Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Mijn ervaring staat ook in het algemene show je combinatie topic dus misschien ben je die al tegen gekomen.

Wat ik wilde: normaal formaat auto i.v.m. parkeren in de stad. Niet te hoog in de wegenbelasting. En ook redelijk qua gebruik gezien ik 99% van de tijd zonder trailer rond rijd. Ik rijd nu al 4 jaar rond met een Seat Leon uit 2016, de hatchback en dan de versie met de hoogste aantal pk. Deze mag 1500kg trekken. De combi met de 1,5 paards die ik huur mag ook op B rijbewijs gereden worden maar ik heb E dus maakt voor mij niet uit. Mijn paard is niet super groot en weegt 500 kilo, ik heb ongeveer 1200 kilo aan de trekhaak hangen. Rijdt prima, ook met wat meer wind prima stabiel. Alle bagage en zadel e.d. in de auto om die in verhouding zo zwaar mogelijk te houden. Vanuit stilstand een hoge flyover over gaat ook prima, het enige waar je rekening mee moet houden is dat je wat lager in de versnelling moet blijven zodat je genoeg toeren blijft maken. Voor mij is dit de perfecte compromis.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

Freyr schreef:
Ga in ieder geval niet voor een Ford Kuga uit de periode 2013-2020, die daarvoor weet ik niet zeker. De lading is zeer bekend met motorproblemen en een maand geleden stond ik daardoor stil :S

Verder lees ik even mee, al heb ik het geluk een hoger budget te hebben.

Helaas had ik vorig jaar mei dezelfde ervaring, stond op 3 km van huis stil op de snelweg met de paarden in de trailer. Inmiddels andere motor van na 2021 in de auto. Want het is verder wel een hele fijne auto ook voor de trailer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Haha een Dodge past echt niet in mijn garage hoor :')

boemel

Re: Paardentrailer en auto... tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

In mijn zoektocht naar een auto werd mij door 3 garages een Kuga afgeraden . Hoewel die mij als favoriet stond, durfde ik niet meer.

Mazda CX5, Toyota Rav en Subaru Forrester werden wel aangeraden.
Omdat we graag een automaat wilden en de beenruimte bij de CX5 daardoor minder werd (smaller), op de Subaru uitgekomen. Vind ik overigens wel de lelijkste van de 3 :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Berith schreef:
Inmiddels andere motor van na 2021 in de auto. Want het is verder wel een hele fijne auto ook voor de trailer.

Welke motor had je Kuga?

Dolce_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Wij hebben een oude Volvo voor de paarden. Word alleen gebruikt als we met aanhanger/trailer rijden. Zuipt alleen wel enorm veel benzine. Was goedkoop is aanschaf €2700. Als er hooi, mest of zand in komt is het niet erg.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Rex_Rolfo schreef:
Berith schreef:
Inmiddels andere motor van na 2021 in de auto. Want het is verder wel een hele fijne auto ook voor de trailer.

Welke motor had je Kuga?

Volgens mij die 1.5 ecoboost.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

ontherun schreef:
Muronia schreef:
Iemand raadde hier de Ford Kuga af? Die had ik nu juist uitgezocht als mijn volgende auto als mn peugeot 407 uit 2011 af is vanwege de hoge instap en groot trekvermogen :oo

Daar moet je alleen de 1.5 ecoboost van links laten liggen. De 2.5 zijn fantastisch en niet kapot te krijgen

Dit! Ik had de Kuga inderdaad ook afgeraden in dit topic. Oprecht niet doen als je hen 2ehands gaat kopen, tenzij je op een moment stil wil staan.

De Kuga was een fantastische auto, maar ik een partij geluk gehad dat de motor op een 60km polderweggetje kapot is gegaan en niet op de snelweg. Al was het met een volle trailer alsnog geen leuke verrassingop zijn zachts gezegd... Die 1.5 ecoboost gaat hoe je het went of keert een keer kapot en dat wil je gewoon niet als betrouwbare auto voor de trailer. Al geloof ik dat de versie na 2021 ofzo goed is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Freyr schreef:
Dit! Ik had de Kuga inderdaad ook afgeraden in dit topic. Oprecht niet doen als je hen 2ehands gaat kopen, tenzij je op een moment stil wil staan.

De Kuga was een fantastische auto, maar ik een partij geluk gehad dat de motor op een 60km polderweggetje kapot is gegaan en niet op de snelweg. Al was het met een volle trailer alsnog geen leuke verrassingop zijn zachts gezegd... Die 1.5 ecoboost gaat hoe je het went of keert een keer kapot en dat wil je gewoon niet als betrouwbare auto voor de trailer. Al geloof ik dat de versie na 2021 ofzo goed is.

Dat triggert bij de gemiddelde techneut meteen de vraag: WAT gaat er dan kapot en vooral: waarom??

Laat me raden:
Eén van de zwakke punten is de vette turbo die erop zit (moet wel om zoveel power uit zo'n grasmaaier te trekken).
Tweede zwakke punt: de drijfstanglagers die de geest geven, al dan niet in combi met de eindlagers.
Logisch, als je zoveel power uit zo'n klein blok trekt, zul je dat blok in z'n toeren moeten jagen èn houden!

Nu ben ik benieuwd hoe ver ik naast de waarheid zit......

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Lekker kijken voor een oude subaru forester. Niet verrot te krijgen en ook eenvoudig te combineren met B rijbewijs.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:16

Ikke niet de turbo, dat is wel wat overal gedacht wordt en als eerste vervangen. Maar het is een spruitstuk onder de cilinders in de motor. Die is niet goed vormgegeven waardoor het kapot gaat. Ik weet even niet meer het precieze technische verhaal, maar dat is hèt euvel van de ecoboost 1.5 van de focus en de kuga. Het zit hem echt in de motor en niet in de turbo. Hoewel je je natuurlijk moet afvragen of je bij zo’n ecoboost motor überhaupt een turbo wilt… De 2.0 focus en de 2.5 kuga/vignale zijn dan weer top motoren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

ontherun schreef:
Ikke niet de turbo, dat is wel wat overal gedacht wordt en als eerste vervangen. Maar het is een spruitstuk onder de cilinders in de motor. Die is niet goed vormgegeven waardoor het kapot gaat. Ik weet even niet meer het precieze technische verhaal, maar dat is hèt euvel van de ecoboost 1.5 van de focus en de kuga. Het zit hem echt in de motor en niet in de turbo. Hoewel je je natuurlijk moet afvragen of je bij zo’n ecoboost motor überhaupt een turbo wilt… De 2.0 focus en de 2.5 kuga/vignale zijn dan weer top motoren.

Duh, die 2,5 is van Volvo, de 2521 die ook in de V70 ligt. Die 2.0 is waarschijnlijk een derivaat van die mastodont uit de Siërra, maar daar ben ik niet zeker van.

Punt van die ecoboost is dat ze alleen maar boost zijn vanwege die vette turbo.
Maar als je inlaatspruitstuk sneuvelt, ben je heel vlug uitgereden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:40

Notch schreef:
Lekker kijken voor een oude subaru forester. Niet verrot te krijgen en ook eenvoudig te combineren met B rijbewijs.

Of een Outback, ik rij er eentje en vind m minder lelijk dan Forrester, mag 1800kg trekken, 2,5ltr benzijemotor en rijdt 1 op 11 gemiddeld.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:47

ikke schreef:
ontherun schreef:

Duh, die 2,5 is van Volvo, de 2521 die ook in de V70 ligt. Die 2.0 is waarschijnlijk een derivaat van die mastodont uit de Siërra, maar daar ben ik niet zeker van.

Punt van die ecoboost is dat ze alleen maar boost zijn vanwege die vette turbo.
Maar als je inlaatspruitstuk sneuvelt, ben je heel vlug uitgereden.

Waarom denk je dat ik die 2.5 zo fantastisch vind :D
En precies, dat is het hele ding met die kleine motoren. Gewoon geen ecozooi maar fatsoenlijke erin gooien. En ik lach me zelfs nog steeds kapot elke keer bij de pomp.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik rijd al jaren in een Suzuki grand Vitara. Hij mag 1850 trekken en ik vind het een fijne betrouwbare auto.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Hebben jullie ook suggesties voor een gezinsauto (liefst station) met isofix voor een 1.5 paards trailer onder de 10.000 euro? We rijden sporadisch met trailer. De auto moet dagelijks 60 km rijden voor werk.

Ik heb mijn Ford Mondeo nu wel zo'n beetje afgereden... Het jammere is dat ik helemaal niks met auto's heb en dat ik er dus ook liever geen geld aan uitgeef.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

_Lorette_ schreef:
Hebben jullie ook suggesties voor een gezinsauto (liefst station) met isofix voor een 1.5 paards trailer onder de 10.000 euro? We rijden sporadisch met trailer. De auto moet dagelijks 60 km rijden voor werk.

Ik heb mijn Ford Mondeo nu wel zo'n beetje afgereden... Het jammere is dat ik helemaal niks met auto's heb en dat ik er dus ook liever geen geld aan uitgeef.

Dan moet je door rijden tot het bittere einde. Het stelt pas wat voor als er 800k op de teller staat }>
Zo lang je er APK op krijgt, is ie goed genoeg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

En niet bang zijn wat uit te geven aan onderhoud en reparatie. 1000 euro lijkt veel op een auto die op papier nauwelijks meer waard is, maar als de basis goed is loont wel. Koop je een andere auto in het goedkopere segment is de kans ook heel groot dat je erin moet investeren om de puntjes op de i te zetten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

billy3105 schreef:
maralyn schreef:

Wat zijn gevaarlijke situaties?

Met remmen?
Mijn trailer remt een Dodge Ram er uit.
Mijn trailer staat sneller stil dan mijn Ford, die trekt mijn Ford stil.

Slingeren?
Nog nooit last van gehad. Zelfs niet met een dansend paard op de trailer, voor 30 km lang.

Optrek vermogen?
Mijn 1.6 EcoBoost trekt het prima.

Wat voor trailer heb jij dat hij jou Dodge eruit remt?

Mijn afgeladen I for hbx511 met 2 paarden en een berg zooi remt mijn Ford ranger er niet uit, berg af, in de Ardennen, bij een noodstop.

Ik rijd niet in de Ardennen.
Dus dat boeit mij niet eigenlijk.

Ik heb een ifor anderhalf.
En zeer zeker het ondervonden met een ram van een kennis. :j :j :j

Maar het stukje, je moet genoeg gewicht overhebben als trekkracht is op een platte omgeving echt niet nodig nodig.

Nee, overbeladen mag je nooit. Simpel.
De meeste mensen rijden hier toch in nl.

Ik rijd, met regelmaat, op weegschaal gewicht, met maar 50 kg over.
En dat gaat altijd veilig.
Je moet gewoon een veilige combinatie op pad hebben. :j :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Subaru inderdaad, bijna niet kapot te krijgen en kunnen veel trekken voor de gewichtsklasse. Ik had jaren een Impreza Plus (stationversie) voor een 1,5paards en daarna een Forester 2,5 uit 2006 waar ik 2 paarden mee rondreed, nooit problemen.