilussies maken met een heel simpel lopend paardje, maar dan heb je ook steeds de domper op je neus en ben je ook niet realistisch

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:00

runningkawa schreef:

Als ik trouwens naar de uitslagen van de vorige pagina kijk, vind ik de eerste heel gewoon gepunt
Daar hebben zo te zien alle prijswinnaars ook een wp, de rest niet.
Vind dat altijd keurig als dat zo uitkomt.

die 2e is veel te hoog, of er moet een super groep gereden hebben.

En als we denken allemaal zo een wp te krijgen, warom rijden we dan wedstrijden?
Kun je beter bij aanvraag startkaart meteen punten van Z2 + 15 krijgen..

Wen er maar aan, deze jury punt naar de richtlijnen die nu op de jurycursussen worden gegeven. Binnenkomen halthouden( paard kijkt eens om zich heen of staat wat scheef) wegrijden in de gevraagde gang is een 6 met opmerking: staat scheef o.i.d. Het is B en paard doet wat er gevraagd wordt dus is het bevredigend.
Een 7 als alles ook nog vlot en ongedwongen gaat.
Een 5 als je slingert, niet echt stilstaat e.d. Een 4 heb je pas als je paard echt ongehoorzaam is.
Een 8 blijft lastig.

Je moet rekenen dat het dubbele aantal WP worden gevraagd t.o.v. van een aantal jaar geleden en dat ze moeten groeien naar de uit elkaar getrokken proeven. Ga maar eens bij de Z pony's kijken, die rijden die proeven al. Alles apart gepunt, overgang naar middenstap, middenstap, overgang naar arbeidsstap,arbeidsstap, overgang naar verzamelde draf, verzamelde draf etc. Dan moeten de 8 en de 3en wel komen, het is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:01

Dus dat hoge is normaal voortaan?
of begrijp ik je stukje niet?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:07

Ik vind toch nog steeds dat een B paard ook gewoon de aandacht bij jou moet kunnen houden gedurende 7 minuten. Immers met rijden moet hij dat 45 minuten kunnen.

Rondkijken bij het halthouden is dus niet correct.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:07

Ja, als het goed is wel! Wij zijn pas weer begonnen met de B en je behoort winst te rijden als je paard als een happy athlete door de baan zweeft. Een getrokken overgang naar draf is een 5. Doet hij het zonder noodrem dan moet het een 6 zijn. Komt hij terug op zit een 7. En komt ie ook nog eens niet uit de aanleuning zit je al snel op een 8.

Wij wennen er langzaam aan maar zijn ook nog wel eens blij verbaast, als je wat slingert in een diagonaal, paar passen arbeidsstap en weer aandraven, had je vorig jaar een 4 of een 5.
Nu een 6 of een 7, die slinger maakt elk B paard wel eens. Het luisteren en opvolgen van de hulpen is veel belangrijker dan die onbalans. Dat komt later wel. in de L of zo.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:14

Mireille1970 schreef:
Ik vind toch nog steeds dat een B paard ook gewoon de aandacht bij jou moet kunnen houden gedurende 7 minuten. Immers met rijden moet hij dat 45 minuten kunnen.

Rondkijken bij het halthouden is dus niet correct.

Precies! jij snapt het. Als het correct is moet het een 8 zijn. Maar het is niet correct maar zeker bevredigend.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:18

Vandaar de 6. Als het ook niet bevredigend was geweest was het wel een 4 geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:46

Alleen gaan als je kunt winnen werkt voor mij niet hoor.
Je hebt geen enkele invloed op het rijden de paarden van een ander. Je hebt alleen invloed op je eigen paard en je eigen rijden. Dan heb je ook nog eens niet altijd invloed op je punten. Nee hoor, dat is voor mij absoluut de verkeerde instelling.
Ik ga alleerst voor een fijn gevoel: paard wat gezellig meewerkt, dan mga ik voor de punten en dan voor de plaats. Daarna kijk ik naar de combinatie plaatsing/ punten om te kijken hoe ik tegen die punten aan moet kijken. Worden ze weg gegeven?/ zijn ze erg streng?

Ander onderwerp: waarom is dat om zich heen kijken toch zo erg? Als je paard om zich heen kijkt en vervolgens meteen reageert op de hulpen. Ik vind dat een happy athlete ook interesse voor de omgeving moet/ mag hebben zolang dat maar niet ten koste gaat van het reageren op de hulpen.
Ik hou wel een beetje van dat brutale ''even snel kijken waar ik nu weer ben als mijn baas toch even niets zit te doen'' (=groeten)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:51

Niemand beweert dat dat erg is. Alleen heb je nog steeds jury's die je dan direct een 5 geven in de B. Die gaan niet uit van een 8 als alles correct is, maar van een 6.

En dat moet veranderen. Helaas zijn er zat jury's die na afloop van een opfrisbijeenkomst zeggen: ik doe er niet aan mee, ik doe gewoon zoals ik altijd heb gedaan. Die mensen kunnen niet met hun tijd mee gaan.

Ik vind het nieuwe jureren echt verfrissend en eerlijk in zijn opzet.
Nu maar hopen dat de neuzen ook dezelfde kant op gaan staan.