Twijfel bij aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:49

Snap je twijfel, je gaat veel geld uitgeven wat je maar 1x kunt doen. Is het uiterlijk nu echt zo zwaar wegend om een paard daar voor te laten staan als de rest wel klopt? Een fijn braaf dier is voor mij belangrijker dan een mooi dier. Denk dat veel mensen kunnen beamen dat ze thuis zijn gekomen met een paard wat totaal anders was dan dat wat ze in gedachten hadden. Ik tenminste wel. Een fijn en braaf dier is dun gezaaid.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:56

meggiemeg schreef:
Snap je twijfel, je gaat veel geld uitgeven wat je maar 1x kunt doen. Is het uiterlijk nu echt zo zwaar wegend om een paard daar voor te laten staan als de rest wel klopt? Een fijn braaf dier is voor mij belangrijker dan een mooi dier. Denk dat veel mensen kunnen beamen dat ze thuis zijn gekomen met een paard wat totaal anders was dan dat wat ze in gedachten hadden. Ik tenminste wel. Een fijn en braaf dier is dun gezaaid.

Fijn, braaf, gezond en binnen budget is echt redelijk zeldzaam.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:11

F_T schreef:
meggiemeg schreef:

Inderdaad!

Nieknollie

Re: Twijfel bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:44

Ik denk stiekem dat je nu inderdaad een geschikt paard gevonden hebt. Maar dat dat ook best spannend is, daarom ga je twijfelen vanwege het uiterlijk. Dat is super logisch, want een paard koop je niet zomaar. Het moet echt een wel overwogen beslissing zijn en dat maakte mij ook onzeker over of ik er wel goed aan deed. Het feit dat je bent gaan rijden betekend dat je iets zag in dit paard wat het interessant maakte om te gaan proef rijden, als het rijden dan ook nog eens erg positief was dan ben je er bijna. Ga nog 1 keer langs en focus dan vooral op jullie interactie met poetsen en zadelen. Bij een klik zou ik lekker over gaan op keuren. Maar het blijft altijd alleen jouw beslissing. Succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:48

Zodra je van je paard gaat houden, ga je haar hoofd ook meer waarderen. Ken je de uitdrukking “mooi van lelijkheid “? :D

Mijn paard is qua uiterlijk ook niet mijn droompaard. Val eigenlijk op een andere type. Maar, ze is lief, grappig en wil graag werken. Oja, ze heeft niet alleen een groot hoofd, maar ook een grote buik :D (heb haar sinds deze zomer, maar de krimp gaat langzamer dan verwacht :=)

Ben gewoon erg blij met haar <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een braaf en gezond paard is moeilijk te vinden. Als het karakter je aanspreekt, dan zou ik het doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:01

Ik ging een irish cob met een mooi donker hoofd fokken. We zijn 21 jaar samen geweest en hij is het mees geweldige paard ooit geweest.Afbeelding

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:42

Als ik naar de andere pensionpaarden kijk dan is er maar eentje die me qua uiterlijk aanspreekt, het karakter past totaaaaaaal niet bij me. Toen mijn vorige pony te koop stond kreeg ik regelmatig de reactie ' oh fantastische pony ik was gelijk verliefd toen ik haar op de foto zag en is helemaal wat ik zoek'. Totdat ze erop stapten en er de bak niet mee doorkwamen of er zelfs afvielen. Heel simpel, hoe knap ze ook zijn je wilt plezier hebben met het paard met rijden/werk/in de omgang.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:51

Zoals ik van veel hoor en ik ook wel mee eens ben, je wil toch wel graag dat een knappe kop over de staldeur je aankijkt. Sommige paarden vind ik ook oprecht niks aan, net zoals honden, qua uiterlijk. Maar eerlijk is eerlijk, hebben wij vrouwen dat ook niet met mannen? :')

Mijn Fries heb ik echt gekocht op de looks. Ze kon goed lopen en zag er luxe uit voor een enter in de wintertijd. Ze was alleen totaal niet opgevoed en ze kon zelfs niet stil staan. Heb haar niet eens aangeraakt. En ze is het meest fantastische paard wat ik ooit gehad heb. Qua keuring uiteindelijk ‘niks’ bereikt maar qua karakter is ze echt een 10. 100% mijn grote vriendin . Wel vind ik haar hoofd wat lang, maar het is wel een luxe hoofd
Afbeelding

Maar ook een onwijs knappe valk hengstveulen gekocht. Echt wat een plaatje. Kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik die heb verkocht maar ik kon er maar geen klik mee krijgen. Ik vond hem brutaal en tegelijkertijd angstig. Ik vond dat lastig. Hij heeft een fantastisch huis gekregen dus ik heb er wel vrede mee
Afbeelding

Mijn barock pinto is hier nog omdat ze gewoon super lief en braaf is. Al had ik haar op 1 jarige leeftijd bijna naar Amerika verkocht. Ik weet ook niet zeker of ze voor eeuwig hier zal blijven. Maar eerst wel. Ze doet alles super en is zo enorm lief. Momenteel is ze 3,5 jaar en drachtig. Volgend jaar blijft ze leeg en wil ik 2e helft van het jaar gaan starten in de B. Qua uiterlijk is het totaal niet iets wat ik zou willen. Ik vind haar hoofd niet mooi en de vlekken zijn echt veel te weinig := Toen ik haar nat naast mama zag staan zei ik nog hardop ‘hoop dat je een merrie bent’ :o Maar dit paard kan bewegen als een kanon. Nog nooit zo’n goed paard gehad. En zoals ik zei, karakter is een 10
Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:04

Doe het dier eens een hoofdstel op. Kijk er dan nog eens naar.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:11

Ik heb vorige maand een nieuw paard gekocht, een simpele bruine met weinig wit. Dit vind ik echt heel saai haha, maar ze past mij en dat vind ik veel belangrijker.

Dan fokken wij ook soms en werd er een bruin bont veulen geboren, wat simpel weg gewoon een wit spook is. Daar heb ik echt wel ff aan moeten wennen en nu vind haar echt wel knap. Niet vanwege de kleur maar wel haar uitstraling, bouw en karakter.

Afbeelding
Afbeelding

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:15

Uiteindelijk ga je je eigen paard toch echt de allermooiste en leukste vinden! Soms zie ik bij ons op stal wel eens van die prachtige dressuur toppers waar ik jaloers ben op het uiterlijk! Maar als ik dan mijn eigen dotje naar me kijkt smelt ik daar toch echt voor. Wil haar voor geen goud missen.

Het karakter en hart zijn uiteindelijk veel belangrijker. Maar er moet wel een klik zijn en je moet je er wel goed bij voelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:21

Ik vind uiterlijk wel belangrijk hoor, als ik een paard koop (meestal als veulen) dan "moet" ik daar zo'n 20 jaar tegen aan kijken en dan wil ik wel blij worden als ik mijn paard zie :). Ik heb altijd dravers, maar naast afstamming en een correcte bouw, kijk ik ook naar een uiterlijk en een uitstraling die me bevallen (zoals het veulen van mijn avatar die nu een 20-jarige hengst is :D ).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:29

F_T schreef:
meggiemeg schreef:

Fijn, braaf, gezond en..... knap!! is nog veel zeldzamer

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:33

Ik vind uiterlijk ook wel belangrijk maar wat de 1 mooi vindt is voor de ander lelijk.

Maar als een paard bloedmooi is maar echt niet leuk in de omgang en het gedrag moeilijk dan word je er ook echt absoluut niet vrolijk van natuurlijk.

Ga nog eens kijken zou ik zeggen. Is dat hoofd nou echt zo erg of heb je het lelijker gemaakt in je eigen hoofd. En als het echt zo is is het dan misschien een soort van op te lossen voor je? Met inderdaad een hoofdstel of een frontriem. Misschien een oornetje. Ik denk namelijk dat het heel goed kan zijn dat je straks zo weg bent van dit paard je dat hoofd het prachtigste hoofd gaat vinden van alle paarden die je kent.

Heel veel succes met beslissen. Het is altijd een hele beslissing vooral ook omdat het over veel geld gaat en misschien vind je dat ook gewoon een beetje spannend. Is het paard verder wel goed en gezond ook?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:07

Ik leerde mijn paard kennen lang voordat ik haar kocht. Ze was een probleem pony, angstig, en daardoor agressief. De eigenaar zocht iemand die haar weer op de rails kon krijgen, en dat was ik. Ze was mij te klein, maar liefst 1.43. Daarbij een hoop problemen die opgelost moesten worden, en dat moest met tijd.. en geduld, heel veel van beide.

We groeide zo naar elkaar toe dat de eigenaar haar bijna gratis aan mij gegeven. Ik kan er werkelijk alles mee, ondertussen andere mensen echt moeten wennen aan haar zeer sensibele karakter.

Ze is bloedmooi, maar klein en dik met te korte benen. Wat haar niet tegenhoud trouwens.. genoeg paarden op stal die haar niet bij kunnen houden. Ze is bloedsnel!

Afbeelding

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:17

Zoals een wijs cabaretier ooit zei: "Uiterlijk; daar raak je aan gewend."

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:28

Ik vind dat ieder paard op zijn manier mooi is. Ja, de ene spreekt je misschien meer aan dan de ander en mooiere paarden zul je altijd wel kunnen vinden. Maar goed is goed toch?! Een groot hoofd zou voor mij totaal niet belangrijk zijn. De foto's die ik hier voorbij zie komen vind ik ook mooie paarden op hun eigen manier.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:29

Ik kwam erachter dat we onze pony alweer bijna 7 jaar hebben. Kocht 'm als pluizige naarling in de winter maar heel mooi hoofdje. Dat denk ik nog steeds iedere dag. Dus tja ik vind een mooi hoofd toch wel belangrijk, kleur kan me dan weer stuk minder schelen al kan ik me moeilijk voorstellen dat ik ooit een vos koop. Ik ga ook niet kijken als ik het hoofd niet mooi vind op de foto's :+

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:38

De paar pony's/paarden die voor mij echt speciaal zijn geweest in klik, zijn degene geweest waar ik op eerste oog helemaal niets mee had :')
(En uiteindelijk waren ze in mijn ogen uiteraard prachtig)

Als het paard verder gezond is en helemaal past bij wat je zoekt, zou ik zeker nog eens een afspraak maken om te kijken/voelen.
En ga dus met het grote deel van de mensen hier boven mee.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:45

Is het een idee om nog een keer te kijken? Soms heb je een eerste keer zoveel indrukken dat het een extra keer kijken net even de beslissende factor kan zijn. :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:49

Aanvullend op andere reacties: bespiering en lekker in z'n vel doet ook veel voor de uitstraling en looks.

Nog een keertje kijken, zou ik zeker doen, zoals Ranjarietje zegt.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:22

Eerste Fries die ik kocht was bloedmooi, echt mijn droompaard qua looks en dat het met proefrijden niet zo best ging wuifde ik weg (hij jong, ik gespannen etc).

Toen stond hij bij me thuis en ik was trots op dat mooie paard maar we botsten qua karakters en ik kon hem niet geven wat hij nodig had. Teveel strijd tussen ons. Uiteindelijk verkocht met heel veel verlies en toen had ik nog maar een relatief klein budget over voor een opvolger.

Ik kwam bij een nogal magere en slungelige Fries van 8, niet de mooiste. Beetje anders gebouwd dan gehoopt. Niet diepzwart, schraal. Maar tijdens het rijden liet hij me direct zien dat ik hem kon vertrouwen en dat we plezier konden hebben samen.
Klinisch goedgekeurd, bloed was goed en kon hem net betalen.

Ondertussen heb ik hem 17 jaar, ik rij hem al 14 jaar niet meer (gezondheid) maar voor mij is hij echt mijn maatje, mijn hartenpaard met de vriendelijkste en meest prachtige oogopslag die ik wensen kon. Ik hou van iedere centimeter, ook van de littekens en andere afwijkende plekjes.
Ik ben ook verre van perfect, voor hem maakt dat totaal niks uit en zo wil en kan ik ook naar hem zijn. Iedere keer als ik hem zie of aanraak maakt mijn hart een klein sprongetje, ben enorm trots op hem omdat hij dan misschien niet de looks heeft maar hij geeft mij zoveel meer en daardoor is hij juist speciaal. Wat een ander van hem vindt boeit me totaal niet.

Ga nog eens kijken, ben ook even een tijdje alleen met haar en knuffel haar. Let op je interactie met haar, het nonverbale. Vraag je dan af wat dat hoofd jou zegt, wat voel je bij haar.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

senna21 schreef:
Aanvullend op andere reacties: bespiering en lekker in z'n vel doet ook veel voor de uitstraling en looks.

Nog een keertje kijken, zou ik zeker doen, zoals Ranjarietje zegt.

Zo eens. Mijn huidige was toen ik die kocht echt niets aan bespiering waardoor hij er ook wat minder mooi uitzag. Staart heel dun. Maar goed voer en trainen doet heel veel. Die staart is prachtig vol. Staat mooi in zijn spieren nu en is prachtig geworden.

Oh ja en wat betreft hoofd nog weer. Ik weet niet wat je er precies niet mooi aan vindt maar die van mij heeft terwijl ik hem al had een keer hard zijn hoofd gestoten en daar is een soort van schuifel ontstaan dus hij heeft nu een beetje een bult ergens op zijn hoofd maar hij is er voor mij echt niet minder mooi van geworden. Ik hou zo enorm veel van dat dier.

Ik bedoel er mee te zeggen dat ze dus ook altijd nog iets op kunnen lopen na aankoop waardoor ze misschien net minder knap worden en dan ga je zo’n dier er zeer waarschijnlijk ook niet om weg doen.

Ben heel benieuwd naar je beslissing.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

Dit was mijn ster tijdens de stamboekopname. Mensen vonden dat ik haar niet naar de keuring moest doen. Ik was op dat moment echt een keuringsmens, had eindelijk een eigen paard wat naar de keuring kon, dus moest en zou ze ook. Qua springen deed ze het super, maar qua exterieur kwam ze een paar punten te kort om ster te worden. Maar ik had wat ik wilde. Was super trots op mijn paard. Ze heeft overigens wel een prachtig hoofd.
Afbeelding

En dan zet iemand ongevraagd een 16 maanden oude hengst op je merrie en is dit het resultaat, een werkelijk prachtig paard waar niets op aan te merken is. Als 3.5 jarige onder het zadel piafferen. Maar toch verkocht en mijn merrie gehouden. Dus voor de fok is een wat minder exterieur ook niet altijd een probleem. Mijn merrie zou ook een goede fokmerrie kunnen zijn, maar ja, ik heb geen eigen grond, en fokken op een pensionstal is geen optie. Maar deze ruin was dus voor mij qua uiterlijk veel meer mijn droompaard. Qua karakter was hij best lastig. Op deze foto was hij ook 3 jaar en 2 maanden, net als mijn merrie op de andere foto. Beiden waren op deze leeftijd al ingereden, op dezelfde manier getraind en voorbereid op de keuring (ik ging met hem hier naar een open keuring, want tja, B-register is natuurlijk feitelijk waardeloos papier). Dus je ziet een enorm verschil in exterieur.
Afbeelding

Beiden waren op het moment van de foto nemen rond de 1.68m. Maar mijn merrie was 6 maanden eerder nog maar 1.59m, dus net een paard. Mijn ruin ging veel eerder de lucht in. Merrie is later wel voller geworden overigens, maar het is nooit een winnaar geworden qua exterieur. Maar als je nu op 22 jarige leeftijd kijkt is ze nog steeds gortdroog op de benen. Dat zegt heel wat over kwaliteit.

Ik zeg van mijn paard altijd dat er een prachtig hoofd op zit en dat ze heerlijk ruikt (sommige paarden ruiken niet lekker). :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Ik ben nog geen een minder leuk paard tegen gekomen in dit topic, ze hebben allemaal wat op hun eigen manier.