Tanden vertellen een ander verhaal…

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:04

Salmanino schreef:
Ik ben ook erg opgelucht met deze fonds dat alles lijkt te kloppen. Was al bang dat ik opgelicht was (heb paar jaar terug ook al 2 “miskopen” gehad waardoor ik toch wat bang ben als dingen niet kloppen).
Maar met deze kennis laat ik het denk rusten. Paard staat hier lekker en we zijn lekker bezig. Dat is waar het om gaat :D

Verstandig! Als verder alles klopt, chipnummer en dergelijke, en je hebt er een fijn paard aan, lekker van elkaar genieten. Het zou maar zo kunnen dat hij gewoon een wat matig gebit heeft. En dat hoeft ook niet het einde te zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:08

Cioccolato schreef:
Bijzonder dat jij je zo op zou laten lichten......... want dat is het dan.

Ik vind het goed dat ts het uit zoekt :)

Ik ben blij met een gekocht paard als we de roemruchte "klik" hebben. Als het niet voor de fok is kan zijn\haar papier me niets schelen. Paspoorten wordt toch vaak mee geknoeid. En op papier kun je niet rijden.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:11

Ik heb er ooit eens 1 te koop gehad die ik heb geweten geboren te worden, dus we waren 100% zeker van de datum hoe oud hij was.De gene die hem wilde kopen had een kenner bij die ook bij hoog en laag beweerde dat het paard ouder was...ze wilde natuurlijk ook de prijs drukken ...Ik was daar door zo beledigd dat ik hem nooit meer verkocht heb en gehouden heb :+
Maar eerlijk gezegd heb ik ook al wat slechte ervaringen met tandartsen gehad,nu komt er gewoon een dierenarts met specalisatie tanden voor de paarden...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:22

Ook meegemaakt: mensen op stal hadden een paard gekocht met paspoort. Na enige tijd bleek dat zij van de handelaar het verkeerde paspoort hadden meegekregen wat van een ander, duurder paard was en ze hadden ook de prijs van dat duurdere paard betaald. De handelaar trok zelf aan de bel en bood aan het paard te ruilen, zodat ze het duurdere kregen waar ze ook voor betaald hadden. Maar deze mensen waren inmiddels zo gek op het gekochte paard dat ze het wilden houden en niet terug wilden ruilen. Dat is de klik die ik bedoel. Eigenlijk denk ik dat als je achteraf iets vindt om over te klagen dat je dan niet echt dolblij bent met het paard, wat natuurlijk kan voorkomen. Als er iets juridisch van komt dan zou het toch kunnen gebeuren dat jij je geld terugkrijgt maar dat ook het paard dan terugmoet omdat de koop ontbonden wordt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:44

anjali schreef:
Ook meegemaakt: mensen op stal hadden een paard gekocht met paspoort. Na enige tijd bleek dat zij van de handelaar het verkeerde paspoort hadden meegekregen wat van een ander, duurder paard was en ze hadden ook de prijs van dat duurdere paard betaald. De handelaar trok zelf aan de bel en bood aan het paard te ruilen, zodat ze het duurdere kregen waar ze ook voor betaald hadden. Maar deze mensen waren inmiddels zo gek op het gekochte paard dat ze het wilden houden en niet terug wilden ruilen. Dat is de klik die ik bedoel. Eigenlijk denk ik dat als je achteraf iets vindt om over te klagen dat je dan niet echt dolblij bent met het paard, wat natuurlijk kan voorkomen. Als er iets juridisch van komt dan zou het toch kunnen gebeuren dat jij je geld terugkrijgt maar dat ook het paard dan terugmoet omdat de koop ontbonden wordt.

Mag dan hopen dat ze wel het juiste paspoort hebben gekregen en een stuk geld terug.
Ja een klik is belangrijk, maar ik zou ook chagrijnig zijn als een paard ineens 5 jaar ouder blijkt als verkocht.

c_alsemgeest

Re: Tanden vertellen een ander verhaal…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:49

Ik ook hoor... 5 jaar hoeft niks te zeggen hoe lang je ze hebt. De ene wordt 16 en de ander 30 in goede gezondheid.
Maar zou zelf ook echt not amused zijn. Als ik er een klik mee heb zouden ze ook echt niet meer weg gaan, maar 5 jaar ouder is wel zuur.
Zeker als je bv een paard zocht tussen de 5 en 10 bijvoorbeeld, en deze met 10 al aan je bovengrens zat... dan is 15 toch echt wel wat meer dan wat je zocht.

Maar goed, lijkt er op dat het gewoon een 10 jarige is, met wat meer oude tanden. En dat kan ook.
Ken een 9 jarige die je qua gebit zelfs 20 zou geven, als jong paard flink ziek geweest en dat en de medicatie die hij toen kreeg hebben best een weerslag gehad op zijn hele lijf en ook gebit. Maar ze hebben hem zelf gefokt, dus weten zeker dad de leeftijd klopt :P

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:50

Als de chip met het paspoort overeenkomt en de foto's ook nog hetzelfde paar laten zien... dan zou ik vervolgens deftig een andere tandarts ervoor zoeken

Tenminste afhankelijk HOE hij/zij het verhaal van 15 aan jouw verteld heeft.
Als die gezegt heeft : "goh, het gebit LIJKT wel als een 15 jarige"
Dan heb je je zelf laten gek maken.

Als die stellig gezegt heeft " die is GEEN tien maar minimaal 15"
Dan zou die bij mijn paard echt niet meer in de buurt komen... want als tandarts zou die moeten weten dat schattingen vanaf 8 tot 20 erg moelijk zijn en ook veel ervan afhangen hoe een paard gehouden werd...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:01

Salmanino schreef:
Ik ben ook erg opgelucht met deze fonds dat alles lijkt te kloppen. Was al bang dat ik opgelicht was (heb paar jaar terug ook al 2 “miskopen” gehad waardoor ik toch wat bang ben als dingen niet kloppen).
Maar met deze kennis laat ik het denk rusten. Paard staat hier lekker en we zijn lekker bezig. Dat is waar het om gaat :D

Top!

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:03

Mijn paard werdt 15 al dan niet ouder geschat aan de hand van de tanden
Mijn paard was echter pas 4! Jaar
Ik vertrouw dus niet meer op leeftijdindicaties met tanden

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 15:03

sasja0705 schreef:
Als de chip met het paspoort overeenkomt en de foto's ook nog hetzelfde paar laten zien... dan zou ik vervolgens deftig een andere tandarts ervoor zoeken

Tenminste afhankelijk HOE hij/zij het verhaal van 15 aan jouw verteld heeft.
Als die gezegt heeft : "goh, het gebit LIJKT wel als een 15 jarige"
Dan heb je je zelf laten gek maken.

Als die stellig gezegt heeft " die is GEEN tien maar minimaal 15"
Dan zou die bij mijn paard echt niet meer in de buurt komen... want als tandarts zou die moeten weten dat schattingen vanaf 8 tot 20 erg moelijk zijn en ook veel ervan afhangen hoe een paard gehouden werd...

Hier ben ik het mee eens. Dat heeft met professionele ethiek te maken. Stellige overtuiging is niet gepast bij zo'n indicatie. Vroeg jij er trouwens zelf naar? Of kwam zijn mening spontaan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 15:10

Wat doen mensen makkelijk over die 5 jaar. Ik zou echt niet blij zijn als mij een 10 jarige verkocht wordt die 15 is. Een Fries is dan gemiddeld over 5 jaar al dood, ipv over 10 jaar pas.

Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en alles gewoon klopt. En leuk om nog een koersfoto te zien

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 15:23

Klopt de chip nu ook met het paspoort? Want dan heb je honderd procent zekerheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:14

Kabayo schreef:
Wat doen mensen makkelijk over die 5 jaar. Ik zou echt niet blij zijn als mij een 10 jarige verkocht wordt die 15 is. Een Fries is dan gemiddeld over 5 jaar al dood, ipv over 10 jaar pas.

Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en alles gewoon klopt. En leuk om nog een koersfoto te zien

Wanneer doodgaan dat zegt niet alles qua leeftijd. Er zijn hele jonge paarden die al doodgaan en andere die tot op hoge leeftijd fit blijven. Sommige rassen worden statistisch gezien gemiddeld ouder dan andere ,ik meen inderdaad Friezen niet zo heel oud maar het paard van ts is geen Fries.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:24

Tuurlijk Anjali maar je kunt echt wel met enige zekerheid stellen dat een paard van 15 minder lang mee gaat dan eentje van 10.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:07

Pantykous schreef:
Tuurlijk Anjali maar je kunt echt wel met enige zekerheid stellen dat een paard van 15 minder lang mee gaat dan eentje van 10.

Ik heb veel liever een goede waar het mee klikt van 15 dan een niet-goede zonder klik van 10. En ook qua arbeidsvermogen, als dat het criterium is, zeggen die 5 jaar eigenlijk weinig. Het is geen technisch apparaat waar een ingebouwde afschrijvingstermijn op zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:56

En ik heb er liever 1 van 10 met een klik.
Die ik ook zo heb gekocht.

En vroeger, of nog,
gooide niet voor niets de verzekering paarden vanaf 15 eruit.
Want dan is de kans op kwalen gewoon groter.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:48

Ernstige leeftijdsdiscriminatie hier. maar goed, als je als koper alleen valt op jonge paarden en beslist niet op oudere, dan ben je inderdaad bekocht als je dacht een jonge te kopen en hij blijkt toch ouder te zijn. Maar goed, volgens de laatste berichten van ts is het paard ondanks zijn versleten uitziende gebit toch niet ouder dan waar hij voor verkocht is. Wat ik me wel afvraag is, stel dat hij inderdaad toch 5 jaar ouder zou zijn ,wat had ze dan gewild? De koop ongedaan maken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:51

Heeft niks met leeftijdsdiscriminatie te maken.
Maar met logica.

Uiteraard kan iemand van 50 overlijden.
Maar bij iemand van 80 is de kans toch groter.
Of is dat ook leeftijdsdiscriminatie?

Dat ts dan de koop niet zou ontbinden schreef ze al

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:22

DuoPenotti schreef:
Heeft niks met leeftijdsdiscriminatie te maken.
Maar met logica.

Uiteraard kan iemand van 50 overlijden.
Maar bij iemand van 80 is de kans toch groter.
Of is dat ook leeftijdsdiscriminatie?

Dat ts dan de koop niet zou ontbinden schreef ze al

Maar wat wou ze dan ?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:47

Het is toch sowieso goed om te weten hoe oud je paard is? Qua voeding, qua keuzes hoe ver je gaat bij bijv koliek, andere medische problemen. 5 jaar is toch best veel. Ook als ze verder geen actie zou nemen naar de verkoper is het goed om duidelijkheid te hebben.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:54

Volgens mij bijv een deel van het aankoopbedrag terug. Omdat de waarde dan toch een stuk minder is.
En hoewel ik begrijp dat de klik echt belangrijk is, is de realiteit ook wel dat het best wat consequenties heeft.
Een paard van 10-12 opbouwen om bijv spring en crosswedstrijden te rijden kan meestal heel prima. Is datzelfde paard 15-17 weet ik niet of dat nog helemaal eerlijk is. En zeker als je het niet zou weten, dan kun je dus zo best wel blessures gaan rijden met dierenartskosten enz.
Kijk wil je 2-3 x in de week een rondje buiten dan maakt de leeftijd idd minder uit. Wil je serieuzer en zwaarder gaan sporten, vind ik dat het wel eerlijk moet blijven.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:16

ED --> VMR

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Het is offtopic omdat het paard van ts toch ,ondanks de tanden, de leeftijd blijkt te hebben die door door de verkoper was aangegeven. Maar, als ik verkoper zou zijn en ik zou een goed en gezond paard verkocht hebben waarbij ik niet expres een verkeerde leeftijd of fout papier zou hebben afgegeven, en ze zouden dan na de koop met een verhaal komen dat ze geld terug zouden willen omdat het paard ouder zou zijn, dan zou ik beslist geen gedeeltelijk geld terug gaan geven maar wel de koop ongedaan maken, nl. dan zou ik het paard terugwillen en uiteraard de gehele koopsom retourneren. Omdat ik zou vinden dat ze niet blij genoeg zijn met het paard. Niet goed,geld terug.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Maar jij zou het niet weten.

Genoeg handelaren die het wel weten en zo mooi extra geld vangen omdat een jonger paard meestal duurder is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

DuoPenotti schreef:
Maar jij zou het niet weten.

Genoeg handelaren die het wel weten en zo mooi extra geld vangen omdat een jonger paard meestal duurder is.

Als men het weet en niet eerlijk zegt dan is het fraude natuurlijk. jammer dat het altijd over de rug van onschuldige dieren gaat. Overigens hoorde ik in de vorige eeuw dat het tegenovergestelde, nl, (te) jonge paarden voor ouder verkopen, ook gebeurt: in Ierland zouden paardenhandelaren iets doen aan de tanden van paarden die jonger zijn dan 3 jaar omdat mensen vaak een paard willen kopen wat meteen kan gaan werken en dus minstens 3 is.