Auto plus trekgewicht genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:23

cp112 schreef:
Denk erom dat de combinatie totaal toegestaan is. Het gaat in geen enkel geval om het daadwerkelijke gewicht wat erachter hangt.

Als jij een auto hebt die 1400kg mag trekken, dan mag je alleen een aanhanger erachter hangen die een max toegestane massa van 1400kg heeft.
De meeste trailers zitten daar boven. Een 1.5 paards zit vaak rond de 1600 kg. Die mag je er dus niet achter hangen. Ookal weegt de trailer 700 en je pony 400. Je vervoerd in werkelijkheid 1100 maar omdat de mtm van de trailer hoger is dan het max trekgewicht van je auto mag je niet met die aanhanger rijden.

Gewichten van paarden maken dus echt geen fluit uit.

Dat is dus niet waar.. De waarden op papier maken enkel uit voor welk rijbewijs je nodig hebt

Marije_jiplover

Re: Auto plus trekgewicht genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:32

Inderdaad, je auto mag trekken aan daadwerkelijke kilogrammen die er achter hangen.
Als de aanhanger 2500 kg mtm heeft, maar niet meer dan 1500 kg weegt op moment van trekken, mag je die gewoon trekken met een auto die 1500 kg mag trekken.

Over de lage marge met trekken en wat je erachter hangt: toen ik de C-max als volgende leaseauto zou krijgen, ben ik bij de dealer geweest.
Die vertelde mij dat exact hetzelfde model van een serie eerder nog 1400 kg mocht trekken.
Degene die ik ging rijden mocht maar 1200 kg trekken. Enige reden van dat lagere gewicht was de CO2 uitstoot bij een hoger trekgewicht en daarmee viel de auto in een minder groene klasse.
Rest van de auto was hetzelfde als de vorige versie die 1400 kg mocht trekken.

Ik had dus tov de vorige versie 250 kg over, tov mijn eigen versie 50 kg.
En zoals gezegd, ben er mee door de Limburgse heuvels gereden en nooit het idee gehad dat ik niet boven zou komen ofzo.

Maar met de huidige bus nu rijdt het absoluut veel comfortabeler :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 10:58

cp112 schreef:
Denk erom dat de combinatie totaal toegestaan is. Het gaat in geen enkel geval om het daadwerkelijke gewicht wat erachter hangt.

Als jij een auto hebt die 1400kg mag trekken, dan mag je alleen een aanhanger erachter hangen die een max toegestane massa van 1400kg heeft.
De meeste trailers zitten daar boven. Een 1.5 paards zit vaak rond de 1600 kg. Die mag je er dus niet achter hangen. Ookal weegt de trailer 700 en je pony 400. Je vervoerd in werkelijkheid 1100 maar omdat de mtm van de trailer hoger is dan het max trekgewicht van je auto mag je niet met die aanhanger rijden.

Je kan een trailer laten terugkeuren in gewicht. Houdt niets in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:02

Terugkeuren hoeft alleen om in rijbewijs B te blijven.
Met rijbewijs BE mag je een trailer met een hoger MTM dan wat je auto mag trekken gewoon achter je auto hangen, als je hem dan maar niet zwaarder belaadt dan het maximale trekgewicht van de auto.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:05

Dat weet ik. Dat was dan ook niet mijn punt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:13

cp112 schreef:

Dit bovenstaande geldt alleen bij een B rijbewijs, als je E achter B hebt telt het daadwerkelijke gewicht wat je er achter hebt, die moet onder het trekgewicht van de auto blijven.

Als je een trekgewicht hebt van 1400 kg en E achter B mag je mag er gerust een 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg achter hangen, als deze leeg bv 1200 kg is en er 1 shetje van 120kg in zetten. Want dan blijft je totale gewicht onder die 1400kg.

Als je geen E hebt, dan mag je daar dus niet mee rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:28

cp112 schreef:

Dit is niet waar, check de FAQ!
C_arola @ [VMR] FAQ VMR

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:58

MarliesV schreef:
Dit bovenstaande geldt alleen bij een B rijbewijs, als je E achter B hebt telt het daadwerkelijke gewicht wat je er achter hebt, die moet onder het trekgewicht van de auto blijven.

Als je een trekgewicht hebt van 1400 kg en E achter B mag je mag er gerust een 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg achter hangen, als deze leeg bv 1200 kg is en er 1 shetje van 120kg in zetten. Want dan blijft je totale gewicht onder die 1400kg.

NEEE!!
Aub geen onzin verkondigen!

De MTM van de auto + de MTM van de aanhanger moet onder de 3500 kg blijven voor het B-rijbewijs. Komt de som van de MTM van de combinatie boven de 3500 kg, dan heb je een E rijbewijs nodig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 13:22

Roodvos schreef:
MarliesV schreef:

NEEE!!
Aub geen onzin verkondigen!

De MTM van de auto + de MTM van de aanhanger moet onder de 3500 kg blijven voor het B-rijbewijs. Komt de som van de MTM van de combinatie boven de 3500 kg, dan heb je een E rijbewijs nodig.

Waar beweer ik wat anders????

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 13:30

Ik denk dat Roodvos de verkeerde persoon heeft gequote, had CP112 moeten zijn. Of de quote is verqloot (bb).

MisterPanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:25

1500 voor de zekerheid is nooit een overbodige luxe!

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:23

Iedereen super bedankt voor het meedenken en alle tips. We gaan kijken voor een auto die minimaal 1500 kilo mag trekken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

HarmanyL schreef:
Mijn paard van 162 weeg 466kg :')

Mijne van 1.73 red de 650 niet en is een aardig paard

Afbeelding

Dus mag aannemen dat een e pony en dan geen koudbloed barokke type idd max 450 weegt.

Alles is overigens al berekend met een aardige marge overhoudende ivm veiligheid. Met die maatstaven is er nog marge, maar er wordt doelbewust lager gezet. Heb dit van meerdere monteurs enz gehoord.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Ja, door die eisen voor CO2 uitstoot staan alle trekgewichten een stuk lager dan vroeger, omdat ze met een zwaardere aanhanger meer verbruiken en dan in een hogere klasse kwa uitstoot vallen, zetten veel automerken het trekgewicht wat lager.
Dat was wat ze mij destijds bij Ford ook vertelden.

Dezelfde auto/motorblok combinatie die ik als leaseauto kreeg mocht 2 jaar daarvoor nog 200 kg meer trekken.
Was verder technisch niet iets aan veranderd dat die 1400 kg niet meer veilig kon, maar toch was het maximale gewicht voor een aanhanger terug gezet naar 1200.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Aries_31 schreef:
cp112 schreef:

Dat is dus niet waar.. De waarden op papier maken enkel uit voor welk rijbewijs je nodig hebt

En hoe moeilijk je verzekering doet bij moeten uitkeren. Bewijzen hoe zwaar je paard was toen kan heel lastig worden, net als of trailer leeg was of niet. Want sec zou ik ook een lege! trailer achter mijn panda mogen hangen, maar hoe verstandig is dat?
Kijk dus zeker stomweg naar wat er aan cijfers op je papieren staat en of je dus met B de weg op mag met die combi. E is zeker aan te raden ivm extra les (of als je die er nog bij gehad hebt neem een les of wat), maar kloppende rekensom scheelt veel zodra er instanties iets over moeten zeggen.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Of het zou mogen en of het verstandig zou zijn, zijn twee verschillende dingen natuurlijk :P

Ik zeg ook niet dat je de cijfers op papier links moet laten liggen, ze zijn zeker van belang of je inderdaad met B rijbewijs of met E rijbewijs op pad moet. Of dat je auto het überhaupt aan zou kunnen.

Ik heb natuurlijk alleen mijn eigen combi als voorbeeld, maar ik heb een auto die mag 1.600kg trekken (maximale gewicht van de auto is 2.020kg). 2.020 + 1.600 = 3.620kg dus ik heb een E rijbewijs nodig.

Nou rijd ik met een trailer die maximaal beladen 2.000kg mag wegen, leeg weegt die (gewogen) 750kg. Die durf ik best achter mijn auto te hangen met mijn paard van echt maximaal 750kg (want 1.500kg totaal en dat is minder dan de 1.600kg die mijn auto mag trekken).

Qua verzekering zou je zeker een punt kunnen hebben, daar heb ik geen ervaring mee gelukkig :o