Paard rent weg in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Mijn paard heb ik al 22 jaar en het begin weide seizoen is een periode waarin ik de boel even de boel moet laten. Er zijn veel veranderingen weer in ritme, regelmaat en sociale samenstellingen, en dat geeft onrust in het koppie. Ik heb geleerd even een stap terug te doen zeker de 1e maand, tot dat de rust weer wat is wedergekeerd. Wellicht heeft jou paard dat ook nodig. Zeker in de opbouw tijdje. Want ze geeft heel duidelijk aan dat ze er niet aan toe is of er bij kan hebben in haar hoofd. Dat is zuur en jammer, maar soms niet anders. Het zijn geen robots en daarnaast juist zulke enorm goeie spiegels...

Ik denk dat er best al wat tips zijn gegeven. Plan er omheen, laat even het MOETEN trainen wat losser (ze kan d'r ei nu ook op het land kwijt), en neem de tijd binding te krijgen met haar zodat ze meer ontspanning bij jou vind. Want dan kan jij ook weer ontspanning bij haar vinden, het is een wisselwerking.

Verder lees ik 'vorige stal'. Hoelang staat ze hier nu? Onderschat een verhuizing niet, dat duurt soms echt een tijd een draai te vinden, en is eventuele verlatingsangst en het niet van de (nieuwe) groep wegwillen een stuknmeer aanwezig dan als een paard goed gesetteld is in een stabiele bekende kudde.

Sterrebell

Re: Paard rent weg in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

En ze heeft nogal eea meegemaakt toch afgelopen tijd met die bult en al die medische dingen? Naast een verhuizing?
Ik zou ook zeggen laat haar even gaan en breng haar (en/of de anderen) af en toe een knuffel of een borstelbeurt en als ze dat niet toe laat, dan even niet.
Het is lekker weer, een uurtje paarden observeren/aanwezig zijn/boekje lezen in de zon is ook heerlijk toch?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:11

Er hoeft helaas geen mest geruimd te worden.

Iemand anders kan haar alleen pakken als ze allemaal naar binnen gaan; anders ook niet.

Ze staat nu sinds begin juli op deze stal en sinds november in deze wei (in wel ietwat wisselende samenstelling).

Ze heeft inderdaad veel meegemaakt. De eerste keer is de inscharing in de grote kudde na een maand erg mis gegaan.

Misschien als ik een knopje om kan zetten in mijn hoofd lukt het om te ontspannen bij de wei. Ik vind het vaak lastig om van mijn vooraf bedachte plan af te stappen, maar als ik dat van te voren plan moet het wel lukken denk ik

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Waarom niet gewoon zonder plan naar je paard gaan? Dat scheelt al veel druk.

Ik ga zo'n 4-5x per week naar mijn paard en heb daarvan maar 1x een plan (mijn vaste lesdag), de andere dagen kijk ik gewoon hoe mijn paard is en waar ik zin in heb.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:34

Dat kan ik niet, reden mag via pb, maar ik weet dat ik zo werk en dat is oké :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Aanvullend op alle andere heel goede opmerkingen. Vooral ook het komen rijden op tijdstippen dat je paard toch al binnen staat. Dan heb je iets positiefs toe te voegen aan haar leven ipv dat je iets afneemt van iets waar je paard blij van wordt.

Doe bij jezelf een check ruim voor je in de buurt van je paard komt. Adem even diep in een uit. vertraag je passen, laat je schouders los en ontspan je buik en billen. Wandel een beetje ontwijkend met een beetje kris kras bewegingen naar je paard toe.
Als je dat niet allemaal los laat zijn dat echt van die signalen die paarden al van 100den meters afstand lijken te bemerken: oh help, heb je dat aura alweer. Daar gaat al heel veel afstotende energie van uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Kimmie25501 schreef:
Misschien als ik een knopje om kan zetten in mijn hoofd lukt het om te ontspannen bij de wei. Ik vind het vaak lastig om van mijn vooraf bedachte plan af te stappen, maar als ik dat van te voren plan moet het wel lukken denk ik

Eerder een kwestie van jezelf trainen dan je paard dus.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Kimmie25501 schreef:
Dat kan ik niet, reden mag via pb, maar ik weet dat ik zo werk en dat is oké :)

Dat zou ik ook niet kunnen. Al is het maar omdat ik moet weten of ik mijn rijbroek met laarzen of mijn spijkerbroek met stalschoenen aan moet trekken. Met rijbroek toch maar niet rijden is geen probleem. Maar met spijkerbroek toch wel rijden is niet handig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Dan trek je toch altijd je rijbroek aan?
Ik loop er hier thuis de hele dag in. En als ik 1 keer in de week rij heb ik geluk.

Ik weet dat het voor vele niet makkelijk is. Dat ineens veranderen.
Maar persoonlijk denk ik wel dat juist het wel aanvoelen en kunnen schakelen met een paard belangrijk is.

Ook als je besluit wel te rijden.

Ik ben wel eens opgestapt met noem maar wat de gedachte wat meer te oefenen op de zijgangen.
Vervolgens is het paard die dag net een zigzag hinde :+ en ga je dus oefenen met netjes rechtdoor op de binnen hoefslag.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Training pas je inderdaad aan aan wat het paard vraagt en aanbiedt als je er mee bezig bent.

Ik zeg wel eens dat mijn oudje mij heeft leren ontstressen of in ieder geval leerde opmerken wanneer ik gespannen ben. Niet omdat hij dan wegrende als ik hem uit het land haalde, maar doordat hij onder het zadel om het minste of geringste er vandoor schoot als er iets om ons heen gebeurde. Ik was niet gefocust en ontspannen, dus hij ook niet. En dat was absoluut niet lekker ontspannen rijden.
Ik ben dus wel keren op stal gekomen in mijn rijkleding om alleen mijn paard te poetsen en een kop thee met mijn stalgenoten te drinken.

Ik ga mee met het advies om jouw paard haar uren buiten te gunnen en het rijden/trainen te doen als ze al op stal staat.
En als je meer tijd hebt aan de gang om bij je komen een feestje te maken. Eerst zonder mee te moeten om te rijden en later ook als je haar gaat rijden.

Verder zou je ook eens kunnen kijken wat er aan energie in gaat t.o.v. hoeveel werk ze doet. Want een paard dat gevaarlijk wordt als ze niet dagelijks wordt gereden krijgt vrijwel altijd meer energie binnen dan nodig. Mogelijk helpt terugzetten in krachtvoer om haar minder snel gevaarlijk te hebben.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Gini schreef:
Kimmie25501 schreef:

Zo makkelijk werkt dat niet voor sommige mensen. Dat is soms gewoon simpelweg niet uit te zetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

MondyJoker schreef:
Gini schreef:

Zo makkelijk werkt dat niet voor sommige mensen. Dat is soms gewoon simpelweg niet uit te zetten.

Trainen dus!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:10

Ik ga op dat onderwerp alleen nog verder in pb :)

Verder was ze vandaag gelukkig wel heel blij om me te zien op stal. Pfiew, door sommige reacties was ik al bang dat ze sowieso een hekel aan me had. Meteen een stukje clickertraining opgepakt en ze was zo blij dat ze steeds zachtjes hinnikte als ze het goed deed <3 Zo kan ik mezelf hopelijk weer leuker maken zodat ze het straks ook weer gezelliger vindt

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Gini schreef:
MondyJoker schreef:

Trainen dus!

Je zegt ook niet tegen iemand in een rolstoel dat ie maar moet trainen zodat ie kan lopen toch.

@ts nee joh, die dieren van ons krijgen niet zomaar een hekel aan je hoor :(:)
Ze heeft gewoon even geen zin om mee te komen om wat voor reden dan ook, niet omdat ze jou niet meer moet. Buiten is nu voor haar even net iets leuker soms.
Fijn dat ze blij was om je te zien, moet voor jou ook wel ff fijn gevoel geven

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Nee precies. Ze hebben echt niet zomaar een hekel aan je.
Alleen hun prioriteiten lijstje is niet altijd gelijk aan die van ons :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

En die vinden het misschien ook lastig hun plan voor de dag los te laten
:D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Haha zeker weten. :D

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

ikke schreef:
l_bs schreef:
Precies dit, ik zou toch vooral proberen te gaan als ze binnenstaat. Laat ze zich wel aaien als je geen halster bij hebt? Anders zou je op de dagen dat je er ‘s ochtends bent haar ook lekker in de wei kunnen borstelen/knuffelen. Als je per se wil rijden kun je altijd proberen met een emmer snoep te rammelen, werkt bijna altijd. Ook als ze in het begin niet komt, zal ze op een gegeven moment wel jaloes worden.

Maar het kàn ook averechts uitpakken.

Ik weet van paarden die je dan helemaal niet meer aankijken. Het is wel een merrie, hè..... }>

Ja daar heb je natuurlijk gelijk in… zeker als je zelf ook gestresst bent zal ze niet zo snel komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

DuoPenotti schreef:
Dan trek je toch altijd je rijbroek aan?
Ik loop er hier thuis de hele dag in. En als ik 1 keer in de week rij heb ik geluk.

Nee, zo lekker zitten die niet. Bovendien ga ik vaak vanuit mijn werk.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Vitamine e laten checken? Ben er toevallig achtergekomen dat die van mij een te kort had/heeft en die ging dus ook plots wegrennen.. als ze het halster zag ging ze het op een lopen zetten terwijl ze de voorgaande 5 jaar gillende op mij afgerend kwam en hoe groot het gebied ook was ze kwam met tempo! Ze liep ook regelmatig los..
Halster betekende niet zo zeer werk maar alles gaf toch spier klachten zonder te tonen. Geef het nu bijna 8 weken flink bij na de bloedtest en weer mijn paard terug :)
Ondanks dat je aan geeft je paard staat nu op jet gras, soms is er ook gewoon verstoorde opname.

Als er verder niks te vinden is dan zpu ik vooral veel bij jezelf zoeken, zeker in de stress die je aangeef en daar aan werken. Neem iets interessants mee en ga zeker met het mooie weer ipv een les plannen gewoon de tijd in de wei zitten. Een skippydier, snuffelmat of hondenspeelgoed.. nieuwsgierigheid wint :)
Krijg serieus zelf een opgejaagd gevoel hoe je zelf over alle stress praat :o zal vervelender zijn voor jezelf maar denk dat je die optie niet te hard moet afzetten. Je geeft aan dat in de wei zitten zelfs stress geeft, ben je zelf wel oke?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:48

Nee totaal niet. Ik ben echt aan het overleven momenteel. Ik heb geen seconde rust omdat ik continu aan het werk ben (of voor m’n baan of voor m’n studie). Ik dwing mezelf nu wel echt om wat meer ontspanning te plannen en hou de optie open om volgend jaar af te studeren, hoewel ik er wel voor ga strijden. Ik wilde eigenlijk meteen gaan promoveren, maar ik denk dat ik minimaal een jaar pauze neem en alleen ga werken := Daarnaast momenteel ook nog stress omdat ik moet solliciteren omdat ik nog niet weet of er op m’n huidige werk plek is komend jaar, dus allemaal nogal buh.

Buiten dat had ik vandaag best een lekkere dag op stal, genoten van het weer, dus hopelijk hou ik dat vast

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

MondyJoker schreef:
Gini schreef:

Trainen dus!

Je zegt ook niet tegen iemand in een rolstoel dat ie maar moet trainen zodat ie kan lopen toch.

TS zegt zelf dat als ze dit op voorhand kan plannen het wel moet lukken.
Het gaat over een paard dat zich eventjes niet meer laat vangen, niet over een rolstoelgebruiker die terug wilt lopen. Niet iedere metafoor klopt.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:32

Je geeft aan dat de paarden na een paar uur weidegang naar binnen gaan. Hoe worden ze binnengehaald? Als het dan wel lukt om een hele kudde van de weide te krijgen, wellicht kun je eens meekijken hoe de stal dat aanpakt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:03

Kimmie25501 schreef:
Nee totaal niet. Ik ben echt aan het overleven momenteel. Ik heb geen seconde rust omdat ik continu aan het werk ben (of voor m’n baan of voor m’n studie). Ik dwing mezelf nu wel echt om wat meer ontspanning te plannen en hou de optie open om volgend jaar af te studeren, hoewel ik er wel voor ga strijden. Ik wilde eigenlijk meteen gaan promoveren, maar ik denk dat ik minimaal een jaar pauze neem en alleen ga werken := Daarnaast momenteel ook nog stress omdat ik moet solliciteren omdat ik nog niet weet of er op m’n huidige werk plek is komend jaar, dus allemaal nogal buh.

Buiten dat had ik vandaag best een lekkere dag op stal, genoten van het weer, dus hopelijk hou ik dat vast

Ik snap je wel. Je betaalt een godsvermogen voor je hobby en het bezorgt je alleen nog maar meer kopzorgen.
Ik zou eigenlijk dit probleem gewoon vermijden. Alleen rijden inplannen als je weet dat ze op stal staat. Mocht het op lange termijn een probleem worden, zou ik een hele goede grondwerk trainer zoeken en dan daar les mee inplannen. Dan kost het je zelf weinig energie omdat je aan het handje wordt genomen en je instructie krijgt over wat je moet doen. En zulke mensen hebben vaak wel echt een enorme trukendoos.
Wat je ook nog zou kunnen doen is tegelijk gaan rijden met de eigenaar van zijn beste vriend. Dikke kans dat ie dan wel mee wil

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Zolang het qua planning lukt zou ik inderdaad even het probleem vermijden en naar stal gaan als ze van het land af zijn. Wat iemand anders ook al vroeg (misschien heb ik er overheen gelezen), hoe worden ze binnen gehaald?

Als je er zelf niet uitkomt zou ik aanraden om een keer een gedragstrainer bij te halen. Als ze gaat rennen heb je al een hoop signalen gemist. Dat geeft niets want die hele kleine signalen zijn makkelijk te missen, maar als je ze leert herkennen en erop kunt inspelen kan dat echt je probleem oplossen.
Als je je paard goed kunt lezen en heel bewust op spannings signalen gaat letten kun je er ook zelf mee aan de slag, mits het lukt om je eigen spanning en verwachtingen buiten de wei te laten. Probeer je verwachting eerst eens aan te passen van 'ik ga je vangen en we gaan iets doen' naar 'goh, eens kijken of ik vandaag in de wei kan staan zonder dat ze wegrent'. En probeer het, hoe stom het ook voelt, ook echt als overwinning te zien als dat lukt. Vanuit daar kun je steeds een stukje verder gaan. Loop naar haar toe en zodra je ziet dat ze je opmerkt (en dat kunnen ze ook al als ze staan te eten), dan stop je. Blijft ze alert op jouw dan loop je een stukje terug maar probeer het voor te zijn dat ze van je wegloopt. Zolang je op die manier blijft communiceren ('ik zie dat dit voor jou de grens is dus ik kom nog even niet dichterbij') zul je steeds dichterbij kunnen komen. En waarschijnlijk lukt dat niet binnen 1 dag. En het allermoeilijkste, als de dag komt dat je rustig een halster om kunt doen, dan stop je er een snoepje in en ga je weer naar huis.

Probeer je doel kleiner te maken, zo klein als je kunt bedenken en ga vanuit daar verder werken. Als je doel nu elke dag is om haar te vangen, dan is het niet zo gek als je elke dag teleurgesteld raakt want die stap is nu gewoon even te groot. Ga op zoek naar een stap die dusdanig klein is dat het wél lukt. Het komt echt weer goed, succes!