ander ras diskriminatie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:07

Wat voor paard/pony je ook rijd, het is en blijft een jury sport. Smaken verschillen, natuurlijk zou dat geen invloed mogen hebben. Maar de praktijk is soms anders. Mijn ervaring is, je proef zo goed mogelijk rijden, dan kunnen ze niet om je heen en krijg je de punten alsnog (heb ook wel eens het gevoel gehad, dit ging super! En ik kreeg geen punten, toen ik later de video terug zag, zag ik wel dat de punten terecht waren en dat er nog een hoop werk/trainen te verichten was.
Kan je daar niet tegen? Moet je een andere sport zoeken

puppyduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:07

Zo kun je ook als schimmelrijder wel een stok vinden als je geen winstpunt hebt!
Er zit toch geen 1 jury die van te voren denkt, zo'n beest krijgt geen punt van mij? Wat je wel blijft houden is de z.g. beginwaarde van een oefening, het punt waarvan de jury uitgaat. Die kan bij een fjord o.i.d. wel degelijk lager liggen dan een fantastische trakener. Maar daar heb je pas mee te maken( hoop ik ) in de M/Z.
Toch blijft daar voor mij altijd een vraagteken.
Als iemand daar eens wat zinnigs bij zou willen vertellen graag!
( die uitgangswaarde van een paard dus)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:46

nou sorry maar k vind niet dat jullie het arabische ras zo naar beneden moeten halen hoor! Bij ons op de manege staat een arabier die het tot de Z heeft gehaald, en nu gewoon recreatief word gereden.

Met een arabier is niets mis, ongeveer alle afstammelingen van Mufaq ox (vader van mijn pony) of andere familie van mijn arabier hebben het tot de Z geschopt.

Okee sommige rassen hebben er meer aanleg voor, maar met een hoop wilskracht en doorzettingsvermogen kan je overal komen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:09

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:34

Ik haat dressuur daarom ook, het is een jury sport. Springen is tenminste duidelijk (meestal Lachen ) balk er af of niet eraf, niet ergens halverwege.

Die site met die Z rijdende fjord, WOW wat een mooi paard zeg!!! Ik vind Friezen en andere koudbloed rassen veel imposanter showen dan die KWPN-ers. Ik vind KWPN een beetje saai ras.

puppyduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:54

Jurysport is 99 vd 100 keer wel eerlijk. En als je een fout maakt kun je in de dressuur herstellen. Met springen kost 1 seconde onoplettendheid je een concours. Kun je de allerbeste van de allerbesten zijn, maar dan lig je eruit.

Je moet echter wel leren je eigen kansen in te schatten, dressuur is moeilijk en zeker als je op een paard rijdt dat beperkte beweging heeft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:56

Nee jurysport is niet eerlijk of oneerlijk. Hoe kan jouw mening over een paard nu oneerlijk zijn?
Jij zegt: Deze volte vond ik niet mooi. Hoe kan dat oneerlijk zijn? Jurysport is een meningsport!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:02

uhmm, vaak vind ik het wel dat het word gedaan, maar bij mij is het nog nooit gebeurt Tong uitsteken heb dan wel een sjieke haf!
Kruising welsh arabier en haf

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:10

Sjonniej schreef:
Jij zegt: Deze volte vond ik niet mooi. Hoe kan dat oneerlijk zijn? Jurysport is een meningsport!

Die mening hoort echter wel onderbouwd te zijn: WAAROM is die volte niet mooi?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:26

Met mijn eerste -asbakkenras-pony had ik nooit problemen, en de K-welsh is ook zo`n ras dat eigenlijk nooit gedrukt wordt. Wij hadden één jurylid in de regio die een hekel had aan de fokker van Uums. Van hem kreeg ik eens 135 punten voor een mooie L-proef. Jammer van al die moeite, maar zo`n rot appeltje zit er soms helaas tussen. Gelukkig zijn er nog genoeg eerlijke juryleden.

Ben benieuwd hoe er wordt gereageerd op onze Groningers als ik -na mijn afstuderen- ga starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:50

Tyrza schreef:
Die mening hoort echter wel onderbouwd te zijn: WAAROM is die volte niet mooi?

Maar de eene jury vind een volte eerder goed als de andere.
Jury 1 geeft alleen een 8 als het een volgens het boekje gereden volte is. Jury 2 geeft ook een 8 als het er heel goed op lijkt en de ruiter er erg zijn best voor doet.
Dan heb je toch echt met meningen te maken, waar je niets aan kunt doen. Want als jury 2 hier geen 8 zou mogen geven, kan je de jury´s wel afschaffen, want dan heeft het geen nut meer. En zou een computer net zo goed werk kunnen verrichten.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:43

Sjonniej schreef:
Maar de eene jury vind een volte eerder goed als de andere.
Jury 1 geeft alleen een 8 als het een volgens het boekje gereden volte is. Jury 2 geeft ook een 8 als het er heel goed op lijkt en de ruiter er erg zijn best voor doet.
Dan heb je toch echt met meningen te maken, waar je niets aan kunt doen. Want als jury 2 hier geen 8 zou mogen geven, kan je de jury´s wel afschaffen, want dan heeft het geen nut meer. En zou een computer net zo goed werk kunnen verrichten.

een volte volgens het boekje is een 10, helaas durven juryleden dit niet vaak te geven, alhoewel, ik laatst op een wedstrijd was, en een meisje haalde in de L1 een score van 200 punten!!!!!!! Ik vond het een klasse jury, want die proef was grandioos goed, daar kon je niet omheen...

ik als ruiter doe tijdens de proef altijd mijn best, en haal nooit een 8 voor alle onderdelen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:18

Ik heb er nog mooit last van gehad Verward Ik kreeg altijd de punten die ik verdiende 1x zelfs een beetje veel. Ik kreeg een 7 (!) voor mijn middendraf Bloos ) geloof me die is geen 7 waard Haha!

Ik moet het in mijn proeven hebben van de netheid, strakke overgangen en goeie oefeningen. Middendraf/stap/galop blijft een moeilijk punt we scoren meestal 5-en en soms een 6, daar staat weer tegenover dat we voor het binnenkomen een 7 of 8 halen evenals de rest van de oefeningen.

Laatst stond er op mijn protocol:
"amazone is te groot voor de pony" ja dat klopt idd maar er stond ook "pony kan goed lopen" die laatste zin heeft echt heel me dag goed gemaakt Haha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:58

Hmm ik denk dat het allemaal wel een beetje mee valt idd.. Als jij netjes je oefeningen uitvoert, mooie overgangen e.d. dan zit je toch wel tegen de winstpunt aan..
Heb wel een keer bij een jury moeten schrijven bij de paarden, waar een fjord binnenkwam en zij zei: NEE he, waarom laten ze die karrepaarden dressuur lopen? Tot ik zei; ik rijd zelf ook dressuur met mn fjord toen zei ze opeens; Naah hij heeft wel een mooi drafje Verward

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:29

Ach ieder mens heeft zo zijn voorkeuren, ook jury's, en dat weet je als je met een ander ras gaat dressuren. Je kiest daar zelf voor als je een startkaart aanvraagt.

Ik heb zelf eigenlijk nog geen negatieve ervaringen gehad, meestal juist positieve. Tuurlijk heb ik ook weleens lage punten gehaald, maar geloof me die hadden we echt verdient Schijnheilig

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 07:41

Een negatieve opmerking kan ook positief bedoelt zijn. Ik was aan het schrijven in de M1 en daar haalde een haflinger dubbel winst! De jury vroeg zich oprecht waarom deze amazone niet op een echte wedstrijdpony reed. Dit meisje was gewoon te goed voor de kwaliteit van haar pony.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:36

fhjarabians schreef:
ze verplichten je dan gewoon om als je 18 word en verplicht bent om bij de paarden te starten dat je je ook maar een paard moet kopen en de arabier de deur uit moet gooien.

Dat valt wel mee hoor, je kiest er ook zelf voor om dat niet te doen. Als je goed rijdt dan krijg je je punten wel.
Mn instructrice heeft ook meerdere arabieren t/m Z2 niveau gereden,bij de paarden Knipoog