Kundigheid van jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Re: Kundigheid van jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:43

als ik momo's verhaal zo lees, lijkt jureren niet echt een dankbare taak. Hopelijk hebben de juryleden er nog wel lol in.

Weet je wat ik soms zo maf vind als ik m'n protocol terugkrijg. Inconsequentie!

ik heb dit weekend van dezelfde jury achtereenvolgens voor mijn stukje SB een 8, 7, 5 en een 4 gekregen. Op de videobeelden was het verschil tussen deze SB-en niet echt duidelijk. Er was er niet één extreem goed of slecht..waren meer 6-jes waard, maar goed.
Het was zo-ie-zo alsof er de 2e proef iemand anders in het hokje zat, want werkelijk alle cijfers waren andersom in vergelijking met de 1e proef. En dat is zo jammer, want je hoopt er wat van te leren, maar als cijfers zó verschillen weet je ook niet echt waar je naartoe moet werken.

nog even een vraagje aan de juryleden hier: uitgestrekte stap van G naar K...lijkt mij nogal moeilijk te beoordelen vanaf C. Wat doen jullie hiermee?
ik kreeg helaas een 4 hiervoor dit weekend, zonder commentaar, en kwam uit op 155 pt..niet erg motiverend..dan wil je toch graag uitleg...maar goed, volgende keer beter Knipoog

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:04

Ja die uitgestrekte stap is ook niet erg over nagedacht idd door de proevenmakers. Geen jury kan dit natuurlijk goed beoordelen vanaf de C.

Wat denk ik ook vaak een probleem is, is dat veel ruiters proeven vergelijken met eerder gereden proeven (logisch, ik doe het ook...) Maar een jury heeft natuurlijk geen vergelijk van je vorige proef en met je training thuis. Die proef is maar zo'n moment opname en ik denk dat dat nog wel eens vergeten wordt....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:25

Ja, voor jezelf kan je soms duidelijke vooruitgang zien, terwijl het voor de jury (die het verschil niet weet) nog niet goed genoeg is. Soms kan dat frustrerend zijn, maar vaak is het terecht. Ik laat mijn proeven vaak opnemen. Ik zie soms vooruitgang, maar als ik het vergelijk met het nivo van anderen is het soms simpelweg niet goed genoeg.
Ik denk dat er soms te makkelijk met de vinger naar de jury gewezen wordt!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:33

Ik kan het met beide partijen wel eens zijn. Ik heb ook vaak jury's waarvan ik denk: tja, laat ik maar weer gaan... Maar net zo goed heb ik ook jury's waarvan ik denk: ik hoop dat ik die vaker heb. En dan heb ik het niet over jury's die mij hoge punten geven, maar over jury's die eerlijk beoordelen wat ze op dat moment zien! Ik heb wel eens een proef gereden waar ik 149 punten voor kreeg, maar waarover ik bij het lezen van het protocol wel een goed gevoel kreeg. Oke, ik maakte fouten (en best wel een stuk of 5 grote) waar ik een 2 of 3 voor kreeg. Maar er zaten ook goede dingen in en daar gaf die jury dan weer een 8 voor. Als ik het zelf niet verkl... had, had ik bij deze jury dus gewoon een wp (of 2) gehad en had in de prijzen gezeten. Er stond zinnig commentaar op en je weet precies waar je aan toe bent. Maar die eeuwige 5jes en 6jes jury's, en dan ook nog zonder commentaar of wat dan ook..., en dan aan het eind nog even rekenen (gunnen we een wp of niet...) voor ze je laatste punten geven.
Ik kan ook hele boekdelen schrijven over rare dingen hoor... Op de Brabantse twee jaar geleden had ik in plaatsing bv. ook 8 plaatsen verschil... Vorig zomer reed ik op een wedstrijd 2 proeven, gelijk na elkaar. Bij het ene jurylid het hele protocol vol rode (!) strepen en opmerking als: paard loopt niet zuiver, paard is onregelmatig etc. en een 4 voor zuiverheid van de gangen.Bij de volgende proef (5 min. later) een 7 voor zuiverheid van de gangen, en zelfs een opmerking dat het paard zo mooi tactmatig loopt...
Mijn zoontje reed laatst een B proef met zijn (jonge) pony. Beestje springt in de rechtergalop nog wel eens verkeerd aan dus hij maakte zich al zenuwachtig. En ja hoor, pony bokt, springt links aan, valt uit galop en spring weer links aan. Staat er later een 6 op het protocol voor de rechtergalop...
bekende van mij (oudere man) vind dressuur gewoon leuk en gaat regelmatig op wedstrijden schrijven bij juryleden. Zit hij bij een (heel oude...) jury, valt de man tijdens de eerste 5 proeven regelmatig zo'n beetje in slaap! Dus hij maakt daar een opmerking over want hij kreeg geen punten meer te schrijven, zegt de man: ja, dit is toch allemaal niks, straks komt er pas een goede... En ja hoor, na een tijdje komt er een prachtig paard binnen (een hier in de regio bekende (proffesionele) amazone. Ohh, zegt de jury, dat is nog eens een paard, die gaat winnen! (Ze had alleen nog maar een rondje gestapt.) En inderdaad, ze maakte best veel fouten, maar de jury bleef maar roepen: maar het is zo'n mooi paard en ze durft tenminste te rijden (ging wel fout maar ja, dat was niet zo erg in dit geval...) en uiteindelijk werd ze eerste.
Tja, en zo kunnen we nog uren doorgaan, maar daarom staat er wat er staat in mijn onderschrift. Ik ga wel weer springen....

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:09

Haha, een jury die in slaap valt.... doemscenario! Ik had eens een schrijfster die (tijdens finale proeven!!!) een paar keer in slaap viel... Ik zie vanuit mijn ooghoek dat haar hand niet beweegt als ik een cijfer zeg. Dat duurt 3 onderdelen... ik kijk haar aan, Dromen zit ze gewoon te slapen... nouja! Uiteindelijk heeft ze een vervangster geregeld, anders had ik het net zo goed zelf kunnen doen.

Maar sommige proeven kunnen inderdaad knap slaapverwekkend zijn. Soms denk ik wel eens.... nog langzamer en hij valt om!... Pfff... DIT zijn nou de 6-jes proeven.... er gaat niks echt fout, maar ook niet echt goed. En een leuke proef om naar te kijken is het ook niet. En dan vinden de ruiters dat wij creatiever moeten zijn met de cijfers... hoe dan???

Jolly Jumper, ik hoop dat je tzt wel weer gaat dressuurrijden. De proeven worden echt alleen maar leuker!

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:25

Soms zit de kundigheid in het jureren in het zorgen dat je zelf goede punten blijft halen. Wat dacht je van Z2 ruiters de bij het Z2 andere jury leden moeten jureren. Was een keer aan het schrijven in zo'n geval: Middendraf in de z2, paard valt in galop, een 4. Uitgestrekte draf in dat zelfde proefje, paard valt weer in galop. Een 5(dit is verdorie een voldoende) met als commentaar paard sneller terug naar de draf genomen. We praten hier over Z2. Boos!
Hoezo zorgen dat jij de volgende keer je punten krijgt als de rollen omgedraaid zijn.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:59

Bij mijn vorige wedstrijd(B) had mijn vader gefilmd. Op een gegeven moment moest ik van hand veranderen met enkele passen middendraf. Op de video vond ik het eigenlijk heel netjes en mijn paard verruimde duidelijk, maar staat er op mijn protocol: verruimt niet --> een 4 Rolleyes

Ik vergeet nog al eens te kijken waar ik heen rij Gestoord en het gevolg was dat ik met het halsstrekken op de volte bij A uitkwam bij F Schijnheilig Krijg ik gewoon een 7!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:04

Ctal schreef:
Ja af en toen dan heb ik ook zoiets van ja ?
In de M1 of M2 sprong mn pony een keer over in de contragalop ( volgens mij een halve grote volte) Ik reed dus terug naar draf...krijg ik vervolgens een 5 met het commentaar: Valt in draf. Het overspringen was blijkbaar niets eens gezien Verward

In diezelfde proef kreeg ik ook een 7 voor mn middendraf terwijl hij in galop ging. Uiteindelijk had ik 154 pnt ofzo....terwijl de proef verschrikkelijk slecht ging. Dan begin je wel te twijfelen aan de kundigheid ja.

Haha dat heb ik idd ook een keer gehad, valt in draf terwijl ik terug reed om weer goed aan te springen.

Over het algemeen ben ik het wel eens met mijn punten en commentaar. maar Bettine idd wat je zegt iets wat fout is moet gewoon een slecht cijfer krijgen en iets wat goed is een 8 of 9. Niet altijd maar dat eeuwige 6jes en 7jes. Rolleyes

Afgelopen zondag had ik wel een eerlijke jury. 1x ben ik fout gereden, huppa een 3! Iets goed een 8! Kijk daar heb je wat aan!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:18

KarinvdM schreef:
Ik denk dat er soms te makkelijk met de vinger naar de jury gewezen wordt!

Ach dat weet ik wel zeker. Ga maar eens naar een wedstrijd. Paard gaat aan de kletter, resultaat lage punten! "Komt omdat de jury zo streng is"

Afgelopen zondag nog, vrouw reed bar slechte proef. Slechte cijfers. "Jury houdt niet van bonten, echt banketstaaf zeg"
Of "de jury vind mij niet aardig" Rolleyes

Etc etc. Je hoort de raarste dingen op zo'n dag. In plaats dat ze naar de jury toestappen en uitleg vragen lopen ze alleen maar te ouwehoeren.

1x had ik erg slechte cijfers, was het er mee eens maar wilde over bepaalde dingen graag uitleg want voor mijn gevoel ging het redelijk!
Helaas was de jury al naar huis toe Huilen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:51

waar ik me wel eens aan kan ergeren is dat de ruiters vaak zeuren over 5, 6-jes jury's, terwijl ik als ik zit te jureren bij de meeste combinaties ook niet hoger uitkom als een 5,6 of een 7, het is niet zo dat wij jury's dan geen hoger cijfer willen geven, maar in de praktijk maar ik zo vaak mee dat het niet meer waard is dan die cijfers.

Ik ga altijd vol goede moed s'morgens de deur uit met een koffer 8 en 9's, maar kan ze maar weinig kwijt, en dat is vreselijk jammer.

Wat ook vaak vergeten wordt is dat bv. een midden of uitgestrekte draf niet alleen maar gaat om het feit of het paard zijn benen wel ver genoeg naar voren plaatst, er zijn zoveel meer beoordelingsfactoren waar wij als jury op moeten letten..hoe wordt de wending gereden, hoe rijd je het paard weg, hoe zit de ruiter, hoe is de aanleuning, blijft het paard tactmatig, hoe is het gebruik van het achterbeen, hoe wordt het paard terug genomen...noem maar op en door naar al deze dingen te kijken kom je tot een cijfer, maar uit de reacties van ruiters merk je vaak dat ze er de pest in hebben, want, hij verruimde zo goed...

En inderdaad wij juryleden doen dit omdat we het leuk vinden om te doen, het is en blijft vrijwillegerswerk en je offerd er wel je dag voor op, en er zijn denk ik geen juryleden die daar in het hohkje of in de auto zitten, met de gedachte van...nu gaan we eens laag punten, het is maar net wat je kwijt kunt, en nogmaals, ik persoonlijk vind dat er vaak niet echt veel beter wordt gereden dan een 5, 6 en 7's proefjes..zou het ook graag anders zien.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:28

Ik vond het heel raar dat bij de Gelderse kampioenschappen vorige week, ik een groot puntenverschil had. Het wsa voor mn gevoel wat gespannen en mn punten waren bij de ene jury 154, en een 8e plaats en bij de andere jury 167 en een eerste plaats. Dat vind ik heel raar, kreeg bij de ene jury een 5 voor halthouden en achterwaarts en bij de andere jury een 7.. en zo had ik dat wel vaker.

Trouwens voor aanspringen in galop tijdens de middendraf had ik een 3(in de M1). Een 5 is veel te hoog voor zo´n fout (en zeker ind e Z2 lijkt mij)! Volgens mij vergeten sommige jury´s wel eens dat een 5 een voldoende is. Meestal ben ik het ook wel eens met de jury en vind ik meer dat mensen zelf hun proef eerst maar eens moeten bekijken voordat ze weer commentaar hebben op de jury, want dat hebben ze vaak veel te snel.

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:25

Ik kan het met een heleboel meningen eens zijn... ik ben zelf ook jury tot en met L. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, zo ook door jury's. Ik probeer zelf inderdaad te beoordelen wat ik in een proef zie..
Ik heb zelf jury's meegemaakt waarbij ik een 0 kreeg van de ene jury voor mijn eenvoudige galopwisseling met de opmerking niet getoond en van de andere jury kreeg ik een 7 Huilen Heel triest!!

Verder vind ik jury-bijscholing een prima punt.. maar het ligt wel aan de persoon die hem geeft en wat wordt er gedaan met de formulieren die ingevuld worden??? Ik heb eens op een bijscholing meegemaakt dat een jury een 5 gaf voor verzorging, omdat de proef slordig gereden was... we konden die man niet aan z'n verstand gepeuterd krijgen dat het om het harnachement etc ging ipv de proef... zucht!! Hij bleef gewoon strak volhouden dat hij het goed deed... Bij ons staat zo'n man op een zwarte lijst, maar als wedstrijd-organiserende vereniging weet je vantevoren niet precies welke jury wel en niet of minder geschikt is..

Dressuur blijft een jurysport en dat zal altijd een punt van kritiek zijn...

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:34

Nou ja, ik denk dan maar: dat is de sport, sommige jury's kijken er gewoon anders naar dan andere. Net als afgelopen zaterdag, had ik een heel sympathieke jury. Ik reed bij C linksom ipv rechtsom (dus voor de neus van de jury!!), en ik dacht sjips, 2 strafpunten. Maar op m'n protocol stond gewoon 'n 6 en geen strafpunten te zien! Het is dan wel de B, maar fout is gewoon fout. Van de andere kant, er zaten ook hele goede stukken in, overgangen bijvoorbeeld, mooi vloeiend op been en zit, krijg je weer 'n 6. De punten zijn er om verschil te maken, wat gaat goed en wat minder, niet om als jury te kunnen zeggen: 'over 't algemeen wel aardig'

Maar zoals ik al zei: ieder z'n eigen mening, en dus iedere jury z'n eigen punten.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:58

Ik denk wel dat iedereen zich moet bedenken dat sommige oefeningen fijner aanvoelen dan dat ze eruit zien. Voor je gevoel ging 't dan super, maar als je jezelf terug (zou) zien op video, dan denk je er misschien wel heel anders over... Cool

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:31

judithh schreef:
waar ik me wel eens aan kan ergeren is dat de ruiters vaak zeuren over 5, 6-jes jury's, terwijl ik als ik zit te jureren bij de meeste combinaties ook niet hoger uitkom als een 5,6 of een 7, het is niet zo dat wij jury's dan geen hoger cijfer willen geven, maar in de praktijk maar ik zo vaak mee dat het niet meer waard is dan die cijfers.

Ik ga altijd vol goede moed s'morgens de deur uit met een koffer 8 en 9's, maar kan ze maar weinig kwijt, en dat is vreselijk jammer.

.

Maar hoe beoordeel je iets simpels, een overgang naar draf, paard gaat op de eerste hulp van de ruiter voorwaarts, niet tegen het bit, heel gewoon. Ook niet spectaculair vanuit zijn achterhand, maar gewoon.

In de B zou ik dan graag een 8( gewoon goed) zien op het protocol maar helaas er komt een 6 te staan.

Maar als het paard zijn hals omhoog brengt voor zijn evenwicht o.i.d. staat er: tegen het bit, een 4.

Dan kan het toch niet anders zijn dan dat de meeste jury's uitgaan van een 6 = goed? Taktmatige verstoring is -2 dus 4. Geen tactmatige storing, alles volgens het boekje, maar niks extra's, een 6.
En dat zou ik dus graag zien veranderen, gewoon goed is een 8 en geen 6.

Wat horen jullie over dergelijke zaken op de bijscholing? Voor mij als toeschouwer, met ervaring is het vaak niet duidelijk hoe de punten worden gegeven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:16

Er zijn maar weinig goede jury's. Ik ben in januari gestart, en ik ben al 3x te hoog beoordeeld. Ze hebben gewoon fouten niet gezien. stalgenoten hadden laatst een jury die echt helemaal raar was. Ze kregen de protocollen terug, niemand winst, en heel veel commentaar was doorgestreept, 7ns waren in 4en veranderd. Dan denk je ook, wat is hier gebeurd? En de laatste thuiswedstrijd was juist weer een hele fijne jury, ze gaf overal commentaar, ook positief commentaar.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:20

Juryleden......
Ik ken hele goede die echt ALLES zien, zowel wat slecht en ook wat goed is en daar naar ook jureren.
En leeftijd heeft daar niet zoveel mee te maken.
Maar ik ken ook een paar HELE slechte.
Een paar van mijn all time favourits:
Een Jury die luid en duidelijk door een kantine heen brult, dat je onmogelijk kunt zien of een paard een mooie aanleuning heeft of in elkaar getrokken wordt Koe
Of deze:
Meisje rijdt met pony M2. Daarin wordt gevraagd : door 4 a 6 drafpassen van galop verwisselen.
Meisje treft zelfde jury meerdere keren achter elkaar en verwisselt de galop steeds netjes in 4 passen. Cijfer 4.
Commentaar jury (iedere keer) :"Ja, dat zijn te weinig drafpassen he!"
Meisje is het zat en rijdt de volgende keer 6 drafpassen. Resultaat een 4.
Commentaar :"Ja, je hebt 6 drafpassen gereden en dat zijn er teveel."
Meisje vraagt ; "4 is te weinig en 6 te veel, hoe moet het dan?"
Antwoord :"Je moet 5 drafpassen rijden!!!!!"
Dat is dus gangtechnisch onmogelijk, integenstelling tot de eenvoudige galopwisseling die wel en oneven aantal stappassen vraagt, maar dat weten jullie wel.
Op mijn aanbod dat dan maar eens terplaatse te demonstreren werd niet ingegaan. DIT WAS EEN Z JURY ! Blond ?

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:34

Amondi, jij lijkt mij SUPER geschikt OK dan! om een jurycursus te gaan doen. Dan weet je precies hoe er gejureerd dient te worden en waarom een zes een zes is en geen zeven of een acht! Slim En als je misschien wel slaagt ga je monsterscores weggeven, lachen alle ruiters je toe en jury's je uit. Of misschien ga je dan wel de hele dressuurjurering op z'n kop zetten en halen we pas echt monsterscores... En halen we pas bij een acht gemiddeld (208 punten) een winstpunt!

Wat schieten we er dan mee op??? Zij zijn groot en ik is klein!

Wat ik mij dan ook nog afvraag: als Anky nu al negens en tienen haalt, wat gaat zij dan scoren om ver boven ons uit te blijven stijgen? We moeten dan wel naar elven en twaalven, want anders gaan we wel heel dicht bij elkaar komen toch?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:42

Sorrie, ik heb het over B niveau, niet over Grand Prix. Waar zat jij toen ze het verschil uitlegden over africhtingsniveau?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:48

Ik ben idd zelf wel benieuwd naar hoe een stap-draf overgang in het B nou beoordeeld wordt. Wat maakt het een 4, 6 of 8?

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:40

amondi schreef:
Sorrie, ik heb het over B niveau, niet over Grand Prix. Waar zat jij toen ze het verschil uitlegden over africhtingsniveau?

Excuseer mij.... mag je alleen maar achten geven in de B???

Sorry hoor, had ik niet goed begrepen.

Maar ik blijf erbij dat jij toch een jurycursus moet gaan volgen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:53

Leg eens uit wat je bedoelt???

Jij beweert toch hierboven dat je geen 8 geeft in de B omdat je AvG dan een 12 moet geven?? Ik vraag me af op welke cursus dat geleerd wordt.

B niveau staat voor beginners, een goede overgang is een goede overgang. Op het jurylijstje staat dan: 8 is goed en niet 6. Als je dan een klasse hoger komt zijn de eisen weer wat hoger en dus zal je op dezelfde overgang in de M2 dus geen 8 meer scoren want je africhtingsniveau moet dan hoger liggen.

Waarom moet een ruiter op B niveau een M2 of AvG overgang laten zien voor een 8? Dat moet dus veranderen in mijn optiek.
Als je in de 2e klas een 8 hebt voor engels wil dat echt niet zeggen dat je op 6 vwo niveau meedraait. Dat is pas over 4 jaar, als je niveau hoger is geworden d.m.v. training.

Maar volgens jou en met vele andere juryleden moet dat dus nu al getoond worden. En daar hoef ik de cursus niet voor te volgen, het is gewoon een kwestie van kijken en meedoen.

Ik mag de cursus geen eens volgen, ben nooit verder gekomen dan de L.

wietskeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:35

Beste mensen
er kan wel gezeurd worden maar doe dan iets
probeer een beetje beter elkaar te snappen!
Jury's willen dolgraag uitleggen waarom ze een bepaalde proef op een bepaalde manier beoordelen!
Wij hebben op de club vorig jaar een jury uitgenodigd om 4 combinaties te jureren met publiek. Ieder onderdeel werd gelijk beoordeeld en van commentaar voorzien zodat het publiek het kon volgen. Daarna konden er vragen gesteld worden en werd er met de combinaties nog even aan een paar puntjes gewerkt.
Dit was heel leerzaam voor de ruiters én de mensen aan de kant. Zoiets kost niet veel en kan heel erg leerzaam zijn.
Vooral als een jury goed kan uitleggen wat hij of zij wil zien, en wat er fout is.
Ik heb er zelf ook vooral van geleerd dat als ik iets niet begrijp dat ik dan naar de jury toe moet stappen. Vaak willen ze best wat toelichten! Maar als de ruiters aan de bar blijven hangen zeuren over de punten krijgen ze gewoon de kans er ook niet toe!

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:04

OK dan! _/-o_ Pling

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:25

wietskeweg schreef:
Beste mensen
er kan wel gezeurd worden maar doe dan iets
probeer een beetje beter elkaar te snappen!
Jury's willen dolgraag uitleggen waarom ze een bepaalde proef op een bepaalde manier beoordelen!
Wij hebben op de club vorig jaar een jury uitgenodigd om 4 combinaties te jureren met publiek. Ieder onderdeel werd gelijk beoordeeld en van commentaar voorzien zodat het publiek het kon volgen. Daarna konden er vragen gesteld worden en werd er met de combinaties nog even aan een paar puntjes gewerkt.
Dit was heel leerzaam voor de ruiters én de mensen aan de kant. Zoiets kost niet veel en kan heel erg leerzaam zijn.
Vooral als een jury goed kan uitleggen wat hij of zij wil zien, en wat er fout is.
Ik heb er zelf ook vooral van geleerd dat als ik iets niet begrijp dat ik dan naar de jury toe moet stappen. Vaak willen ze best wat toelichten! Maar als de ruiters aan de bar blijven hangen zeuren over de punten krijgen ze gewoon de kans er ook niet toe!

Zo'n clinic wil ik ook zeker gaan volgen binnenkort. Ben reuze benieuwd altijd waarom op dat onderdeel die punten. Vind ik wel interessant ja!
Die clinics worden heel veel gegeven voor iedereen ontzettend leerzaam!!! OK dan!