Nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 00:32

lienet schreef:

Basisoefeningen en een ontspannen paard met niet zo veel ervaring en daardoor gespannen in de ring....leuk voor de B-paarden en ruiters.

Daar streef je als ruiter toch juist naar, ik ben niet eerder gaan starten in de B voordat mijn paard redelijk ontspannen was. En ik kan je vertellen, en een hoop anderen, dat er niemand zenuwachtiger kan zijn dan ik !

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 00:51

Tuurlijk streef je daar naar, maar onervaren paarden (wedstrijdterrein, alles wat daar mee te maken heeft) kunnen je proef behoorlijk verknallen , zolang het thuis niet gaat hoef je al helemaal niet op concours te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:02

lienet schreef:
Tuurlijk streef je daar naar, maar onervaren paarden (wedstrijdterrein, alles wat daar mee te maken heeft) kunnen je proef behoorlijk verknallen , zolang het thuis niet gaat hoef je al helemaal niet op concours te gaan.

Daarom is het denk ik ook belangerijk om pas echte starten als je daar echt klaar voor bent. Onderlinge wedstrijdjes rijden is zowiezo al een goede oefening ! (Of denk aan F.N.R.S) Ik heb eerst mijn paard een paar keer ingevlochten, ben tussen de wedstrijd paarden gaan lopen, langs het jury huisje enz, gewoon een beetje voorproeven !

Ik vind het op zich een goed idee, nu word tenminste duidelijk gemaakt dat ontspanning in het middelpunt moet staan, we hebben met een edel dier te maken, niet met een beest. En als ik sommige mensen zie rijden betwijvel ik echt of hun daar hetzelfde over denken als mij !

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:58

Voor de klasses B, L en M vind ik het een goede zaak om afwerking en ontspanning voor nauwkeurigheid te laten gaan (ook al zal dat laatste zeker wel gewaardeerd worden). In de aanloop naar de zwaardere oefeningen zal het paard uiteindelijk door deze ontspanning en afwerking beter tot zijn recht komen.

Met name de M proeven vind ik behoorlijk pittig vanwege het snelle opeenvolgen van de oefeningen wat ook zeker niet ten goede komt van de ontspanning. Hoe goed je paard ook is afgericht.

Door de vele wendingen zal het paard veel naar zijn balans moeten zoeken en dit zal ook voor de ruiter gelden. Dan heeft het meer mijn voorkeur om eenvoudigere lijnen te rijden waarbij het paard volledig tot zijn recht kan komen.

Verzameling komt uiteindelijk vanzelf met het stijgen van het niveau wat het uiteindelijk vergemakkelijkt om de Z proeven te rijden.

Maar uiteraard blijven talent, goede training en aanleg onontbeerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 02:05

Ik vind idd de lijnen uit de M1 best opvallend. Middengalop en van daaruit een kleine volte, ed. Dan moet je echt kunnen schakelen om zo'n lijn te rijden, eigenlijk meer dan je van een M1 paard paard verwacht.

In 1 van de Zweedse proeven die ze op dat niveau rijden zit ook zo'n rare lijn. Dan moet je B-E afwenden in galop en dan bij E in contragalop de andere kant op. Dat vragen ze uit arbeidsgalop. Wil je dat rijden zoals het er staat dan zul je je paard echt moeten verzamelen. In de praktijk snijdt vrijwel iedereen de hoek af en komt met een laag punt thuis.

Wat ik fijn vind hier is dat de proeven vanaf zo'n beetje M1 niv al in een 60 meter baan worden verreden. Vooral met jonge paarden is dat fijn. Ze vragen hier ook het wijken over veel scherpere hoeken. Direct vanuit de hoek van de kant af wijken over de korte diagonaal, naar P of V. Om zo scherp te kunnen scharen moet je een zekere mate van lichte verzameling in je paard hebben terwijl toch het voorwaartse heel erg benadrukt blijft.

Een ander positief punt vind ik dat de proeven hier naar FEI voorbeeld zijn geschreven. Alle grijze stukken worden benoemd en de aandachtspunten voor de jury staan achter elk punt vermeld.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:24

Yoghurt schreef:
Dag mensen,
Ik heb gehoord dat binnenkort de basisdressuurproeven worden omgegooid en hernieuwd. Bij deze proeven kijkt de jury niet zozeer naar stipt uitgevoerde oefeningen, maar meer naar het 'goedgaande, ontspannen' dressuurpaard. Wat vinden jullie van deze nieuwe ontwikkeling? Persoonlijk vind ik het erg goed, ik denk zo dat men dichter bij het eigenlijk doel van de dressuur komt. De proeven schijnen wat gemakkelijker te worden, maar zoals ik al zei gaat het niet meer zo om de kunstjes, maar om het paard als 'happy athlete'. Het in de krul gereden paard komt er dus niet meer zo gemakkelijk vanaf in de basisproeven.
Ik denk wel dat de nieuwe proeven ff omschakelen kost voor de ruiters, maar ook voor de jury's, dit vraagt natuurlijk een andere manier van beoordelen.
Wat vinden jullie ervan?

dat zou mooi zijn, als dan ook alle juryleden zich eraan houden! [of eraan meedoen] ik krijg nl vaak minder punten omdat het er bij mij misschien wat minder spectaculair uitziet omdat mijn pony niet te rijden is als ik teveel spanning op de teugels zet [afgedwongfen afbuigen]. ben ook geschrokken naar de ruiters die vandaag rondreden in de Z! Allemaal met stang en trens en maar kijken of het paard nog verder met de kin op de borst kon met het losrijden. beetje bit een paar keer door de mond heen trekken als ze de ring in gaan en daar lopen ze dan, mooi opgeprikt en zonder enig ruggebruik. Steekgangen en en ruiter met een harde hand worden vaak beter beloond dan de ruiters die eerlijk rijden en het verdienen om een winstpunt te hebben.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:18

lijkt mij wel een goed idee Lachen dan gaan (vooral de jongere) ruiters beter letten op het rijden en de kunst van de dressuur, als alleen naar het beneden laten lopen van je paardje en de oefeningen goed uitvoeren en hopen dat je een goeie uitslag krijgt Lachen

horse_girl

Re: Nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:27

ik ben dr niet zo blij mee... Ik rijd op manegepaarden en die kan ik dus niet zelf trainen. Als een paard niet aan de teugel wil dan laat ik dat maar zo en rijd ik op de letter. Dan haal ik zo hopelijk voldoende punten binnen. Nu zit dat er dus niet meer in....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:30

hier bestaat al een topic van zo'n 20 pagina's over, deze gaat dus op slot.