Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:44

Van mijzelf ken ik het niet eigenlijk maar ik zie het enorm bij mijn vriendin Suus en bij mijn zus (in mindere mate). Suus begon aan de valeriaan dat hielp maar ze moest op den duur een week van te voren van de wedstrijd beginnen omdat ze steeds eerder zenuwachtig bent.

Je moet gewoon voor JEZELF rijden en niet voor anderen. Scheit aan die anderen en die praatjes zijn meestal maar uit jaloersigheid en afgunst of niet kunnen hebben dat een ander goed presteert of goed rijd. Anderen afkraken omzichzelf op te hemelen. En aan zulke mensen wil je toch niks van aantrekken van hun oordeel?

Vooral niet gaan kijken tegen wie je moet rijden en hoe hun rijden, dan zakt bij jou waarschijnlijk de moed al in de schoenen (als ik het zo opmaak) JIJ rijdt voor jezelf niet voor hun! Dat zijn factoren die je toch niet kunt beinvloeden, dus gewoon negeren. Waarom je druk over maken over iets waar jij niks aan kunt veranderen? Jij kunt niet veranderen of hun beter of slechter rijden! Alleen jij en je paard zijn belangrijk.

Ik zou toch hulp zoeken, wij hebben een keer een lezing hierover gehad via de verenging. Dit was heel verhelderend voor veel mensen. Ik zou er in iig aan gaan werken wat je komt het in het dagelijks leven tegen en dan heb je er net zo goed last van. En als je hier mee om leert gaan heb je er je hele leven profijt van ook naast paardrijden. Klinkt enorm alsof ik het weet, maar ik heb faalangst in het dagelijks leven en probeer er aan te werken want ik baal ervan dat ik dingen verknal omdat ik DENK dat ik het niet kan, terwijl ik het best wel kan alleen doordat ik mezelf zo druk maak het verknal.

Succes!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 23:59

Het stomme was dat ik van tevoren helemaal niet zenuwachtig was nadat ik besloten had geen kur te starten.
Ik heb het dan ook echt niet 'aan' zien komen. 2 weken geleden ben ik ook gestart en toen ging het voor mijn doen best aardig qua stress. Mijn lezer was met een bepaald onderdeel wat laat omdat het heel snel achter elkaar ging en toen had ik zelf al de tegenwoordigheid van geest om het betreffende onderdeel te rijden. Dat was voor mijn doen al heel wat, normaal gesproken vaar ik blind op de lezer.
Juist daarom kwamen die blokkades in mijn lijf van vandaag als een volkomen verrassing. Ik kon niet eens meer fatsoenlijk ademhalen.

Vanavond heb ik het nog even met mijn instructeur doorgenomen, hij reed zelf verderop een ander paard. Uit de verte zag het er volgens hem goed uit dus hij snapte het niet zo. Maar toen ik vertelde dat ik blokkeerde en dat Fitz mij daarop direct afstrafte, wist hij wel wat ik bedoelde en vond hij het een goede beslissing.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 01:19

Je hebt niet alleen faalangst, je bent waarschijnlijk vooral ook perfectionist... Je wilt het goed doen, en als dat niet kan, dan probeer je er liever onderuit te komen omdat het toch geen zin heeft want het gaat toch fout Haha!

Toch zul je jezel moeten leren ook slechte resultaten te incasseren. Ik denk dat als je beter leert incasseren dat het niet altijd goed kan gaan, dat je ontspannener zult rijden en er gewoon van wilt maken wat er te maken valt. En vervolgens zul je beter rijden omdat dat extra stukje spanning door dat perfectionisme wegvalt... Zoiets verwacht ik tenminste...

En natuurlijk... Hoe hoger je komt hoe kritischer de mensen en hoe vervelender ze kunnen reageren, want hoe kan een goede Z-ruiter nu een proef verpesten? Hoe is ze er ooit gekomen dan?

Heel veel sterkte Fitzroy en probeer, eventueel met hulp, een manier te vinden om om te gaan met de negatieve gedachten...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:46

Fitz, ik ga wel een keer met je mee (je weet hoe mijn wedstrijdmentaliteit in elkaar zit Haha! Haha! ).

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:07

bach druppels! een vriending van mij had het ook heel erg, zij was zo gespannen dat haar paard helemaal dichtklapte, niet meer voor het been en totaal niet vooruit te branden. Zij is toen ook met deze druppels begonnen en met dit paard uiteindelijk M2 geworden en met haar andere paard Z2 met winst.
Het is het miss waard om te proberen...

Heel veel sterkte ermee

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:17

Fitzroy schreef:
Maar toen ik vertelde dat ik blokkeerde en dat Fitz mij daarop direct afstrafte, wist hij wel wat ik bedoelde en vond hij het een goede beslissing.

Ik denk eigenlijk dat het voor jou wedstrijd stress beter is om desnoods een minpunt te rijden dan om te draaien. Vergelijk het eens met een paard in de staak... Bloos

Ik snap dat het voor de proef beter was om om te draaien, maar daardoor wordt jij nog onzekerder en banger, omdat het je niet gelukt is en bang bent dat het de volgende keer weer gebeurt Ach gut . Dat is voor jouw stress niet goed . Als je een keer heel slecht een proef doorbutst, en erachter komt dat je nog steeds leeft aan het einde daarvan , dan wordt je er denk ik wel sterker van. Maar goed misschien toch beter om het ook eens te bespreken met iemand die hiervoor gestudeerd heeft (ik ben wel psych, maar geen sport psych... Schijnheilig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:26

Sprintje schreef:
Als je een keer heel slecht een proef doorbutst, en erachter komt dat je nog steeds leeft aan het einde daarvan , dan wordt je er denk ik wel sterker van.

Dat zou misschien waar kunnen zijn als het een op zichzelf staand dingetje was geweest, maar dat is het denkelijk niet. Ik ben ook wel eens aan het eind van een proef gekomen, maar als je dan vervolgens moet constateren dat je het hier en daar hebt laten liggen en dat je hebt zitten rijden alsof je niet een week op een paard zit, dan ga je je daar dus echt niet beter van voelen. Tenminste, ik niet en ik denk dat dat voor Fitz net zo geldt misschien.
Als het te maken heeft met een angst (faalangst bijv.) dan haal je dat niet weg door slecht te presteren. Een goeie afloop is veel heilzamer.

Leontien, het zou voor jou misschien wel helpen om wedstrijdsituaties na te bootsen en dan je proeven te rijden en te laten beoordelen door een jury. Dus als je iemand hebt die kan jureren, rij je paard los, rij je proef en laat die beoordelen. Je resultaat is dan natuurlijk gewoon goed omdat je geen last hebt van al die spanningen. Zo krijg je een beter beeld over jezelf en wat jullie kunnen. Misschien helpt het om zoiets een paar keer te doen en dat je dat positieve gevoel meeneemt naar een echte wedstrijd?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:32

Lovely schreef:
Als het te maken heeft met een angst (faalangst bijv.) dan haal je dat niet weg door slecht te presteren. Een goeie afloop is veel heilzamer.

Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik denk dat het terug gaan zonder je proef te rijden een nog slechter gevoel geeft dan een slechte proef rijden.

Maar goed ik denk dat een echte sportpsych hier veel beter een advies over kan geven!

#edit typo
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 09-08-04 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:33

Ik weet zeker dat het resultaat dan wel goed zou zijn, maar of je wedstrijdstress daar minder van wordt.
Zoals ik het lees gaat het puur om de mensen die er omheen rijden en/of kijken. En omdat je perse voor die mensen goed wilt rijden gaat het fout.

Maar je rijdt uiteindelijk voor jezelf. Misschien kun je het eens zo bekijken:

Denk je nu echt dat al die mensen op jou zitten te letten en jou graag afzeiken? Zo belangrijk ben je nu ook weer niet..

Haha! Het is bedoeld als grapje, hoewel er volgens mij wel een kern van waarheid in zit.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:46

En ook al hebben die mensen het over jou, wat dan nog?
Zoals ik op jouw foto's gezien heb, heb je een geweldig mooi paard en ziet het rijden er ook goed uit. Je bent niet voor niets in elk geval tot en met de Z2 gekomen en daarnaast kun je profruiters die veel paarden per dag rijden niet vergelijken met iemand die maar één paard heeft (en daar nog goed mee presteert ook!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:50

Hey kop op Fitz
Je hebt het binnen no time naar de Z2 gebracht.
dan kun vast lekker sturen anders had je vast nog wel in de L van levenslang gezeten.
Vele die jou niet na doen.
En Ilindra, goed idee Extreme duivel

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:56

Tja Fitz, ik rij nog maar L1, dus wat weet ik nou eigenlijk van mijn gevoel als ik ooooooit op dat niveau kan komen. Maar wil toch wel wat kwijt over een aantal opmerkingen die je zelf hebt neergezet.

Wat is nou eigenlijk je doelstelling, zover ik begrijp om de punten te halen voor de jury cursus, toch? Waarom dan zorgen maken om mensen die aan de kant staan te kijken??

Wat is je weg naar de proef. Je hebt het grotendeels over de dag van de wedstrijd zelf, maar de week ervoor had je al niet lekker gereden! Waarom niet, omdat er een wedstrijd op komst was?

Zelf rij ik de beste wedstrijden als ik mijzelf alleen bezig hou met rijden, dus niet met de omgeving, deelnemers, jury, medestarters, organisatie. Echt, ze kunnen me wat. Laatst losgereden in een binnenbak met 12 ruiters, iedereen klagen, ik had nergens last van. Waarom, ik was bezig met lekker rijden, genieten van Pablo zijn wakkere voorwaartse drang en lachen om een speels bokje. Hem aan het werk zetten, schakelen, achterbeen eronder proberen te zetten. Bleef genieten van zijn goede humeur. Tot ik op gegeven moment dacht dat het wel eens handig kon zijn als ik wat proef elementen ging rijden, afwenden bv. Maar dat speels ertussen door doen. Voelde me toppie, super eerste proefje gereden en 165 punten met veel 7's en toch ook 3 of 4 voor delen die gewoon nog niet goed zijn (wijken). Tweede proef ging het mis, Pablo was nog steeds fris, onder de indruk van de omgeving en ik vergat het rijtechnische deel.... Ach, weer een les wijzer geworden en op naar de volgende. Vroeger was ik ook een enorme stress kip, waarom, ik had mijn huiswerk niet goed voor elkaar. Rijden ging bagger, durfde eigenlijk niet de galoperen, als de dood voor de reacties van de kant onder het mom van 'ach zie die bejaarde met haar beugelbekkie die niet durft te galoperen op een paard met zijn kop in de lucht'. En, echt, geen een proef lukte, zette me altijd vast, Pablo niet te rijden en ging voor mij gevoel af als een gieter.... Nu, nu ik met gewoon rijden het 'ruiter' gevoel goed heb zitten, weet waar ik sta, niet meer kan doen wat ik nu kan ga ik eigenlijk starten om steeds MIJN grenzen te verleggen. Nu start ik niet meer voor de omgeving, voor de familie, bekende, jury of omstanders. Nu start ik omdat ik het leuk vind om te rijden, het geleerde in praktijk te brengen en weer te leren van de proef. En deze instelling is echt heerlijk, vergeleken met die periode dat het niet lukte.

Poeh, lang verhaal. Vraag aan jou, hoe is je rijden nu thuis? Waar ben je dan mee bezig? Ben je bezig je paard te 'vormen' naar een mooi lopend paard, of ben je bezig met 'o jeee, straks heb ik een proef, nu ff snel oefenen'? Zorg er eerst voor dat je een goed ruitergevoel hebt op Fitzroy en ga dan weer eens denken aan starten. Pas als je lekker aan het rijden bent, het idee hebt dat je paard onder je verbeterd, happy voelt, soepel, actief en wakker. Ga eens je les elke keer eindigen met proef rijden. Begin dan pas weer met starten als je goed de proef doorkomt met de les, dat dan pas je ruitergevoel goed zit in de les.

Hoop dat je mij begrijpt.....

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:09

a
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:14

Wat een vervelend probleem!Ik had juist toen ik Z was helemaal geen wedstrijdstress meer.Het gevoel dat ik het hem geflikt had was voor mij sterker dan de stress.Nu,als nieuwe combi heb ik het weer meer.Ik denk trouwens wel dat je een super jurylid bent.Jij weet wat er door mensen heen kan gaan als ze aan het rijden zijn

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:23

tjah het is onderhand niet meer echt vernieuwend maar Bach Rescue remedy is ECHT HEEL GOED!!! al is het maar tegen de zenuwen omdat je misschien wel zenuwachtig wordt (zo gaat het bij mij altijd) mijn pony is altijd nogal gestresst als ik ga buitenrijden dus daar giet ik die druppeltjes ook wel eens in.. zelfs dat helpt! echt wonderspul is het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:01

Ik ga met Janna mee als ik het verhaal zo lees. En daarnaast: elk weekend 2x op concours. Die Fitz van jou kan dat wel lopen, volgens mij moet je er gewoon doorheen.

Voordat ik met Sven naar Laholm ging zag ik dat echt niet zitten. Ik kon de proeven niet uit mijn hoofd leren, laat staan dat ik ze thuis kon rijden. Ik was het liefst ter plekke bosruiter geworden. Als Sjuimpje niet was gekomen had ik afgebeld denk ik.
De afgelopen 2 weken toch weer gewoon de grootste schik gehad op concours. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 'vroeger' nooit veel wedstrijdstress heb gehad, ik moet gewoon even mijn routine weer terug vinden.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 01:27

Toen ik eerst op wedstrijd ging, en mijn vader was mee, zei hij:"Volgende keer krijgt ze van mij een vol glas wisky, en een joint!"
Ikke:"ik vind het best, maar dan denk ik dat ik de bordjes zie vliegen!"

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:57

Eigenlijk................... doet et me goed om te lezen dat er zovele 'last' van hebben!
Zelf heb ik er 'pas' last van sinds ik in het Z1 rij en er altijd wel een 'domme' opmerking komt van iemand (die notabene zelf lager rijden): dit had je zo moeten doen of dit had je anders moeten doen.. blabla!
Zo heb ik zelfs les gehad van een instructrice.. nooit was iets goed aan m'n paard. En ja, je bent er om te verbeteren, maar niet om mijn paard af te laten kraken en zo voelde et wel (ja.. ik ben gestopt bij haar)!
En ik trek me dat heel erg aan. Ook al denk ik: et moet me niks kunnen schelen.. toch raakt et me iedere keer weer. En als er niks gezegd wordt, dan denk ik wel dat mensen wat er zijn het nodige ervan denken!
Dus zenuwachtig voor de proef ben ik absoluut niet, maar voor de 'omgeving'!
Dus helaas heb ik de gouden tip ook niet voor je, maar ben wel met je mee aan het hopen op die gouden tip..... hoewel er ook genoeg adviezen bij staan wat ik ga proberen de volgende wedstrijd!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:52

Iedereen succes met wedstrijdstress! Als inderdaag zolas jnien al zegt, zoveel mensen er last van hebben, gaat het misschien beter wanneer je andere verhalen leest!

Ook ik heb er last van:
Ik las dit allemaal hier en het kwam eigenlijk ook bij mij wel goed van pas. Zo als veel mensen hier ben ik met losrijden ook gestrest. Hoe korter ik heb om los te rijden hoe gestrester ik wordt. In begin met losrijden heb ik er nog weinig last van.Later komt het pas.Ook als ik naar de andere kijk die in mijn ring starten wordt het erger. Ik start dan nog maar M2, maar ach.
Ik kan dan ook niet meer losrijden. Ik weet dan best hoe ik moet rijden, maar ik kan het gewoon niet meer. Nu is het zelfs bij mij ( bij nog meer mensen??) de hele week al als ik ga rijden. Het lukt niet en ik kan niet meer rijden, omdat ik komend weekend de kampioenschappen ( limburg) mee rijdt. Ze raden me ook al homeopatische druppels aan Verward Geen ervaring mee. Het idee ook dat iedereen op stal gaat vragen hoe het is gegaan. Als dat slecht is moet je dat zo vaak zeggen...dat idee al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:14

groot deel van je wedstrijdstress is te verminderen door er zelf thuis voor je weggaat van overtuigd te zijn dat je kunt wat je wilt gaan doen. Soms helpt het als iemand wiens oordeel je vertrouwd, bijv je instr. je dat ook nog eens een keer benadrukt.

Als je thuis niet door de proef komt, lukt je dat op concours ook niet. Ik was nooit zo'n proef-oefenaar vroeger maar ben daar van teruggekomen. In de laatste dagen voor concours rijd ik alleen maar los en oefen vervolgens verschillende onderdelen van de proef.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:17

Jnien schreef:
Eigenlijk................... doet et me goed om te lezen dat er zovele 'last' van hebben!
Zelf heb ik er 'pas' last van sinds ik in het Z1 rij

Ben nog nooit zo relaxed de ring ingegaan sinds ik GP ben. Ik maak toch geen schijn van kans tegen die zwaargewichten en is dus elke proef gewoon mooi meegenomen om ervaring op te doen voor later Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:23

Dat sluit goed aan bij wat ik hierboven er eigenlijk nog bij wilde gaan zetten. Je moet er van overtuigd zijn dat je kunt wat je wilt doen, en daarbij moet je een realistisch doel voor ogen houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:36

Zep schreef:
. Je moet er van overtuigd zijn dat je kunt wat je wilt doen

En daar schets je het probleem in een kort zinnetje. De overtuiging dat ik Z2 zou kunnen rijden ontbreekt, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:37

waar ligt dat dan aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:38

Je bent er niet gekomen omdat je zo verschrikkelijk slecht rijd lijkt me Haha!
En wat gebeurt er als het wel slecht gaat?
Niks, je krijgt je paard gewoon weer mee naar huis Haha! (uitspraak van stalhouder tgen zenuwachtige amazones op stal Lachen )