Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DuoPenotti schreef:Maar dan ligt het aan het zadel of aan jou.
Wat doet ze bij die stalgenoot met zadel?
Dat zou ik dan wel uit willen proberen om dingen uit te kunnen sluiten.
Mocht het dan toch bij jou zitten kun je dan geen les nemen bij die stalbaas?
Van buitenaf mag niet maar misschien kan zij het ook wel fijn?
Freyr schreef:Bij alles wat je schrijft denk ik maar een ding: Die pony is kneiteronzeker en haar emmertje is overvol. Met elke keer zeggen 'Je moét het doen', wordt het emmertje voller en voller. Dan kan je straks echt niets meer.
Probeer weer eens 10 stappen terug te gaan en je pony te lezen: Wanneer bouwt ze spanning op? Waardoor? Kan je dat achterhalen? Ik heb een periode maanden niet op mijn pony gereden, omdat ze niets zonder andere paarden durfde. Chill op de poetsplaats staan door daar eten te geven was stap 1, toen ongedwongen gelongeerd in een afgezette roundpen en dit steeds verder uitgebreid. Dat ik erop zat met een ander paard in de bak was zo een halfjaar later.
Een ander geeft je pony waarschijnlijk zoveel duidelijkheid, dat ze het daarom niet doet.

senna21 schreef:Op het moment dat ze het spannend vindt, heeft ze iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Dus ga niet de onzekerheid benadrukken. Daarmee bevestig je alleen de angst.
Wellicht kun je wat leren van online tips, zoals van Tristan Tucker
userrr1 schreef:Freyr schreef:Bij alles wat je schrijft denk ik maar een ding: Die pony is kneiteronzeker en haar emmertje is overvol. Met elke keer zeggen 'Je moét het doen', wordt het emmertje voller en voller. Dan kan je straks echt niets meer.
Probeer weer eens 10 stappen terug te gaan en je pony te lezen: Wanneer bouwt ze spanning op? Waardoor? Kan je dat achterhalen? Ik heb een periode maanden niet op mijn pony gereden, omdat ze niets zonder andere paarden durfde. Chill op de poetsplaats staan door daar eten te geven was stap 1, toen ongedwongen gelongeerd in een afgezette roundpen en dit steeds verder uitgebreid. Dat ik erop zat met een ander paard in de bak was zo een halfjaar later.
Een ander geeft je pony waarschijnlijk zoveel duidelijkheid, dat ze het daarom niet doet.
Ze bouwt naar mijn idee spanning op zodra er iets verwacht wordt. Dit is vaak dan al bij draf. Stap is ze altijd heel relaxed eigenlijk. Voor de rest geluiden vindt ze heel spannend, en verandering in de omgeving: bijv. Buizen op de grond, mestbak die ergens anders staat etc., machines/ auto lichten, deuren etc. Als er iets om haar heen gebeurt wat dichtbij genoeg is. Dit is tenminste wanneer ik bij haar merk dat ze gespannen is.
userrr1 schreef:senna21 schreef:Op het moment dat ze het spannend vindt, heeft ze iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Dus ga niet de onzekerheid benadrukken. Daarmee bevestig je alleen de angst.
Tsja.. is wel zo natuurlijk. Maar ik probeer echt door te zetten en niet bang te zijn als ze zo doet, maar ze gaat toch elke keer een stapje verder waardoor ik wel bang wordt.
userrr1 schreef:Nouja, ik krijg dus echt miljoenen meningen naar mijn hoofd gegooid zeg maar. krijg heel veel te horen van de mensen om me heen dat ik nu gewoon moet doorzetten, dat ze moet zien wie de leider is. En dan heb je het andere deel die zegt dat je rustig aan moet doen. En ik weet het dan ook niet meer zo goed welke de beste optie is.
Dan maar eigenwijs zijn tegenover je stalgenoten, maar je moet blij en gelukkig met jezelf kunnen zijn. vierspan schreef:Ik weet niet of het al genoemd is
Heb je al gedacht aan een combinatie van teveel krachtvoer en welicht te weinig beweging in de vorm van veel uren op een grote wei, waar ze flink kunnen rennen, geen padockje of zo iets?
Lindsey_99 schreef:Een week. Van alle rust naar een drukke pensionstal. Het gaat veel te snel. Je wilt het liefst de draad weer oppakken van 3 jaar terug maar zo werkt het niet altijd.
Laat het dier eerst maar eens een paar weken wennen, ga poetsen, wandelen en kijk wat ze aangeeft bij meer activiteiten. Klim er rustig op voor wat stapwerk en leer haar (nieuwe) reacties kennen.
Het kan wel een half jaar duren voordat jullie beiden weer zo gewend zijn aan elkaar dat het beter gaat.
hagelslag schreef:Maar moet je als leider "winnen" door hard en "gemeen" te zijn.
Kan een leider niet op een rustige manier een leider worden?
Naar mijn mening ben/word je een leider, als je rustig en consequent met dingen bent.
Niet te veel druk, kijken en luisteren naar wat op dat moment kan en nodig is
userrr1 schreef:senna21 schreef:Op het moment dat ze het spannend vindt, heeft ze iemand nodig die haar leiding en vertrouwen geeft. Dus ga niet de onzekerheid benadrukken. Daarmee bevestig je alleen de angst.
Tsja.. is wel zo natuurlijk. Maar ik probeer echt door te zetten en niet bang te zijn als ze zo doet, maar ze gaat toch elke keer een stapje verder waardoor ik wel bang wordt.
userrr1 schreef:Lindsey_99 schreef:Een week. Van alle rust naar een drukke pensionstal. Het gaat veel te snel. Je wilt het liefst de draad weer oppakken van 3 jaar terug maar zo werkt het niet altijd.
Laat het dier eerst maar eens een paar weken wennen, ga poetsen, wandelen en kijk wat ze aangeeft bij meer activiteiten. Klim er rustig op voor wat stapwerk en leer haar (nieuwe) reacties kennen.
Het kan wel een half jaar duren voordat jullie beiden weer zo gewend zijn aan elkaar dat het beter gaat.
Maar dat durf ik dus niet meer alleen. Poetsen gaat nog wel, maar van het erf durf ik niet af.
Merrieveld schreef:Dat van die staleigenaar die geen externe instructie toelaat zou voor mij echt een reden zijn om te overwegen ergens anders te gaan staan. Jij en je pony hebben nu juist goede begeleiding nodig. Succes maandag met de DA!