Vraagje aan de kleuren experts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:17

janderegelaa schreef:
F_T schreef:
Voor het Dun, Nd1 en Nd2 verhaal,

Deze is leuk, meeste mensen kennen uit de basisbiologie boeken een gen (plaats voor erfelijke info) met 2 verschillende allelen (varianten)

Bijvoorbeeld het gen voor grey (schimmel) dat kan wel schimmel of niet schimmel zijn.

In normale situaties (ga ik in de rest even vanuit) heeft ieder individu ieder gen dubbel.
Dan kan je hetzelfde allel 2x hebben (homozygoot) of 2x verschillend (heterozygoot)
In geval van twee dezelfde allelen zie je de eigenschappen van dat allel.

In geval van heterozygoot (twee verschillende alelen) kan het ene allel volledig het ander overheersen. De overheersende 'zie' je, die wordt dominant genoemd, degene die je niet ziet wordt recesief genoemd. (Daarom zie je recesieve kenmerken alleen als beide genen de recesieve versie van het allel hebben, er is dan immers geen dominant ander allel om het te overheersen.

Af en toe zie je dat beide verschillende alelen bijdragen, de een is níet compleet dominant ocer de ander. Heb je dan twee verschillende versies dan krijg je een soort mengvorm te zien. Het creme gen doet dat bijvoorbeeld.
Een voskleurig paard heeft geen creme allel(homozygoot geen creme), een palomino 1 x wel en 1x niet (heterozygoot creme), een cremelo heeft het allel voor creme 2x. (Homozygoot wél creme)

Dan nu de Dun, nd1 en nd2 voor zover op dit moment bekend;

Soms zijn er meer dan twee verschillende versies, meer dan twee verschillende allelen voor een bepaalde eigenschap.
Het dier heeft altijd twee allelen, en wederom kan dat 2x dezelfde zijn (homozygoot) of 2x verschillend (heterozygoot)
In geval van wildkleuraftekeningen zijn er 3 verschillende versies, waar het dier er dus 2 van heeft

Die drie zijn in volgorde van dominantie
Dun (wildkleur, met primitieve aftekeningen en lichtere vachtkleur)
Nd1 (wel primitieve aftekeningen (zebrastrepen, donkerder vlek bij schouder, donkerdere streep over rug, maar doorgaans niet of nauwelijks effect op de eigenlijke vachtkleur)
Nd2 (geen primitieve aftekeningen, geen lichtere vachtkleur)

Met deze 3 kan een paard allerlei

1 Dun-Dun (homozygoot Dun)
2 Dun-nd1 (heterozygoot Dun-nondun1)
3 Dun-nd2 (Heterozygoot Dun-nondun2)
4 nd1-nd2 (Homozygoot nondun1) (zoals die van Jan in dit topic)
5 nd1-nd2 (Heterozygoot nondun1 en nondun2)
6 nd2-nd2 (Homozygoot nondun2)

1 ziet eruit als wildkleur
2 ziet eruit als wildkleur
3 ziet eruit als wildkleur
4 heeft wel primitieve aftekeningen maar geen volledige wildkleur
5 heeft wel primitieve aftekeningen maar geen volledige wildkleur
6 heeft geen wildkleur of primitieve aftekeningen

:D
De reden dat je soms recesieve kenmerken (zoals bijvoorbeeld vos of 'geen wildkleur nd2) vaker ziet dan dominante kenmerken is omdat in de volledige populatie het recesieve allel percentage gewijs meer voorkomt.
Dus ALS het dier een Dun allel heeft zíe je dat,
Alleen de KANS dat die dat allel heeft is minder groot (over een volledige populatie gezien) dan dat hij het niet heeft.

__

Als je dan ook nog weet dat ieder dier per gen dus twee allelen heeft, en van die 2 allelen er 1 heeft gekregen van de 2 die de vader heeft, en 1 van de 2 heeft gekregen uit de 2 die de moeder heeft, wordt genetica ineens een erg leuk puzzeltje :D

Ik mis nd1/nd1 want dat heeft mijn veulen uit de valk. En ook W20 terwijl er geen vlekje wit op zit

Typefout, de 4 is nd1 nd1

Aangepast inmiddels

F_T

Re: Vraagje aan de kleuren experts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:22

In geval van jouw valk spelen er meerdere genen,

Mijn tekst ging in principe alleen over de dun.

Nu wordt het wat technisch,
Maar dat veulen moet in de basis zwart zijn (zwart of rood zijn in feite de twee echte kleuren)
EE of Ee
Met een allel dat van zwart bruin maakt (agouti, 1 of 2 x)
Dan 1 x creme (dat maakt van bruin valk)
Dan dus blijkbaar getest 2x nd1
En w20.

(En uiteraard nog veel meer, een heel genoom bestaat uit genen voor echt allerlei zichtbare en niet zichtbare eigenschappen)

Van de white genen weet ik heel weinig verder

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:41

EE of Ee staat voor zwart? En ee voor vos?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:59

Ja EE is zwart die geen vos kan doorgeven, Ee is zelf zwart maar kan vos doorgeven en ee is vos.

Mijn persoonlijke hypothese voor de fjorden is dat die een recessief gen hebben wat wildkleur boost zoals W20 dat doet met andere witgenen.
Het is namelijk heel opvallend dat alle fjorden die lichte wildkleur + wit in manen en staart hebben, maar als je ze kruist worden de nakomelingen eigenlijk altijd normale wildkleur. In het geval van een gewoon wildkleur gen in combinatie met een recessief boostergen dat alleen binnen de fjorden voorkomt zou dat goed passen.
Als iemand een stuk of 100 fjordenkruisingen weer met elkaar wil laten fokken dan wil ik graag weten of er 25% fjorden wildkleur uitkomt :+

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:40

Oke en Aa staat dan voor bruin neem ik aan? Want bijvoorbeeld bij EE toont het creme gen niet. Is Agouti dan dominant op zwart en toont het bruin?

Dat zou wel eens goed kunnen. Valt mij namelijk ook wel op. Al heb je wel de hele donkere fjorden ook natuurlijk. Maar ze zijn altijd net wat anders wildkleur inderdaad. Ben benieuwd of dit echt zo zou zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:29

Furst schreef:
Oke en Aa staat dan voor bruin neem ik aan? Want bijvoorbeeld bij EE toont het creme gen niet. Is Agouti dan dominant op zwart en toont het bruin?

Dat zou wel eens goed kunnen. Valt mij namelijk ook wel op. Al heb je wel de hele donkere fjorden ook natuurlijk. Maar ze zijn altijd net wat anders wildkleur inderdaad. Ben benieuwd of dit echt zo zou zijn.

Agouti is dominant over zwart, normaal krijg je een bruine en als je een creme gen hebt een valk. Komt er geen agouti gen mee maar wel creme dan krijg je een smokey black.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:31

Agouti (daar zijn verschillende afkortingen voor in omloop om het lekker handig te houden allemaal :') )

Zie je nooit op vos, alleen op zwart.

Het is dan dus een zwart paard,

Waarbij agouti het zwarte pigment 'wegpoetst' (het is iets ingewikkelder maar dit is voor basic uitleg handig) vanuit het midden van het lijf.

Dus een bruin paard is op zijn lijf bruin, en verder naar 'buiten' (staart, benen, manen, oorpunten) zwart.
Bij de ene is dat heel veel zwart 'weggepoets' bij een ander veel minder.

'Agouti' is inderdaad dominant over 'niet agouti' (laten we maar even A voor Agouti pakken en a voor niet agouti)

Omdat vos überhaupt geen zwart heeft zie je het niet op vos ee (vos kan het wel dragen, zowel homozygoot als heterozygoot)

Op zwart basis zie je het dus wel.
Zwart basis is
EE (homozygoot zwart) of Ee (Zwart vosdragend)

Op een ánder! gen ligt de informatie voor Agouti

EE of Ee is basis zwart.
EE of Ee met AA of Aa wordt bruin
EE of Ee met aa blijft zwart, dan is er immers geen versie van het allel dat 'zwart wegpoetst'

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:56

In ieder geval een prachtig mooie..... <3 Fietfieuw!!!! Verder heb ik er geen verstand van, maar het moet gezegd: wat een knap dier!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:36

Ieder paard heeft agouti. Het is alleen dominant of recessief (A of a). Homozygoot dominant agouti (AA), heterozygoot dominant agouti (Aa), homozygoot recessief agouti (aa).
Homozygoot zwart = homozygoot dominant extensie (EE). Heterozygoot dominant extensie = Ee. Homozygoot recessief extensie = ee.
Wildkleur bruin is de oorspronkelijke basiskleur. Zoals dus de meeste Fjorden zijn (alleen die hebben een gen waardoor de verdunning (wildkleur/dun) zich extremer uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 15:53

Ninx schreef:
In ieder geval een prachtig mooie..... <3 Fietfieuw!!!! Verder heb ik er geen verstand van, maar het moet gezegd: wat een knap dier!

Dankjewel! :D Leuk om te horen!

Ik vindt de discussie heel interessant en ook best ingewikkeld al begint het al wat duidelijker te worden. Ik ben ook wel benieuwd waarom Fjorden zo'n andere wildkleur hebben inderdaad.

Quir: Die is ook echt mooi zeg qua kleur, heel apart!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:22

:+ zie dat ik mijn eigen wildkleur nog niet heb gedeeld, dit is dus de wildkleur verdunning op vosbasis, winter en zomervacht:
Afbeelding
Afbeelding

En voor het verschil: vos zonder verdunning, vos met crème verdunning en vos met wildkleur verdunning
Afbeelding

Mijn favoriete wildkleur detail zijn trouwens de donkere driehoekjes op de toppen van de oren.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:35

mooney schreef:
Ja EE is zwart die geen vos kan doorgeven, Ee is zelf zwart maar kan vos doorgeven en ee is vos.

Mijn persoonlijke hypothese voor de fjorden is dat die een recessief gen hebben wat wildkleur boost zoals W20 dat doet met andere witgenen.
Het is namelijk heel opvallend dat alle fjorden die lichte wildkleur + wit in manen en staart hebben, maar als je ze kruist worden de nakomelingen eigenlijk altijd normale wildkleur. In het geval van een gewoon wildkleur gen in combinatie met een recessief boostergen dat alleen binnen de fjorden voorkomt zou dat goed passen.
Als iemand een stuk of 100 fjordenkruisingen weer met elkaar wil laten fokken dan wil ik graag weten of er 25% fjorden wildkleur uitkomt :+

Ik zou zeggen: duik het Henson stamboek in ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:36

mooney schreef:

Dan zou je eens moeten kijken bij de cheval Henson. Volgens mij wordt daar ook wel mee teruggekruist en zijn het niet allemaal F1 paarden (meer).

Wat betreft creme niet zichtbaar bij zwarte paarden. Ja en nee.

Creme verdunt alleen rood pigment. Maar een zwart paard heeft zwart én rood pigment. Anders zou bij een zwarte met agouti het rood niet zichtbaar worden over het lijf.

Dat rode pigment wordt in aanwezigheid van creme wel degelijk nog steeds verdund. En dat kan je soms ook fenotypisch zien. Ik heb hier een smokey black die er uit ziet als een koffievos, en dat is niet omdat-ie door de zon verbleekt, want ook 's winters is hij uiterlijk niet zwart.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:37

F_T schreef:
Bijvoorbeeld het gen voor grey (schimmel) dat kan wel schimmel of niet schimmel zijn.

Kleine correctie: bij schimmel zijn inmiddels ook 3 allelen bekend :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:56

Picopico schreef:
F_T schreef:

Ah cool, die heb ik gemist!

Weet je welke en hoe ze zich ten opzichte van elkaar gedragen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:08

F_T schreef:
Picopico schreef:

Ah cool, die heb ik gemist!

Weet je welke en hoe ze zich ten opzichte van elkaar gedragen?

G3 en G2 geven beide schimmel, G1 is niet-schimmel. G3 is de bekende variant, waarbij ze vaak voor 10 jarige leeftijd wit zijn of wit aan het worden zijn, relatief hoog risico op melanomen.
G2 is trage schimmels, vaak op 10 jarige leeftijd minimaal verkleurd en lager risico op melanomen. Komt vooral voor bij Connemara's.
G3/G2 is fenotypisch een G3 zo uit mijn hoofd.

Er is een topic over geweest, dit is even wat ik zo uit mijn hoofd kan opratelen dus fact check me gerust

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 19:22

Picopico schreef:
mooney schreef:

Ik zou zeggen: duik het Henson stamboek in ;)

Grappige paardjes zijn dat. :j Die lijken dan wel weer minder/geen wildkleur aftekeningen te hebben.

Money, grappig die drie verschillende kleuren. Ik zie dat de wildkleur vos ook die wildkleur kenmerken heeft.