Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:29

runningkawa schreef:
Maar hoe weet hij of het paard de lendenen vast zet door het gewicht, of door die kabouter die net achter de bloembak is gekropen Haha!

was ook het eerste wat ik dacht.
verder; het gewicht van een ruiter is nogal persoonlijk en gaat geen een jurylid iets aan......
ze komen toch ook niet naar je toe als je 1.20 mtr. bent ? Cool

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:30

Ik weet wel weer waarom ik zo'n fors paard heb gekozen Haha!. Zolang zijn reet dikker blijft dan die van mij, kan ik er nog wel mee leven Knipoog. Hij hopelijk ook Nagelbijten / Gniffelen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:32

[quote="hananya"]Daarvoor ga je toch ook op concours. Daar zijn die protocollen toch voor?
/quote]

ja maar je gaat niet op concours om beoordeeld te worden op je gewicht....... Boos!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:38

Ingrid, je wordt beoordeeld als combinatie, niet alleen om je paard, maar hoe jullie samen jullie kunstje vertonen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf alles behalve een slanke den en ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen, maar ik weet wel dat het fijner zit en rijdt wanneer je slanker bent. Voor mezelf maar uiteindelijk dus ook voor mijn paard ben ik aan het afvallen!

Karriebarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:49

Het is mij zo vaak overkomen dat ik in de proef net niet zo'n ontspannen beeld neer kon zetten als thuis of tijdens het inrijden. Dat heeft iedereen volgens mij weleens gehad. De opmerking dat de jury dan op z'n minst na de proef bij het uitrijden had moeten komen kijken vind ik dan ook onzin, want hij doet dat bij een combinatie waarbij het paard tijdens de proef bijvoorbeeld wegsprong voor iets toch ook niet?

Dat is nou eenmaal het risico, je hebt ongeveer 6 minuten om je te bewijzen, en doe je dat niet? Jammer dan. Volgende keer beter.

Ook vind ik dat als een jurylid wel iets mag zeggen over bijvoorbeeld een paard dat vastzit bij een "slanke" ruiter, waarom dan niet bij een wat dikkere ruiter?

Tuurlijk moet je dan uitkijken op welke manier je het zegt, maar waarom moet er dan wel rekening gehouden worden met de wat dikkere ruiter, en niet met een slanke? Zij kan het ook kwetsend vinden als een jury wat zegt over het feit dat zij bijvoorbeeld niet goed kan doorzitten of zoiets!

Ik heb ook wel meegemaakt dat een jurylid aan een vrouw vroeg waarom ze zo'n groot paard had. (Ze was zelf niet zo groot) De man vond het geen goede combinatie. Mag dit dan soms ook niet????

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:17

Anoukie schreef:
Ingrid, je wordt beoordeeld als combinatie, niet alleen om je paard, maar hoe jullie samen jullie kunstje vertonen.

En waarschijnlijk heeft de jury op dat plaatje, als combinatie, zijn zegje gedaan.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:47

Wat ik vernomen heb is dat deze jury er nogal een handje van heeft om de stevige dames aan te spreken dit hoorde ik gisteren. Dus ik laat het naast mij liggen en ik vind het verders wel best.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:07

Chronos schreef:
Wat ik vernomen heb is dat deze jury er nogal een handje van heeft om de stevige dames aan te spreken dit hoorde ik gisteren. Dus ik laat het naast mij liggen en ik vind het verders wel best.

jammer............. Haha! Haha! Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:38

Anoukie schreef:
Ingrid, je wordt beoordeeld als combinatie, niet alleen om je paard, maar hoe jullie samen jullie kunstje vertonen.

dat begrijp ik wel, maar ik vind gewicht nogal een prive zaak en kan ZEER gevoelig liggen.........

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:41

Ik heb er nooit commentaar over gehad en daarbij komt is dat ik nu lichtelijk verzuip in mijn kleding dus...

Maar had hij het in een andere context gezegt dan was het anders binnengekomen

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:06

IngridM schreef:
Anoukie schreef:

dat begrijp ik wel, maar ik vind gewicht nogal een prive zaak en kan ZEER gevoelig liggen.........

ben ik helemaal met je eens.

Oke als je vrij fors ben kan je imo daar het paard redelijk aan aanpassen ik bedoel je hoeft dan niet op een kleintje te gaan zitten.

Maar in dit geval vindt ik de combi absoluut niet storend.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:11

Ik vind dat er best gezegd mag worden dat een combinatie niet de smaak van de jury is. Of dat een paard vast zit, of andere dingen waar de jury tegen aan loopt.
Maar wat ik niet netjes vind is dat het gelijk op gewicht gegooid word. Zo te zien op de foto valt het hartstikke mee, dat overgewicht.
En idd, in het bos krijg je ook niet altijd even gepaste opmerkingen.
Ik rij nu een vrij rijtypisch gebouwd fjordje, wat een beetje kort in de rug is. Komt er een oudere man naar me toe "meisje meisje meisje, je zit op de kont van dat paard!" waarop ik reageerde "nee meneer dat is de rug van het paard" en doorgereden ben. Het zadel komt niet tot achter de laatste rib, dus ik zit toch echt nog niet op z'n kont...
Maar goed, ik ben er ook altijd door beledigt. Het zou niet goed zijn als de jury rekening zou houden met zwaardere ruiters en niet met de minder zware, maar vaak werkt het andersom. Als je zwaarder bent word iets veel sneller op je gewicht gegooid, dan dat er naar een eventuele andere oorzaak word gekeken.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:24

IngridM schreef:
Anoukie schreef:

Er zijn toch ook mensen die van nature een bolle rug hebben en daardoor ook op het paard niet de correcte houding hebben? Hier zullen zij ook vaak op worden geattendeerd door een jury en kan misschien wel net zo gevoelig zijn als geconfronteerd worden met je gewicht. Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen wel zijn zwakke punten heeft, de een zijn of haar gewicht en de andere weer wat anders. Ik vind dat je er niet zo zwaar aan moet tillen wanneer een jury zoiets tegen je zegt, ik neem aan dat je jezelf er wel van bewust was? Natuurlijk is het niet gelijk zo dat je hiermee je paard stoort, maar het feit dat je zwaarder bent dan gemiddeld, dat was toch al bekend?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:37

talented, het ging niet om mij........ Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:42

Ben ik toch zomaar blij dat ik maar 56 kilo weeg, zeuren over gewicht kunnen ze zeker niet Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:45

vonneke schreef:
Ben ik toch zomaar blij dat ik maar 56 kilo weeg, zeuren over gewicht kunnen ze zeker niet Haha!

nou misschien ben je te licht ? Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:47

Magique schreef:
We weten natuurlijk niet hoeveel de amazone weegt, toch ?
Maar aan de andere kant is het niet verkeerd dat men wat vaker kritisch kijkt naar zijn/haar eigen reet, rug is toch wel het meest kwetsbare van een paardjuh. Je kan dan wel zeggen ligt eraan hoe je zit en mee gaat bla bla, maar 100 kg's blijven gewoon 100 kilo's.

Sven Rothenberger weegt ook 90 kilo, denk je echt dat zijn paarden daar last van hebben>

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:50

Maar Sven is ook een boom van een kerel om te zien, in zijn geheel wel. Brede schouders etc.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:51

Samsam schreef:
Magique schreef:
We weten natuurlijk niet hoeveel de amazone weegt, toch ?
Maar aan de andere kant is het niet verkeerd dat men wat vaker kritisch kijkt naar zijn/haar eigen reet, rug is toch wel het meest kwetsbare van een paardjuh. Je kan dan wel zeggen ligt eraan hoe je zit en mee gaat bla bla, maar 100 kg's blijven gewoon 100 kilo's.

Sven Rothenberger weegt ook 90 kilo, denk je echt dat zijn paarden daar last van hebben>

Bij hem vind ik alles er nog vrij "strak"uitzien als ik het zo kan betitelen. Als ik soms vrouwen voorbij zie rijden waarbij je gewoon de putten op de benen door de witte rijbroek heen ziet, dan gaat er over mijn rug ook een rilling. En dan kan ik me echt heel goed indenken dat er ook jurys zijn die dit zo zien en zich geroepen voelen er iets van te zeggen. Toch Lachen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:54

Draait hier toch niet om het mooi, een forse knol met een 15 jarig jochie met benen zo dik als armen is ook geen kijk!

Sloeg op de post dat de rug de zwakke plek is en dat zoveel kiloos het paard hingeren

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:55

Anoukie schreef:
Maar Sven is ook een boom van een kerel om te zien, in zijn geheel wel. Brede schouders etc.

Dat maakt toch niet uit, het ging erom dat de kiloos het paard zouden hinderen,

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:57

Ik geloof niet dat het er puur om ging dat de kilo's een paard zouden hinderen. Volgens mij werd er gezegd dat ze te stevig was, daardoor niet goed kon zitten en daarom haar paard belemmerde. Maar goed, ik heb het niet gehoord van de jury dus ik weet het ook niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:58

Maar tuurlijk draait het ook om het mooi, gaat toch ook om het plaatje in de dressuur? Kijk ik heb er geen moeite mee hoor, dat voorop, maar ik ben zelf ook graag slanker en dat rijdt ook echt veel fijner, dat weet ik wel.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:59

Samsam schreef:
Anoukie schreef:

Dat maakt toch niet uit, het ging erom dat de kiloos het paard zouden hinderen,

Klopt, maar iemand die gewoon strak in zijn vel zit hindert zijn paard echt minder dan iemand waarbij het allemaal loshangt. Het is ook een feit dat mensen met overgewicht, en tevens niet zo strak in t vel zitten, moeite hebben met zitten. Ik ben ervan overtuigd dat een paard dit ook echt wel merkt!

bellavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:07

Chronos schreef:
Klopt ik voel me niet fair behandeld.

Het gaat dus om mijzelf. En de redenering van de jury vond ik idd niet kloppen. Maar de toon waarop het gezegt werd al helemaal niet!

Hij kwam op mij aflopen en zei Moet dit zeggen jouw gewicht belemmerd het paard door jouw gewicht zet hij zijn lenden vast...

Okay hij ziet een moment opname.. Mijn paard liep nog geen 10 minuten daarvoor gewoon door het lijf...

Voel me ook enorm aangevallen.

Het klinkt misschien niet leuk wanneer zoiets direct tegen je gezegd word maar misschien ook iets om over na te denken?