Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:Dan laat jij een fries maar eens strekken tegen een echt dresuurpaard
Dat zal hij niet hetzelfde kunnen.
Niet dat hij minder is, helemaal niet.
Maar hij heeft door zijn bouw dingen die hij goed kan, maar ook dingen die hij minder kan.
En het zijn simpelweg geen dressuurpaarden, maar paarden die dressuur lopen (en in de categorie valt mijn kwpn-er ook)
Je kunt dan wel boos worden dat iemand het geen dresuurpaard vind, maar dan hou je jezelf (en je paard) voor de gek.
Je moet ieder paard invidueel beoordelen, ook wpn-ers, maar het is nu eenmaal zo dat er in bepaalde rassen wel meer of minder echte sportpaarden voorkomen.
runningkawa schreef:Kun je boos worden wat je wilt
maar heb nog geen 1 barok paard de OS zien winnen
Zowel dresuur als springen niet
Dat zijn toch de paarden die eruit zien als een wpn-er
Nogmaals, ik heb helemaal geen hekel aan friezen in de sport.
En denk ook dat ze met gemak naar het Z dresuur kunnen
Want dat kan in mijn ogen elk gezond paard.
Maar strekken als een goed dresuurpaard kan strekken, dat heb ik nog nooit gezien.
Dat een goede fries kan strekken als een gewone wpner, ja dat geloof ik meteen.
En dat is geen jalozie of wat ook.
Anders kocht ik er zelf wel 1
Maar gewoon kijken naar de bouw van een paard.
Zoals ik ook doe naar die van mij en ook al loopt hij Z, is en word hij nooit een dresuurpaard. Maar een paard dat dresuur loopt.
runningkawa schreef:Tuurlijk word je er opaf gerekend
er word een middendraf gevraagd, geen verheven draf, dus daar krijg je geen hoog punt voor.
Om ff een voorbeeld te geven.
Dat is toch logisch?
Als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan dressuren.
Toen ik met mijn springpaard begon met dresuren, kon hij ook geen middendraf, maar voor zijn doen was het een 10.
Toch kreeg ik een 4 en geheel terecht.
Wat hij toonde was niet genoeg voor wat er gevraagd/bedoeld word bij die oefening.
Laat je dat wel zien, heb je ook een voldoende.
Zo simpel werkt dressuur.
Dan kun je gaan schreeuwen dat het paard het goed doet, dat de jury niet eerlijk is.
Maar daar heb je niks aan, want zo zit het spelletje in elkaar
take it or leave it.
Ze hebben andere gangen, klaar.
En dat zijn niet altijd de gewenste gangen in de dressuursport.
In de basis kom je lekker mee, maar daarna word het gewoon moeilijker.
En dan heb je de vraag of het eerlijk is om door te zetten met een paard die het verdomde moeilijk heeft.
Ik bedoel, ik kan ook niet de split, met oefeningen kom ik misschien een heel eind, maar is het dan eerlijk om mij toch door te trainen die split te kunnen, omdat er lenige meisjes zijn, met een andere bouw, die het wel kunnen?
Denk dat dat een vraag is die je jezelf moet stellen.
Dat heb ik ook gedaan en heb er toen een punt achter gezet.
Gneog is genoeg voor een paard.
En bij de ene zal dat eerder zijn dan bij de ander.
En bouw speelt daarin een grote rol.
runningkawa schreef:Maar strekken als een goed dresuurpaard kan strekken, dat heb ik nog nooit gezien.
Dat een goede fries kan strekken als een gewone wpner, ja dat geloof ik meteen.
En dat is geen jalozie of wat ook.
Anders kocht ik er zelf wel 1
Maar gewoon kijken naar de bouw van een paard.
Lisjuh87 schreef:Pardon ik heb voor de middendraf altijd een 7 gehad...en mijn paard kan et dus wel...je kent mijn fries niet dus trek geen conclusies aub zonder dat je het paard kent en hebt zien lopen....Als mijn paard het niet had gekunt had ik het ook niet van hem gevraagd...zoals de galopwissels dat snapt ie nog neit maar dat komt vanzelf als je maar gewoon geduld hebt...
Kehylan schreef:IK heb vaak genoeg frieze gezien op wedstrijd (zelf rijd ik er ook 1 en breng hem ook uit) die wel gewoon in een grote rubriek van 'normale' paarden (kwpn'ers) winnen! dus mensen die zegge dat ze het lelijk vinden in de ring enzo die zijn gewoon bang voor concurrentie
Lisjuh87 schreef:We hadden het ovder de middendraf en strekken kan mijn fries ook als ie er moeite voor doet...en ja misschien is het wel makkelijker voor hem omdat hij 1.70 is?
Lisjuh87 schreef:Als ik had gedacht dat ie niet op zou kunnen tegen de wpners was ik ook geen wedstrijden gestart.
Lisjuh87 schreef:Ik voel me juist alleen maar trots dat ik op wedstrijd durf tussen de wpners met mijn fries...gewoon een uitdaging! En ja dan maar zien hoeveel ik er versla en hoever ik kom
Japke_Z schreef:In de zeventiende eeuw waren friezen hogeschoolpaarden, omdat de rijkunst minder belangrijk werd en het boerenwerk steeds belangrijker werd, werden friezen omgefokt tot boerenknollen. Maar van oorsprong zijn het toch echt de paarden die in de romeinse tijd als strijdros gebruikt werden daarna in de rijkunst en pas dáárná als werkpaard.
rixke schreef:het hele punt is mensen dat we elkaar in elkaars waarden moeten laten,ongeacht het soort of ras wat men rijd op wedstrijden!
runningkawa schreef:Dan laat jij een fries maar eens strekken tegen een echt dresuurpaard
Maar hij heeft door zijn bouw dingen die hij goed kan, maar ook dingen die hij minder kan.
En het zijn simpelweg geen dressuurpaarden, maar paarden die dressuur lopen (en in de categorie valt mijn kwpn-er ook)
Je kunt dan wel boos worden dat iemand het geen dresuurpaard vind, maar dan hou je jezelf (en je paard) voor de gek.
Je moet ieder paard invidueel beoordelen, ook wpn-ers, maar het is nu eenmaal zo dat er in bepaalde rassen wel meer of minder echte sportpaarden voorkomen.
Chartje schreef:runningkawa schreef:Dan laat jij een fries maar eens strekken tegen een echt dresuurpaard
Nou onze fries heeft het al van veel echte dresuurpaarden gewonnen.
En omdat ze veel knie actie hebben. Hebben ze juist mooie gangen.
Heb je folkert wel eens onder het zadel gezien ik denk het niet.
Ik heb een foto van een fries met dresuur
Nee dat kan geen dresuur :S
Ik vind wel dat friesen ook erg mooi zijn voor de kar maar om te zegen dat ze alleen voor de kar kunnen nee.