Hoeveel punten voor het uiterlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:10

Hee ranouk,wat een lelijke knotten bij die ene zeg!! Dat kan echt niet!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:11

Dat zijn geen knotten, gewoon dubbelgeplooide manen denk ik. Tong uitsteken
Zo moet je zeker niet op wedstrijd gaan.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:26

RanouK schreef:
Dat zijn geen knotten, gewoon dubbelgeplooide manen denk ik. Tong uitsteken
Zo moet je zeker niet op wedstrijd gaan.

Ach ja, waarom niet, boven de M maakt het toch niets meer uit Tong uitsteken , waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:32

patos schreef:
Ach ja, waarom niet, boven de M maakt het toch niets meer uit Tong uitsteken , waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan Knipoog

Ja maar...
Als je de M uit bent zou je toch al wel snel dotten kunnen maken die op iets trekken.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:37

RanouK schreef:
Ja maar...
Als je de M uit bent zou je toch al wel snel dotten kunnen maken die op iets trekken.

Heb je gelijk in hoor, als ik secuur vlecht heb ik max. 30 minuten nodig. Maar soms sta ik mn zadel te poetsten en mn paard te wassen en te borstelen en te scheren en te vlechten en dan heb ik soms de neiging om met een vies en ongeknot paard de bak in te gaan Haha! , ben namelijk erg benieuwd hoe de jury daarop zal reageren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:43

horsegirlie schreef:
En Misssisa, waarom had jij hoger dan? Misschien goeie tip??

Was de witte benen van je pony goed wit.
Maak de hoeven schoon en lak ze even.
Maak je zadel goed schoon.
Een glimmend hoofdstel scheelt ook wel.
Maak je beugelblokjes schoon.
Maak je bit weer stralend.
Maak vooral geen vlekken op je witte rijbroek.
Poets je laarzen.
Poets je sporen.
Rij met een nette zweep.
Rij met schone wiite handschoentjes.
Doe je haar netjes in een vlecht of zo'n zakje.
Vlecht je pony mooi in(das ook een vak).
Scheer de staart van je pony op.
Knip de onderkant van de staart recht af.
Scheer de beentjes.
Scheer zijn snor haren.
Scheer de manen tussen de oren(het kopstuk).
Borstel je pony goed.
Beetje extra glans met een plukje wol.
Staart met anti-klit en goed uitborstellen.

Nou en dan.........heb je een 8 of een 9 Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:53

MissSisa schreef:
Was de witte benen van je pony goed wit.
Maak de hoeven schoon en lak ze even.
Maak je zadel goed schoon.
Een glimmend hoofdstel scheelt ook wel.
Maak je beugelblokjes schoon.
Maak je bit weer stralend.
Maak vooral geen vlekken op je witte rijbroek.
Poets je laarzen.
Poets je sporen.
Rij met een nette zweep.
Rij met schone wiite handschoentjes.
Doe je haar netjes in een vlecht of zo'n zakje.
Vlecht je pony mooi in(das ook een vak).
Scheer de staart van je pony op.
Knip de onderkant van de staart recht af.
Scheer de beentjes.
Scheer zijn snor haren.
Scheer de manen tussen de oren(het kopstuk).
Borstel je pony goed.
Beetje extra glans met een plukje wol.
Staart met anti-klit en goed uitborstellen.

Nou en dan.........heb je een 8 of een 9 Haha!

Ik doe meestal nog wel meer dan dat, maar in de lagere klassen heb ik nog nooit een 9 gehaald.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:09

patos schreef:
Ik doe meestal nog wel meer dan dat, maar in de lagere klassen heb ik nog nooit een 9 gehaald.

Wat doe je nog meer dna??? Nee ik doe ook wel meer....Maar dit was effe een lijst met wat dingen. Maar ik heb eigenlijk altijd een 8 maar ook wel eens een 9....... (effe niet opschepperig bedoelt) Het kan ook komen omdat ik best wel een pony met uitstraling heb. En dan mooi gewassen en weet ik veel wat ziet hij er ook gewoon super uit.....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:14

Meestal heb ik een 7 of 8
En het is ook al gebeurd dat ik mijn paard kraaknet had gewassen,blonk als een spiegel,de drie witten benen volledig wit, staart gewassen, netjes geknipt en volledig ontklit, knotjes mooi gelijk en strak, tuigage netjes zuiver, alles aan wat ik moest aanhebben gewassen gestreken.
En dan kijk je op je protocol: 6
waarom? Geen idee, misschien omdat een klein vosje van 1.60 er minder indrukwekkend uitzag voor de jury dan een grote zwarte van 1.70, ik weet het niet, het enige wat ik wist dat ik een hele namiddag werk op niks had gedaan en eigenlijk evengoed gewoon wat knotten erin had kunnen maken en zo binnenkomen.
Maar zoiets gebeurd gelukkig niet vaak.

Overigens heeft mijn instructrice les gegeven aan een meisje dat wedstrijd reed met een schimmel. Dat paard was volledig gewassen, puur wit, geen enkel vuil plekje op te bekkenen.Ook het harnachement en ingevet en alle kledij netjes aan. resultaat: 4 waarom, nooit geweten.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:54

Remember schreef:
Ik vind het er écht slordig uitzien! Knotje staat gewoon netter vind ik, waarom is dat bij jouw paard niet mooi dan?

Volgens de reglementen hoeft de voorpluk van het paard niet ingevlochten te zijn.
Op het moment dat je minder wordt gepunt op de verzorging omdat de pluk loshangt denk ik dat je eerder te maken hebt met de persoonlijke smaak van de jury dan met het objectieve idee waarmee hij in die auto of dat hokje hoort te zitten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:55

Ik krijg al lang geen cijfer meer voor de verzorging (Z) maar volgens mij poets ik harder dan toen ik met mijn vorige pony nog in de B/L reed.
Toen had ik eigenlijk altijd wel een 8.

Ik heb koperkleurige sporen, beugels, gespjes, bit enzovoort, dus dat wordt altijd voor wedstrijden met koperpoets en dergelijke gedaan. Ook poets ik mijn hoofdstel goed. Het zadel is eigenlijk nooit nodig, maar mijn laarzen worden ook perfect glimmend gemaakt (gaat ook makkelijk met de lakfinish die ik over deze laarzen heb Knipoog ). Daar ben ik al met al inderdaad wel een tijdje mee bezig.

Mazzel daarentegen is nooit zo'n probleem. Hij is donkere vos met een bles. Heeft verder geen wit aan zijn benen, en dat scheelt! Haha! Staart wassen doe ik bijna altijd, alleen nu niet omdat ik dat te koud vind. Vlechten doe ik ook altijd zelf. Gewoon mooi, vind ik, en vlak voor de wedstrijd, op de dag zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:32

ik doe vrij weinig aan m'n paarden..goed poetsen,even glansspray erop,met een doekje schapenwol.invlechten,staart uitborstelen niet scheren of vlechten..wat vet op de hoeven..en klaar en ik heb nooit lager dan een 8 gehad..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:32

was wel ff de "witte" benen een dag van te voor

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:46

ik ken iemand, ze hebben een (normaal gesproken Tong uitsteken ) een witte pony maar als ie helemaal geel is gaan ze er met witte kalk over heen zodat ie wit is
( Party!!misschien een tip)
maar ik was me schimmel altijd helemaal wit en ik vlecht hem in meestal met elastiekjes maar met ''gelegenheden'' zoals selecties maak ik roosjes
met naald en draad *LOL*
ik heb trouwens nog nooit hoger dan een 8 gehaald! meestal een 7 en een keer een 6 omdat die lus die aan me singelstoten moet los zat en dat stond slordig....

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:48

ojah... Tong uitsteken veel mensen gebruiken glansspray om hun paard te laten glimmen maar ik vind dat eem paard/pony van nature moet glimmen dat bereik je door gewoon goed voer te geven een pony/paard die goed in conditie is en super word onderhouden

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:52

Ik kreeg laatst gewoon een 7 terwijl in helemaal niet had ingevlochten (geen manen en geen staart) Tong uitsteken
Als ik wel invlecht heb ik vaak ook een 7 of een 8.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:07

esther82"]
Volgens de reglementen hoeft de voorpluk van het paard niet ingevlochten te zijn.
Op het moment dat je minder wordt gepunt op de verzorging omdat de pluk loshangt denk ik dat je eerder te maken hebt met de persoonlijke smaak van de jury dan met het objectieve idee waarmee hij in die auto of dat hokje hoort te zitten
[/quote]

[quote="Remember schreef:
Shine heeft ook maar een hele kleine voorpluk, maar toch vlecht ik hem hoor! Vind zo'n wapperend bosje haren gewoon slordig staan. Zo vind ik een gevlochten staart ook absoluut niet mooi, zie het liefst een opgeschoren staart. Maar ieder zijn eigen mening! Als ik zou jureren zou ik iemand er niet op afrekenen, als iemand zich aan de voorschriften houdt is het goed. Als diegene er piekfijn uitziet maar de staart gevlochten heeft of een voorknotje juist niet zou ik die niet lager punten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:29

ik zie liever een mooie volle staart gewassen en uitgeborsteld

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:31

Remember schreef:
:)*

Was niet zozeer als opmerking tegen jou bedoeld. Maar ik zie dat soort dingen we eens op wedstrijden gebeuren. Jury's zijn niet altijd even objectief in hun beoordeling, helaas. Lachen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:49

ik heb vaak zevens voor en ook weleens 8 en een keer een 6 en ik heb dat veel werk voor gedaan Boos!
(die jury is zelf onverzorgd) Schijnheilig Bloos Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:35

Ik heb over het algemeen een 8 en ik knip/scheer/vlecht niks...
Hoort bij het ras (mérens). Wel ga ik met schoon paard (ja en op zwart zie je stof goed liggen Schijnheilig), schone kleren en schoon tuig op pad.

chanouklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:35

Volgens mij heeft de jury een vast punt da die wil geven als alles er zo en zo uitziet. bijv. 8.
Maar als iemand er nou veel beter uitziet word he een 9 en als iemand de pony niet heeft gepoetst een 7 of zelfs een 6
Maar ik vind dat ej niet mag beoordelen op dure kleding zoals leren laarzen en speciaal een dressuur of spring zadel wan dan gaan ze ervan uit dat iedereen rijk is in de paardensport

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:38

esther82 schreef:
Was niet zozeer als opmerking tegen jou bedoeld. Maar ik zie dat soort dingen we eens op wedstrijden gebeuren. Jury's zijn niet altijd even objectief in hun beoordeling, helaas. Lachen

Inderdaad, ik heb met één en dezelfde pony punten voor de verzorging gescoord variërend van een 6 tot een 10 en hij zag er telkens hetzelfde uit Haha!
Het is dus zo subjectief als wat!
De meeste jury's geven standaard en 7 of 8 en willen nog wel eens afwijken bij extreme gevallen (positief danwel negatief) Sommigen wijken echter nooit af Haha!
Maar een pony/paard welke aansluit bij het ideaalbeeld van een jurylid wil nog wel eens positief doorwerken in de jurybeoordeling Haha!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:46

De Jury kijkt bij het punt van de verzorging vaak naar wat het puntenaantal is bij de daadwerkelijke proef. Als je bijvoorbeeld in totaal een puntje te kort komt voor een winstpunt dan kijkt de jury of je met de gereden proef een winstpunt verdiend of niet, en dan heeft het weinig meer met de verzorging op zich te maken.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:06

Ik heb een keer een 6 gehad en de rest van de keren allemaal 7 of 8. Terwijl ik juist die keer dat ik een 6 kreeg alleen al vier uur had staan poetsen!!!