Paard combineren met opleiding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:22

Nynkex01 schreef:
Ik val wel een beetje van m’n stoel van de reacties hier. Wat als je thuisfront wegvalt? Wat als je uit de running raakt? Mensen, wie koopt er dan nog wel een paard? Dat soort dingen kan toch iedereen gebeuren? Wat als je over vijf jaar het huis uit wil, niemand weet hoe je leven er over vijf jaar uitziet? Dan is ze uit huis, mag ze van de mensen hier een paard kopen, krijgt ze een kind… Wachten tot je 40e? Krijg je misschien fysieke kwalen, is een paard wel te combineren met de overgang? Er is altijd wel wat.
Mijn studententijd is echt de beste paardentijd die ik tot nu toe gehad heb. Nu studeer ik wel aan de uni, weinig contacturen en zelfstudie gaat me makkelijk af. Verschillende paarden gehad, voor anderen gereden, wedstrijden gereden, overal en nergens les gehad, subtop paarden gereden, echt ik had dit niet willen missen! Nu ik in mijn master zit en twee dagen in de week stage loop ben ik wel blij dat ik nu 1 eigen pony heb in plaats van 2. En ik ben een makkelijke paardeneigenaar. Ze kan de hele dag vrij uitlopen, dus als ik eens druk ben met tentamens rijd ik rustig twee weken niet, als de bak nat is, rijd ik ook wel eens maanden niet. Genoeg andere leuke dingen te doen.
Ik had ook liever een op maat gemaakt zadel gehad, maar de wintec die makkelijk aan te passen is doet prima zijn werk op verschillende paarden.
Één ding had ik wel anders gedaan. Ik heb in het begin van mijn studententijd Friezen gehad en heb nu een Haflinger. En man wat een verschil is dat! De Friezen mankeerden toch snel wat, veel dierenarts kosten, dan hadden ze weer jeuk, moeilijker in de spieren te houden, dus daar ging ook flink wat geld in qua supplementjes. En de laatste had gevoelige hoeven die stond voor op een ijzertje. Nu de haf, die leeft op hooi en een vitaminebrokje, de smid komt haar af en toe bekappen, maar hoeft dan eigenlijk niks te doen. Dat scheelt wel echt enorm! Was dus achteraf m’n studententijd liever met Haflingers dan met Friezen begonnen.
Ik studeer nu bijna af, ik ga er gewoon vanuit dat ik dan een baan vind. En misschien moet de pony weg als ik ooit uit huis wil en het niet meer kan betalen, maar dat kan ik echt niet allemaal van tevoren incalculeren. Ik had ook al het geld dat ik hier in gestopt heb aan de kant kunnen leggen, maar dan was ik nog steeds echt niet in de buurt gekomen van een koophuis! Beetje sparen is altijd goed, maar in je studententijd sparen voor een huis vind ik echt vrij naïef. Oh en ik ga nooit op vakantie, maar mijn pony is dat waard
Oh en een pony zoeken die makkelijk in onderhoud is is alleen maar een tip omdat dat je veel geld kan besparen, ik weet als mijn hafllinger morgen op de kliniek staat kost die evenveel geld als ieder ander paard

Dit dus!

Was in mijn geval paarden de slimste keuze? waarschijnlijk niet, die beesten hebben me een fortuin gekocht en met dat geld kon ik nu wss in een openstaande nieuwbouwwoning wonen.

Nu heb ik "maar" een kleine halfopen bebouwing dat ik volledig zelf heb moeten renoveren. En een oude bestelbus die beetje rammelt. Maar ik heb wel al 17 jaar mijn eigen paarden, ontelbare herinneringen ermee gemaakt en het is mijn lust en leven, ik zou het niet anders willen.
(jawel, paarden én meer geld, maargoed :+ )

Een deel maak je zo duur als je wil. De meeste paarden kunnen niet zonder ijzers? Mijn idee daarover is heel anders, maar hedendaags heb je superveel alternatieven. Ik heb zelf leren bekappen voor mijn trekpaarden met issues (de ene hoefproblemen, de andere gedragsproblemen.)
Ondertussen bekap ik voor andere mensen, mijn eigen paarden (2 trekpaarden, twee gewone paarden op een 4 weken schema. spaart me 190 euro per maand uit.)
Mijn trekpaard kan niet zonder ijzers, die heb ik momenteel zelf op plakbeslag gezet, dier loopt als een tierelier. Het beslag zelf kost met wel wat (een 100 euro per nieuwe set, 30-40 euro per reset), maar laten doen van een prof zou ruim 300 euro per set zijn.

Zadels, al mijn paarden lopen onder ghost zadels, de duurste was 1200 euro dacht ik omdat ik die persé nieuw wilde. Tweedehands vind je die echter voor 400-500 euro.

Maar oke, de gewone stalkosten, dierenarts kosten etc kunnen wel oplopen, daarvoor moet je idd een buffer voorzien en kijken of je bijv bovenop de gewone standaardkosten, maandelijks 100 euro extra zou kunnen ophoesten voor poedertjes of extraatjes ...

Ik ben in de tijd van de paarden zelfs een aantal jaar single geweest, had dan 3 paarden in eigen beheer op gehuurde weide. Van mijn normale loon kon ik het niet betalen maar ik ben dan elke week een dag extra flexijob gaan doen waardoor het wel kon.

En ja, worst case kan gebeuren en het kan gebeuren dat je de boel moet verkopen omdat het niet haalbaar meer is. Maar moet je het niet doen omdat je ooit wellicht weer moet verkopen? Dan moet je ook gewoon niet meer leven.

mavantos

Re: Paard combineren met opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 09:10

Qua tijd pastte het mij prima om 2-5 paarden naast mijn HBO studie te doen. Daarentegen is studeren voor mij niet lastig en werkte ik daarnaast alleen op zaterdagen.

Ik zou vooral goed nadenken of het financieel uit kan. De €10k is na aanschaf paard+keuringskosten+toebehoren echt wel aardig op. Volledig zelf betalen is haalbaar als student, maar dan moet je geen hoge dierenartskosten hebben. Zou je bijvoorbeeld bij uiterste nood terug kunnen vallen op je ouders als het een keer niet haalbaar is? Zelfs als je paard verzekerd is moet je nog een deel zelf betalen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 09:21

Wbt haalbaarheid tijdens studie is alles wel gezegd.

Ik kreeg een paard op m'n 16e en heb m'n hele studerende leven een paard gehad. Was prachtig! Maar ook zwaar. Soms moet je studeren en moet er ook nog een hapje eten in die viervoeter. Je gaat zeker lange dagen meemaken, hoort erbij. Financieel valt het ook altijd tegen. Je kan inderdaad een sukkeltje treffen die altijd wat heeft: graasmasker om houden, slechte voeten, vul maar in. Dat vreet energie en geld. Tegelijkertijd ben je niet de eerste die het doet, het kan zeker en het gaat echt leuke momenten geven!
Ik zou uitgaan van zeker 600 eu per maand wat je eraan kwijt bent (afhankelijk van regio)

Wat ik zelf misschien nog wel een groter ding vond is dat ik weldegelijk dingen heb gemist. En dan bedoel ik niet avondjes zuipen :P de kans op een huis kopen was wel verkeken.. met 30 k spaargeld red je het niet. Wil je doorstuderen? Dat is nog wel een paar jaar extra kruipen, dus voor mij destijds geen optie. Toen 2e paard overleed 2 jaar terug, opende opeens ook weer deuren voor mij. En sommige dingen zijn echt wel fijn ok geregeld te hebben voor je zo'n verantwoordelijkheid koopt..

Daarnaast weet je ook nog niet hoe je door je studie heen zal gaan. Ik zou gewoon een serieus bijrijdpaard zoeken voor nu. Als over 1 of 2 jaar alles nog past, je wilt niet doorstuderen en weet wat kan wbt huisvesting na je studie kan je djt altijd nog doen

Huizen markt was altijd al krap, maar is nu wel erg gespannen. Mensen die vroeger een eigen paard hadden tijdens studie zaten ook gewoon in andere tijden waarbij je niet je eerstgeborene hoefde te offeren een ton spaargeld hoefde neer te kwakken om een huis alleen te kopen.

Ton is metaforisch uiteraard

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 09:40

Wat Raineri zegt klopt wel. Je moet niet alleen naar het nu kijken, maar ook naar de toekomst. Bij ons in de regio red je het niet voor €600. Stalling is echt minimaal al €400 en vrijwel overal hoger.

Stel je houdt die €10k in je zak, spaart een deel van wat je anders zou uitgeven aan een paard (€500 p.m.). Dan zou je na vier jaar studeren €34.000 gespaard hebben. Dat maakt je kansen op het kopen van een woning na je studie wel echt veel groter. Helemaal als je dan je fulltime salaris nog een tijdje kunt sparen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:00

Ik vond mijn hbo opleiding qua tijdbesteding wel erg pittig. Was gewoon op 10 minuten fietsen afstand, maar door de intensiteit ben ik wel gestopt met mijn bijbaantje, ik was vaak s'avonds nog aan het studeren en in het weekend ook druk. Een paard had niet in mijn planning gepast. Helaas heb ik het ook niet mogen uitproberen aangezien mijn pony 2jaar daarvoor overleed. Ik deed in die periode dat ik haar haf wel een mbo opleiding en had een bijbaan, kon toch wel 3/4 keer per week naar m'n paard. In de wintermaanden wat minder maar ze stond volpension.

Nu ik klaar ben met mijn studie en gewoon werk heb ik weer veel meer tijd over in de avonden en weekends, en zou het wel weer passen. Echter heb ik niet de ambitie om weer een paard aan te schaffen.

Als het geld voor jou geen issue is zou je het kunnen proberen, maar hou er rekening mee dat er periodes komen dat je niet elke dag kunt gaan. Denk aan tentamen weken etc. Ik zou dan kiezen voor volpension met veel weidegang en eventueel een bijrijder als dat nodig is. Mijn pony kon weken stilstaan en dan kon ik gewoon weer met haar verder rijden, maar ze stond dan ook veel buiten. Kijk ook naar het soort paard wat bij je planning zou passen.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:02

Ik zou je adviseren op zoek te gaan naar een verzorgpaard. Dan heb je wel de lusten maar niet de lasten. Natuurlijk wordt er vaak een bijdrage gevraagd (terecht denk ik), maar daarbij weet je van te voren wat je kwijt bent aan tijd en kosten. Je draagt ook niet alle verantwoordelijkheid dus heb je daar minder stress van. Mocht je ergens over twijfelen, bel je de eigenaar i.p.v. dat je zelf gaat aanmodderen, etc.
Natuurlijk heb je ook minder zeggenschap, maar ik denk dat als je goed oplet bij het zoeken van een verzorgpaard, dat je goed overweg kunt met de eigenaar en duidelijk bespreekt wat jullie van elkaar verwachten, dat je veel vrijheid kunt hebben.
Als je een paar jaar een verzorgpaard hebt gehad, weet je of de tijdsbesteding kan, heb je meer inzicht in wat jij belangrijk vindt aan bijvoorbeeld stalling en type paard, en of je de kosten van bijvoorbeeld lessen en bijdrage aan het paard kan betalen. Dan kun je ook kijken of de kosten van een eigen paard gaan lukken.
Veel succes met de keuze!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:18

Ik heb tot (ongeveer) mijn 30e van dag tot dag geleefd en daar nooit spijt van gehad....
Het leven is te kort om je altijd maar zorgen te maken over 'later' of 'wat er kan gebeuren'.
Er gebeurt namelijk altijd wat, maar nooit datgene waar je rekening mee had gehouden.
Bij mij ging het ook nooit vanzelf, maar ik heb altijd een oplossing gevonden als de problemen zich voordeden.
Pluk de dag, volg je hart!

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:49

Kendra schreef:
Ik heb tot (ongeveer) mijn 30e van dag tot dag geleefd en daar nooit spijt van gehad....
Het leven is te kort om je altijd maar zorgen te maken over 'later' of 'wat er kan gebeuren'.
Er gebeurt namelijk altijd wat, maar nooit datgene waar je rekening mee had gehouden.
Bij mij ging het ook nooit vanzelf, maar ik heb altijd een oplossing gevonden als de problemen zich voordeden.

Ik zocht de woorden om ook een reactie op dit topic te geven, maar dit omschrijft het heel goed en sluit ik mij helemaal bij aan.

Nog aanvullend:
@TS Zorg ervoor dat je financiën overzichtelijk hebt, mogelijke kosten in kaart brengt en je potjes netjes gescheiden houdt, wat je al goed doet zo te lezen. En misschien eerst even een half jaar afwachten of je je studie leuk blijft vinden.
Een paard kopen was voor mij eigenlijk een plan voor 2026/2027, maar ik heb hem al in december 2024 gekocht omdat ik verliefd werd door een FB advertentie Dan loopt het maar zo. Ik was geen student meer, maar ook nog niet heel lang aan het werk, geen koophuis (dat idee had ik al meteen afschreven in mijn hoofd als 'pechgeneratie') en dus een studieschuld.

Ik houd mijn financiën nu elke maand bij in een uitgebreid excel, zodat ik zeker weet dat alles steady blijft. Na een spoedoperatie op een zondagavond heb ik hem toch ook maar laten verzekeren. Ook weer een ervaring waarvan je leert.
Had ik als ik geen paard had wel veel kunnen sparen voor die studieschuld en een koophuis? Ja. Al had ik dan vast ook veel geld verspild aan onnodige dingen kopen, kleding, schoenen, uitjes. Nu ben ik veel bewuster bezig met mijn geld.

Ben ik enorm gelukkig met een eigen paard? JA <3 En ik zie wel hoe het leven verder loopt. Ik geniet van elk moment met mijn paard. Nu ben je nog jong, geniet ervan. Je gaat waarschijnlijk van alles leren van de ervaring van het hebben van een paard en van alles beleven. Het leven is te kort om je dromen uit te stellen. En ik droomde van een paard, niet van een koophuis.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:30

Ik zelf zou het persoonlijk niet doen. Ik heb nu jaren bijrijd paarden gehad en nu echt toe aan iets van mijzelf.

Ondertussen werk ik al 5 jaar, heb ik een hele mooie buffer opgebouwd (ik weet niet of die 10k je hele buffer is, maar anders is dat m.i. te weinig, omdat je die 10k zo kwijt bent aan aankoop en keuringen) en heb ik ook meer tijd dan toen ik studeerde.

Ik had tijdens mijn studententijd en bijbaan echt minder tijd dan nu. En veel meer minder geld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:58

Ik denk dat het meerendeel van de paardenhouders geen spaarpotje hebben hoor voor onvoorziene kosten. Maar die zullen niet zo snel reageren op bokt want dan ben je gelijk een onverstandige eigenaar

Ik zou het doen zolang je het kan betalen. Ik heb ook altijd paarden gehad en net als kinderen krijgen, het perfecte moment is er nooit in je leven

Of je hebt geld, of je hebt energie of je hebt tijd. Maar meestal elke levensperiode mis je daar wel 1 element van :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:21

ninaphilo schreef:
Kendra schreef:

Ik zocht de woorden om ook een reactie op dit topic te geven, maar dit omschrijft het heel goed en sluit ik mij helemaal bij aan.

Het moment dat je de verantwoordelijkheid aangaat om voor een levend wezen te zorgen, vind ik wel dat je op iets langere termijn mag denken. Asielen zitten vol met 'carpe diem'-aankopen. Natuurlijk moet je ook niet nodeloos vervallen in een 'wat als'-scenario, maar even stilstaan bij de toekomst en welke richting je met je leven uit wilt gaan, hoeft niet ontmoedigd te worden wanneer je een dure, ademende en best nog wel langlevende aankoop wilt doen.

Dat gezegd zijnde zou ik geen paard kopen exact op de kantelpunten in je leven. Ik zou eerst aftasten hoe dat nieuwe hoofdstuk in je leven aanvoelt en van daaruit beslissen of het lukt om daar een paard in te passen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:01

Eens met Gini.
Vind dat er door sommigen wel heel licht gedacht wordt over de aankoop van een dier wat je toch wel een poosje bij je hebt, als het goed is.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:00

Ook helemaal eens hoor. Maar bij mij is het dan ook een dier neem je voor het leven. Dus dan pas ik eerder mijn leven aan aan het dier, in dit geval paard, als dat écht is wat je wil in je leven. En dan zeg ik ga ervoor, want er is altijd een 'wat als...' in je achterhoofd. Maar dat beperkt je ook enorm in het leven.

Tuurlijk moet het financieel kunnen en moet je de tijd hebben, maar als je serieus een paard overweegt ga ik er wel vanuit dat je dat al hebt uitgezocht.

Is dus net meer de vraag of je bereid bent om dan alles te geven voor zo'n dier.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:34

ninaphilo schreef:
Ook helemaal eens hoor. Maar bij mij is het dan ook een dier neem je voor het leven. Dus dan pas ik eerder mijn leven aan aan het dier, in dit geval paard, als dat écht is wat je wil in je leven. En dan zeg ik ga ervoor, want er is altijd een 'wat als...' in je achterhoofd. Maar dat beperkt je ook enorm in het leven.

Tuurlijk moet het financieel kunnen en moet je de tijd hebben, maar als je serieus een paard overweegt ga ik er wel vanuit dat je dat al hebt uitgezocht.

Is dus net meer de vraag of je bereid bent om dan alles te geven voor zo'n dier.

Dat valt denk ik bij sommige mensen tegen hoor :x

TS, ik snap dat het voor het komende jaar in je tussenjaar heel leuk is om een paard te hebben... Ik zou echter eerst met je studie beginnen en kijken hoe dat gaat met werken er bij. Dan kan je kijken hoeveel tijd en geld je overhoud

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:47

Gini schreef:
Het moment dat je de verantwoordelijkheid aangaat om voor een levend wezen te zorgen, vind ik wel dat je op iets langere termijn mag denken. Asielen zitten vol met 'carpe diem'-aankopen. Natuurlijk moet je ook niet nodeloos vervallen in een 'wat als'-scenario, maar even stilstaan bij de toekomst en welke richting je met je leven uit wilt gaan, hoeft niet ontmoedigd te worden wanneer je een dure, ademende en best nog wel langlevende aankoop wilt doen.

Ben het zeer zeker met je eens
Maar het valt mij toch altijd op dat de mensen die in de bijstand, armoede, schulden etc zitten de meeste huisdieren hebben. En de rijke lui veel minder.

Ik kijk wel eens dat programma waarin rijke mensen wisselen met een gezin die weinig tot niks hebben te besteden. En dan heeft die laatste groep toch altijd wel 3 katten, 2 honden en een konijn of iets in die richting :=

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:38

Ik heb nooit zoveel vrije tijd gehad als tijdens mijn universitaire studie. Had alleen in de ochtend lesuren. Bijna elke middag zat ik bij mijn bijrijdpaarden (halverwege de studie een eigen paard) en 's avonds studeerde ik nog wat. En ik werkte nog 12 uur. Toen ik fulltime ging werken vond ik het pittig worden, een eigen paard. Zeker toen ik kinderen kreeg.
Maar het hangt dus erg af van de studie zelf denk ik.

meganopzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 23:34

Nogmaals, iedereen heel erg bedankt!

Ik heb de afgelopen dagen wat reken werk gedaan qua financiën en wat goede gesprekken gehad met mijn moeder en een familielid die op dezelfde Hoge School heeft gezeten waar ik heen wil gaan. Als ik voor mijn moeder een duidelijk plan heb dan mag ik een eigen paard nemen (in principe word ik over een aantal maanden 18 dus zou ik het zelf mogen bepalen, maar heb toch liever dat ze het ermee eens is.) Het lijkt erop dat de kans groot is dat ik meer vrije tijd ga hebben dan dat ik nu heb op de middelbare, waar ik toch wel minstens 30 uur les heb per week (vorig jaar zelfs 38) en dan nog niet eens huis- en leerwerk meegerekend.

Qua tijd ga ik het wel redden, nu scheelt het dat er 2 volpensionstallen op minder dan 15 min. fietsen afstand van mij zijn, dus het is geen probleem als ik een dag of 2 niet kan omdat het paard dan op volpension staan. Mijn beste vriendin heeft ook aangeboden om te longeren als ik langere tijd niet kan, maar de paarden gaan op beide stallen ook naar buiten.

De financiën ga ik nog allemaal netjes op een rijtje zetten, maar met mijn slordige rekenwerk lijkt het erop dat ik zelfs als ik minder kan werken door mijn opleiding, ik alsnog een paard kan veroorloven en nog wat overhoud in de maand.

Het paard zou op z'n vroegst komen rond juni-juli, wanneer ik de middelbare school heb afgerond, nog een aantal maanden om het spaarpotje nog wat verder aan te vullen. Nu valt mijn verjaardag ook in juni, dus kan ik wat kleine dingen vragen voor mijn verjaardag, scheelt toch weer wat! :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:42

Ik heb tijdens mijn studie mijn paard gekocht. Toen kon ik het gek genoeg best betalen. Momenteel, 12 jaar verder, merk ik wel dat het steeds lastiger wordt om alles financieel rond te krijgen. Mijn paard is nu 21 maar zij zal waarschijnlijk mijn laatste paard zijn. In die 12 jaar is er veel gebeurd. Ook als nek baan komt te zitten, je studie onverhoopt toch langer duurt dan gedacht of financiële tegenslagen dan blijft dat paard toch hetzelfde of meer kosten. Mijn paard kost me ruim een kwart van mijn salaris en dat is gewoon elke maand weer een hele hoop geld.

Twee stallen op 15 min afstand klinkt fantastisch maar hebben ze ook te bieden wat je paard gezond houdt? Mijn ervaring is dat het zeer lastig om een geschikte plek te vinden wat paarden een paardwaardig leven kunnen leiden. Ik weet uit ervaring hoe erg het steekt als je zoveel geld achterlaat terwijl je beste maatje op die plek niet datgene krijgt wat hij nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn en blijven.

Je verhaal klinkt veelbelovend maar hoe zijn je inkomsten? En je persoonlijke kosten? Vergeet niet dat die behoorlijk omhoog gaan zodra je 18 bent. Zorgverzekering, rijlessen, auto, collegegeld dat je zelf moet gaan betalen, zorgkosten ect. Kun je garanderen dat je de komende 20 jaar zonder uitzondering minstens 600,- per maand meer kunt tellen zonder dat je het voor iets anders nodig gaat hebben? Ik sta zelfs in het oosten van het land. In het westen kom je met een beetje pech niet eens uit met dit bedrag. Ik werk fulltime maar ik vind het serieus duur. Ik kan d’r nog aanhouden maar ik moet er echt serieus dingen voor laten. Alleen wonen en m’n paard hebben kan niet samen. Dan heb ik gewoon niet genoeg inkomsten.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 29-12-25 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:47

Ik vond de studententijd echt de beste tijd om een paard te hebben, super flexibel!

Ik werkte overigens 30 uur + voltijd studie aan de universiteit en vond het qua tijd altijd nog prima in te delen. Is gewoon een kwestie van planning en keuzes maken.

Paarden houden is tegenwoordig wel écht serieus duur, dus verkijk je daar niet op.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:58

Ik heb eigen paarden gehad al vanaf toen ik 18 jaar was. Tijdens mijn hbo studie werkte ik 16 tot 22 uur om mijn paard te kunnen betalen. Mijn ouders betaalden niet mee. Daarnaast woonde ik ook nog eens op kamers.

Het was kei hard werken om alles te kunnen bekostigen. De prijzen lagen toen wel wat lager dan tegenwoordig. Ik betaalde toen tussen de 180/240 euro aan stalgeld. Momenteel zit ik op meer dan 650 euro.

Ik had geen paard willen missen in mijn leven. Maar het is heel hard werken om alles te kunnen betalen en keuzes maken. Qua tijd redde ik het makkelijk naast mn studie. Nu tijdens het werkende leven is het soms wat lastiger.

Realiseer je dat een goed paard gemiddeld tussen de 10.000 en 15.000 euro ligt en dat er naast stal geld meer kosten om de hoek komen kijken. Ik ben op dit moment gemiddeld 850-1000 euro in de maand kwijt aan één paard. Een goede stal vinden is bij ons in de omgeving drama.

Ik zie veel mensen die een paard aanschaffen die het niet kunnen betalen. Als er iets gebeurd wordt er bezuinigd op kosten dierenarts of andere basiszorg. Ik vind dat heel erg om te zien. Het is mij gelukt om in mijn studententijd een paard ernaast te houden met alle kosten en tijd. Maar toen lagen de stallingskosten wel een stuk lager dan op dit moment het is mij uiteindelijk gelukt, maar ik moest keihard werken ervoor. Ik nam mijn verantwoordelijkheid om de zorg zo goed mogelijk te kunnen doen voor mijn paard, maar makkelijk was het niet. Ik denk dat je d’r goed over na moet denken of het haalbaar is. Het is een hele mooie droom, maar het brengt ook veel met zich mee aan zorg kosten en tijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

pluisje88 schreef:
Kun je garanderen dat je de komende 20 jaar zonder uitzondering minstens 600,- per maand meer kunt tellen zonder dat je het voor iets anders nodig gaat hebben?

Niemand kan dat garanderen. Wij hebben eigen land, 4 paarden, tweeverdieners, koophuis, hypotheek erop uiteraard en aan het kijken voor verbouwingen extra te financiëren. Volgens ons inkomen kan dat heel gemakkelijk uit.
Maar als er een van ons twee plots langdurig (als in, meer dan twee jaar) zou uitvallen, dan zouden we wellicht ook in de problemen komen. Mijn man heeft het grootste inkomen, maar als die plots zou terugvallen op een minimumuitkering door ziekte oid, dan zou dat een heel ander verhaal zijn.

Maar dat weet je niet, kan je niet voorspellen, en je moet ook niet stoppen met leven voor het geval dat er een van ons plots niet meer zou kunnen werken. Als er zoiets gebeurt, dan zien we dat ook wel weer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Duhelo schreef:
pluisje88 schreef:
Kun je garanderen dat je de komende 20 jaar zonder uitzondering minstens 600,- per maand meer kunt tellen zonder dat je het voor iets anders nodig gaat hebben?

Niemand kan dat garanderen. Wij hebben eigen land, 4 paarden, tweeverdieners, koophuis, hypotheek erop uiteraard en aan het kijken voor verbouwingen extra te financiëren. Volgens ons inkomen kan dat heel gemakkelijk uit.
Maar als er een van ons twee plots langdurig (als in, meer dan twee jaar) zou uitvallen, dan zouden we wellicht ook in de problemen komen. Mijn man heeft het grootste inkomen, maar als die plots zou terugvallen op een minimumuitkering door ziekte oid, dan zou dat een heel ander verhaal zijn.

Maar dat weet je niet, kan je niet voorspellen, en je moet ook niet stoppen met leven voor het geval dat er een van ons plots niet meer zou kunnen werken. Als er zoiets gebeurt, dan zien we dat ook wel weer.

Nee dat klopt maar als je met z’n tweeen de lasten kunt dragen en al meerdere jaren een stabiel inkomen hebt/ruim kunt sparen dan is er wel veel meer speelruimte dan als je bijvoorbeeld 18 bent, nu een baan hebt maar we weten allemaal hoe snel dat over kan zijn op die leeftijd, aan het begin van een studie, eventueel op kamers moet ect ect..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

ik heb mijn eerste paard gekocht op 21, woonde nog thuis, had een kassa job en ik kocht een trekpaardveulen die bij de eigenaar kon blijven staan. 3 jaar later kocht ik haar moeder erbij, en 5 jaar later een spaans veulen.
Toen woonde ik al met mijn (nu ex) vriend samen, maar betaalde ik gewoon alles zelf. Dan single geworden met drie paarden, extra gaan werken om alles te kunnen blijven betalen.

Nu zit ik er idd goed bij, maar dat is niet zo begonnen en zomaar zo geworden, vooral wel door heel veel hard werk. (vaste jobs, flexi jobs, verbouwingen zelf gedaan, stallen en paddocks zelf gebouwd, etc). Voor niets gaat de zon op. En ja, ik heb zwarte sneeuw gezien toen mijn ex zijn bedrijf liet overkop gaan en met schulden eindigde, en toen ik alleen was werkte ik 6 of zelfs 7/7, en at ik regelmatig simpele tomatenrisotto met een handjevol kaas .omdat dat het goedkoopste was. DAt zijn keuzes dat je maakt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Duhelo, maar hoe lang is dat geleden?
Vind het sowieso knap dat je het gered hebt, laat ik dat eerst benoemen. Lukt zeker niet iedereen.
Maar imo is het houden van paarden tegenwoordig (kostentechnisch) niet meer te vergelijken met vroeger.
Stalling alleen al is zoveel duurder geworden (wat ik snap, vanuit pensionhouders), maar ook voer, spullen, dierenarts, osteo, lessen zijn in prijs gestegen.
En weet niet hoe dat bij anderen is, maar mijn salaris is bij lange na niet zo hard gestegen.
En dan laat ik alle andere kosten (huur, zorgverzekering, boodschappen, benzine) nog buiten beschouwing.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Idd knap dat je het gered hebt Duhelo, maar of het nou aan te raden is? En het klopt dat je niet in de toekomst kan kijken en ik vind ook niet dat dat een reden moet zijn om zo’n stap nooit te zetten maar ik zou het TS niet aanraden om nu een paard paard te kopen. Eerst school afmaken, rijbewijs halen en steady (bij)baan. Geeft ook meer mogelijkheden om een stal te zoeken die wellicht beter aan de behoeften van het te kopen paard voldoen.
@TS, hoe ziet jouw droompaard eruit? En hoe verhoudt zich dat tot de stalling die je nu op het oog hebt?