hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rixke

Re: hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:41

mijn man heeft daar vanmorgen nog over gebeld met het knhs de meeste juryleden geven standaard een 7 ,maar een echt bevredigend antwoord krijg je er niet op,hunnrekenen van de andere kant ,je hebt dan al plus 2 punten,mijn man zei toen ja ik zie het toch anders,je hebt dan standaard 3 minpunten.
maar het is meer dat men zich er achter verschuild dat het een jurysport is en volgens mij moet het gezicht van juryleden meer 1 kant op staan dan nu verschillende kanten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:44

Sjonge jonge wat een drukte om 1 onderdeel ....
Als je gewoon zorgt dat het rijtechnisch allemaal voor elkaar is, kun je bij wijze van spreke nog een onvoldoende scoren voor de verzorging. Ik blijf het zeggen: ik vind het erg triest als bij mensen de winstpunt afhankelijk is van de verzorging.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:50

Fitzroy schreef:
Als je gewoon zorgt dat het rijtechnisch allemaal voor elkaar is, kun je bij wijze van spreke nog een onvoldoende scoren voor de verzorging. Ik blijf het zeggen: ik vind het erg triest als bij mensen de winstpunt afhankelijk is van de verzorging.

Ben ik het mee eens!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:52

*volcano* schreef:
Fitzroy schreef:
Ja hoor, ik kan het ook onderbouwen. Een 7 compenseert precies een 5. Het moest volgens de cursusleider niet zo zijn dat je rijtechnische onvoldoendes erg gaat compenseren met de verzorging.

En dan vraag ik me toch ernstig af wat het hele punt verzorging er tussen doet, als het toch niet objectief en opzichzelf word beoordeeld. Als het niet 'uitslaggevend' mag zijn heeft het ook geen nut om het er tussen te stoppen. Op die manier krijg je dus ook het 'gesjoemel' met punten als een jury vind dat het net geen wp waard is, dan mag het opeens wel 'doorslaggevend' zijn want om een combi dan net geen wp te laten halen word niet zelden een punt van verzorging afgetrokken Scheve mond Laat het dan gewoon weg of laat het meetellen in een ander punt.

helemaal mee eens!!!!!!!!

Citaat:

wat een onzinnige onderbouwing. Ben je het daar nou zelf ook mee eens of doe je het maar gewoon,Fitzroy? het heeft verdorie toch niet te maken met compenseren? Je geeft voor alle onderdelen een punt als daar nou uit blijkt dat het een winstpunt waard is dus zonder het/de onderdelen (23, 24, 25 en) 26 (heb je dan dus zelf beoordeel) dan kan je het toch niet maken dat het dan door de verzorging geen winstpunt wordt??? Echt dit kan ik niet begrijpen.

Stel dat je op alle onderdelen behalve die van de verzorging bijelkaar opgeteld een onvoldoende haalt dan vind ik het dus geen bezwaar dat je dan niet de winstpunt verdient. (Want ik vind die verzorging dus ook veel te zwaar mee tellen.)
maar als je alles dus voldoende hebt,behalve die van de verzorging, en dan door de punten van de verzorging een onvoldoende krijgt is het toch wel heel schuin.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:00

rixke schreef:
mijn man heeft daar vanmorgen nog over gebeld met het knhs de meeste juryleden geven standaard een 7 ,maar een echt bevredigend antwoord krijg je er niet op,hunnrekenen van de andere kant ,je hebt dan al plus 2 punten,mijn man zei toen ja ik zie het toch anders,je hebt dan standaard 3 minpunten.
maar het is meer dat men zich er achter verschuild dat het een jurysport is en volgens mij moet het gezicht van juryleden meer 1 kant op staan dan nu verschillende kanten

Ik kan het me helemaal voorstellen. En het blijft ook een jury sport maar ik zie toch regelmatig dat de verzorging wordt gebruikt voor het al dan niet halen van een wisntpunt. Op alle onderdelen vind ik idd dat het een jury sport is en dat de meningen over de uitvoering kunnen verschillen.
Over de verzorging zijn de meningen ook verschillend maar dit is nu juist een onderdeel waarbij heel makkelijk een lijn is te trekken.
Als het gebruikt wordt voor compensatie dan moeten ze daar maar een punt "ter compenstatie" van maken en het niet "verzorging" noemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:03

Oosterhoff, je moet goed lezen: ik heb onderaan blz. 2 al gezegd dat bij mij de verzorging nooit een 'sluitpost' is. Ik geef een standaard cijfer. Ik rond dus nooit af met de verzorging, dan doe ik dat wel met andere onderdelen.

Maar dat doet niets af aan mijn mening dat ik het drukte om niets vind. Als jij alles rijtechnisch voor elkaar hebt zit je al dik in de 160 zonder dat de verzorging daar enige invloed op heeft.
Als je alleen maar door 8-en voor het onderdeel verzorging aan je 156 puntjes komt, zou ik me toch wel eens achter de oren gaan krabben.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:09

Fitzroy schreef:
Bij mij is de verzorging gewoon een standaard cijfer. Als het om een winstpunt hangt kijk ik liever naar andere onderdelen waar ik toch al twijfelde tussen 2 cijfers.
Winstpunt of niet hangt bij mij dus niet af van de verzorging.
Ik vind het hele onderdeel verzorging zo weer zo onzin.
Als je op wedstrijd gaat moet je gewoon zorgen dat je er goed verzorgd uit ziet en niet om een hoger cijfer te krijgen.

Blijkbaar zijn we het wel eens over het feit dat het niet zo moet zijn dat de verzorging de doorslag geeft voor net wel of net niet een winstpunt. Wat vind je er dan van dat er wel een schaalverdeling is van 1 tot 10 als die helemaal niet wordt gebruikt?

Ik vind het de juiste oplossing is dat je dus naar de andere cijfers kijkt maar er zijn velen die dat niet doen. Ik heb vaker bij de jury ingezeten om te schrijven en bij een groot aantal wordt er goed nagedacht over het punt verzorging maar dan zonder naar de pony/paard te kijken en wel naar de rest van de punten.

Zou je het dan niet eens zijn met het volgende:

Citaat:
Misschien is het een optie dat er 1 punt erop wordt geteld als het voldoende is en 1 eraf als het onvoldoende is. dat doet het niets met je winstpunten en wordt er ook geen onderscheid gemaakt in schimmels, vossen, zwarte en bruinen.

Daarbij heeft het dus nog nauwelijks effect op het wel of niet halen van een winstpunt.

En daarbij: het is geen drukte om een punt, het is gewoon een discussie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:11

Wat mij betreft vervalt in alle klassen de verzorging zoals nu al vanaf de M het geval is. Het gaat uiteindelijk om het rijden en niet hoe je er uit ziet. Dat lijkt mij de beste oplossing.
Rijden voor je punten Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:22

ja helemaal mee eens. Denk namelijk toch niet dat er paarden/pony's op dressuurwedstrijden zullen verschijnen die net uit de modder zijn getrokken met de strontvlekken op de kont. dat is namelijk nog de enige rede die ik me kan verzinnen om dat punt erin te houden

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:31

oosterhoff schreef:
ja helemaal mee eens. Denk namelijk toch niet dat er paarden/pony's op dressuurwedstrijden zullen verschijnen die net uit de modder zijn getrokken met de strontvlekken op de kont. dat is namelijk nog de enige rede die ik me kan verzinnen om dat punt erin te houden

Oh jawel hoor, dat weet ik wel zeker, met 1000 en 1 smoesjes.
Van oma is jarig tot we moesten komen zwemmen want de weg is geblokkeerd!

Vorige week nog 1 in de ring gehad, bij het schrijven, die gewoon plukken manen bij elkaar had gebonden met een elastiekje!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:29

Ben ik wel benieuwd wat die nu voor de verzorging had Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:32

Mooiste voorbeeld dit weekend gehad, twee weken geleden wedstrijd gereden met flink behaarde benen, niet bijgewerkte staart, niet uitgeschoren oren en een incidentele borstel er over heen krijg ik een 8 voor verzorging (geen ruk gedaan dus!).

Dit weekend alles geregeld tot en met zijn baard scheren aan toe, en ik krijg een 7. Dat cijfer staat al vast nog voor jij je inschrijft voor die wedstrijd. Doe gewoon wat je leuk vindt aan de verzorging en maak er niet zo'n punt Haha! van....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:39

daffodil schreef:
Mooiste voorbeeld dit weekend gehad, twee weken geleden wedstrijd gereden met flink behaarde benen, niet bijgewerkte staart, niet uitgeschoren oren en een incidentele borstel er over heen krijg ik een 8 voor verzorging (geen ruk gedaan dus!).

Dit weekend alles geregeld tot en met zijn baard scheren aan toe, en ik krijg een 7. Dat cijfer staat al vast nog voor jij je inschrijft voor die wedstrijd. Doe gewoon wat je leuk vindt aan de verzorging en maak er niet zo'n punt Haha! van....

stond die 7 maar vast dan was het zeker geen punt. Als ze dat dan allemaal maar doen.
Als je een nette gemiddelde proef rijd staat dat cijfer vast. Als je een zwaar kl*te proef rijd krijg je een 8 met het idee: hij was braaf en wat heb je de manen mooi ingevlochten meisje. (Ofwel nog even dooroefenen thuis.) en als je het net niet haalt tellen ze er of een puntje bij of en puntje eraf.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:55

Fitzroy schreef:
Ben ik wel benieuwd wat die nu voor de verzorging had Knipoog

6 of 7, dit was ook een jury die verzorging als standaard een 7 telde.
En terecht, hoger hoeft niet voor mij, dan compenseer je rijtechnische gedeelten.

Een 4 zoals een D/B pony in de Blesse kreeg omdat het meisje vuile beugels had, moet ook niet mogen. Waar zo'n jury al niet op let, ze moest( serieus) zich bij de jury melden na afloop want hij wilde haar beugels zien! Boos! Lekker belangrijk, maar ach daar had je dan ook nog prijs met 146 punten, dan was je 4e.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:54

Van mij hoeft het ook niet "zo'n punt" te zijn hoor, maar t gaat even om het idee. Knipoog
Zoals ik al eerder zei, haal het er maar gewoon uit, ben je van het hele gezeur af. En mensen die onverzorgd naar wedstrijden komen hou je toch wel, of het punt verzorging er nou wel of niet bij zit. (omdat de jury's toch vaak wel een standaard cijfer geven maakt het toch niet uit)
En ik denk dat het ergens toch ook al wat in het totaalbeeld beoordeeld word, want zeg nou zelf een perfect getoilleteerd paard komt meteen al een stuk beter over dan een soort uit de kluiten gewassen shetlander in zn wintervacht met de modderkluiten aan zn buik. (Om maar even een uiterste te noemen Clown) En imo zijn mensen die nog (enigsinds) wat aan de verzorging doen, ook een stuk serieuzer bezig met het rijtechnische gedeelte. (Dat is iets wat mij wel vaker opvalt)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:18

Op de jurycursus is mij geleerd dat iemand die er netjes uit ziet gewoon een 8 moet krijgen.
Ik heb zelf ook een schimmel. Daar heb ik nog minder werk aan dan mijn vos. De schimmel heb ik binnen 10 minuten ingevlochten. Dan nog eventjes wassen. Als er de volgende morgen een plekje op zit haal ik dat er zo met een natte spons vanaf.
Voor de vos heb ik minstens een half uur nodig om in te vlechten, omdat hij voor geen meter stilstaat. En dan moeten we ook nog eens met 2 man zijn.
Dus daarom geef ik geen extra punten vanwege een andere kleur. Ik geef wel een lager punt als het paard niet ingevlochten is ofzo.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:38

Ik kreeg voor een B-proef een 5 voor het 'gereden in het algemeen', dat vond ik nou pas belachelijk. (totaal punten 152, na het narekenen 154 trouwens)

Mijn pony was erg heet en krulde inderdaad erg op de tweede proef, daardoor heb ik wat voorzichtiger geredend maar m'n pony reageerde goed op mijn hulpen en echt grote fouten hebben we zeker niet gemaakt. 1 x een gebroken lijn te klein gemaakt en een met afgroeten ging het niet helemaal lekker (beetje slingeren en scheef stilstaan)

Verder kreeg ik nog commentaar als "te weinig sprong" op een volte in galop en te veel buiging en diepgaan. Nou sorry hoor, voor een B proefje Verward vind ik wel erg zeikerig als je wel netjes op de letter rijd en paard verder goed aan de hulpen is...

Dan kan ik me echt niet druk maken om de punten voor de verzorging, dat neem ik er bij op de koop.
Maar ik kreeg echt het idee dat we meer als een M combinatie werden gejureerd dan een B combinatie Scheve mond

Want de eerste proef was ik derde met 167 punten, en daarbij sprong ze zelfs aan in galop tijdens de middendraf (een 4 voor gehad, en terecht uiteraard).

Verzorging had ik trouwens wel bij beiden een 7.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:11

Hoe krijg ik een 10 voor mijn verzorging?

Ik denk iedere keer zorgen dat er niets op de combinatie aan te merken is en dan het geluk hebben dat je een jury hebt die durft te punten (en echt geen puntje kan vinden om af te trekken).

Ikzelf heb geen last meer van verzorging, maar mijn dochter met pony zit in de B. Alles ziet er iedere wedstrijd exact hetzelfde uit en over het algemeen wordt daar een 7 of een 8 voor gegeven. Wedstrijd afgelopen weekend kreeg ze een 9. Ik moet eerlijk zeggen dat die éne jury die echt punt mij motiveert om te zorgen dat alles er inderdaad netjes uitziet.
Denk dus dat het krijgen van een 10 niet zozeer ligt aan de manier waarop je je paard verzorgt hebt, maar aan die vele jury's die niet echt durven te punten en de veilige marge aanhouden.

De cijfers gaan toch van 1 tot 10 en niet van 4 tot 8? Bij halthouden wordt er bv. niet stilgestaan. Dat betekent niet getoond en een 1 in mijn optiek, waarvoor geven de meeste jury's daar dan een 4 voor?
Ik denk dat veel jury's uitgaan van het cijfer 6 en dan 1/2 punten erbij tellen of eraf trekken afhankelijk van het getoonde. Waarom wordt er niet uitgegaan van een 10 en dan bekeken hoeveel punten er vanaf moeten worden getrokken afhankelijk van het getoonde?

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:43

Volgens mij is het zo dat er op de jury-cursus wordt aangegeven dat er standaard een 8 wordt gegeven voor de verzorging, dus voor alle combinaties. Als het er helemaal niet uit ziet kun je volgens mij een lager punt geven, maar dan moet je er denk ik ook bij zetten waarom. Ik weet dus niet precies hoe dit zit, maar ik meen dat pap (= jury) ooit zoiets gezegd heeft.
Verder heb ik eigenlijk altijd een 7 en af en toe een 8. Ik doe er verder nix bijzonders aan. Heb 'm wel altijd netjes gevlochten (staart niet altijd) en m'n laarzen goed gepoetst en zo, maar niets bijzonders.

Mactime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:23

meestal als je een schimmel heb of een bonte heb je de grootste kans om een 10 te krijgen namelijk als die echt helemaal spierwit is manen en staart ook zijn ze daarvan onder de indruk en valt het meer op

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:30

Dit topic is al van een maand geleden.

Al denk ik niet dat het uitmaakt welke kleur het beestje heeft.

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:35

Jury's geven volgens mij meestal gewoon hun eigen standaardcijfer (7, 8, 9) en als iemand er dan slechtverzorgt uitziet geven ze minder ( geen knotjes oid) Want ik heb wel eens bij een jury geschreven en die gaven gewoon bij iedereen hetzelfde

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 02:26

Het irritantste is als verzorging wordt gebruikt als compensatiepunt!
Heb ooit een 4 gehad voor verzorging, ging na afloop naar de jury, was gebruikt om me net 155 punten te geven.
Prima dat ik geen winstpunt kreeg maar schrap dan punten op de onderdelen die slecht waren!!!
Ik bedoel, mijn paard was geschoren, gewassen, met naald en draad ingevlochten en ik was ook 100% in orde?!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:51

Ik denk dat de kleur wel degelijk er mee te maken heeft (en misschien zelfs het ras). Het valt meer op als je een wit paard echt wit hebt. Bij mijn vorige wedstrijd had ik een 9 voor de verzorging. Normaal gesproken een 7 of een 8. Het verschil deze keer was dat ik de staart had ingevlochten en zijn voorpluk ook, ipv alleen een hengstenvlecht. Bij een haflinger hoeft het niet en het valt dus wel op als je het wel doet. Ook zijn z'n benen geschoren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:41

Het wisselt ook wel per mening van de jury, ik nl. een jurylid dat doodleuk zat te vertellen dat mensen die de staart van hun paard invlochten een punt minder kregen want dat vond hij pony-achtig. Scheer hem dan op zei hij.....doe je daar al die moeite voor