Nynkex01 schreef:Ik val wel een beetje van m’n stoel van de reacties hier. Wat als je thuisfront wegvalt? Wat als je uit de running raakt? Mensen, wie koopt er dan nog wel een paard? Dat soort dingen kan toch iedereen gebeuren? Wat als je over vijf jaar het huis uit wil, niemand weet hoe je leven er over vijf jaar uitziet? Dan is ze uit huis, mag ze van de mensen hier een paard kopen, krijgt ze een kind… Wachten tot je 40e? Krijg je misschien fysieke kwalen, is een paard wel te combineren met de overgang? Er is altijd wel wat.
Mijn studententijd is echt de beste paardentijd die ik tot nu toe gehad heb. Nu studeer ik wel aan de uni, weinig contacturen en zelfstudie gaat me makkelijk af. Verschillende paarden gehad, voor anderen gereden, wedstrijden gereden, overal en nergens les gehad, subtop paarden gereden, echt ik had dit niet willen missen! Nu ik in mijn master zit en twee dagen in de week stage loop ben ik wel blij dat ik nu 1 eigen pony heb in plaats van 2. En ik ben een makkelijke paardeneigenaar. Ze kan de hele dag vrij uitlopen, dus als ik eens druk ben met tentamens rijd ik rustig twee weken niet, als de bak nat is, rijd ik ook wel eens maanden niet. Genoeg andere leuke dingen te doen.
Ik had ook liever een op maat gemaakt zadel gehad, maar de wintec die makkelijk aan te passen is doet prima zijn werk op verschillende paarden.
Één ding had ik wel anders gedaan. Ik heb in het begin van mijn studententijd Friezen gehad en heb nu een Haflinger. En man wat een verschil is dat! De Friezen mankeerden toch snel wat, veel dierenarts kosten, dan hadden ze weer jeuk, moeilijker in de spieren te houden, dus daar ging ook flink wat geld in qua supplementjes. En de laatste had gevoelige hoeven die stond voor op een ijzertje. Nu de haf, die leeft op hooi en een vitaminebrokje, de smid komt haar af en toe bekappen, maar hoeft dan eigenlijk niks te doen. Dat scheelt wel echt enorm! Was dus achteraf m’n studententijd liever met Haflingers dan met Friezen begonnen.
Ik studeer nu bijna af, ik ga er gewoon vanuit dat ik dan een baan vind. En misschien moet de pony weg als ik ooit uit huis wil en het niet meer kan betalen, maar dat kan ik echt niet allemaal van tevoren incalculeren. Ik had ook al het geld dat ik hier in gestopt heb aan de kant kunnen leggen, maar dan was ik nog steeds echt niet in de buurt gekomen van een koophuis! Beetje sparen is altijd goed, maar in je studententijd sparen voor een huis vind ik echt vrij naïef. Oh en ik ga nooit op vakantie, maar mijn pony is dat waard
Oh en een pony zoeken die makkelijk in onderhoud is is alleen maar een tip omdat dat je veel geld kan besparen, ik weet als mijn hafllinger morgen op de kliniek staat kost die evenveel geld als ieder ander paard
Dit dus!
Was in mijn geval paarden de slimste keuze? waarschijnlijk niet, die beesten hebben me een fortuin gekocht en met dat geld kon ik nu wss in een openstaande nieuwbouwwoning wonen.
Nu heb ik "maar" een kleine halfopen bebouwing dat ik volledig zelf heb moeten renoveren. En een oude bestelbus die beetje rammelt. Maar ik heb wel al 17 jaar mijn eigen paarden, ontelbare herinneringen ermee gemaakt en het is mijn lust en leven, ik zou het niet anders willen.
(jawel, paarden én meer geld, maargoed
)Een deel maak je zo duur als je wil. De meeste paarden kunnen niet zonder ijzers? Mijn idee daarover is heel anders, maar hedendaags heb je superveel alternatieven. Ik heb zelf leren bekappen voor mijn trekpaarden met issues (de ene hoefproblemen, de andere gedragsproblemen.)
Ondertussen bekap ik voor andere mensen, mijn eigen paarden (2 trekpaarden, twee gewone paarden op een 4 weken schema. spaart me 190 euro per maand uit.)
Mijn trekpaard kan niet zonder ijzers, die heb ik momenteel zelf op plakbeslag gezet, dier loopt als een tierelier. Het beslag zelf kost met wel wat (een 100 euro per nieuwe set, 30-40 euro per reset), maar laten doen van een prof zou ruim 300 euro per set zijn.
Zadels, al mijn paarden lopen onder ghost zadels, de duurste was 1200 euro dacht ik omdat ik die persé nieuw wilde. Tweedehands vind je die echter voor 400-500 euro.
Maar oke, de gewone stalkosten, dierenarts kosten etc kunnen wel oplopen, daarvoor moet je idd een buffer voorzien en kijken of je bijv bovenop de gewone standaardkosten, maandelijks 100 euro extra zou kunnen ophoesten voor poedertjes of extraatjes ...
Ik ben in de tijd van de paarden zelfs een aantal jaar single geweest, had dan 3 paarden in eigen beheer op gehuurde weide. Van mijn normale loon kon ik het niet betalen maar ik ben dan elke week een dag extra flexijob gaan doen waardoor het wel kon.
En ja, worst case kan gebeuren en het kan gebeuren dat je de boel moet verkopen omdat het niet haalbaar meer is. Maar moet je het niet doen omdat je ooit wellicht weer moet verkopen? Dan moet je ook gewoon niet meer leven.
de kans op een huis kopen was wel verkeken.. met 30 k spaargeld red je het niet. Wil je doorstuderen? Dat is nog wel een paar jaar extra kruipen, dus voor mij destijds geen optie. Toen 2e paard overleed 2 jaar terug, opende opeens ook weer deuren voor mij. En sommige dingen zijn echt wel fijn ok geregeld te hebben voor je zo'n verantwoordelijkheid koopt..
En ik zie wel hoe het leven verder loopt. Ik geniet van elk moment met mijn paard. Nu ben je nog jong, geniet ervan. Je gaat waarschijnlijk van alles leren van de ervaring van het hebben van een paard en van alles beleven. Het leven is te kort om je dromen uit te stellen. En ik droomde van een paard, niet van een koophuis.