vraagje over longeren op wedstrijd..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:39

CGJ12 schreef:
Als ie aan de haal gaat als je erop zit raak je hem nooit kwijt. Gewoon er midden bovenop blijven zitten, dan gebeurt er niks. Haha!

Daar heb ik nog wel eens moeite mee.. Haha!

Vooral als hij met 4 benen van de grond komt en dan voordat ik weer in het zadel ben beland, snel een kwartslag draait en een sprintje trekt Schijnheilig

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:40

Tja maar dan ken ik nog wel wat ergernissen op concours!! Die mensen die hun paard vastzetten aan de trailer en vrolijk weglopen. Dat je dat beest eerst om moet zetten voordat jij er met je trailer langs kan. En met een grote boog er om heen moet stappen met je paard want ik weet niet of dat beest slaat of niet.

En nog erger dan kinderen voorop bij iemand zijn loslopende peuters in het bereik van de benen van mijn paard....want als er een ongeluk gebeurd ben IK de l*l terwijl die ouders die kids ongeveer onder zijn staart laten spelen! Boos!

Ook leuk (NOT Boos! ) buggies die maar her en der geparkeerd worden...Zijn die mensen ongewenste ouders ofzo?? Schijnheilig

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:44

Over ergenissen gesproken... mensen die door het inrij terrein lopen ipv er om heen, ruiters die de regels niet kennen, ruiters die hun paard niet in bedwang kunnen houden en ineens bij jou in de ring zitten...

naja, verder is het wel leuk hoor, om wedstrijden te rijden...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:50

Zoals die tamara in het Z1 die les heeft van Edward Gal (die niet meer op die knol stapt omdat dat te link is).
Gewoon achteruit iemand z'n ring in, en de hele proef verknallen Boos!
ZO asociaal!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:51

Als er genoeg plaats is oke. Maar dan echt genoeg plaats!. Vooral aan die paarden die totaal exploderen aan de longe heb ik een hekel. Mijn paard explodeert dan ook namelijk. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:58

Als je er iets van zegt, dan krijg je als antwoord van die grapjassen terug:

"Euh, ik MOET hem echt longeren, anders kan ik hem niet houden. Wil jij het op je geweten hebben dat ik zometeen verongeluk?"

Tsssssssssssssss. Ga dan niet naar een wedstrijd, als je denkt te verongelukken met je paard. Maar STAY AWAY van het losrijterrein!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:02

Aha, ik krijg zowaar medestanders.........

Longeren doe je voor de bespiering met een 2,5 jarige die naar de (hk)keuring moet.
Zo gauw er eenmaal een zadel op heeft gelegen kan die longe weer in de kast.
Mocht ie wat teveel energie hebben gooi je hem/haar gewoon even 5 minuten flink los in de buitenbak. Kan geen uur longeren tegenop......

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:21

Nou hier verlies je weer alle support hoor!!! Ik longeer mijn paard om de dag, zouden meer mensen moeten doen!! En ff losgooien voor de energie??? AAARGH, mijn peesjes!!!!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:22

Lekker elke dag een uur of 5 in de wei, is ook goed voor elk paard Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:27

Absolutely!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:42

Gail schreef:
Nou hier verlies je weer alle support hoor!!! Ik longeer mijn paard om de dag, zouden meer mensen moeten doen!! En ff losgooien voor de energie??? AAARGH, mijn peesjes!!!!

Hij is niet van suiker hoor.
Van alle hengsten die in November in Ermelo los in de kooi mogen loopt er minder dan 1 promille een aantoonbare peesblesuure op..........en die moeten ook nog eens over de driesprong.....

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:38

Of een paard nou er vandoor gaat met je erop en gaat bokken.
Of zonder je erop loopt te springen en te bokken..

Zoals CGJ12 al zegt; Hij's niet van suiker.

En ik heb mijn 1e wedstrijd ook gelongeerd.
Ik moest 's middags pas starten, en heb 's ochtends om 8 uur haar lopen longeren. Zodat ze 's middags wat rustiger en nagevelijker was. Niks mis mee toch? Tong uitsteken
Nu doe ik dat ook niet meer. Gewoon rijden met die hap, en ik zie wel waar het schip strand Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:43

Marwszjeuh schreef:
[.....] Gewoon rijden met die hap, en ik zie wel waar het schip strand Haha!

OK dan!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:19

Als het verboden is, waarom heb ik me in Almelo dan mateloos lopen irriteren aan losrijdende slofruiters? En dan bedoel ik niet de mensen die niet moesten starten en dus "gewoon" reden, maar echt mensen die daarna de ring in moesten...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:44

Dan heeft de vertegenwoordiger niet op zitten letten,die kan ze er op aanspreken.

Ik weet niet of er ringmeesters zijn in ALmelo??Die zouden er ook wat van kunnen zeggen??

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:20

Gail schreef:

Helemaal mee eens, mijn paard mag echt wel even uitbokken in zijn eentje, maar dan stap ik hem op zijn minst eerst 10 minuten warm, maar meestal gooi ik hem pas los na het rijden. Dan zijn zijn spieren alvast lekker warm en is de kans op blessures veel kleiner.

Maarre ik weet ook nog wel wat ergenissen *LOL*
Ik heb op de kampioenschappen serieus wel gehad dat mensen gewoon op het losrijterrein gingen picknicken Verward Kleedje en al Boos!

Of dan van die mensen die hun auto zo dicht op je trailer zetten dat je klep niet meer open kan Verward Sorrie hoor maar die mensen zijn pas echt Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:26

Met een jong beest die nog nooit van huis is geweest ( wat ik dus altijd had) dan longeerde ik deze wel. Maar de eerste wedstrijd ga ik dan bewust naar een wedstrijd waarvan ik weet dat het op een stal is waar een longeerbakje/paddock is zodat niemand last van mij heeft. Ik vind het werkelijk asociaal om te gaan longeren op het losrijterrein.

Als je weet dat je met een jong paard op concours gaat die misschien wat kan spatten, zorg dan gewoon dat je de juiste accomodatie opzoekt.

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:29

Erg vervelend die mensen die op het losrijterrein longeren doe het gewoon thuis dan heeft niemand er last van of als het terrein groot genoeg is in een hoekje waar niemand er last van heeft dat kan nog net maar anders is het gewoon gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 11:54

CGJ12 schreef:

Longeren doe je voor de bespiering met een 2,5 jarige die naar de (hk)keuring moet.
Mocht ie wat teveel energie hebben gooi je hem/haar gewoon even 5 minuten flink los in de buitenbak. Kan geen uur longeren tegenop......

Sorry maar hier ben ik t echt niet mee eens. Natuurlijk is longeren niet alleen voor 2,5 jarigen. Boos! Voor oudere paarden is het evengoed goed, en voor die van mij al helemaal, zo krijg ik m lekker los, en ik ken genoeg mensen die ook longeren met een ouder paard(ouder dan 2,5 dan Knipoog ) en ik vind dit echt niet abnormaal. Mooi bijzetten en je paard kan lekker even lopen. Laat ieder z'n gang mooi gaan, als ze dr maar niemand mee tot last zijn toch? Haha!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 11:54

Ik heb dr lekker thuis eerst een kwartiertje gelongeerd en daarna liep ze super op wedstrijd, maar ik kon ook zo longeren op wedstrijd, want er was genoeg parkeerplek, dus kon ik mooi in een rustig hoekje longeren(zoals nog een paar anderen).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:25

Afgelopen winter echt het toppunt meegemaakt kwa longeren op losrijdterrein. Bij een binnenmanege was slechts 1 buitenbak van 20x40 beschikbaar om los te rijden (de andere waren echt blubber!). Er zaten vijf of zes ruiters in, op zich al aardig druk. Komt er zo'n muts aan met een joekel van een paard en neemt lekker de helft van de bak in beslag, ze had nog net het uiteinde van de longeerlijn in één hand. En ondertussen lekker schreeuwen en achterna rennen met d'r rijzweep. Tot overmaat van ramp ging het paard over zijn toeren (vind je het gek met zo'n mens achter je aan), springt uit de bak half over een spelend kind heen en echt 2 milimeter van mijn nieuwe auto.
Ja, toen ben ik echt even heel pissig geworden. Lekkere amazone ben je dan (ze reed btw M)
Kijk als je even een jong paard longeert, mits er ruimte voor is natuurlijk, wat hier duidelijk niet het geval was, dat kan iedereen wel begrijpen. Maar na een paar keer neemt dat begrip ook aardig af, doe het dan lekker thuis, da's voor iedereen prettiger.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:06

pff wat ben ik toch blij dak endurance rij en hier geen van heb... als er toch plek is om te longeren kan datb toch gewoon... ??? en longeren met een slof? wist niet dat dat kon... en als een slof niet mag is een pessoa teugels dan geen goed alternatief???

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:41

CGJ12 schreef:

hier ben ik het echt niet met je eens. ik vind dat mensen hun paard zeker 1x in de week moeten longeren. je paard wordt er lekker los van en is zeer goed.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:48

Ik longeerde mijn paard ook heel vaak voor dat ik ging inrijden op wedstrijd, het was een van de eerste keren dat ik met haar starten, en op een ander terrein, voor mij scheelde dit erg veel want dan was toch de meeste spanning er af en hoefde ik ook niet zo heel erg lang in te rijden, om haar fijn los te hebben. Longeren met bijzet of slof deed ik nooit op wedstrijd, hooguit deed ik mijn teugels even achter mijn beugels...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:50

graciaxxx schreef:
pff wat ben ik toch blij dak endurance rij en hier geen van heb... als er toch plek is om te longeren kan datb toch gewoon... ??? en longeren met een slof? wist niet dat dat kon... en als een slof niet mag is een pessoa teugels dan geen goed alternatief???

Het probleem is dat wanneer de ruimte er NIET is het toch gewoon gedaan wordt, en dit overlast voor de rest oplevert.