Onderlegger/gelpad verboden regio Rotterdam? [DR]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:18

een bondje onder je zadel mag wel iig, maar een gelpad weet ik niet zker! volgens mij is dat wel een verschil, maar weet het niet zeker!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:15

Lielle schreef:
Lupa, heb je dat opgezocht?

ik heb niks opgezocht alleen maar in het rond gekeken! Haha!
en als de jury mensen laat starten met ophaaltrenzen,bokkebitten,kinkettingen en weet ik het nog meer dan zal dat wel mogen denk ik zo!
toch?
en hoe hoger ze springen hoe erger het is! kijk maar gewoon in het rond!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:43

lupa"]
ik heb niks opgezocht alleen maar in het rond gekeken! Haha!
en als de jury mensen laat starten met ophaaltrenzen,bokkebitten,kinkettingen en weet ik het nog meer dan zal dat wel mogen denk ik zo!
toch?
en hoe hoger ze springen hoe erger het is! kijk maar gewoon in het rond!
[/quote]
ik spring zelf veel wedstrijden en de dingen die je hierboven noemt, mogen dus niet lager dan het Z. Als een jury dat toestaat, houdt hij zich niet aan het reglement.

kleding ruiter
[quote="KNHS Disciplinereglement Springen 2004"]

Artikel 256 - KLEDING EN GROETEN
1. Kleding.
/knipje
1.5. Burgerdeelnemers dienen gekleed te gaan in een rode, zwarte, groene, grijze of donkerblauwe rijjas, witte of beige rijbroek, hoofddeksel zoals genoemd in art. 256.1.4 en zwarte laarzen met een gladde zool al dan niet voorzien van bruine kappen. Er moet een witte das of plastron en
een wit of licht gekleurd overhemd bij worden gedragen. Overhemden mogen lange of korte mouwen hebben en moeten een witte kraag en bij lange mouwen witte manchetten hebben.
Dames behoeven bij het dragen van een speciaal rij-overhemd met een hoge kraag geen stropdas of plastron te dragen.
1.6. Indien tijdens de wedstrijd een verenigingstenue wordt gedragen, mag dit afwijken van het gesteld in art. 256.1.5. Het dragen van een hoofddeksel zoals genoemd in art. 256.1.4 is echter verplicht.
[/quote]
handschoenen hoeven dus niet.

harnachement
[quote="Artikel 257 - HARNACHEMENT EN HULPMIDDELEN schreef:
1. In de ring.
1.1. Het gebruik van oogkleppen en capuchons is verboden. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid (art. 46 Algemeen Wedstrijdreglement) aangemerkt.
1.2.
Als hulpteugel is uitsluitend een martingaal met ringen en zonder enige beperkende werking toegestaan.
Wanneer bij een normale houding van de deelnemer de teugels op maat zijn, mag de martingaal de rechte lijn van de teugels niet breken. Indien de teugels door middel van een gesp aan het bit zijn bevestigd, moeten de teugels van dwarsstaafjes zijn voorzien.
1.3. In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20m voor paarden is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings-, rechte, Mexicaanse, beugel- of zogenaamde gecombineerde neusriem voorzien van een enkele
trens
.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E ook het gebruik van een pelham of Thiedemann-bit toegestaan. In de klassen vanaf 1.30m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het FEI-reglement. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het
hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel.

Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, evenals een rollentrens en fluitbit, mits dit braamvrij is. Zie voor de toegestane bitten voor de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20m voor paarden bijlage 6.

toegestane bitten zijn pessotrens, kneveltrens en verder de bitten die ook bij dressuur mogen.

toevoegingen per 1 april 2005
Citaat:
Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
Bij gebruik van een Pessoa-bit is het toegestaan de teugels aan een "pelham"-riempje te bevestigen dat de twee bitringen met elkaar verbindt.
Mondstukken mogen met leer of rubber worden omkleed.
Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is (geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel is toegestaan.
Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.
Bitringen met twee sleuven of oogjes waar (boven) de bakstukken en (onder) de teugel aan bevestigd kunnen worden zijn toegestaan.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:25

ja dat zeg ik toch!
das niet echt normaal toch!
en als je me stukjes goed gelezen hebt zijn we het gewoon met elkaar eens!
heb je wel eens goed gekeken naar een b ruiter die zit te raggen met een pessoa bit op de laagste ring, ik vind dat gewoon niet kunnen hoor!
moet je kijken hoezo'n paard daarvan gaat lopen,ik vind dat triest.
kijk ze zijn niet allemaal zo laten we dat voorop stellen!
maar soms denk dat ze de regeltjes aan moeten passen omdat ik vind dat als iemand het paard waar hij/zij mee rijdt alleen met een zooi hulpteugels/bitten in het rond krijgt diegene daar niet thuis
hoort!
en als je ziet hoeveel er gerotzooit word zonder dat er echt controle op is!
kijk maar eens in de paard en sport naar de veroordelingen!
hoeveel denk je dat er mee weg komen? ik denk meer dan jij en ik ooit zullen weten hoor!
zowel in de dressuur als in het springen.
maargoed handschoenen zijn niet verplicht inderdaad!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:41

beetje vaag allemaal Verward

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:46

Handschoenen zijn pas verplicht vanaf de M1, maar 't staat natuurlijk sowieso veel netter als je ze draagt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:09

Mies7 schreef:
Handschoenen zijn pas verplicht vanaf de M1, maar 't staat natuurlijk sowieso veel netter als je ze draagt.

ben je niet in de war met sporen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:58

Een bontje mag gewoon hoor ?!
Ik heb afgelopen maand ook gestart, en ook ik had een bontje onder mijn zadel, sterker nog, die heb ik er altijd onder met normaal rijden, en ik zie het niet direct als hulpmiddel. Ik snap ook niet hoe iemand daar op gekomen is ?

Over handschoentjes weet ik het niet, maar om het af te maken zou ik het zeker doen. Maar iig geen zwarte, dat vind ik net als met een creme broek op een wit dekje..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:15

Ik heb hier nog wel het een en ander liggen hier wat je zou kunnen lenen voor de wedstrijd. Witte handschoenen en een plastron heb ik dubbel en verder rijd ik niet zoveel wedstrijden dat ik het niet een weekje kan missen. Laat maar weten, dan neem ik het wel een keer mee.

Wat betreft het bontje kan ik je ook niet helpen, ik rijd alleen onderlinge wedstrijden en dan mag meestal wat meer.

Grtz Falona