Wat vergelijken we met wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat willen we met wedstrijden vooral bepalen?

de kwaliteit van de ruiters
1 (2%)
de kwaliteit van de paarden
3 (8%)
de kwaliteit van de combinatie
31 (88%)

Totaal aantal stemmen: 35

Anoniem

Re: Wat vergelijken we met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:25

Citaat:
Ik zou er zelf de voorkeur aan geven om - zeker in de lagere klasses - vooral de ruiterkwaliteiten te beoordelen. Daarmee zou je ook een goed signaal kunnen geven naar de ruiters, die nu wellicht minder snel oefeningen met hun paard gaan doen, die het paard misschien wel kan, maar waar zij zelf nog lang niet aan toe zijn.
(niet dat ik de illusie heb dat dit echt zal werken: kijk maar naar het aantal mensen die op een paard dat er nog niet aan toe is, oefeningen proberen waar ze zelf OOK nog niet aan toe zijn [en dan het paard vervloeken, uiteraard....])

Persoonlijk vind ik dit geen eerlijke beoordeling.
Wat de beste proef is op dat moment (wie het dan ook doet, paard of ruiter) moet winnen.

Verder zie je idd vaker te hoge oefeningen, dan iemand die er geen van de hogere klasses doet

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:28

Dat vind ook...

Maar ik ben er ook van overtuigd dat zelfs een Anky niet met mijn paard een GP wedstrijd kan winnen, omdat mijn paard dat gewoon niet aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:30

Nee hoor ook niet met mijn paard.
Breekt ie af Tong uitsteken

Maar die voorbeelden die ik zomaar gaf, was geen gp bedoeld, maar zomaar als voorbeeld op basis nivo

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:34

Oke, Z kan ie denk ik ook niet aan, of net aan!! Maar als een paard het niet aan kan zal zelf de beste ruiter of amazone het er niet uit kunnen halen.

Een wat mindere ruiter kan denk ik wel op het zelfde nivo komen als de talentvolle, alleen wel met de juiste begeleiding en het zal wat langer duren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:36

Maar dat minder talentvol paard, blijft steken in de L bij een mindere ruiter.
Een goede ruiter kan bij een gezond paard nog Z eruit halen.

Verder kan een mindere ruiter wel ver komen met de juiste begeleiding.
Maar nooit het gevoel ontwikkelen dan de goede ruiter van nature al mee heeft en daardoor ook nooit htezelfde nivo bereiken.

Vroeger dacht ik ook dat elke ruiter wel Z kon worden, maar daar ben ik vanaf. Toch teveel ruiters gezien die echt nooit leren voelen.

boven het Z2 is zowel ruiter als paard nodig die goed zijn imo

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:40

Oke, nou moet ik wel zeggen, je hebt talentvolle ruiters, minder talentvolle ruiters en echt mega kneuzen...De mega kneuzen zullen het inderdaad nooit leren..die zullen zelfs nooit op het goede been leren lichtrijden...

Maar ik denk dat de minder talentvolle best een eind kunnen komen, alleen niet in dezelfde tijd als iemand die wel het juiste gevoel heeft..als je de tijd hebt...waarom niet???

Over dat boven het Z2 ben ik het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:42

Als je het zo opsplitst ben ik het met je eens Ja

Maar een heel eind houd dan wel op in de basis (basis is bij mij tot Z2)
Edit: zag dat je een zin toegevogd hebt en deze nu wat onnutig is, maar je Tong uitsteken

Maar dwalen we nu niet af?

Q help ons weer eens in het gareel P

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:46

Ja een beetje wel denk ik!!!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:46

Whoosh!

Jones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:55

Morali van het verhali; Iedereen heeft een eigen menig wat betreft dit topic, de een vind dat je de gehele combinatie kwalificeerd, het aller belangrijkste, de ander vind dat alleen het paard.

Iedereen heeft z'n eigen mening, en dat mag toch ook!!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:56

Jullie zeggen dat boven de Z2 je een goede ruiter én een goed paard nodig hebt.
Betekend dat niet gewoon dat er op dat niveau pas genoeg goede ruiters aanwezig zijn om er vanuit te kunnen gaan dat de ruiter wel goed is en meer aandacht aan de kwaliteit van het paard besteed kan worden? (natuurlijk heb je een betere ruiter en een beter paard nodig dan voor de B, want er worden wel wat moeilijkere dingen gevraagd, maar de kwaliteit van het paard geeft hier volgens jullie wel meer doorslag??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:59

Ik lees je berich een paar keer en heb 'm niet Bloos

Maar vind wel dat beide hier goed moeten zijn.
De oefeningen moeten lichamelijk te doen zijn voor het paard.
De ruiter zal het gevoel moeten hebben, hoe die oefeningen horen te gaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:02

runningkawa schreef:
Ik lees je berich een paar keer en heb 'm niet Bloos

Dat probleem had ik net zelf ook een beetje Bloos

B-Z2 is kwaliteit van paard van minder groot belang dan daarboven.

Is dit omdat:
A. Boven Z2 ruiters zo goed zijn, dat de kwaliteit van het paard het voornaamste onderscheidt uitmaakt?
of omdat:
B. - zelf invullen graag- Haha!

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:35

okee ik vind wel dat het rijden van de amazones of ruiters eerg belangrijk is, vooral in de lagere klasses maar enige kwaliteit van een paard mag je met het jureren zeker waarderen in de punten. Als twee amazones netjes rijden maar de ene heeft een veel beter paard dan komt die waarschijnlijk toch wel bovenaan... Dit bedoel ik dus met combinatie amazone die netjes rijd met een fijn bewegend paard. je beoordeeld dus beide!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:12

...ik als jury ga mezelf ook eens in dit topic mengen... Haha!
Ik ben van mening dat het om de combinatie gaat, inderdaad wat als gezegt is een minder getalenteerde ruiter kan een zéér getalenteerd paard niet zo aan het lopen krijgen als de betere ruiter en omgekeerd ook.

als ik jureer kijk in ook naar het totaal plaatje. en de reactie van...een jury kan niet in 7 minuten zien of iemand getalenteerd is leg ik naast me neer, je kunt wel degelijk zien of iemand het in zijn of haar vingers heeft en een paard goed rijd zonder hem te storen of in de weg te zitten en een goed rijkunstig gevoel heeft.

als voorbeeld van een combinatie pak ik even mijzelf... Knipoog ik heb met mijn vorige paard ZZ-licht gereden, hoger niveau was voor hem niet weggelegt puur omdat hij daar de kwaliteiten niet voor had en ik waarschijnlijk ook niet! maar we zijn toch ZZ-licht geweest niet omdat mijn paard zo'n vreselijk getalenteerd was of ik, maar omdat we een kloppende combi waren en elkaar perfect aanvoelde, ik kon lezen en schrijven met dat dier. vandaar dat ik voor de combinatie ga!

Ook ben ik van mening dat iedere paard met de JUISTE ruiter Z kan worden, hiermee bedoel ik niet de paarden die niet voor deze doeleinde gefokt zijn zoals bv een ijslander, draver enz.. maar de "gewone paarden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:28

Ik denk dat het daarboven ook een goed paard moet zijn, omdat je anders dingen van hem gaat verlangen die hij door zijn bouw eigenlijk niet kan. En dan heb je hem zo naar de knoppen denk ik Lachen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:58

QQQQ schreef:
In dat laatste geval zou dus een mindere ruiter op het beste paard net zo hoog moeten scoren als de beste ruiter op een minder paard (en: is dat zo Verward ).

Denk dat het juist wel zo is, met een minder paard kan je dus weldegelijk zeer correct rijden, Als je gewoon foutloos je proefje rijdt heb je al snel behoorlijke punten, al is het op een shire Knipoog
bijv een spectaculaire draf telt gezien op de hele proef weinig daarbij zijn spectaulaire, goede paarden vaak weer moeilijker te rijden. In de basis scoren de betere (lees ruime spectaculaire paarden) paarden mijns insziens relatief hoger dan bij ZZGP, daar moet je gewoon kunnen sturen en kijken ze echt wel naar het "gereden zijn" en val je door de mand als je het alleen van de kwaliteit van het paard zou moeten hebben.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:03

Maar de ham vraag is eigenlijk dan weer wanneer spreek je nou van een kwalitatief goed paard ?
Ik versta onder een goed paard dat er aanleg is voor verzamelde gangen. Iemand anders verstaat weer onder een goed paard dat hij vanzichzelf al spectaculair draaft.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:34

Magique schreef:
Maar de ham vraag is eigenlijk dan weer wanneer spreek je nou van een kwalitatief goed paard ?
Ik versta onder een goed paard dat er aanleg is voor verzamelde gangen. Iemand anders verstaat weer onder een goed paard dat hij vanzichzelf al spectaculair draaft.

Ik versta onder een goed paard...een paard wat soepel en los door zijn lijf loopt met tact, regelmaat en afdruk en een sterk achterbeen, ze hoeven van mij niet zozeer spectaculair te bewegen, zeker in de basissport ziet dat er geweldig uit maar vaak lopen die paarden in de basis niet op het achterbeen omdat ze "te groot" bewegen en de minder getalenteerde ruiter hier niet mee overweg kan, ook is het vaak zo bij de paarden die groot bewegen dat ze erg traag zijn achter.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:37

Leuk topic. Ik zat me het van de week af te vragen: Wáárom willen mensen wedstrijden rijden?
- Om de grenzen van jezelf te verleggen?
- om te kijken hoe ver je met dat paard kunt komen?
- Voor de fun en de gezelligheid?
- Een check of je trainingen niet voor niks zijn?

Ik rij op het ogenblik nog geen wedstrijden maar wil daar wel (begin volgend jaar ofzo) aan gaan beginnen.
Mijn paardje is daar nog niet aan toe. Het is een belgisch trekpaard (kruising) die denkt af en toe dat ze een volbloed is.
Als het beter gaat ga ik eens kijken'hoever ik het kan schoppen met dat paard'.
En ik hoef geen grand prix ermee te kunnen lopen.. Als ik ooit de L haal vind ik het een mega prestatie!
Mijn persoonlijke punt van wedstrijden rijden is met een apart paard (Belg, shire) te starten, tussen de kwpners om te kijken of je een beetje mee kunt komen.

Als antwoord op de vraag van de TS vind ik dat op wedstrijden het geheel, de combi dus het belangrijkste is.
Maar aan de andere kant: Heeft Jones ook een leuk punt, als je als handelaar een paar goede ruiters je paarden iedere week op wedstrijd uit laat brengen en zo, zo snel mogelijk 'omhoog' te rijden.. Want dan kun je ze voor meer verkopen.. Zit ook weer wat in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:42

Citaat:
versta onder een goed paard...een paard wat soepel en los door zijn lijf loopt met tact, regelmaat en afdruk en een sterk achterbeen,

Dat versta ik idd ook onder een goed paard.
Een paard die die dingen van nature heeft