KNHS indoorkampioenschappen Paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Re: KNHS indoorkampioenschappen Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:41

Citaat:
Liseon Kamper grijpt KNHS-titel

NHP, 13-03-2005

Wanroij

Liseon Kamper heeft zaterdag in Wanroij de KNHS-titel in de Z2-dressuur veroverd. De 45-jarige amazone uit Varsseveld zegevierde met haar paard Lipika Special Gift (v. Montecristo). Bart Bax uit Luyksgestel won de Z1 met Omar. Noordelijk succes was er voor Callista Leeuwerke uit Winschoten. De 24-jarige amazone werd kampioen in de M2 met Shamrock (v. Cabochon).

In de dressuursport zijn er altijd een paar vaste gespreksonderwerpen.
Eén daarvan is steevast de verschillen in de beoordeling van de jury voor het getoonde in de ring. In veel van de zaterdag verreden wedstrijden was daarvoor bij enkele combinaties enige aanleiding.
In de zwaarste klasse verschilden de juryleden echter te veel van elkaar. Zo stond na de eerste wedstrijd de latere kampioen bij één jurylid op de eerste plaats, terwijl een ander jurylid haar rit met een dertiende plaats waardeerde.

Het grootste verschil in de beoordeling was te vinden bij de in de Z2 als 17de eindigende Sander Marijnissen uit Wijdewormer met Royaal (v. Welt Hit II). Eén jurylid vond zijn rit goed voor de overwinning, terwijl de twee andere juryleden diezelfde prestatie beloonden met een 24ste en 22ste klassering. Ook sneu viel de jurering uit voor Ilse van Cranenbroek uit Budel, die als invaller op het laatste moment nog aan dit Z2 kampioenschap mee mocht doen. Bij twee juryleden eindigde deze amazone met haar paard Valentino (v. Welt Hit II) op de tweede plaats, terwijl het derde jurylid haar als 23ste klasseerde. Extra sneu was dat zij hierdoor als tiende eindigde, terwijl de beste acht van start mochten gaan in de tweede wedstrijd.

Liseon Kamper relativeerde als kampioen de wisselende beoordelingen van de jury: ,,Je weet dat je met juryleden te maken hebt en zij geven de punten. Omdat de verschillen tussen de juryleden zo groot zijn accepteer je het gewoon. Ik denk wel dat er veel gewonnen zou zijn als deze kampioenschappen gejureerd zouden worden door juryleden regelmatig die op nationaal niveau actief zijn”, vertelde Kamper.

Volgens het in Wanroij aanwezige lid van het hoofdbestuur van de KNHS, Bert van Wanrooij, zou het een goede zaak kunnen zijn als de KNHS de lijn zou volgen zoals die een paar jaar geleden door de FEI is ingezet om één persoon, Mariëtte Withages, verantwoordelijk te maken voor het gehele juryleden traject. ,,Binnen de KNHS zou Wim Ernes de man kunnen zijn die over voldoende autoriteit beschikt om de gehele verantwoordelijkheid voor de ressuurjuryleden op zijn schouders te nemen. Training, opleiding, begeleiding, maar ook de aanwijzing van juryleden zouden dan door één man aangestuurd kunnen worden, waardoor bij uitslagen als deze naderhand kan worden ingegrepen. De oorzaak van de problemen in de jurering van de Z2 lag hem in de geringe spreiding die de juryleden aanbrachten. Zo had het bij M gezeten jurylid slechts 20 punten verschil in één veld van 28 starters tussen zijn nummer eerste (194 punten) en nummer laatste (174 punten)", aldus Van Wanrooij. Hij is er van overtuigd dat Ernes over voldoende tactische inzichten beschikt om zich te laten adviseren door andere internationale juryleden.

.....

©NHP | Zondag 13 maart | 13.35

Wat vinden jullie nou van dit idee.... (vetgedrukt)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:09

Het grootste verschil in de beoordeling was te vinden bij de in de Z2 als 17de eindigende Sander Marijnissen uit Wijdewormer met Royaal (v. Welt Hit II). Eén jurylid vond zijn rit goed voor de overwinning, terwijl de twee andere juryleden diezelfde prestatie beloonden met een 24ste en 22ste klassering

Dit bewijst wel dat er iets moet veranderen, en dat jury's niet maar altijd mogen piepen dat ze alles fair en eerlijk beoordelen. Dit is een regelrechte smet, maar kijk ook eens door de lijsten van de mindere goden, wat heb je nu aan een kampioenschap waar je zulke verschillen regelmatig tegen komt, heeft de beste dan ook daadwerkelijk gewonnen?
Of is de beste roemloos buiten de boot gevallen omdat 1 jury zijn vak niet verstaat maar wel op zo'n wedstrijd in een hokje zit om god te spelen.

Natuurlijk moet er soort keurkorps komen van juryleden die kampioenschappen mogen jureren, hoe, is een probleem van de KNHS.
En zolang ze geen slimme oplossing vinden blijven we in alle klassen en op alle wedstrijden dit soort wantoestanden zien. Een ander woord weet ik zo niet.

Misschien moeten ze eens verkiezingen uitschrijven onder de wedstrijdruiters, de beste, gekozen door het voetvolk.
Degene die bij ons wint, heeft nog nooit een winstpunt kunnen geven maar is wel goed en eerlijk en rijdt zelf ook nog volop

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:47

Ik denk wel dat er veel gewonnen zou zijn als deze kampioenschappen gejureerd zouden worden door juryleden regelmatig die op nationaal niveau actief zijn”, vertelde Kamper.

Ik denk dat dit ook wel een goede 'oplossing' zou kunnen zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:11

chalotje schreef:
Ik denk dat dit ook wel een goede 'oplossing' zou kunnen zijn.

In ieder geval de best haalbare oplossing.
Ik heb ook nog steeds niet begrepen waarom dit ook dit jaat weer niet is geregeld. De ZZGP heeft zo'n 80 jury's op de lijst staan. Keus genoeg dunkt me.

Kunnen ze gelijk regelen dat ALLE REGIO'S voor de Z ook dergelijk juryleden toegewezen krijgen, en dat alle regio's op identieke wijze de selecties uitvoeren........

Maar wie ben ik.
Ik krijg alleen maar op mijn lazer van mijn Regio als ik dit soort dingen hardop zeg.......

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:15

Maar wie ben ik.
Ik krijg alleen maar op mijn lazer van mijn Regio als ik dit soort dingen hardop zeg.......

Waarschijnlijk is jouw regio een marionet van de KNHS!
Die snappen niet dat je eens een rechte rug moet maken en niet alles klakkeloos aannemen wat er in Ermelo bekokstooft wordt.

Kijk naar Brabant en Wanrooy, die doen tenminste wat. Die hebben een stem.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:18

KNHS schreef:
Sander Marijnissen (24) (22) (1)
Ilse van Cranenbroek (2) (2) (23)
(in willekeurige jury-volgorde)

Ik ben benieuwd op welke plaats "het publiek" deze deelnemers had!
En ik word al razend benieuwd naar de namen van de jury's........... Haha! Haha! Haha!

kobalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:20

Misschien is het een idee om weer terug te gaan naar twee ouderwetse proeven. Je hebt dan al 4 juryleden gehad en als beste en het slechtste resultaat dan afvalt, dan heb j e een beter en eerlijker overzicht.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:23

amondi schreef:
Waarschijnlijk is jouw regio een marionet van de KNHS!

Die snappen niet dat je eens een rechte rug moet maken

en niet alles klakkeloos aannemen wat er in Ermelo bekokstooft wordt.

Mijn regio is nog VEEL erger.
Wáren ze maar een marionet van Ermelo.

Mijn regio vertoont ernstige trekken van narcisme en doet nóóit iets verkeerd............. Toegeven van fouten is nagenoeg ondenkbaar en over het herstellen , of zelfs het voorkomen daarvan in de toekomst mag al helemáál niet gepraat worden.

"Slaap zacht minister president..... "

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:31

kobalt schreef:
Misschien is het een idee om weer terug te gaan naar twee ouderwetse proeven. Je hebt dan al 4 juryleden gehad en als beste en het slechtste resultaat dan afvalt, dan heb j e een beter en eerlijker overzicht.

Er werd in de Z1 en Z2 al over twee proeven gejureerd (de beste 8 dan).
Maar het zou een verbetering zijn als het hele traject eens duidelijk vastgezet zou worden op papier. Zo werd bij ons vorig jaar voorselecties gereden (3 in totaal) voor de kringkampioenschappen die je verplicht moest rijden. En vervolgens mocht iedereen door naar de kringkampioenschappen Vork Toen werd tijdens de kringkampioenschappen de uitslagenlijst opgemaakt door de plaatsingspunten bij elkaar op te tellen. (Waardoor ik 2de was) en vervolgens tijdens de regio weer door de punten bij elkaar op te tellen (waardoor ik weer 2de was terwijl ik door de plaatsingspunten op te tellen kampioen zou zijn geweest). Het is ieder seizoen weer anders en ook in iedere kring/regio weer anders geregeld. Het zou alles een stuk duidelijker maken als hier eens een duidelijke lijn in kwam!!!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:32

Eigenlijk zou het toch ook logisch moeten zijn dat het NK door juryleden wordt beoordeeld die nationaal jureren? Zij zijn dan wel van de ZZGP, maar het NK is toch ook nationaal. Bovendien kun je het niet maken dat de deelnemers met zulke puntenverschillen te maken krijgen op een NK. Ik geloof best wel dat jureren moeilijk is, maar als er iemand bij een jury op de eerste plaats, en bij de andere juryleden op zowat de laatste plaats staat, klopt er toch iets niet....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:43

chalotje schreef:
Ik geloof best wel dat jureren moeilijk is, maar als er iemand bij een jury op de eerste plaats, en bij de andere juryleden op zowat de laatste plaats staat, klopt er toch iets niet...

Daarom ben ik ook zo RAZEND benieuwd naar die éne jury die Sander Marijnissen op 1 zette........... Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:51

Ik heb trouwens nog mee gereden in het L2, maar mijn paard had besloten dat gisteren een mooie dag was om te beginnen met zijn puberteit Clown

Hij pakte het bit vast tussen zijn kiezen en dacht dat als hij nou maar heel hard liep hij vast wel weer eerder naar huis mocht (had hij nog gelijk in ook Boos! ) Doet ie anders nooooiiit!!!! Wist dus ook echt niet wat ik hier nou weer mee aan moest, resultaat was echt een ******proef en 153 en 152 punten. Huilen Uiteindelijk 20ste (ach iemand moet het zijn)

Maar ik baalde dus wel aardig, en vond mijn paardje even niet meer zo lief. Maar hij was toch wel een beetje van streek van alle ophef, en twee uur in de trailer voordat je er een keer uit mag (hij wilde gelijk weer terug naar binnen Tong uitsteken ) is ook een hoop spectakel.
Dus gaan wij het van de zomer nog maar eens proberen in het M1 Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:20

Citaat:
Volgens het in Wanroij aanwezige lid van het hoofdbestuur van de KNHS, Bert van Wanrooij, zou het een goede zaak kunnen zijn als de KNHS de lijn zou volgen zoals die een paar jaar geleden door de FEI is ingezet om één persoon, Mariëtte Withages, verantwoordelijk te maken voor het gehele juryleden traject. ,,Binnen de KNHS zou Wim Ernes de man kunnen zijn die over voldoende autoriteit beschikt om de gehele verantwoordelijkheid voor de ressuurjuryleden op zijn schouders te nemen. Training, opleiding, begeleiding, maar ook de aanwijzing van juryleden zouden dan door één man aangestuurd kunnen worden, waardoor bij uitslagen als deze naderhand kan worden ingegrepen.

Nou poging 2 dan maar, had hier net al een hele quote neergezet dacht ik, maar die is pleite! Ben het iig wel eens met van Wanrooij dat er iets moet gebeuren, niet alleen landelijk, maar wat mij betreft ook regionaal....

@ Frunnik > Jammer zeg dat het niet goed ging! Paarden hebben ook altijd zo'n geweldige timing! Maar hij heeft weer een dosis ervaring opgedaan en dat komt van de zomer vast weer van pas.... Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:39

Toedeledoki schreef:
Jammer dat bij het Z2 alleen de beste staan die ook de kur gereden hebben, ik wil ook graag de rest even zien.En uiteraard alle punten.

Met de snelheid van de berichtgeving kan ik het nu ook even niet volgen...

Kon ik gisteren nog de onderlinge puntenverdeling in de lagere klasses bekijken vandaag niet!?

Deze uitslagen vragen erom om compleet on-line te staan!!

Niet alleen de winnaars!

Ook de juryleden!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:39

YvonneS schreef:
@ Frunnik > Jammer zeg dat het niet goed ging! Paarden hebben ook altijd zo'n geweldige timing! Maar hij heeft weer een dosis ervaring opgedaan en dat komt van de zomer vast weer van pas.... Haha!

Dank je wel. Safier had het in ieder geval erg naar zijn zin. Hij liep maar te racen met zijn oren naar voren. Ik was alleen wat minder blij Bloos
Ik hoop dat ik van de zomer weer mee mag doen. Ga in ieder geval hard mijn best doen om er weer bij te komen en zomers mogen er ook wat meer door. Het was wel heel leuk om een keer gedaan te hebben Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:54

CGJ12 schreef:
chalotje schreef:
Ik geloof best wel dat jureren moeilijk is, maar als er iemand bij een jury op de eerste plaats, en bij de andere juryleden op zowat de laatste plaats staat, klopt er toch iets niet...

Daarom ben ik ook zo RAZEND benieuwd naar die éne jury die Sander Marijnissen op 1 zette........... Knipoog

Moet ik ze je die namen even per PB sturen? Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:10

WWWiske schreef:
Moet ik ze je die namen even per PB sturen? Haha!

Je bent een schat.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:12

Gerrie schreef:
Kon ik gisteren nog de onderlinge puntenverdeling in de lagere klasses bekijken vandaag niet!?

Niet alleen de winnaars!

Ook de juryleden!

Je begrijpt het niet Gerrie.
Dit moet in de doofpot natuurlijk.
Die verdelingen had eigenlijk niemand mogen zien.
Haha! Haha! Haha!

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:18

Ik wil die namen ook wel weten!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 01:29

Michelle85 schreef:
Ik wil die namen ook wel weten!

Die namen zijn gewoon openbaar hoor.......

Maar om ze daar in Ermelo even goed flauw te maken zou je morgen vroeg (mooi vroeg natuurlijk !!!...... 8.29h) natuurlijk even het kantoor kunnen bellen en vragen om de Z-detaillijst (staat niet op internet), met daarbij de jury's vermeld.........

Volgend jaar wil niemand daar meer jureren denk ik.
Het zal je maar gebeuren dat je beide collega-jury's juist net van die randdebielen zijn, waarvan je er in Nederland gelukkig maar een paar hebt.
Dan zit jij mooi met de gebakken peren als jij iemand op 1 plaatst en die andere jury's op nr. 24.
Zetten ze een dag later gelijk al je gegevens op BOKT alwaar je gelijk geslacht wordt..........

Haha! Haha! Haha!

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:44

@ Eleonoor: Mike stond 8e na het rijden van zijn proef en heeft vervolgens de kür gewonnen. Was trouwens een hele mooie kür. Mijn vriendin en ik hebben hem daarmee ook gefeliciteerd. Voor ons was hij de beste hihihi. We hebben na afloop trouwens nog een glas champagne van hem gehad. Een echte gentleman dus!

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:59

Montreux schreef:
@ Eleonoor: Mike stond 8e na het rijden van zijn proef en heeft vervolgens de kür gewonnen. Was trouwens een hele mooie kür. Mijn vriendin en ik hebben hem daarmee ook gefeliciteerd. Voor ons was hij de beste hihihi. We hebben na afloop trouwens nog een glas champagne van hem gehad. Een echte gentleman dus!

Mike heeft als het goed is gereden op de music van musical America?
Op die muziek heb ik samen met een stalgenoot (als recreatie-ruiter)ook een keer een kurtje gereden (geschreven door Mike).
Jammer dat we het niet hebben kunnen zien, Mike kan echt goed rijden...

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:23

Binar schreef:
Mike heeft als het goed is gereden op de music van musical America?
Op die muziek heb ik samen met een stalgenoot (als recreatie-ruiter)ook een keer een kurtje gereden (geschreven door Mike).
Jammer dat we het niet hebben kunnen zien, Mike kan echt goed rijden...

Hij reed inderdaad erg goed! Zijn kür was door Eyes gemaakt, net als die van Liseon Kamper en Petra Vermeulen. Hij had er nog veel meer gemaakt voor verschillende deelnemers maar helaas mochten die niet door naar de kür.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:51

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:

Niet alleen de winnaars!

Ook de juryleden!

Je begrijpt het niet Gerrie.
Dit moet in de doofpot natuurlijk.
Die verdelingen had eigenlijk niemand mogen zien.
Haha! Haha! Haha!

Hoezo wil de KNHS 'transparanter' worden... Schijnheilig

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:19

Wij op stal hadden de kur helaas niet gezien. Want in de tijd dat hij het moest oefenen was de buitenbak (20x60) bevroren of bedekt met sneeuw. Moet wel een goede kur geweest zijn, anders wordt je in zo'n veld niet eerste! Hij zag er aardig verrot uit gisteren op stal, zeker teveel champange op gehad Haha! Haha!

Dacht dat de jury leden op de startlijsten staan die nog te downloaden zijn. Knipoog