TE strenge jury :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: TE strenge jury :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:06

Kaya, in het reglement staat ook dat je paard in wedstrijdconditie voorgebracht moet worden. Een ongeschoren buitenpony met een dikke teddyvacht is nu eenmaal geen wedstrijdconditie.
Dus beter het reglement lezen voor je moppert op juryleden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:19

Er word heus wel gediscrimineerd soms. Maar als je het vaak niet eens bent met de punten van de jury moet je toch echt een bij jezelf te rade gaan. Dat geld voor ieder ras, er zijn ook zat mensen met bruine KWPN'ers die geen punten rijden en de jury de schuld geven (waarom de helft van de starters dan wel een winstpunt heeft weten ze niet).
Ik ken meerdere mensen die met friezen, appaloosa's, arabieren etc starten. Die ze allemaal goed voor elkaar hebben en hun hoor ik vrijwel nooit over discriminatie, hoog uit een enkele keer.
Al is het soms erg verwarrend, kwam laatst ook een meisje tegen op wedstrijd met supermooi paard, ze zat er netjes op, paard kon fantastisch bewegen, en ze stuurde netjes rond. Paard had juiste opgerichte hoofdhals houding alleen hingen er heel vaak bogen in haar teugels. Gevolg ene jury vind dat ze geen aanleuning heeft en geeft haar +/-140 punten, jury van de tweede proef vind het geweldig (dat was het ook op de bogen in haar teugels na) en geeft rond de 180 punten.
Dan snap ik dat iemand denkt, ziejewel jury nummer 1 pest mij gewoon (terwijl jury nummer 1 eigenlijk gelijk heeft)

Kaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:20

cornelie schreef:
Kaya schreef:
Hij wordt gewoon bij 8 van de 10 jury's gediscrimineerd vanwege zijn spikkels en uiterlijk.

Dat vind ik echt enorme onzin!!! Ik rijd zelf met een amerikaanse appaloosa. Dus én spikkels, én westerngefokt, én klein, én zwaar en...,<knip>
Als je netjes rijd krijg je echt je punten wel.
Maar...... ik probeer wel enigszins reeel te blijven, ik ga voor de punten en niet voor de prijzen.

Je hebt de rest misschien niet gelezen - dezelfde amazone reed in eenzelfde wedstrijd ook een bruine KWPN'er, een jong ding, weggedaan omdat hij talentloos zou zijn, nog niet zo ervaren en nogal wat fouten tijdens de proef dus, en ondanks dat haar ervaren, echt barokke Knabstrupper (zoals Bent Brenderupp) waanzinnig liep kreeg de onervaren slungel de punten en werd er duidelijk tegen haar gezegd dat 'dat spikkelding in het circus hoorde'. Klopt ook - ze heeft met hem meegereisd met de musical GOA, dus wat dat betreft Knipoog

Maar dit was niet het topic, ik had het alleen ter sprake gebracht als voorbeeld. Natuurlijk ben ik niet zo blond dat ik beweer dat ALLE jury's zo zijn.

In antwoord op het topic, waarin gesteld wordt dat te lage punten zijn gegeven, zei ik dat ik vind dat het van een sport(ieve)mentaliteit zou getuigen als een jury de moeite zou nemen even op te schrijven WAAROM. Dan heb je een handvat, begrip, opbouwende kritiek, daarmee kun je verder en hou je lol. Een video bij je proef is ook fijn, soms doe je iets heel anders dan je denkt.
Ik heb zojuist een lollig trainingsweekend achter de rug (nvvr) en hoewel ik het gevoel heb dat ik helemaal niet goed zit, bleek dat ik eigenlijk best netjes zit. Ook bij het rijden van een travers, ging altijd wel maar toch net niet, kwam ik in de loop van het weekend een stuk verder en die vorderingen en het verschil tussen net niet (voor je gevoel) of net wel waren ook goed te zien. Echt fijn, zo'n cameraatje!

Ik ageerde ook tegen het gezegde: Ach ja, het is een jurysport, moet je maar aan wennen...'
Dat vind ik dus echt niet. Iedereen die moeite doet om te trainen en goed en netjes voor de dag te komen verdient het om met respect behandeld te worden. Niet als een vuile dweil opzijgeschoven te worden met lage punten zonder commentaar. Alle fijne jury's ten goede - ik wil niemand voor het hoofd stoten die wel als jurylid zijn/haar best doet en daar in de vrije tijd in zo'n hok kruipt en altijd uitgefoeterd wordt. Natuurlijk moet iedere ruiter eerst de hand in eigen boezem steken, maar een paar woorden of een jurybriefje zou daaraan al een hoop goed doen denk ik.

Ik wens iedereen die dat leuk vind welgemeend een fijn wedstrijdseizoen - ik wacht maar even tot het winterhaar van mijn paard gevallen is...
Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:33

Fitzroy schreef:
Kaya, in het reglement staat ook dat je paard in wedstrijdconditie voorgebracht moet worden. Een ongeschoren buitenpony met een dikke teddyvacht is nu eenmaal geen wedstrijdconditie.
Dus beter het reglement lezen voor je moppert op juryleden.

Daar heb je een punt, natuurlijk zijn het de reglementen ipv de juryleden, mijn excuses.
Ik vind nog altijd dat het woord 'conditie' slaat op kracht en uithoudingsvermogen, en niets met vachtlengte of lengte van manen.
Zou mijn paardje beter presteren als het helemaal geschoren was? Nee dus, ze loopt net zo. Ik kan dus kiezen: wedstrijden rijden en mijn paard scheren en onder 3 dekens tussen 4 muren zetten of mijn paard in redelijk natuurlijke omgeving houden en dan mag ik geen dressuurwedstrijden starten. Helaas. Ik kan dus niet anders concluderen dan: het gaat daar dus blijkbaar niet om de prestatie van de combinatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:59

Kaya schreef:
Ik kan dus kiezen: wedstrijden rijden en mijn paard scheren en onder 3 dekens tussen 4 muren zetten of mijn paard in redelijk natuurlijke omgeving houden en dan mag ik geen dressuurwedstrijden starten. Helaas. Ik kan dus niet anders concluderen dan: het gaat daar dus blijkbaar niet om de prestatie van de combinatie.

Zeg ik ergens dat je geen wedstrijden mag rijden? Ik zeg dat je niet zo moet mopperen op juryleden. Want wat scheelt het je nu helemaal? 1 of 2 punten bij de verzorging?
Het zou wel erg triest zijn als jouw winstpunten daar vanaf hangen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:16

Fitzroy schreef:
Zeg ik ergens dat je geen wedstrijden mag rijden? Ik zeg dat je niet zo moet mopperen op juryleden.

Mmm, ik hoop dat alle juryleden zo vriendelijk zijn als jij! Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:33

Ach, ik ben best aardig hoor, als jurylid Knipoog
Ik word alleen het gemopper op juryleden wel eens zat. Iedereen zit daar nl. naar eer en geweten zijn best te doen in het hok. Het kost je veel vrije tijd en levert niet veel op.
Ik moet zeggen dat het me de laatste tijd wel steeds meer tegen gaat staan, juist vanwege de negatieve houding van deelnemers bij wie het nooit aan henzelf ligt.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:50

Daar heb ik echt alle begrip voor hoor Fitzroy, zie mijn eerdere post.
Ik vind dat er vaak in het algemeen zo'n negatieve sfeer hangt rond wedstrijden en dressuurmaneges, misschien dat dat zijn weerslag heeft op het gedrag richting jury. Misschien is het ook wel een algemeen menselijk ding van een naar 'rood' neigend land, dan krijg je al gauw een: 'ze moeten...'-mentaliteit. Dan heeft altijd iemand 'hogerop' het gedaan. Ben jij de klos, als jurylid Haha!
De regels zijn ook niet gemaakt door de jury, maar moeten wel door hen worden geinterpreteerd en toegepast. Daarin neemt men best een dosis vrijheid, en ik hoop dat dat ten positieve gekeerd kan worden Knipoog
Ik pleit dus hardnekkig voor een korte uitleg. Kijk, ik ben bijna 44 en kan wel wat hebben, maar die jonge ruitertjes, ik vind het zo schattig zoals ze hun best doen, en dan 'weggestuurd' worden, geheel teleurgesteld en niet begrijpend naar hun briefje starend... En dan een graadje ouder, puberleeftijd - idem. Kwetsbaar laat je je in het openbaar beoordelen en uitgekakt word je afgevoerd. Een paar opbeurende woorden en uitleg waaraan gewerkt meot worden zal die indruk toch wel veranderen denk ik (hoopvol).
Heel eerlijk? Ik heb zelf helemaal nul ervaring met dressuurjury's (alleen western en endurance, en wellicht binnenkort T.R.E.C.). Ik zit het alleen maar op te nemen voor teleurgestelde anderen en zie dingen gebeuren die ik niet goed vind. Ik moet mijn geluk maar eens gaan beproeven, en hoop dan jou als jurylid tegen te komen Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:52

Wees blij dat je niet zoals bij ons negatief saldo krijgt wanneer je laag scoort bij een te strenge jury. Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:57

Fitzroy schreef:
Kaya schreef:
Ik kan dus kiezen: wedstrijden rijden en mijn paard scheren en onder 3 dekens tussen 4 muren zetten of mijn paard in redelijk natuurlijke omgeving houden en dan mag ik geen dressuurwedstrijden starten. Helaas. Ik kan dus niet anders concluderen dan: het gaat daar dus blijkbaar niet om de prestatie van de combinatie.

Zeg ik ergens dat je geen wedstrijden mag rijden? Ik zeg dat je niet zo moet mopperen op juryleden. Want wat scheelt het je nu helemaal? 1 of 2 punten bij de verzorging?
Het zou wel erg triest zijn als jouw winstpunten daar vanaf hangen.

Idd, dan ben je ook niet winstpunt waardig. De verzorging is mooi meegenomen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:03

MissSisa schreef:

Hoe bedoel je dat: 'de verzorging is mooi meegenomen'?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:14

Kaya schreef:

Dat je met de verzorging zo 1/2 puntjes extra kan verdienen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:50

Kaya schreef:
MissSisa schreef:

Dat de andere onderdelen het belangerijkste zijn in een dressuurproef...
Het uiterlijk van het paard heeft niet veel te maken met het rijden zelf.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:55

Commentaar bij lage punten is idd fijn maar dan wel 'nuttig' commentaar.
Als ik een aantal 5- en of 4-en heb doordat ik bv in de verkeerde galop aanspring, middendraf niet toon, uhm, veel te vroeg afwend of weet ik het wat, dan kan ik dat zelf ook wel bedenken. Dan hoeft een jury van mij dat écht niet bij elk punt erbij te zitten. Eigenlijk nu ik erover nadenk kan ik altijd wel bedenken waarom de bepaalde punten gegeven worden. Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:58

Het blijft een jurysport, je kan er toch niks tegen doen. Maar ik kom ook vaak mensen tegen die niet meer objectief tegen zichzelf aankijken. En ik heb liever een te strenge jury, dan wat ik mijn vorige wedstrijd heb meegemaakt (mevr. Balk). En als er dan ook nog goed commentaar bij staat, ben ik tevreden.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:06

Tooske schreef:
OHHHHHHHHHH
poedersuiker jury's af en toe zeg!! sorry hooh maar ik heb dat ook regematig dat ik er niks van snap de ene week haal ik met een keurig nette proef 141 pnt en die week daarna met een mindere proef 152 pnt!!
Ik kan er af en toe echt zoooooooooooooo boos om worden maar dat doe ik helemaal niet meer heeft echt geen enkele zin.....
Als mijn paard braaf is geweest ben ik al tevreden en kan het me echt niet uitmaken hoeveel punten ik dan nog heb..!!

je heb gelijk Haha!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:29

ik heb nu echt begrepen en ik voel nu beterder en ben niet meer boos over. Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:01

RanouK schreef:
Wees blij dat je niet zoals bij ons negatief saldo krijgt wanneer je laag scoort bij een te strenge jury. Knipoog

Ook in Nederland kan je verliespunten rijden, maar dan moet je wel erg laag scoren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:11

RanouK schreef:
Dat de andere onderdelen het belangerijkste zijn in een dressuurproef...
Het uiterlijk van het paard heeft niet veel te maken met het rijden zelf.

Maar een schoner geheel lijkt al heel wat, eerste indruk..............
Met een mooier beest kan je meer punten krijgen dan met een minder mooi beest die beter loopt..............

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:25

maar ik heb een mooie beest Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:29

Th0mas schreef:

Foto???????????????

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:32

Tulandro schreef:
Het blijft een jurysport, je kan er toch niks tegen doen. Maar ik kom ook vaak mensen tegen die niet meer objectief tegen zichzelf aankijken. En ik heb liever een te strenge jury, dan wat ik mijn vorige wedstrijd heb meegemaakt (mevr. Balk). En als er dan ook nog goed commentaar bij staat, ben ik tevreden.

Hé, ik dacht dat mw. Balk niet meer mocht jureren? Dat 'gerucht ' ging bij ons.

Joske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:33

MissSisa schreef:
Th0mas schreef:

Foto???????????????

Ja laat zien Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:15

Juryleden, soms krijg je teveel punten en soms te weinig, dat is nu eenmaal zo.
Een jury is een mens met eigen ideeen, inzichten en voorkeuren.
En natuurlijk zoals wij allemaal, goede Lachen en slechte Slapen dagen.
Meestal klopt het wel zo ongeveer, maar we hebben ook al mee gemaakt, dat waarschijnlijk de staatjes verwisseld waren. Had dochterlief met een goede proef 140 punten en was een ander, die in alle hoeken naar binnen viel, zonder de minste aanleuning en meerdere keren in de verkeerde galop zat, er uit viel en ook nog consequent op het verkeerde been lichtreed, eerste met 170.
Op het staatje van dochter stonden bovenstaande fouten (en die had ze niet gemaakt). De jury had natuurlijk geen fout gemaakt Schijnheilig Nou ja jammer, volgende keer beter. We hebben toch nooit haast.
Dat van discriminatie van rassen, ja dat komt SOMS voor.
Ik ken een jurylid, die een hekel heeft aan welshpony's Overigens een aardige, eerlijke man. Maar als je ergens echt een hekel aan hebt, is het soms moeilijk de goede dingen te zien, ook al ben je van goede wil.
Was ik schrijfster bij die man, komt dochter binnen op een pony waar met grote letters WELSH opstaat en rijdt een goede proef, maar als de punten opgeteld worden is het geen winst. Jury zegt vertwijfeld,"waarom heeft ze zo weinig punten, ze rijdt best goed." Ik bedoel maar, de menselijke factor, geen opzet.
Nu rijdt ze met een grote (1m56), zware Welshcob tussen de paarden. Net als met een barokpaard, met een klein, kort, dik propje tussen de langgelijnde bruinen met vaders als Jazz, Flemming, Donnerhall en noem maar op.
Ze is nu in 9 maanden van niets naar M1+10 gereden, Met 2x (terecht) geen winstpunt en 3x geen prijs. (Dat beest betaalt zich zelf terug Haha! )
En met een heleboel oranje linten.
In al die wedstrijden is hij maar 1x ondergewaardeerd geweest. (Jammergenoeg wel net op een selectie wedstrijd.)
Dus het valt best mee met de discriminatie.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:50

staat in mijn profiel Knipoog