problemen na terugkoop oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrieveld

Re: problemen na terugkoop oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:37

Dat van die staleigenaar die geen externe instructie toelaat zou voor mij echt een reden zijn om te overwegen ergens anders te gaan staan. Jij en je pony hebben nu juist goede begeleiding nodig. Succes maandag met de DA!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:38

Maar dan ligt het aan het zadel of aan jou.
Wat doet ze bij die stalgenoot met zadel?
Dat zou ik dan wel uit willen proberen om dingen uit te kunnen sluiten.

Mocht het dan toch bij jou zitten kun je dan geen les nemen bij die stalbaas?
Van buitenaf mag niet maar misschien kan zij het ook wel fijn?

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 16:39

DuoPenotti schreef:
Maar dan ligt het aan het zadel of aan jou.
Wat doet ze bij die stalgenoot met zadel?
Dat zou ik dan wel uit willen proberen om dingen uit te kunnen sluiten.

Mocht het dan toch bij jou zitten kun je dan geen les nemen bij die stalbaas?
Van buitenaf mag niet maar misschien kan zij het ook wel fijn?

Mijn stalgenoot reed zonder zadel. Maar mijn stalgenoot was ook niet bang en ik daarin tegen dus wel

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:40

ja daarom, dan kan het of aan het zadel liggen, of toch aan jou.
Dan zou ik de stalgenoot eens vragen met zadel te rijden.

Dan weet je of ze daar last van heeft.
Zo kun je wellicht achterhalen waar het vandaan komt

edit; op je toevoeging: "Maar mijn stalgenoot was ook niet bang en ik daarin tegen dus wel"

Dan zul je daar toch aan moeten werken.
Kan die stalgenoot of steleigenaar je daar niet bij hlpen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:42

Ik weet niet hoe oud je bent. Misschien is het goed om eens samen met iemand, die jou steunt, in gesprek te gaan.
Het is van de zotte dat jij je steeds onzekerder voelt en je daar geen geschikte hulp bij kunt vragen.
De stalbaas kan jou blijkbaar niet helpen, dus heb je iemand anders nodig. Sterkte.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:27

Bij alles wat je schrijft denk ik maar een ding: Die pony is kneiteronzeker en haar emmertje is overvol. Met elke keer zeggen 'Je moét het doen', wordt het emmertje voller en voller. Dan kan je straks echt niets meer.

Probeer weer eens 10 stappen terug te gaan en je pony te lezen: Wanneer bouwt ze spanning op? Waardoor? Kan je dat achterhalen? Ik heb een periode maanden niet op mijn pony gereden, omdat ze niets zonder andere paarden durfde. Chill op de poetsplaats staan door daar eten te geven was stap 1, toen ongedwongen gelongeerd in een afgezette roundpen en dit steeds verder uitgebreid. Dat ik erop zat met een ander paard in de bak was zo een halfjaar later.

Een ander geeft je pony waarschijnlijk zoveel duidelijkheid, dat ze het daarom niet doet.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 18:34

Freyr schreef:
Bij alles wat je schrijft denk ik maar een ding: Die pony is kneiteronzeker en haar emmertje is overvol. Met elke keer zeggen 'Je moét het doen', wordt het emmertje voller en voller. Dan kan je straks echt niets meer.

Probeer weer eens 10 stappen terug te gaan en je pony te lezen: Wanneer bouwt ze spanning op? Waardoor? Kan je dat achterhalen? Ik heb een periode maanden niet op mijn pony gereden, omdat ze niets zonder andere paarden durfde. Chill op de poetsplaats staan door daar eten te geven was stap 1, toen ongedwongen gelongeerd in een afgezette roundpen en dit steeds verder uitgebreid. Dat ik erop zat met een ander paard in de bak was zo een halfjaar later.

Een ander geeft je pony waarschijnlijk zoveel duidelijkheid, dat ze het daarom niet doet.

Ze bouwt naar mijn idee spanning op zodra er iets verwacht wordt. Dit is vaak dan al bij draf. Stap is ze altijd heel relaxed eigenlijk. Voor de rest geluiden vindt ze heel spannend, en verandering in de omgeving: bijv. Buizen op de grond, mestbak die ergens anders staat etc., machines/ auto lichten, deuren etc. Als er iets om haar heen gebeurt wat dichtbij genoeg is. Dit is tenminste wanneer ik bij haar merk dat ze gespannen is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:37

Op het moment dat ze het spannend vindt, heeft ze iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Dus ga niet de onzekerheid benadrukken. Daarmee bevestig je alleen de angst.
Wellicht kun je wat leren van online tips, zoals van Tristan Tucker

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:44

Precies.

En dat bedoel ik niet naar.
Ondervind het zelf ook nu als oude taart.
Waar ik vroeger zelden iets spannend vond vind ik nu veel spannend.
En breng dat helaas ook over.
Daar waar een andere ruiter. De versie van mijzelf vroeger ;)
Haar zo overal langs krijgen.

Het ligt 300% aan mij.

En laten we eerlijk zijn. Dat is meestal zo.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 18:49

senna21 schreef:
Op het moment dat ze het spannend vindt, heeft ze iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Dus ga niet de onzekerheid benadrukken. Daarmee bevestig je alleen de angst.

Tsja.. is wel zo natuurlijk. Maar ik probeer echt door te zetten en niet bang te zijn als ze zo doet, maar ze gaat toch elke keer een stapje verder waardoor ik wel bang wordt.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:57

userrr1 schreef:
Freyr schreef:

Ze bouwt naar mijn idee spanning op zodra er iets verwacht wordt. Dit is vaak dan al bij draf. Stap is ze altijd heel relaxed eigenlijk. Voor de rest geluiden vindt ze heel spannend, en verandering in de omgeving: bijv. Buizen op de grond, mestbak die ergens anders staat etc., machines/ auto lichten, deuren etc. Als er iets om haar heen gebeurt wat dichtbij genoeg is. Dit is tenminste wanneer ik bij haar merk dat ze gespannen is.

Waarom dan in draf? Rondje wandelen, rondje stappen, vertrouwen op doen en dat langzaam uitbreiden? Gaat het niet, stapje terug? Ik denk dat als je pony de spanning laat zien, de spanning al op een 8 zit zegmaar.

userrr1 schreef:
senna21 schreef:

Tsja.. is wel zo natuurlijk. Maar ik probeer echt door te zetten en niet bang te zijn als ze zo doet, maar ze gaat toch elke keer een stapje verder waardoor ik wel bang wordt.

Voor wie wil je doorzetten? Waarom niet tevreden zijn met wat lukt en vanuit daar ook je eigen vertrouwen uitbouwen? Je pony geeft echt aan dat ze het spannend vindt

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 19:07

Voor wie wil je doorzetten? Waarom niet tevreden zijn met wat lukt en vanuit daar ook je eigen vertrouwen uitbouwen? Je pony geeft echt aan dat ze het spannend vindt[/quote]

Nouja, ik krijg dus echt miljoenen meningen naar mijn hoofd gegooid zeg maar. krijg heel veel te horen van de mensen om me heen dat ik nu gewoon moet doorzetten, dat ze moet zien wie de leider is. En dan heb je het andere deel die zegt dat je rustig aan moet doen. En ik weet het dan ook niet meer zo goed welke de beste optie is.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:15

Wat heb je nu allemaal uitgesloten? Ik zou even afwachten wat de dierenarts aangeeft en dan een nieuw plan maken. Jammer dat je niemand van buitenaf mag vragen voor les. Het is fijn als er iemand meekijkt die in kan schatten in hoeverre het gedrag aan jou of aan het paard ligt.

Ik kan me voorstellen dat het wat een gevoelig paard is en het kan natuurlijk ook zijn dat ze wat vervelende gewoontes heeft aangeleerd en heel goed weet wanneer ze gebruikt kan maken van jouw ‘zwakte’. Dit bedoel ik niet negatief. Ik denk dat zij gewoon heel slim is en dat het heel logisch is dat je er bang van wordt, want het is ook gevaarlijk gedrag wat ze laat zien. Daar zouden de meeste mensen bang van worden.

Maar het is zo jammer voor jullie allebei als niemand je erbij kan/mag helpen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:18

userrr1 schreef:
Nouja, ik krijg dus echt miljoenen meningen naar mijn hoofd gegooid zeg maar. krijg heel veel te horen van de mensen om me heen dat ik nu gewoon moet doorzetten, dat ze moet zien wie de leider is. En dan heb je het andere deel die zegt dat je rustig aan moet doen. En ik weet het dan ook niet meer zo goed welke de beste optie is.

Ik snap je verwarring en je gevoel. Hierin kan ik alleen zeggen: Voel, volg je eigen gevoel en je hart <3 Dan maar eigenwijs zijn tegenover je stalgenoten, maar je moet blij en gelukkig met jezelf kunnen zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:22

Als de staleigenaar het allemaal zo goed weet, kun je haar dan niet vragen te helpen met longeren en het grondwerk? Of het in ieder geval laten zien? Dat is dan even roeien met de riemen die je hebt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:25

Maar moet je als leider "winnen" door hard en "gemeen" te zijn.

Kan een leider niet op een rustige manier een leider worden?

Naar mijn mening ben/word je een leider, als je rustig en consequent met dingen bent.
Niet te veel druk, kijken en luisteren naar wat op dat moment kan en nodig is

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:25

Ik weet niet of het al genoemd is
Heb je al gedacht aan een combinatie van teveel krachtvoer en welicht te weinig beweging in de vorm van veel uren op een grote wei, waar ze flink kunnen rennen, geen padockje of zo iets?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 19:45

Een week. Van alle rust naar een drukke pensionstal. Het gaat veel te snel. Je wilt het liefst de draad weer oppakken van 3 jaar terug maar zo werkt het niet altijd.
Laat het dier eerst maar eens een paar weken wennen, ga poetsen, wandelen en kijk wat ze aangeeft bij meer activiteiten. Klim er rustig op voor wat stapwerk en leer haar (nieuwe) reacties kennen.
Het kan wel een half jaar duren voordat jullie beiden weer zo gewend zijn aan elkaar dat het beter gaat.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 19:49

vierspan schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is
Heb je al gedacht aan een combinatie van teveel krachtvoer en welicht te weinig beweging in de vorm van veel uren op een grote wei, waar ze flink kunnen rennen, geen padockje of zo iets?

Ik geef alleen maar een kleine hoeveelheid vitamine brok. Ze krijgt eigenlijk vooral ruwvoer. Ze heeft wel alleen een paddockje helaas.. ook de bak is niet afgesloten, dus daar zou ik haar ook niet los in kunnen gooien.

userrr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 19:50

Lindsey_99 schreef:
Een week. Van alle rust naar een drukke pensionstal. Het gaat veel te snel. Je wilt het liefst de draad weer oppakken van 3 jaar terug maar zo werkt het niet altijd.
Laat het dier eerst maar eens een paar weken wennen, ga poetsen, wandelen en kijk wat ze aangeeft bij meer activiteiten. Klim er rustig op voor wat stapwerk en leer haar (nieuwe) reacties kennen.
Het kan wel een half jaar duren voordat jullie beiden weer zo gewend zijn aan elkaar dat het beter gaat.

Maar dat durf ik dus niet meer alleen. Poetsen gaat nog wel, maar van het erf durf ik niet af.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:00

Probeer samen met iemand te gaan, kan ook met een andere ruiter zijn, iemand die jou de steun geeft die je nu nodig hebt.

Het is echt niet raar om bang te zijn van een onberekenbaar dier van vele honderden kilo's. Eerder verstandig.

Probeer je niks aan te trekken van wat anderen vinden. Probeer er achter te komen wat je zelf denkt en zelf aandurft. Forceer niks, niet jezelf en niet je paard.

Ik heb met een gevaarlijk valse pony dagelijks leidoefeningen gedaan in de manege waar ze gestald stond. Iedereen lachte me uit, iedereen zei dat ik 'dat beest' maar eens moest laten zien wie de baas is. Na een half jaar had ik een lieve pony die ik helemaal kon vertrouwen, anderen vond ze maar zo-zo, maar ze was niet meer gevaarlijk. Ook niet meer voor de hoefsmid, die aanvankelijk absoluut niet meer wilde komen omdat ze trapte, beet, steigerde en met haar voorbenen dan op je hoofd probeerde te slaan. Het was allemaal angst, maar ook heel gevaarlijk.

Ik wens je heel veel sterkte en probeer iemand mee te nemen als dat je een veiliger gevoel geeft, die zou ook eens haar gedrag kunnen filmen... misschien wordt alles dan duidelijker...

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:12

hagelslag schreef:
Maar moet je als leider "winnen" door hard en "gemeen" te zijn.

Kan een leider niet op een rustige manier een leider worden?

Naar mijn mening ben/word je een leider, als je rustig en consequent met dingen bent.
Niet te veel druk, kijken en luisteren naar wat op dat moment kan en nodig is

Eens. Leider zijn en de Baas zijn, zijn twee totaal verschillende dingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:17

userrr1 schreef:
senna21 schreef:

Paarden lezen feilloos jouw spierspanning en angst, ze ruiken het gewoon dat kun je niet tegenhouden zelf.
Als paardje dan zelf onzeker is en het niet goed weet en jij als mens in het midden weet het ook niet meer, dan gaat het dus fout.

Als de dierenarts geweest is en pijn uitgesloten is zou je grondwerkles van je staleigenaar kunnen overwegen. Zoals het nu gaat werkt het niet dus het is het proberen waard lijkt me.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:29

userrr1 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Maar dat durf ik dus niet meer alleen. Poetsen gaat nog wel, maar van het erf durf ik niet af.

Dan blijf je eerst een tijd bij de stal wandelen of in de bak.
Mijn paard kon eerst niet alleen naar buiten, hij blokkeerde 40 meter achter de stal op de zandweg. Stukje bij beetje uitgebouwd tot we een rondje konden. Soms met anderen, soms alleen. Na een paar maanden ging het steeds beter.
Geef jezelf de tijd weer te wennen aan de pony en ook te durven zeggen; Nah, doe niet zo stom. Kom mee, niet zo aanstellen. Dat duurt een tijdje. Maar geef het tijd, liever wat rustiger in het begin dan steeds weer stapjes terug te moeten doen omdat het niet gaat. En vergeet niet te belonen bij goed gedrag!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:49

Merrieveld schreef:
Dat van die staleigenaar die geen externe instructie toelaat zou voor mij echt een reden zijn om te overwegen ergens anders te gaan staan. Jij en je pony hebben nu juist goede begeleiding nodig. Succes maandag met de DA!

Ik heb even gemist op grond waarvan we hier besloten hebben dat de staleigenaar geen goede begeleiding zou kunnen geven? Geen kritiek maar ik kan het echt niet terugvinden?

ts, je schrijft dat ze ook grondwerk lessen geeft. Daar zou ik eens mee beginnen. Niet rottig bedoeld maar het klinkt een beetje alsof ze je enorm aan het uittesten is, en met succes. Ze is al aardig wat keren van eigenaar gewisseld, ze weet hoe ze haar eigen doelen kan behalen. Je angst, daar kan je niet 1, 2, 3 iets aan doen, je gevoel is je gevoel. Dat kan je niet uitzetten, hoe hard je jezelf ook voorneemt om niet bang te zijn.
Maar met grondwerk krijg jij hopelijk weer wat vertrouwen en leert je pony weer even wat de grenzen zijn.