houding en zit Rafael Soto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:56

Whahaha Lovely Haha!:D

Als ik me niet vergis wordt dat cijfer niet alleen gegeven voor houding en zit maar ook voor de juistheid en het effect van de hulpen? Dan kan het best zijn dat I. Werth een zeven kreeg, ondanks dat ze misschien netjes erop zat. Soto's hulpen hebben in ieder geval wel effect Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:25

Een van de doelen is dat de hulpen onzichtbaar worden gegeven. Misschien moet het woord 'onzichtbaart' nog een keer gedefinieerd worden. Bij Soto gaat dat ongeveer zo klinken: " we zagen wel een hulp, maar hadden nooit deze reactie verwacht bij het paard" waarbij de hulp voor die specifieke oefening dus onzichtbaar bleek... volgen jullie het nog??

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:34

Ja, het leek of de betreffende hulp helemaal niet gegeven werd terwijl het paard toch de oefening uitvoerde... Dat er wel een andere hulp gegeven werd doet dan niet terzake Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:45

Lovely schreef:
" we zagen wel een hulp, maar hadden nooit deze reactie verwacht bij het paard" waarbij de hulp voor die specifieke oefening dus onzichtbaar bleek... volgen jullie het nog??

Nagelbijten / Gniffelen

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:02

Fitzroy schreef:
Kim, volgens mij heb jij mijn stukje echt niet begrepen.
Moet je dan zelf GP gereden hebben om een mening te hebben over iemands houding?
Dan kun je bijna alle juryleden wel uit de hokjes weghalen.
Tussen zelf doen en weten hoe het hoort zit nog wel een wereld van verschil Knipoog

Ben ik het me eens. Veel (lang niet alle) ruiters kunnen wel een goede, functionele zit van een slechte onderscheiden maar het zelf niet nadoen. Dat wil nog niet zeggen dat daardoor hoger of lager gepunt moet worden.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:05

Sjuimpje schreef:
Tjongejonge,
zometeen krijgen we een bloeiende handel in braces, gordels, corsetjes en andere hulpmateriaal. Alleen dan niet om je rechtop te laten zitten, nee, om je juist als een gehandicapte op je paard te laten stuiteren. Blijkbaar weet je zo sympathie te wekken wat terug te zien is op je protocol.

Hahahaha OK dan!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:55

wat te denken van 'haftwax' Haha!

zit je gegarandeerd vast in je zadel *LOL*

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:49

Ik durf er veel om te verwedden dat dit paard een stuk makkelijker te rijden is dan de andere paarden op de OS. Hier kunnen waarschijnlijk goede basisruiters ook een lekker proefje mee rijden. Ondanks de slechte zit van de huidige ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:17

Lisette schreef:
Ik durf er veel om te verwedden dat dit paard een stuk makkelijker te rijden is dan de andere paarden op de OS. Hier kunnen waarschijnlijk goede basisruiters ook een lekker proefje mee rijden. Ondanks de slechte zit van de huidige ruiter.

Waarom beweer je dat? Nogal apart om iets te beweren wat je niet kunt controleren.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:19

Zep schreef:
In de GPS kreeg Soto 2 8en voor zijn houding, zit en hulpen. Een van de jury's die hem een 8 toebedeelde gaf bijv Isabell Werth een 7.

Het gaat mij er niet om dat ik per defenitie Soto de grond in wil boren, maar hij kan gewoon niet mooi op een paard zitten. Dat geeft niet, maar waarom krijgt hij er dan wel de punten voor?

Nogmaals: het gaat ook om het effect van de hulpen.... Niet alleen de zit.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:24

Tyrza schreef:

Dat wou ik ook net zeggen. Tjonge, die man heeft met zijn lichaam (ondanks zijn ietwat rare zit) toch wel een gigantische goede inwerking op de bewegingen van het paard.
Ik denk dat heel veel mensen erg veel van hem kunnen leren.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:48

Lovely schreef:
Waarom beweer je dat? Nogal apart om iets te beweren wat je niet kunt controleren.

De meeste paarden op de OS zijn gigantische heethoofden en de Andalusier is een stuk koeler. Maar je hebt wel een beetje gelijk een Andalusier rijdt anders als een KWPN-er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:36

Tyrza schreef:

Stel hij krijgt een 6 voor zijn houding omdat ie er niet afpleurt. Geef mij dan een aanwijzing waarom hij een 10 voor het effect vd hulpen krijgt (om die houding te compenseren, anders komt hij niet op een 8 uit) anders dan het feit dat zijn paard de oefeningen weet uit te voeren...

ik kan er niet bij namelijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:56

Ik heb het er gisteren toevallig nog over gehad met Penny en zei voerde hetzelfde aan als ik. Die man zit al 12 jaar bij de top. Dan mag je wel verwachten dat ie enigzins kan sturen, toch? Haha!

Je moet de cijfers ook niet separaat zien, Zep. Alles wordt bij elkaar gerekend, dus ook de inwerking van de zit. En hoe bewegelijk die man wqel niet kan zijn, als het efficient is, wordt het positief bejureerd.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:08

Tyrza schreef:
Ik heb het er gisteren toevallig nog over gehad met Penny en zei voerde hetzelfde aan als ik.

Foutje? Knipoog

Verder vind ik dat je als ruiter onzichtbaar zou moeten worden als je op dat nivo dressuur rijdt. Ik zeg niet dat ik het kan of dat dat makkelijk is, maar nu zit je je meer te ergeren aan de houding dan dat je kijkt naar het paard en dat lijkt me niet de bedoeling.

Houding hoort er gewoon bij, als je krom op de evenwichtsbalk staat krijg je ook geen punten, ook al doe je het nog zo functioneel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:47

Foutje Haha!

Ik ben het met je eens, Marieke, maar dat zal ook waarschijnlijk 1 van de redenen zijn waarom mijnheer Rafael dus geen Olympisch kampioen is geworden. Knipoog

Hij rijdt goed, krijgt zijn punten, maar heeft individueel nog niet op het erepodium mogen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:32

Zep schreef:

Trouwens, over het feit dat hij op de Spelen rijd en dus wel goed moet zijn: dat is erg relatief. De vrouw van een Maleisische miljonair traint bij ons op stal. Als zij haar Zweedse nationaliteit had omgeruild had ze voor Maleisie naar Athene gemogen, wat ze wijselijk niet gedaan heeft...

Ik Aken deed hij het anders ook niet zo beroerd.