Fries geen dressuur paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kehylan

Re: Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 19:02

IK heb vaak genoeg frieze gezien op wedstrijd (zelf rijd ik er ook 1 en breng hem ook uit) die wel gewoon in een grote rubriek van 'normale' paarden (kwpn'ers) winnen! dus mensen die zegge dat ze het lelijk vinden in de ring enzo die zijn gewoon bang voor concurrentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:06

Waarom zouden mensen bang zijn voor concurentie?
Er bestaat ook nog zoiets als smaak verschil Pling

Vind dat altijd erg typisch
als iemand iets niet mooi vind is het maar jalozie oid Verward
Altijd van die lekker dooddoenders...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:08

runningkawa schreef:
Dan laat jij een fries maar eens strekken tegen een echt dresuurpaard Lachen
Dat zal hij niet hetzelfde kunnen.
Niet dat hij minder is, helemaal niet.
Maar hij heeft door zijn bouw dingen die hij goed kan, maar ook dingen die hij minder kan.
En het zijn simpelweg geen dressuurpaarden, maar paarden die dressuur lopen (en in de categorie valt mijn kwpn-er ook)
Je kunt dan wel boos worden dat iemand het geen dresuurpaard vind, maar dan hou je jezelf (en je paard) voor de gek.

Je moet ieder paard invidueel beoordelen, ook wpn-ers, maar het is nu eenmaal zo dat er in bepaalde rassen wel meer of minder echte sportpaarden voorkomen.

Waarom ik daar boos om kan worden? Omdat alleen zogenaamd wpners dressuur kunnen lopen sorry maar ik ben het er niet mee eens en ja sommige friezen kunnen net als wpners strekken en nee wpners kunnen nooit zo voor de kar lopen als friezen dat doen....en ik word er een beetje moedeloos van dat altijd alleen de WPNers dressuur paarden zijn....Waarom lopen er in de hogere klasses ´´olympische spelen!`` dan ook andalusiers of lusitanos ik weet niet meer wat et waren...maar het waren geen wpners! Waarom moet tegenwoordig elk paard vergeleken worden met de wpner? Er zijn ook ´´slechtte wpners``...natuurlijk zijn er ook hele goede en ja ik vind wpners ook leuk maar dit betekend niet dat alle friezen karrepaard zijn! Mijn fries kan ook strekken als een wpner en nee dat hoef je niet te geloven....mijn fries kan ook al bijna de passage en ook al bijna goed verzameld galloperen als het het paard maar geleerd word en ja bij friezen gaat het misschien wat moeilijker omdat ze minder aanleg hebben maar als de tijd er voor genomen word en niet iedereen voor de standaard wpner gaat waar het al in zit denk ik dat de fries het echt wel zou kunnen winnen van een ´´goede kwpner``

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:14

Kun je boos worden wat je wilt

maar heb nog geen 1 barok paard de OS zien winnen
Zowel dresuur als springen niet
Dat zijn toch de paarden die eruit zien als een wpn-er

Nogmaals, ik heb helemaal geen hekel aan friezen in de sport.
En denk ook dat ze met gemak naar het Z dresuur kunnen
Want dat kan in mijn ogen elk gezond paard.
Maar strekken als een goed dresuurpaard kan strekken, dat heb ik nog nooit gezien.
Dat een goede fries kan strekken als een gewone wpner, ja dat geloof ik meteen.

En dat is geen jalozie of wat ook.
Anders kocht ik er zelf wel 1 Lachen
Maar gewoon kijken naar de bouw van een paard.
Zoals ik ook doe naar die van mij en ook al loopt hij Z, is en word hij nooit een dresuurpaard. Maar een paard dat dresuur loopt.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:25

runningkawa schreef:
Kun je boos worden wat je wilt

maar heb nog geen 1 barok paard de OS zien winnen
Zowel dresuur als springen niet
Dat zijn toch de paarden die eruit zien als een wpn-er

Nogmaals, ik heb helemaal geen hekel aan friezen in de sport.
En denk ook dat ze met gemak naar het Z dresuur kunnen
Want dat kan in mijn ogen elk gezond paard.
Maar strekken als een goed dresuurpaard kan strekken, dat heb ik nog nooit gezien.

Zoals ik ook doe naar die van mij en ook al loopt hij Z, is en word hij nooit een dresuurpaard. Maar een paard dat dresuur loopt.

Uhm dat een barok de OS niet wint is wat anders...er zitten wel barokke paarden IN de OS dus ik vind het zo malloot dat alleen WPNers als toppers worden omschreven en barokke paarden alleen maar als wannabes worden aangekeken....

En ja barokke paarden hebben andere bewegingen als wpners daar ben ik het mee eens en het ziet er anders uit...en daar zit het probleem...van de barokke paarden word verwacht dat ze op dezelfde manier lopen maar ze zijn anders gebouwd. Hun niveau in de B en hoger ligt dus op hetzelfde niveau alleen ziet het er anders uit en daardoor word je afgerekend en dat is gewoon zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:34

Tuurlijk word je er opaf gerekend Ja

er word een middendraf gevraagd, geen verheven draf, dus daar krijg je geen hoog punt voor.
Om ff een voorbeeld te geven.
Dat is toch logisch?
Als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan dressuren.

Toen ik met mijn springpaard begon met dresuren, kon hij ook geen middendraf, maar voor zijn doen was het een 10.
Toch kreeg ik een 4 en geheel terecht. Ja
Wat hij toonde was niet genoeg voor wat er gevraagd/bedoeld word bij die oefening.

Laat je dat wel zien, heb je ook een voldoende.
Zo simpel werkt dressuur.
Dan kun je gaan schreeuwen dat het paard het goed doet, dat de jury niet eerlijk is.
Maar daar heb je niks aan, want zo zit het spelletje in elkaar
take it or leave it. Haha!
Ze hebben andere gangen, klaar.
En dat zijn niet altijd de gewenste gangen in de dressuursport.

In de basis kom je lekker mee, maar daarna word het gewoon moeilijker.
En dan heb je de vraag of het eerlijk is om door te zetten met een paard die het verdomde moeilijk heeft.

Ik bedoel, ik kan ook niet de split, met oefeningen kom ik misschien een heel eind, maar is het dan eerlijk om mij toch door te trainen die split te kunnen, omdat er lenige meisjes zijn, met een andere bouw, die het wel kunnen?

Denk dat dat een vraag is die je jezelf moet stellen.
Dat heb ik ook gedaan en heb er toen een punt achter gezet.
Gneog is genoeg voor een paard.
En bij de ene zal dat eerder zijn dan bij de ander.
En bouw speelt daarin een grote rol.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:11

runningkawa schreef:
Tuurlijk word je er opaf gerekend Ja

er word een middendraf gevraagd, geen verheven draf, dus daar krijg je geen hoog punt voor.
Om ff een voorbeeld te geven.
Dat is toch logisch?
Als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan dressuren.

Toen ik met mijn springpaard begon met dresuren, kon hij ook geen middendraf, maar voor zijn doen was het een 10.
Toch kreeg ik een 4 en geheel terecht. Ja
Wat hij toonde was niet genoeg voor wat er gevraagd/bedoeld word bij die oefening.

Laat je dat wel zien, heb je ook een voldoende.
Zo simpel werkt dressuur.
Dan kun je gaan schreeuwen dat het paard het goed doet, dat de jury niet eerlijk is.
Maar daar heb je niks aan, want zo zit het spelletje in elkaar
take it or leave it. Haha!
Ze hebben andere gangen, klaar.
En dat zijn niet altijd de gewenste gangen in de dressuursport.

In de basis kom je lekker mee, maar daarna word het gewoon moeilijker.
En dan heb je de vraag of het eerlijk is om door te zetten met een paard die het verdomde moeilijk heeft.

Ik bedoel, ik kan ook niet de split, met oefeningen kom ik misschien een heel eind, maar is het dan eerlijk om mij toch door te trainen die split te kunnen, omdat er lenige meisjes zijn, met een andere bouw, die het wel kunnen?

Denk dat dat een vraag is die je jezelf moet stellen.
Dat heb ik ook gedaan en heb er toen een punt achter gezet.
Gneog is genoeg voor een paard.
En bij de ene zal dat eerder zijn dan bij de ander.
En bouw speelt daarin een grote rol.

Pardon ik heb voor de middendraf altijd een 7 gehad...en mijn paard kan et dus wel...je kent mijn fries niet dus trek geen conclusies aub zonder dat je het paard kent en hebt zien lopen....Als mijn paard het niet had gekunt had ik het ook niet van hem gevraagd...zoals de galopwissels dat snapt ie nog neit maar dat komt vanzelf als je maar gewoon geduld hebt...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:17

runningkawa schreef:

Inderdaad, al doet mijn fjordje nog zo zijn best voor een uitgestrekte draf, zijn hele korte, niet schuine, schouder zit hem gewoon in de weg, hij kan niet door zijn bouw gewoon niet echt strekken.

Lisjuh87 schreef:
Pardon ik heb voor de middendraf altijd een 7 gehad...en mijn paard kan et dus wel...je kent mijn fries niet dus trek geen conclusies aub zonder dat je het paard kent en hebt zien lopen....Als mijn paard het niet had gekunt had ik het ook niet van hem gevraagd...zoals de galopwissels dat snapt ie nog neit maar dat komt vanzelf als je maar gewoon geduld hebt...

Ik zie dat je nog in de B rijdt (onderschrift) daar zijn ze nog niet zo heel streng.
Ik haalde daar ook met regelmaat een 7 voor middendraf.
Nu in het M2 ben ik blij met een 6.
Overigens hadden we het over uitgestrekte draf en dat is toch iets heel anders dan middendraf.

Kehylan schreef:
IK heb vaak genoeg frieze gezien op wedstrijd (zelf rijd ik er ook 1 en breng hem ook uit) die wel gewoon in een grote rubriek van 'normale' paarden (kwpn'ers) winnen! dus mensen die zegge dat ze het lelijk vinden in de ring enzo die zijn gewoon bang voor concurrentie

Maar dit is vaak in de basisklasse Knipoog
Ik heb met mijn fjordje ook regelmatig aan kop gereden maar die paarden crossen mij in het Z dressuur zo voorbij Ja

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:39

We hadden het ovder de middendraf en strekken kan mijn fries ook als ie er moeite voor doet...en ja misschien is het wel makkelijker voor hem omdat hij 1.70 is?

Ik probeer echt niet op te scheppen maar wil niet dat mijn paard afgeschilderd word als karrepaard...voordat wij hem kochten liep ie namelijk alleen voor de kar en nu is hij 1 jaar echt goed doorgereden onder het zadel en hij heeft er mega veel plezier in....het ging ook niet over het niveau in dit hele topic het ging erover dat friezen niet in de dresuur horen en dat vind ik volkomen onzin als ik zie wat ik nu al van mijn ´´karrepaard`` onder het zadel heb kunnen maken....Als ik had gedacht dat ie niet op zou kunnen tegen de wpners was ik ook geen wedstrijden gestart...en ben blij dat meer mensen in friezen geloven ik zie ze steeds vaker op wedstrijden verschijnen zodra ze maar niet zo iel worden gefokt (wat nu dus wel gebeurd) stimuleer ik het....friezen zijn gewoon veelzijdiger dan word gedacht (natuurlijk niet alle friezen maar das bij elk ras)

En ja wpners vind ik ook geweldig mooie beesten en heb ik ook helemaal niks tegen! Ga zelf er ook een wpner bijkopen als het mee zit...Ik voel me juist alleen maar trots dat ik op wedstrijd durf tussen de wpners met mijn fries...gewoon een uitdaging! En ja dan maar zien hoeveel ik er versla en hoever ik kom....Mijn paard heeft plezier in de dressuur en daar gaat het naar mijn mening veel meer om...Als hij het niet kan blijven we vanzelf wel ergens steken, ben al blij wat ik nu heb bereikt en komt ie niet verder...jammer dan...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:46

Lisjuh87 schreef:
We hadden het ovder de middendraf en strekken kan mijn fries ook als ie er moeite voor doet...en ja misschien is het wel makkelijker voor hem omdat hij 1.70 is?

Verruimen heeft niets te maken met de hoogte maar met de stand van de schouder Ja

Lisjuh87 schreef:
Als ik had gedacht dat ie niet op zou kunnen tegen de wpners was ik ook geen wedstrijden gestart.

Lisjuh87 schreef:
Ik voel me juist alleen maar trots dat ik op wedstrijd durf tussen de wpners met mijn fries...gewoon een uitdaging! En ja dan maar zien hoeveel ik er versla en hoever ik kom

Dit spreekt elkaar een beetje tegen Knipoog
Ik ben nog steeds van mening dat je met een "niet dressuurras" prima mee kan draaien tot en met het Z dressuur.
Daarna zijn het de uitzondering die verder door kunnen Ja
Vergeet niet dat de koudbloeden zoals friezen, haflinger, fjorden ook een groot voordeel hebben, namelijk het constante lopen en het minder snel schrikken van dingen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:56

Volgens mij kraken de mensen die zeggen dat Friezen geen dressuurpaarden zijn ze niet af. Er wordt alleen gezegd dat een Fries minder geschikt is dan een paard dat al generaties lang dressuur gefokt wordt. Dat maakt ze niet meer of minder.

Er zijn ook zat KWPN-ers die niet dressuurtypisch zijn. Ik heb zelf een merrie die echt als het basistype gebouwd is en ook niet zo fantastisch loopt als die echt dressuurgefokte paarden, maar ach we hebben er plezier in.

Als je zo trost en blij bent met je Fries, zou ik het je ook niet aantrekken wat anderen vinden.

'T enige wat ik jammer vind is dat ik toch vaak bij Friezeneigenaren op fora lees dat als het ras even als b.v. wat minder dressuurtypisch bestempeld wordt, men zich meteen geroepen voelt om in de verdediging te schieten.

Tuurlijk kunnen Friezen wel dressuur lopen, maar als je een KWPN-er hebt die al generaties dressuurbloed id aderen heeft en waarbij bij het fokken ook al veel langer geselecteerd wordt op dressuureigenschappen dan heeft die 8 vd 10 x meer aanleg voor dressuur.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:58

Nee ik spreek niet mezelf tegen ik bedoel ermee dat ik weet dat hij het kan maar het me niks zou schelen als hij het niet had gekunt...Het ging ook niet over het niveau en hij kan zo echt wel leuk meedraaien op wedstrijden en daar ging dit topic om...

@Patries: je hebt volkomen gelijk hoor! Maar ik vind het zo jammer in zulk soort discussies dat gelijk ´´ALLE FRIEZEN`` karrepaarden zijn en dat is dus absoluut niet zo evenmin dat als alle WPNers goed zijn in dressuur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:59

Juist ptries, dat is wat ik bedoel.
En als ik friezen afkraak, kraak ik mijn eigen paard ook af, ook al is hij een kwpn-er
want dit kan hij toch echt niet (en hoeft hij van mij ook niet te kennen)
BTw, nergens heb ik het over een karrepaard gehad, dat zie 1 iemand.

Afbeelding

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:01

Een Fries heeft beperkingen, meer dan de doorsnee KWPNner.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:02

Soms heb ik ook weleens het idee dat het juist de "niet dressuurras" bezitter de mutsen zijn.
Ze gaan er van te voren al vanuit dat ze gediscrimineerd worden in de ring of dat hun paard als karrepaard omschreven wordt Ja
En als ze geen winstpunt hebben gereden dan is de jury niet eerlijk en haat het het ras waar ze op rijden.
Geen winst = geen goede proef, so simple is that.
Vaak zat zie ik ook fjordenmensen rijden en sla ik mijn hand voor mijn ogen, en dan nog vreemd vinden dat ze geen winst hebben.
Als ik geen winst rij was het gewoon niet voldoende.
Dan heeft het er niets mee te maken dat ik op een koudbloed rij en dat de jury dat niet aanspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:07

Idd taac
Als je laat zien wat er gevraagd word krijg je een goed punt.

Dus snap ook niet wat je bedoeld met gedicrimineerd voelen als je een 7 krijgt?
Maar je rijd B, in de Z word er meer verlangt .
Als je nog hoger gaat, moet je paard, welk ras dan ook, van goede huize komen om daar voor voldoendes mee te scoren.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:08

Japke_Z schreef:
In de zeventiende eeuw waren friezen hogeschoolpaarden, omdat de rijkunst minder belangrijk werd en het boerenwerk steeds belangrijker werd, werden friezen omgefokt tot boerenknollen. Maar van oorsprong zijn het toch echt de paarden die in de romeinse tijd als strijdros gebruikt werden daarna in de rijkunst en pas dáárná als werkpaard.

Japke heeft gelijk.
Ver voordat er ook maar 1 KWPNer bestond waren Friezen rij- en dressuurpaarden, net zoals andere barokke rassen.
Verder moeten we ook niet vergeten, dat nog maar zo'n 50 jaar geleden de Warmbloeds in Nederland OOK geen rijpaarden, maar landbouw-rijpaarden waren, zoals dat toen genoemd werd.
De Groningers en Gelderse, (andere nederlandse warmbloeds waren er toen niet) waren allereerst bedoeld om op het land en aangespannen te werken en zadeleigenschappen waren alleen maar meegenomen.
Dus je kunt hele discussies houden over wat nu de ECHTE dressuurpaarden zijn.
Barokke paarden kunnen dan meestal niet zo spectaculair strekken als warmbloeds (maar waarom zie ik zo vaak een steekdraf i.p.v. een goede uitgestrekte draf, ook op het hoogste niveau?), maar qua verzameling liggen de warmbloeds vaak ver achter. Je ziet tenminste zelden een (warmbloed)paard echt gaan zitten in piaffe en passage (Ferro kon dat).
En dan dat generaties dressuurgericht gefokt. Ik dacht dat we daar nu pas mee begonnen of heb ik dat mis?
En Salinero dan? En al die "echte" dressuur paarden met spring en/of tuigerbloed? Verward

Overigens krijgt onze eigen dikke vette "barokke" Welshcob met zijn knieactie ook in de M2 geregeld 8-en voor midden en uitgestrekte draf. Haha!
Welke doorsnee KWPNer doet hem dat na? Haha! Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:30

Ik denk dat het KWPN iets heel erg fout doet, als blijkt dat de Friezen het over het algemeen in de sport net zo goed of beter zouden doen...

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:58

ach weet je ik ken een onderschrift wat zegt EEN FRIES KAN NIET WAT EEN KWPNER KAN EMAAR EEN KWPNER KAN NIET WAT EEN FRIES KAN
weet je al dat gezeur over karrepaard of niet
er zijn super goede friezen en super goede kwpners,moeten we daarover blijven dicuseren? als je goed rijd krijg je punten en anders niet
zelf heb ik ook een fries en natuurlijk hebben ze beperkingen,maar z ekunnen ook bv de passage en piaffe weer makkelijker dan een kwpner
als ik bv adel zijn piaffe en passage zie doen dan gaan er bioj mij de haren toch echt overeind,zo mooi! en dat kan ik niet altijd zeggen van een kwpner
mijn fries heeft de basis voor passage er in zitten,als ze "heet"isw dan gaat het bijna vanzelf.
het hele punt is mensen dat we elkaar in elkaars waarden moeten laten,ongeacht het soort of ras wat men rijd op wedstrijden!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:06

rixke schreef:
het hele punt is mensen dat we elkaar in elkaars waarden moeten laten,ongeacht het soort of ras wat men rijd op wedstrijden!

_/-o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:12

mee eens Ja

Maar dan niet gaan tutteren achteraf,
ze hebben me gediscrimineerd (daar word je zo Slapen van)
Je krijgt wat je rijd
Heb je steeds onvoldoendes bij dezelfde onderdelen, weet je waar je aan moet werken Lachen
En dat geld ook weer voor iedereen, met elk ras Lachen

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:21

runningkawa schreef:
Maar hij heeft door zijn bouw dingen die hij goed kan, maar ook dingen die hij minder kan.
En het zijn simpelweg geen dressuurpaarden, maar paarden die dressuur lopen (en in de categorie valt mijn kwpn-er ook)
Je kunt dan wel boos worden dat iemand het geen dresuurpaard vind, maar dan hou je jezelf (en je paard) voor de gek.

Je moet ieder paard invidueel beoordelen, ook wpn-ers, maar het is nu eenmaal zo dat er in bepaalde rassen wel meer of minder echte sportpaarden voorkomen.

Nou onze fries heeft het al van veel echte dresuurpaarden gewonnen.
En omdat ze veel knie actie hebben. Hebben ze juist mooie gangen.
Heb je folkert wel eens onder het zadel gezien ik denk het niet.

Ik heb een foto van een fries met dresuur
Afbeelding
Nee dat kan geen dresuur :S

Ik vind wel dat friesen ook erg mooi zijn voor de kar maar om te zegen dat ze alleen voor de kar kunnen nee.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:28

Chartje schreef:
runningkawa schreef:

Nou onze fries heeft het al van veel echte dresuurpaarden gewonnen.
En omdat ze veel knie actie hebben. Hebben ze juist mooie gangen.
Heb je folkert wel eens onder het zadel gezien ik denk het niet.

Ik heb een foto van een fries met dresuur
Afbeelding
Nee dat kan geen dresuur :S

Ik vind wel dat friesen ook erg mooi zijn voor de kar maar om te zegen dat ze alleen voor de kar kunnen nee.

RK heeft ook al vaak genoegd gezegd dat er uitzonderingen zijn Ja
Tuurlijk zijn er friezen, haflingers (denk aan Vivienne) die wel degelijk mooi kunnen strekken.
Maar dat zijn er niet veel.
Overigns strekt de fries op de foto niet en gaat hij niet genoeg zitten van achter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:44

Nogmaals, lezen aub!! zeg ik nergens dat friezen voor de kar zijn!
dat zei 1 persoon en dat was ik niet!!

Ik vind het zelfs schitterende dieren, die wel degelijk goede kwaliteiten hebben, maar wel op een ander vlak dan de meeste wpn-ers.

ook de fries op het plaatje strekt niet
drukt de rug weg en heeft geen dragend achterbeen.
Dat doen ook genoeg kwpners hoor, maar die vallen bij mij dan niet in de groep goede kwpn-ers en al helemaal niet in de groep goed gereden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:01

Als ik op pad zou gaan met een zak geld met als doel om met een dressuurpaard thuis te komen, dan werd het toch echt geen fries.